PDA

Se full versjon : Pigge dekk selv.

Dappe
03-11-2009, 15:21
Jeg har piggfrie Cooper Discoverer M+S som vinterhjul til bilen. Jeg trives ikke helt med piggfrie hjul og vurderer en løsning fra http://www.best-grip.no/

Er det noen som har noe erfaring med å gjøre dette? Blir vesentlig billigere enn et sett nye dekker, men det fordrer at dette fungerer...

GD300
03-11-2009, 16:33
går fint skru de inn, et helvete å kjøre på, samt umulig å skru de ut etter endt dyst.

Jeg hadde piggepistol, og vurderer kjøpe meg en igjen..., skal sjekke og kommer tilbake..

GD300

ruffsen
03-11-2009, 16:35
Pigger de på Vianor, men er litt tilleg om de er brukt pga rengjøring av de orginale hullene.

sig
09-11-2009, 03:57
Skal du ha vinterdekk så nytter det ikke med M+S dekk... du må ha noe for Nordic klima...

Reisende Mac
09-11-2009, 07:25
Nå vil jeg tro det er snakk Cooper sitt dekk som heter "Discoverer M+S" og ikke et M+S-merket AT/MT-dekk. "Discoverer M+S" er et vinterdekk, og dette kan leveres pigget eller upigget. Kjøper man pigget dekk, så er det vel gjerne dekkforhandleren som skyter inn piggene i de. Såfremt dekkene ikke er kjørt i filler, så vil jeg da tro at det er mulig å pigge de nå i etterkant. Det som kanskje kan by på problemer er småstein og slikt som har satt segg i hullene for piggene.

sig
09-11-2009, 15:43
Er du sikker på dette? Er ikke M+S bare en betegnelse om at de kan brukes til begge ting? Mange av disse M+S dekkene kan leveres pigget, men betyr ikke at de er et rent vinterdekk forde....

En annenting er at akkurat på cooper discovery er det mange som klager over harde og glatte dekk etter første sesong.... har selv vurdert dette dekket seriøst, og hadde egentlig gått bort fra det....helt til du nå skrev dette....

Så du mener at dette er et rent vinterdekk?

Reisende Mac
09-11-2009, 16:10
Joda, M+S er en generell betegnelse som brukes på de fleste AT og MT-dekk for å gjøre disse 'lovlige' som vinterdekk.
Eksempelvis så er General Grabber MT "M+S-merket". Disse er lovlige som vinterdekk, og kan pigges. Men, De er totalt ubrukelige på vinterføre.
Dette heter altså "Grabber MT"
http://www.offroaders.com/tech/AT-MT-Tires/images/General-Grabber-MT-zoom.jpg
Cooper Discoverer M+S heter altså "Discoverer M+S" (og er selvsagt også M+S-merket). Dette er Cooper sitt vinterdekk, og har også vinterdekkmønster med lameller og bratte kanter.
http://www.coopertire.com/FI_Uploads/products/tires/enlarge/Discvr_MS_Tread.jpg

Det har nok vært veldig mye forvirring rundt dette vinterdekket, nettopp fordi Cooper har valgt å kalle det "Discoverer M+S" istedenfor, f.eks "Discoverer Winter traction" eller noe i den retning.

Harald Hansen
09-11-2009, 16:16
Discoverer M+S finnes vel både med (for Norden) og uten (for Sentraleuropa) markering med snøfnugg og fjell.

sig
09-11-2009, 16:35
Ok, da begynner vi å snakke om et språk jeg skjønner... for det er den nordiske merkingen jeg går etter... har funnet ut at i min dimensjon så har jeg ikke det helt store utvalget.

Reisende Mac
09-11-2009, 16:35
Jeg trodde ikke de laget to forskjellige vinterdekk for norden kontra andre land. Hvorfor skulle man ønske å lage et vinterdekk uten fjell og snøkrystall??

produsentlink: http://www.coopertire.com/html/products/tires_suv.aspx?page=discoverer_ms

sig
09-11-2009, 16:38
Siden jeg har vannet ut litt tråden til trådstarter så kan jeg gi følgende tilbakemelding fra en bekjent når det gjelder skrupigger.....

"Det satt i hjula som var på Tahoen når je kjøpte den. Sikkert bra ei stund, men dom skrur seg innover heile tida. Plutselig har du ei smygpunktering og bilen står på felgen. Visste itte je hadde pigg før det begynte å bli lite luft, så det bobla fra et lite høl i en knast. Pirka litt med skrutrekkern, fram med nebbtanga... Vips så sto je med en pigg i hånda, -og tomt dekk... :( Etterhvert blei det mange pigger..."

sig
09-11-2009, 16:41
Ser noen dekk kalle S/T, hva er det? Snow & Terrain?

sig
09-11-2009, 16:43
Når man også snakker om å pigge selv, så inngår det for meg å sende det bort til pigging der du vil... noen snakker om lastebilpigging. Hva er det kontra bilpigg? Har de fortsatt stålpigger eller er det bare lengden på de?

