PDA

Se full versjon : Hvor sterkt er plexiglass

Harald Hansen
28-08-2009, 14:56
Caravellen har en plate plexiglass mellom kupéen og bagasjerommet. Egner den seg til å feste brannslukkingsapparatet på, tro? Hvis jeg bruker en finérplate til å spre vekta med?

Reisende Mac
28-08-2009, 16:33
Min erfaring er at plexiglass er veldig sterkt, helt til du bare skal bore et lite hull, eller sage av et stykke. Da har det lett for å sprekke. I mange situasjoner synes jeg at dette er et noget uforutsigbart materiale. Det kan f.eks knekkes i en plateknekke på samme måte som metallplater, men prøver du å bøye litt på det så sprekker det. Det er lett å bore i, men akkurat i det boret bryter igjenneom, så kan plata finne på å sprekke.
Mine erfaringer skyldes kanskje mye at jeg aldri har jobbet med 'ferske' plexiglassplater, men kun gamle plater som har vært brukt til noe annet.
Jeg har dog sett flere varebiler hvor det har vært montert 6x9" høytalere i plexiglasskilleveggen.

Lars Erik
28-08-2009, 16:53
Ett tips: lim en tynn fineerplate på hver side av plexiglasset og SÅ kan du bore hullene. Da tar du bort mye av spenningen i det du går i gjennom.

OddN
28-08-2009, 16:57
Hmm, snakker vi om den norske kombinertbilskilleveggen, med plexi i øverste del? Skeptisk til hva som skjer i en kollisjon, med et brannslukkingsapparat i hodehøyden til de som måtte sitte i baksetet... Eller sagt på en annen måte... Ville du ha kjørt med en bowlingkule liggende i hattehylla i en personbil... :?

GD300
28-08-2009, 20:12
spørsmålet blir litt sånn; Hvor sterkt er stål.

Desverre er ikke plexiglass noen ensartet materiale, så det går det ikke å svare eksakt på.
Det du beskriver ville jeg aldri gjort, med tanke på åssen defleste plaster blir når det er kaldt...

Forøvrig, det første motspørsmålet mitt, hvor hardt er stål, kan en bekjent svare på.
Han rappet stål til motorfundament i båten, på jobben. Etter uker med tilpasning av motorbedding, innplasting, maling og pusling, gjensto bare å borre / gjenge 8stk 12mm hull for motorlabbene.

Det kom da for en dag åssen stål han hadde rappet, nemlig Hardox 400. :shock: :lol:

For uinvidde - Hardox 400 brukes til å lage lastebilkarmer på dumperkasser og til slitestål på veghøvler og snøploger. I praksis helt umulig å bearbeide med håndholdte maskiner.... :roll:

De 8 hullene tok 3 driller og nesten halve sommeren..... :lol:

GD300 - på plass på GW treff som første bil..

ruffsen
28-08-2009, 20:21
tøyse gutten gd300 :roll: , hvor seigt er stål, strekk fastheten er vel det vi vil vite noe om her med tanke på sikkerhet! Plexiglass er har strekkfasthet som en middels istapp. Den sammenligningen med bowlingkula er relevant tror jeg.
Freste ei hardoxplate til en egg vinkel på 60grader for å bruke som ved klyver kniv. Plate kappet var 40mm tykt, den fungerte ikke da matrialet fungerte som knivstål(fjærstål) det ble rett og slett for skarpt så den klyvde ikke den skjærte veen i lenge retning. Kunne kappe forøverig også, men vi skjøv med 18tonn.(liten overdrivelse fra konstruktøren :elg: )

Dappe
28-08-2009, 20:39
Plexiglass er har strekkfasthet som en middels istapp.

http://www.oftedahl.no/smileys/ROL.gif

ruffsen
28-08-2009, 20:40
Var ikke den right on the money???? :elg:

Dappe
28-08-2009, 20:53
Var ikke den right on the money???? :elg:

Hehe.. jo det er sikkert.

Ellers så har jeg en kompis som er i glassfaget og i følge han er det Lexan som er tingen. 6mm lexan kan stoppe kule fra en pistol og blir brukt som skuddsikkert glass i biler. Lexan blir også brukt som vinduer og frontskjerm i båter da det er veldig føyelig og robust. Vi byttet skjermen på båten til fatter og kjøpte bare en fikantet plate som vi kappet til riktig fasong og boret masse huller til innfesting. Den måtte bøyes rundt fronten på båten og behandles ganske røft for å få den ned i rammen rundt fronten. Helt vannvittig hvor sterkt det er.

Harald Hansen
28-08-2009, 22:31
Hmm, tror kanskje jeg revurderer planen om brannslukningsapparat akkurat der... Takk for innspill!