PDA

Se full versjon : Radio samband

_arkiv_Bernhard
08-03-2009, 21:15
Hei,
Jeg kan ikke finne noe om samband så jeg lager en tråd om det.

Siden vi kommer til å kjøre sammen i fremtiden er det vel greit at vi har samband mellom bilene. Skal vi prøve å standardisere litt??
Jeg har ikke all verden greie på dette så jeg håper at noen har know how'n.

Også om PMR radioer.

Bernhard

_arkiv_GD300
08-03-2009, 21:28
Skrotsnokelaget er vel radioamatør ?

De aller fleste bil-kolonne-tur miljøer bruker vel CB systemet på noe vis tror jeg....

GD300

Harald Hansen
08-03-2009, 21:35
Har PR-radio ("CB") selv, og siden klubbshopen i NLRK førte det etter jeg fikk kona til å ta det inn :) så har mange i LR-miljøet PR-radio for tiden. Kanal 16 (altså fire ganger fire...) er mye brukt i NLRK.

_arkiv_Skrotsnokelaget
08-03-2009, 23:24
Skal ikke skryte på meg å være radioamatør,men har rotet endel med radio opp igjennom årene. Cb radio fungerer greit til vår bruk.Pmr har for dårlig rekkevidde da det ikke er mulighet for utvendig antenne på de. Jeg har cb til begge turbilene. Det viktigste er å koste på seg ei bra antenne.Glassmonteringsantenne og de billigste magnetfotantennene er ikke brukbare.

Jeg har koblet et Peltor helikopterheadset til cb i Longfellow.Det fungerer veldig bra da jeg får kombinert hørselvern og kommunikasjon i en pakke.Jeg har i tillegg lagt inn høyttalerene fra et Koss porta pro headset så jeg kan kjøre mobiltelefon via en smart bluetooth dings fra kina eller mp3 i tillegg til cb.

_arkiv_Reisende Mac
09-03-2009, 04:34
Jeg kjører også CB-radio i Landroveren (og det skal bli en i Syncro'n også). Vi hadde veldig stor glede av denne da vi kjørte i følge med en annen bil rundt på Island og Shetland.
Som Skrotsnokelaget sier: Det er viktig å koste på seg en skikkelig antenne. dvs, det er ikke så stor kostnad for gode antenner er billige, men legg litt jobb i å montere den korrekt.

_arkiv_Ronny S
09-03-2009, 10:19
Jeg kjøpte en Midland Alan 48 fra EMES i Lyngdal. Til radioen har jeg en Midland antenne.
For å gjøre det enkelt festet jeg først antenna i 110'ens takrenne med et adapter kjøpt fra samme leverandør. Antennekabel ble enkelt ført gjennom døra, og stroppet fast ute og inne. Ikke optimalt, men greit nok. Jordingen ble nesten ok, men sendingen gikk stort sett en vei.
Nå har jeg montert antenna i alu-taket rett over interiørlyset, og trukket kabelen skjult ned til radioen som er montert i en cubbybox fra http://www.mobilestoragesystems.fsnet.co.uk/store-caddy.htm. På Defenderen går det ei profilert skinne midt i taket, og gjennom denne er antenna festet. I tillegg har jeg lagt inn en forsterkning i form av et stivt "alu-flatjern" inne i profilen. Jordingen er nå veldig bra!
Jeg har målt antenna etter dette, og får svært lite retursignal, samt mye bedre spredning på sending.
Nå har jeg mye mer glede av CB-radioen.
Hos Kai David som eier og driver EMES fikk jeg all den hjelp jeg trengte. Han er selv ivrig radioamatør, og sitter inne med all den kunnskap som trengs.
Nå hører det med til historien at vi er "nesten-naboer", med snaue 20 mils avstand, så er det enkelt å stikke innom en kveldstur for å få litt råd og hjelp. Så får jeg testa ut hvor lang avstand vi oppnår kontakt over også. Med gode og åpne forhold er ikke et par mil umuligt...