Hvordan er det å kjøre med lastebilpigg?

Reisende Mac
09-11-2009, 17:14
Cooper sitt S/T er vel det som tilsvarer AT hos andre fabrikanter, mens STT tilsvarer MT. Akurat hva bokstavene står for vet jeg dog ikke.

Lastebilpigg er, etter hva jeg har forstått, lengre (og grøvre?) enn personbilpigg. Jeg tror det finnes en mellomting for varebil/lett lastebil også

Harald Hansen
09-11-2009, 17:32
Jeg trodde ikke de laget to forskjellige vinterdekk for norden kontra andre land. Hvorfor skulle man ønske å lage et vinterdekk uten fjell og snøkrystall??

produsentlink: http://www.coopertire.com/html/products/tires_suv.aspx?page=discoverer_ms

Det går vel på slitestyrken? Jeg mente jeg snakket med en eller annen som var misfornøyd med sine Discoverer M+S og vi kom fram til at forskjellen var at han manglet snøykrystall og fjell på sine.

sig
09-11-2009, 19:10
Enig med Harald, alle jeg snakker med fraråder meg Cooper Discovery på grunn av M+S, til nød med pigging. Samt at de blir stein harde og glipper etter en sesong.

Derfor jeg ble såpass ivrig nå når jeg håpet det også finnes en vinterdekk utgave av disse....

4springar
19-11-2009, 04:47
Jeg brukte best-grip sine skrupigger med strålende resultat! De bevegde seg ikke hverken innover eller utover. Nøler ikke med å kjøpe det på nytt, da jeg solgte de forrige med forrige bil.

GD300
22-11-2009, 20:37
hvor fikk du tak i de piggene, hva kostet de og hvor store kjøpte du ?

Gikk de å demontere etter sesongen, eller måtte du røske de ut med tang ?

GD300

4springar
22-11-2009, 22:15
Gikk fint å demontere 98% av de. Trikset er vel å skru de ut før du kjører 2mnd på asfalt. Spylte dekket godt og skrudde de ut uten for store problemer. Første versjonen jeg hadde var ikke like lett å få ut, da spissen ikke var like godt herdet og ble litt deformert.
Den siste typen jeg brukte var vel modell 1400 eller 1200 fra felleskjøpet.
Kjøp litt, og start med det. Du kan alltids skru inn flere senere, men ha det i bakhodet når du skrur de inn. Husker ikke hva de kostet, men jeg kjøpte de fordi jeg ikke overhode hadde råd til piggdekk. tror jeg endte på 1500,- fjelldaler for å sitte godt fast i isen.

ruffsen
22-11-2009, 22:27
Øhh, tulling spørsmål: Kan jeg gå på FK og kjøpe pigger å skru rett i all terrain dekkene mine?

GD300
23-11-2009, 06:57
Ja.

( forutsatt at " knastene " i dekka ikke er seipet i småbiter...)

GD300

ruffsen
23-11-2009, 20:38
Da har jeg kjøpt pigg og ett verktøy for å skru de med. Hvor mange trengs i ett 31-10,5 BFG allterrain?

GD300
23-11-2009, 21:14
5000 ?:lol:

GD300

ruffsen
23-11-2009, 21:20
Nå missforsto du Espen, har telt opp knastene på dekket du nå...........

4springar
23-11-2009, 22:30
Øhh, tulling spørsmål: Kan jeg gå på FK og kjøpe pigger å skru rett i all terrain dekkene mine?

Jepp, men har du 10mm mønster, skrur du ikke mer en 12mm dypt i dekket. da har du enda mye gummi som sikkerhet. Les om piggene på www.best-grip.com og .no
-greie beskrivelser der.

Jeg hadde to i annenhver knast, og 1 i mellom. altså 2pigger-1pigg-2pigger-1pigg osv.

edit: når jeg tenker meg om, så hadde jeg en del til overs når jeg far ferdig med systemet ovenfor. Skrudde resten i forran, slik at det var vel nesten to i hver knast på mine midtseipa mtr 33"

ruffsen
24-11-2009, 14:39
Da er jeg i gang med pigging, dette er jo artig. Skal prøve med lite pigg først, de er grove og fine så tar vel litt mere enn bil pigg så lenge de står der de skal. Har ei rand på 40 pigg i frem hjulene nå og det merkes godt på vær isen vi har. Jeg pigger opp ett sett BF all terrain forøverig. Tenkte vi må til med ei rand rundt til og ei rand med dobbel i midt. Så det blir da 160 pigg i hvert hjul. Blir vel ikke billig, men syntes det var gøy å skru pigg jeg.
Gleder meg til våren når jeg skal skru de ut igjen. Nesten det morsomste jeg har kjøpt til bilen.

sig
24-11-2009, 16:25
Tror jeg ville vurdert en avbalansering hvis jeg hadde skrudd i så mye vekt...selv om man føler det blir jevnt fordelt...

