Se full versjon : knut olav trenger ny register reim....
men han der haynes vet ikke hva en lt 28 dieselbil anno 1980 er forno.... :evil:
dieselmotorer kan jeg, og mekking kan jeg(maskinist av yrke), men ikke gjort annet enn småjobber på bil, og å skifte register reim er litt mer prestasjonsarbeid enn jeg har erfaring til å klare uten manual....
noen som kan hjelpe meg..? evt komme og gjøre jobben for etpar kasser pils....? :mrgreen:
Reisende Mac
11-11-2008, 21:03
Heisann,
Jeg tror ikke selve jobben med å bytte denne reima er spesiellt vanskelig (teknisk sett). Utfordringen ligger nok heller i hvor mye plass det er i motorrommet/motorkassa. Her er del vel snakk om en eldre fire eller sekssylindret rekkemotor med overliggende kam og mekanisk pumpe? I så fall driver reima også dieselpumpa. Ikke noe mere hokus-pokus av den grunn. I teorien skal ikke denne reima strekke seg noe eller noe slikt, så dersom man passer på at alle drev (tre stk: Veiv, kamaksel og dieselpumpe) er låst slik at de ikke kan flytte seg når du tar av den gamle reima skal det bare være å sette på ny reim. Når dette er gjort er det lurt å ta ut f.eks glødepluggene (får å fjerne kompresjonen) og manuellt sveie motoren noen omdreininger for å verifisere at alt er som det skal og ikke ventilene hilser på stemplene. Er alt OK er det bare å skru inn plugger igjen og starte opp.
Reima får du sikkert kjøpt hos Mekonomen og lignende steder (edrsom du ikke kjøper originaldeler). Hvis det ikke er byttet motor i bilen din skal du kunne søke opp delene ut ifra registreringsnummeret.
motor er skiftet jo, eller i det minste totaloverhalt(fant aldri helt ut av det der, men pga kvitteringene på deler ser det mer ut som overhaling).
det er en seks sylindret rekkemotor som sitter mellom forsetene. det er vel selve plasseringa, som du sier, som er den store utfordringa her ja. har oxo forstått det slik at register reima oxo driver dieselpumpa.
her ombord har vi noe som heter indikatorkraner som vi må åpne hver gang vi blåser/tørner motoren, så forstår at man må gjøre ettellerannet før man tørner motoren, men takk for at du forklarte hva, så slipper jeg å fikle med å finne ut av den delen.
men jeg hadde følt meg mer selvsikker på skruinga med ei instruksjonsbok liggende....
plan b, om dette ikke funker er å få tak i ei volvo håndbok. dette er jo samme motoren dem adopterte til volvo sin første 6-sylindrede 2-serie på begynnelsen av 80-tallet. så jeg gjør jo dette da om jeg ikke finner den orntlie boka....
akkurat disse motorene hadde jo en forholdsvis kort karriere i lt-en i og med at dem putta i turbo kort tid etter denne kom ut.... men finner ikkke noen av dem heller forsåvidt...
Harald Hansen
12-11-2008, 06:36
men han der haynes vet ikke hva en lt 28 dieselbil anno 1980 er forno.... :evil:
Joda, men den er nok ikke fremdeles i trykk: ISBN 9781850103233... De påstar at de har den på Bokkilden.no (http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1490049&rom=MP) til 300,-, og på Tanum.no (http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=1850103232) til 216,-.
http://bokiboki.fi/cover/9781850103233-135.jpg
noen som kan hjelpe meg..? evt komme og gjøre jobben for etpar kasser pils....? :mrgreen:
Hvor er du hen i verden, egentlig (fyll gjerne ut i profilen...)
Harald Hansen
12-11-2008, 06:37
Tar tilbake den, da det faktisk står "Petrol" på omslaget ved nærmere ettersyn... Sorry... Da er nok Volvo den greieste løsningen.
Lars Erik
12-11-2008, 14:05
Hallo.
Hvis du går inn på http://www.brick-yard.com så finner du en 75 siders manual om dieselmotoren. Her finner du blant annet fremgangsmåten for skifte av registerreim. Har selv vært og handlet reimsett til motoren gjennom Bilextra og skal skifte i løpet av vinteren. Det er visst en omfattende jobb p.g.a plassmangel. På bilverkstedet kalkulerer de med 8 arbeidstimer for reimskifte. Husk og bytt vannpumpa samtidig.
Manualen er i pfd format så last den ned og skriv den ut....
Lars Erik
12-11-2008, 15:04
Her er linken direkte så du slipper å lete på hele brick-yard : http://www.rabbitsonthemoon.com/lt/
Hvis du ikke skal bytte vannpumpa er hele prosessen ganske enkel. Strips fast reima til tannhjulene, slakk strammeren og eventuelt bytt denne. skjær så den gamle reima på langs hele veien rundt. Fjern så den yttre delen så bare halvparten ligger igjen rundt hele. Tre på den nye (halvparten vil da ligge inntil den gamle) Nå kan du kutte den gamle tvers av og skyve resten av den nye inn.
På denne måten har du klart å få på reima uten å forskyve noen av tannhjulene. Genialt enkelt så lenge du ikke skal fjerne vannpumpa. Gjør du det må du gå nøyere til verks..
tusen takk!
så lurer jeg litt på.... hvor viktig er det å skifte vannpumpa...? er den en forbruksvare på bil eller skal den klare levetida?
Lars Erik
12-11-2008, 15:26
Vannpumpa blir drevet av reima og hvis pumpa skjærer seg får du totalhavari på motoren. Hvis du ikke har ulyder i vannpumpa og lageret ikke er slakt kan du jo "gamble" på at det går bra, MEN da blir jo pumpa det svakeste leddet i registerrema og vil ligge og murre i bakhodet ditt under ferieturer....
Vannpumpa blir drevet av reima og hvis pumpa skjærer seg får du totalhavari på motoren. Hvis du ikke har ulyder i vannpumpa og lageret ikke er slakt kan du jo "gamble" på at det går bra, MEN da blir jo pumpa det svakeste leddet i registerrema og vil ligge og murre i bakhodet ditt under ferieturer....
nei murring er noe man ikke vil ha med seg på tur... :?
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.