OBS. Skal du bruke CB-radioen til samtaler med reisevenner fra andre land, så trenger du noe jeg mener kalles en multi-CB-radio eller noe deromkring.
Ikke alle CB-radioer lar deg f.eks snakke med folk fra GB, alle EU-land osv. Men dette er det sikkert andre som vet mer om på dette forumet.

Ronny S
:safari:

som er ikke skjønner hvordan en link legges inn her

_arkiv_Skrotsnokelaget
09-03-2009, 10:49
Multistandard er vel streng tatt kun nødvendig i GB.Tyskland har og noen flere bånd i bruk,men de fleste bruker nok 40 kanaler fm 4W radio. Det "morsomme" med regelverket er at om radioene er CE merket som den skal være har du lov til å ha den,men ikke nødvendigvis lov til å bruke den.

_arkiv_Lars Erik
09-03-2009, 11:44
Har montert cb-radio i gråtassen min. Jeg måtte feste antenna på en stålplate på 60x60 cm på taket fordi toppen av bilen er i glassfiber. Bestilte en håndholdt cb-radio på ebay og prøvde den mot radio'n i bilen. Fikk kontakt men har ikke turt å prøve no særlig fordi jeg må måle antenna mi. Er det noen her i Moss/østfold som har ett slikt måleinstrument ?

_arkiv_Skrotsnokelaget
09-03-2009, 13:12
Kommer du på TPH møtet den 24.? Isåfall kan jeg ta med en av de to jeg har og gi deg lynkurs i måling og justering.Det er ikke noe hast med å få det tilbake.

_arkiv_GD300
21-08-2009, 18:33
kan man montere antenna på takgrinda, og jorde stasen med jordkabler mot bilens chassis ?

Forstår det ikke blir optimalt, men kan det brukes ?

GD300

_arkiv_Reisende Mac
21-08-2009, 18:44
Takgrinda kan nok brukes som jordplan, uten at det nødvendigvis blir helt optimalt. Sannsynligvis vil det være mulig å få justert inn antenna til mer enn akseptabel SWR, men rekkevidden kan kanskje bli noe redusert. Et alternativ er å bruke antenne som ikke trenger jordplan (antenner som er beregnet for bobil, båt eller montering på f.eks speilbøyler).

_arkiv_sig
01-01-2010, 14:20
Har søkt uten å finne....

Kanskje vi skulle laget en prioritert tråd med medlemmenes kallesignal samt hvor man normalt for kontakt med disse? Kun en slik liste som en her oppdaterte, slik at den var lett å printe ut.

_arkiv_Bernhard
19-01-2010, 22:55
Lenge siden jeg startet denne tråden.
Litt tilbake til PMR, har over tid kjøpt inn 3 sett av forskjellige merker, først var det Zodiac, så ble det Lafayette DC 446 og tilslutt Topcom twintalker 9100 long range.
Jeg har ikke hatt alle opp samtidig, så spørsmålet er: kan de snakke sammen eller er det bare merke mot merke?
Det er jo greit å ha med seg i lomma når en må ut og feks rekke løype etc.
Hva mener folket?

Hilsen
Bernhard

_arkiv_Skrotsnokelaget
20-01-2010, 06:24
De fleste PMR radioene virker sammen.Det er bare å prøve.

_arkiv_GD300
27-01-2010, 21:30
hvor lang CB antenne har det noe hensikt å kjøpe ?

Må ha både radio og antenne, så jeg mottar gjerne tips til antenne.
Harald har antenne på fangeren foran, det ser jo rimelig strøkent ut. Kan vel legges ned bakover når høyde er et issue.

Radio må jeg å ha, men der blir det nok en Zodiac M3000 om ingen har noen bedre forslag...

_arkiv_sig
27-01-2010, 21:40
Jeg bruker denne antennen.

Jeg plasserer den oppe på taket med magnetfot. Men samtidig så langt bak at jeg kan legge den ned på grinda når jeg vil ha den nedlagt.

