PDA

Se full versjon : lydisolering, noen erfaringer?

ruffsen
18-12-2008, 10:40
hompekassa står nå å tørker og venter på rust sveising, utrolig lite rust til å være gammel toyota. i den forbindelse er jo bilen ganske rensket og jeg tenkte bli kvitt lyd/støy. noen som har noe erfaring med produkter og hvor en skal konsentrere kreftene først og fremst?
kikket rundt etter produkter og ser thorsov bil er billigere enn biltema på en del produkter innen isolering. tar i mot tips og råd med takk jeg.

Harald Hansen
18-12-2008, 11:51
Som gammel Land Rover-eier har jeg vært innom temaet noen ganger... :) Sett inn støtet der det støyer mest. En grei start er å få noen andre til å kjøre bilen mens du konsentrerer deg å finne ut hvor det støyer fra. Her er de tingene jeg har prøvd opp gjennom årene:

Først og fremst, se å få tettet alle overflødige hull. Ett eneste lite skruehull under bilen kan slippe gjennom uante mengder støy. Det verste er at du får ikke noen større bedring før du har funnet det siste hullet. På LR seriebiler har jeg gått over med en god håndfull plastplugger i forskjellige størrelser. Det har hjulpet. Kanskje det blir enda bedre om man limer pluggene, men det har jeg ikke prøvd.

Neste punkt er å bli kvitt vibrasjoner. Ofte blir det en del løse småting som håndtak, girspaker, speil og annet som er løst, og dette skrangler eller vibrerer ved forskjellige hstigheter. I seriebil har jeg lagt karosserikitt mellom de skrudde gulvplatene, men det er vel ikke aktuelt i en LC. Man kommer langt med et skrujern og litt Loctite (av den svakere varianten). Slitte foringer og endeledd kan også produsere støy.

Hjulstøy: Isoler hjulkassene og eventuelt gulvet i bilen. Vurdér dekkvalget ditt.

Vindsus: Se over gummlister, og at dørene lukker ordentlig inntil.

Motordur: Et tett eksosanlegg er første bud. Bittesmå lekkasjer ved motor eller under bilen kan gi mye støy. Ellers kan man isolere torpedoveggen og under panseret. Det kommer faktisk en del støy opp gjennom panseret hvis det ikke er isolert.

Produkter:

Jeg har brukt asfaltmatter, Glavaflex og Noxudol. Asfaltmatter får man kjøpt over alt. Bruk varmepistol ved påføringen, så er de lette å forme og henger noenlunde fast. Glavaflex er et skum med lukkede celler man bruker til å isolere lufteanlegg og slikt i bygg. Det trekker ikke vann. Glavaflex fåes i matter og rørskåler, men koster en del. Jeg fikk kjøpt noe kapp hos en rørlegger for en grei pris. Noxudol er et NoiseKiller-lignende produkt til å pensle eller sprøyte på.

Glavaflex 13 mm matte:

http://home.c2i.net/harald_hansen/images/glavaflex.jpg

Noxudol i sprøytepatron:

http://home.c2i.net/harald_hansen/images/noxudol.jpg

Asfaltmatter fra CD Cardic:

http://home.c2i.net/harald_hansen/images/asfaltmatte.jpg

Jeg har brukt asfaltmatter i dører, gulv og på hjulkasser. Det stopper vibrasjoner og gjør platene "dødere". Noxudol har jeg brukt i på motorsiden av torpedoveggen, under panseret og på gulvplater. Glavaflex har jeg fylt dørene med.

ruffsen
18-12-2008, 14:33
takker for et bra svar. skal følge oppskriften. gir tilbake melding jeg om resultater :safari:
gjerne flere som kan komme med erfaringer alt blir vurdert og så får vi se i romhjula :shock:

Harald Hansen
18-12-2008, 15:13
Jeg kjøpte forresten Noxudol hos det rustverkstedet litt sør for Efteløt. Bare ikke kom i lunchen, får da må du pent vente til mannen er ferdig med å spise... :roll:

reik
26-12-2008, 23:47
Jeg har noe erfaring med demping av støy i en Transporter, en SAAB 9-5 og en Dodge Ram diesel. Ingen av disse bilene ble veldig stille. Transporteren med et stort lasterom, er kanskje den hvor jeg hadde mest effekt. jeg brukte bøttevis med understellsmasse og masse asfaltplater fra Biltema, og lagde en tett vegg til lasterommer. Veistøy ble dempet med 6db i 100 km/t

