PDA

Se full versjon : Oppblåsbar kayak

_arkiv_sv1 erik
17-04-2006, 14:09
Jeg kjøpte meg en kayak i fjor som jeg tenkte at jeg kunne skryte litt av. Den er lettere, stødigere, billigere, mindre og langt tøffere enn de tradisjonelle kayakene, synes jeg :lol: .
Her (http://www.avventuri.com/Airframe.html) ser du bilde av den. Det er den som heter Airframe og den veier kun 15 kilo.
Dette er en dansk forhandler, så prisen er selvfølgelig i danske kroner. Den finnes hos Bull ski og Kayak også, men da til en litt annen pris :( .
Jeg gjorde grundig undersøkelse av hva jeg kunne få for pengene før jeg kjøpte den. En glassfiberkayak havnet på mellom 10 000 og 15 000,- mens denne kostet ca 6000,- norske kroner, inklusive padleåre og vest. Den må ikke forveksles med andre billige modeller som er av langt dårligere kvalitet.

Den er fantastisk stødig, så det var ingen problem for meg som aldrig hadde padlet før å legge ut på tur. Det som kanskje er det beste med hele kayaken er at den er oppblåsbar og kan lett pakkes sammen i en medfølgende bag, og da får den plass i bagasjerommet på selv den minste bilen. Fra jeg tok den ut av bilen til jeg padlet på fjorden tok det ca 10 minutter, litt avhengig av hvor langt det var å gå til vannet.
Den kan også fraktes oppblåst på taket som en hvilken som helst annen kayak. Thule kayakstativet passer da perfekt. Jeg har hatt mange flotte turer med den og gleder meg veldig til det blir isfritt i fjordene rundt der jeg bor.
Hvis du har noen spørsmål om kayaken, så er det bare å legge dem ut eller sende meg en PM.

Mvh Sven Erik

Harald Hansen
17-04-2006, 19:24
Tøff kajakk! Det står på siden at det er plass til "litt bagasje", men hvor mye er "litt" egentlig? I tillegg så medfølger bæreveske. Er den egnet til å bære kajakken over lengre strekninger med?

PS: Velkommen til forumet! :wink:

_arkiv_sv1 erik
17-04-2006, 20:53
Det er litt bagasjeplass både foran under dekk, og litt mer bak setet. Dessuten er det D-ringer som du kan surre litt bagasje i oppå dekket. Det er nok bagasje/surre plass for en helgetur. Det er glidelåser i dekket både foran og bak, så adkomsten er enkel.

Egenvekten er som nevnt 15 kg, så kommer padleåre og vest i tillegg + evt. bagasje. Bagen som er skreddersydd til kayaken har ikke seler som gjør at den egner seg for bæring på ryggen, kun i håndtakene (omtrent som en stor IKEA pose). Men det er fullt mulig å være litt kreativ, jeg hørte om en kar som tok bæremeisen fra en gammel sekk fra forsvaret, og satte kayaken på selve meisen og la i vei innover vidda. :lol:

Hele kayaken er veldig stiv i oppblåst tilstand, så den er god å padle med.

Du vil nok oppnå høyere hastighet med en glasfiberkayak e.l. men den var mitt førstevalg etter at jeg prøvde den i ganske store bølger i Danmark i fjor.

mvh Sven Erik (takk foresten :lol: )

_arkiv_svesol
30-04-2006, 18:30
Denne ser jo spennende ut. Denne må bare prøves!

_arkiv_sv1 erik
26-05-2006, 09:40
Da var prøveturen til svesol ordnet :lol: . Og jeg tror han er blitt bitt av kayakbasillen.
Jeg har foresten kjøpt meg en til, slik at kona eller en av ungene og jeg kan padle på tur sammen. Forhandleren i Danmark har pakketilbud på min modell nå. Den koster nå 4600,- DANSKE kroner. Se forøvrig link lenger opp.
Dette er for meg en flott kombinasjon, kjør med Land Roveren ut i litt fredlige omgivelser, sett opp basecamp, og ta en padletur. :)
God sommer 8) - vi ses der ute.
Mvh Sven Erik