Blir temmelig høgt, har tatt oppi enkelte Shell stasjon overbygg. I mitt hode er høyest og mest midt på taket best mottak.....

http://www.tokai.no/default.pl?showProduct=352&pageId=196

_arkiv_sig
27-01-2010, 21:45
Ser jo nå at jeg ikke har så mange bildene med den oppe. Dette bildet er nå litt leket med, men du ser å antennefestingen for det......

http://www.gjelstenli.no/webbilder/sub299.jpg

http://www.gjelstenli.no/webbilder/sub322.jpg

_arkiv_sig
27-01-2010, 21:46
I tillegg har jeg brukt å ha disse to karene oppe på mine Europaturer....

http://www.gjelstenli.no/webbilder/sub238.jpg

http://www.gjelstenli.no/webbilder/sub239.jpg

_arkiv_Skrotsnokelaget
28-01-2010, 05:18
Jo lenger,jo bedre.Kvartbølgepisk på ca 2,5 meter er best,men upraktisk.Antenner fra 1 meter og oppover fungerer greit.De korteste antenne er lite effektive. Sirioantenna til SIG er en bra antenne.Den kan jeg absolutt anbefale. Beste plassering er midt på taket.(ikke veldig praktisk)

_arkiv_GD300
28-01-2010, 08:07
Midt på taket er uaktuelt.
Hvem har en kvartbølgepisk som har bra kvalitet da ?

Hjelper det å jorde antenna skikkelig mot resten av bilen, om jordplanet er dårlig ? ( vet det ikke blir like bra, men blir det bedre ? )

Ser for meg at plassering enten er foran på skjermen, eller på støtfanger foran eller bak. Jeg har dobble bakdører, så plassering bak er litt vanskelig å få til i praksis.

Bjørn - Ole: har du utstyr til å avstemme antenner ?

_arkiv_Reisende Mac
28-01-2010, 08:15
Plassering på støtfanger bak vil nok gi deg ekstremt kort rekkevidde. Dette fordi nesten all utstrålt effekt vil gå rett til karosseriet. På støtfanger foran vil også gi kortere rekkevidde enn montering på taket.
Av egen erfaring kan jeg si: To biler, begge med antenne på taket og godt jordplan gav oss 7km rekkevidde over skog/bebyggelse.
Så ble en ene bilen byttet ut med en som hadde antenne på støtfanger foran (men samme radio og antenne) og da ble rekkevidden redusert til ca 200-300m (fri sikt).

_arkiv_sig
28-01-2010, 08:32
Man får vel kjøpt en del antenner med innebygget jordplan også? Spesielt til bruk på campingvogner, båt og bobil?

_arkiv_Reisende Mac
28-01-2010, 08:34
Det finnes masse slike antenne med innebygget jordplan ja. Alt som er laget for å monteres på glassfiber, og på speilbøyler etc. Jeg har ikke testet noen av disse selv, men vurderer å gjøre det.

_arkiv_GD300
28-01-2010, 08:43
Ja, glassfiberantenne var kanskje noe å tenke på.

2-300m ? Du tuller ? Man klarer da mer enn det med håndholdt radio inni bilen... ? eller gjør man ikke det..

_arkiv_Reisende Mac
28-01-2010, 08:49
Håndholdt inni bilen har jeg ikke prøvd, men det kan godt hende at den gir bedre rekkevidde, da antennen ikke er jordet/referert til karosseriet. Men, 200-300m er får erfaring fra i sommer med en bil hvor antenna var montert på støtfangeren foran.

_arkiv_GD300
28-01-2010, 08:54
Og så jeg som syntes Harald`s montasje så fin ut....:shock:

Tror jeg ville sjekket stående bølger og jording en gang til om jeg endte med SÅ dårlig rekkevidde. Selvsagt gir antenne i frontfangeren dårligere rekkevidde enn midt på taket, men 2-300m er jo PMR nivå.

Mulig det hjelper om antenna går fri av taket ( altså er mye lengre ) , det kan sikkert Bjørn-Ole svare på..