SAAB en ble dempet med Dynamat i bagasjerommet, men forskjellen var liten. Jeg skal ta dørene og legge på lyddempende masse under før jeg gir meg med denne. Veistøy ble kanskje dempet med 1db, men lyden er noe mer behagelig

Dodgen har fått ett eller flere lag med Dynamat i dører, torpedovegg, vegger, bakvegg og gulv. Dette tok noe støy, men det er fremdeles ikke tvil om at den går med en 5,9 liter 12ventilers Cummins. Jeg skal ta torpedoveggen fra motorsiden og oppunder panseret før jeg gir meg. Dodgen har lite veistøy, men desto mer motorstøy...dvs: det er ikke støy, det er motorlyd

Jeg er enig i det Harald sier. Kortversjon er å dempe vibrasjoner ved å legge på vekt og materiale som absorberer vibrasjoner, samt å få det tett, for (som nevnt) lyd "lekker" inn i åpninger, og straks du du dempet en lyd, så dukker det opp en annen. Store slette flater formidler mer av den lavfrekvente støyen enn profilerte/krumme. Den lavfrekvente støyen er vanskeligere å dempe enn den mer høyfrekvent.

All demping hjelper, men ikke vent noen mirakler. Det er vanskelig, men mulig å dempe støy.

Jeg er usikker på hva som gir best demping/kr; Masse rimelig, eller mindre mengde dyrt dempemateriale. Transporteren fikk masse rimelig, og SAABen masse dyrt, men i forhold til utgangspunktet, så var effekten på Transporteren best

Jeg vet det er flere som sverger til en "Sandwich" av tunge tett materialer med et mykt lag i mellom

Her er mye bra info

http://www.sounddeadenershowdown.com/

Harald Hansen
27-12-2008, 06:30
Veistøy ble dempet med 6db i 100 km/t

Fikk du lånt deg lydmåler? Hvem er det som har slikt utstyr?

reik
27-12-2008, 09:36
http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q= ... 5;c:100175 (http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10502755;c:100175)

La meg nevne at jeg synes at hvordan lyden oppfattes, er viktigere enn hva den måles til. Noen lyder er bedre og verre enn andre. For meg oppleves veistøy fra grov asfalt verre enn vanlig motorlyd. Resonans/during i eksosen klarer jeg meg også fint uten

Jeg har kjørt på E18 Vestfold hvor asfalten noen ganger er veldig grov. Hvis jeg kjører litt til siden i veien hvor asfalten ikke er grov, viser måleren "bare" 2db mindre, men karakteren på den lyden som "er igjen" er langt mer behagelig.

skattejegeren
27-12-2008, 09:43
Veistøy ble dempet med 6db i 100 km/t

Fikk du lånt deg lydmåler? Hvem er det som har slikt utstyr?
Ser at "Gubbdagis" (Claes Ohlson) har en til 898 kroner. Aner ike om den er noe tess :roll:

Harald Hansen
27-12-2008, 10:48
La meg nevne at jeg synes at hvordan lyden oppfattes, er viktigere enn hva den måles til.

Veldig godt poeng. Som ingeniør er jeg veldig opptatt av alt som kan måles og tallfestes, så jeg lar meg ofte rive med av måleutstyr... :D

ruffsen
27-12-2008, 19:40
heisann, har rivd ut alt i toyotan i dag. utrolig, hele gulvet i bilen er kledd med asfalt dempe matter og 10mm vatt orginalt. var noe sliten her og der. prøver å erstatte den 10mm tykke matta med porøs matte ala biltema.
utrolige er dørene, de er helt frie for demping!!! de og bak innerskjermer. Legger en asfalt plate fra thorsov . ei 40 x 50 plate i hver dør og ei på hvert hjul hus bak. kan hende dette hjelper. vi får se.
Ble også avdekket et par gode rust hull som er blitt sveiset, er nok det som har mest effekt.
:safari: