PDA

Se full versjon : Dårlig vei og åpne vinduer?

Harald Hansen
10-09-2009, 07:06
Vi kjørte mye på dårlig vei i sommer, og siden ACen hadde tatt kvelden så ble det mye med vinduene åpne. Jeg la merke til at taklukene i åpen stilling ristet voldsomt på dårlig underlag, så jeg hadde de åpne bare på asfalt. Men etter turen hadde førervinduet ristet løs fra hevemekanismen. Jeg har fått festet det igjen, men det slo meg at så lenge vinduet er på gløtt, så sitter det mindre fast enn når det er lukket. Når det er lukket står nemlig vinduet i spenn mellom hevemekanismen og øvre vinduskarm. Når det er åpent så hviler det bare i hevemekanismen.

Så min teori er at når vinduet er åpent så er det mer følsomt for vibrasjoner. Høres dette sannsynlig ut?

Solan_G
10-09-2009, 08:33
Det høres riktig ut.
Men det er jo styrelister på sidene nedover i døra som skal hindre at de "skrangler" når vinduene er sveivet halvveis ned. Noen bilprodusenter jukser vel litt med sånne detaljer på enkelte modeller for å spare noe få $?

Kan jo nevne at forsvaret hadde problemer med akkurat det når de første G-wagon kom. Hvis du sveivet ned ruta der og smalt igjen døra, så knuste ruta :shock:
Det var en stund forbud mot å sveive ned siderutene på dem. Det ble ettervert ettermontert noen nye deler som fikset problemet.....

Harald Hansen
10-09-2009, 10:29
Det er jo styrelister, men opp-og-ned-bevegelsen er jo ikke dempet på samme måte med mekanismen halvveis nede. På 240 GD står jo dessuten vinduet fritt, altså uten vinduskarm. Det gir vel noen ekstra utfordringer.

ruffsen
10-09-2009, 10:54
Er det lov å annta at biler av nyere dato som ofte har a/c ikke har så "tøffe" vindusheiser pga nettop a/c? Med den i orden ville du vel ikke sluppet varmen og støvet inn Harald???? Min som er konstruert med tanke på underlufting etter som rusta skrider frem har vindusheiser som holder fast i ruta som ei bekymret mor gjør i baby'n sin.