_arkiv_Skrotsnokelaget
28-01-2010, 13:02
Antenna bør stå så fritt og høyt som mulig.Bruker å fungere greit å montere på grinda.1/4 bølge pisk blir veldig lang.ca 2,5 meter.Jeg ville kjøpt en Sirio S9.Det er en veldig god antenne. Jeg har SWR meter til å justere inn antenna med.Det vil si Lars Erik har meteret mitt.

_arkiv_Adventurer
28-01-2010, 13:25
Jeg har en Sirio S9 montert på grinda. Koblet til en Midland Alan 48 funker det veldig bra. Har ikke fått justert noe på antenna, men regner med at jeg får gjort det, så fort sjangsen byr seg.
Skal få lagt antenneledningen på en bedre måte, enn gjennom døra, etterhvert.

_arkiv_Lars Erik
28-01-2010, 13:57
Hallo Bjørn-Ole. Tar det med til kaffetreffet i Oslo.

_arkiv_sig
28-01-2010, 14:25
I mitt hode fra gamle dager (les tidlig 80 tallet) hvor man hadde WT i alle rånebiler i ytre Romsdal, stasjonær hjemme og håndapparat i båten/bilen så mener jeg at et optimalt jordplan hadde noe så enkelt tall å huske som.... 11.1111m(2), eller er jeg helt på jordet nå?

Plassering av antennen: http://www.thiecom.de/ftp/president/jackson/jackson2-bedienungsanleitung.pdf
hvis du ser på side 30 ser du hvordan walkie talkie antennen vil fungere etter hvordan du plasserer den på bilen som du ser av illustrasjonen, så mest mulig midt på taket blir antennen mest rundstrålende.

_arkiv_chevy-jhb
13-08-2010, 18:20
det stemmer sig.

så lenge antenne står mitt på take så sender antenna like mye runt seg. forskyver antenna på take så får du en retningstyrt antenne. den vil bli retningstyrt i den retningen som det er mest jordplan av taket / karoseriet.

da man snakker om CB så går det på 27Mhz kalt 11meter. dekningsområde varierer ut i fra fohold i atmosfere og terrenget men i den tiden vi er på tur inn i nå da det gjelder atmosfere er en oppgående efektisering av forhold.

kanal 3 er opprop
kanal 9 er nød kanal
kanal 11 er lastebiler
kanal 16 offroad

men det er en tung dere burde tenke på.
Sikringsradio er et radio tilbud som er på 2 meter bånde og som er oprativt med mange reapitere i hele norge. her er det fult mulig og få tiladelse til og bruke for det er til fjellfolk / turfolk for og ha en sikkerhet der det ikke er dekning for mobiler og andre komunikasjoner.
Her har du 13 kanaler og 5 av dem er tofrekvent / reapiter så man når lange avstander. 2 frekvent er for korte samtaler og for og gi beskjed over og nødsamband. under nød så har Norsk Luft Ambulangse tilgang til frekvensene så hvis det trengs så kan du ha direkte kontakt med dem. andre instangser som brannvesen har også tilgang til disse frekvensene.

På radioen er det en rød knapp som er nød knappen. da man trukker og holder den i tre sekkunder så sender radioen din ID og da blir det ropt opp igjen i fra vakthavende og blir satt igang en rednings aksjon om det trengs.

her er det bare og kontatakte www.sikringsradio.no og spørre om og få tiladelse av og bruke det så fr du det mot at du betaler litt i konsesjon for bruk av nettet. husker ikke prisen nå men det er ikke store beløpet.

som jeg så før her så hadde det vert fint om det kunne kommet opp en egen fane til kallesignal for alle brukere av radio konunikasjon og hvilken komunikasjon dem bruker. :D :safari::safari:

_arkiv_OneTen
13-08-2010, 20:36
Et annet alternativ er å bli radioamatør : http://www.nrrl.no/ :D

_arkiv_OneTen
13-08-2010, 20:56
Får bare opp at domenet er parkert chevy-jhb
Søkte opp og fikk treff http://www.sikringsradioen.no/

_arkiv_Rudeboy
06-10-2010, 13:22
Da var min lille cheap 'o-radio i hende, ettersom Multivanen har glassfibertak så slang jeg med bestilling på ei 27mhz "glassantenne", sån som man limer på innsia og utsia av ruta.

Dermed har jeg ei magnetfotantenne jeg kan bruke på gammelbilen, og ei "glassantenne" som står mer permanent på nybilen.

"Tabbet" meg ut ved ikke å bestille høytaler for kobling til radioen, men høytalere har man da flere liggende rundt om og slenge, så det er ikke store problemet.
Aner ikke når jeg får kobla opp alt for å lytte til polske trailersjåfører langs E-6 men jeg sier sikkert ifra.

En annen ting - callsign, er det noe utbredt på CB eller hur funkar sånt noe ?
Som jeg husker VHF eller walkie talkie til en kompis av meg på ungdomsskola, så ble det tildelt callsign fra Televerket den gang, hva med sånt noe for CB-nettene ?

EDIT - haha, bare ved å åpne forsendelsen ser jeg at det er en eller annen form for jack plug som skal til høgtaler, da er det to eller treleders plugg & Bob's my uncle.

Breaker niner, Rubber Duck.

_arkiv_Rudeboy
17-10-2010, 09:36
Ref. "manglende" speaker, så er det en god løsning i denna radioen - innebygget høytaler gir simplex som man vel er vant med fra andre sambandsmidler, men plugger man i en jack med kabel til ekstern høytaler så skal det iht brukerveiledninga, som forresten var befriende kort - og det selv med koblingsskjema (eller var det kretsskjema) over radioen - så ender man opp med duplex.

Siter og funderer på om det er full duplex eller "mellomtingen mellom simplex og full duplex, men bare det at radioen har løsning som ved påkobling av ekstern speaker går fra simplex til duplex uten videre gjør meg mer fornøyd, gitt.

Som nevnt handla jeg "glassantenne" til, sånn som limes til ei vindusrute og "erstatter" antenna som følger med.

Jeg får vel finne en plass å lage montering for denna radioen i.l.a uka som kommer, og montere glassantenna, evt også myse litt på det å lage en slags avtakbar montasje for den magnetfotantenna som fulgte med. Kravet til godt samband der er visstnok "bare" at underlaget til antenne skal ha direkte forbindelse til bilen - så da spekulerer jeg på å feste et vinkeljern i sykkelstativet som står på bakluka, og strekke en tjukk kabel ned til hengerfestet som vitterlig må være i direkte kontakt med bilen og løsne på en bolt der, hive innpå en kabelsko med kort kabel til hurtigkobling.

Dermed vil kabelen kunne kobles på og av lett, og antennemontasjen tas av like lett samtidig som den magnetfotantenna da gir god nok kontakt.

Yepsi, pepsi. Blir artig å starte opp, selve radioen vil jeg vel ha rett bak meg - drawback er manglende enkelthet for bytte av kanaler, men som sagt - jeg skal se litt på detta.
Får vel ta bilder og fylle tråden om Multivanen for sånt noe ;-)

_arkiv_Rudeboy
17-10-2010, 09:39
kanal 3 er opprop
kanal 9 er nød kanal
kanal 11 er lastebiler
kanal 16 offroad
:safari::safari:

Jeg er (nå) medlem i Bobilforeningen, og de legger aktivt opp til bruk av kanal nr. 10.

Så er den lagt til lista. Om Caravanklubben er med på det samme veit jeg ikke, finner ut av det i.l.a kort tid.

_arkiv_GD300
17-10-2010, 10:49
Glassantenne = rekkevidde kortere enn synsvidde. Greit for bybiler som vil ha en antenne permanent koblet til, men rekkevidden blir alt for dårlig for alle behov nesten. 70cm magnet på taket er MYE bedre, jeg brukte en 2m antenne på framskjermen i sommer, og syns rekkevidden ble dårlig. Kommer til å montere antennefeste øverst på karosset bak, da vil antenna gå langt over taket...

Det er nemlig ingenting som er værre enn å høre at det er noen i andre enden, men ikke få klar og god kontakt.....

Fins 27/11m antenner i større lengder enn 2meter btw ?