Noen bilder av dette?

Kan du nå bytte ut piggdelen med eks små og store pigger? Ispigger etc?

ruffsen
24-11-2009, 16:46
Sikkert ett poeng med avbalanering. Er ikke noe bytte oplegg, er en rein "varebil pigg" grov pigg som skrues inn.
Bilde kan det kanskje bli, får se hva jeg rekker. Til helga kanskje?

sig
24-11-2009, 17:22
Ok, trodde det satt igjen et gjengeparti jeg når du tok de ut.... Blir det ikke romt når pigg blir skrudd ut og inn gang på gang da?

ruffsen
24-11-2009, 21:11
Har jo skrudd ut for å sjekke, ser faktisk ikke så maltraktert ut men det er jo "skjært" inn en pigg så noe skade er det jo på dekket/knasten.

sig
24-11-2009, 21:17
Hvordan tror du det blir etter at du har belastet de en hel sesong?

Tror du at du kan skru de inn og ut gjennom flere sesonger?

ruffsen
24-11-2009, 21:23
for å være ærlig så har jo andre gjort akkurat det, men jeg gleder meg til å e hvordan det går. De er lette å få inn og ut så kanskje det er få å skru ut for alt jeg veit når våren kommer. Skal poste hvordan det går jeg, minn meg på det om jeg ikke husker å skrive noe.

ruffsen
02-02-2010, 22:45
Da kom dekkene med skru pigg til kort. BF All Terrain med ca 100 skru pigg i hver. I dag fikk jeg prøve et vær omslag som ga meg problemer.
Skulle ut i kveld 020210, kl 2200 for å berge en bil. Hele dagen har det vært ca 15-11 kalde. Da jeg kom til omerådet bilen var i, Darbu, var været slått om til 0 føre med godt snø vær. Snøen la seg på veien som sukker ,ca 2cm, oppå isenfra tidligere i dag som var klam pga tempratur økningen.
Det ble ingen dramatikk, fikk dratt opp mennske bilen. Det som var resultatet var at min gode gammle toyta var omtrent å kjøre som en WRC bil, firhjuls spinn overalt om jeg ville. Sikkert gøy for de som driver i bransjen WRC men upraktisk når en skal hjem å sove. Telte 2 lastebiler i grøfta og 4 person biler som trengte litt hjelp på en strekning på 14km.
Kan vel egentlig anbefale skru pigg fra felleskjøpet. Har også annbefalt dette til en annen med LC, han er meget fornøyd ( skrudde useipet 35tom MTR) Og en artigkar som bedriver grise kjøring med slik aggresiv ATV, fenomenalt er det han sier om saken.

ruffsen
12-12-2011, 15:47
hmm dette prosjektet ble jo ikke oppdatert. men i hvertfall, de dekkene som var skrudd pigg i var med meg på Island også, da uten pigg. Jeg måtte bytte to pga slitasje like før jeg reiste dit. det var ikke pgs pigg, men for jeg bruker to til tre sett frem dekker på ett sett bak dekekr på den bilen.

piggen jeg bruker har en "vin opptrekker" gjenge som jeg skrur inn i gummien. jeg mistet ingen pigger igjennom vinteren og alle gikk greit å skru ut. derimot ble "eggen" på gjengen ødelagt på samtlige pigger. så de er litt mere strevsomme å skry inn igjen men det går.

dette tar litt tid å montere og fjerne men gir utrolig bra grep. og ikke minst lagring da. jeg har vinter dekkene i et halvliters glass på hylla igjennom sommeren :-)

Tahoe
12-12-2011, 18:03
hehe, greitt nok å ha vinterdekkene i et glass, men om du er lik meg så finner man aldri igjen den j...... bitsen når dei skal skrus inn igjen:mrgreen:

Tommy tlc
12-12-2011, 18:40
Selv pigging må prøves ut, om så kun for eksperimentets skyld.
Kjører 33" BF mud terrain useipa nå som er ca 4år gammle, så med litt pigg får vi se hvordan det blir.
Men vurderer seiping av midten for bedre feste på vått føre også ikke bare pigg for glatt og hard føre.

Hvordan er det og seipe dekk selv? Finnes det noe ok verktøy?

Terka
12-12-2011, 18:44
Var inne på tanken å pigge dekka mine selv også, men siden jeg fikk dem midtseipa hos Arctic Trucks så lot jeg dem likegodt ta jobben med å pigge dem også. Foreløpig så virker disse dekkene (BFG MUD mk2, dim 285/75r16) å sitte betraktelig bedre på slaps, is osv. en de forrige dekkene. (Cooper Discoverer M+S). Blir det behov for flere pigger så skrur jeg i noen ekstra selv.

Harald Hansen
12-12-2011, 19:20
Sånne skrupigger kan vel også være et alternativ på langtur, så fremt det er tillatt med piggdekk der man havner? Da kan man jo bare skru ut og inn pigger etter hvert som årstidene snur.

trønder
12-12-2011, 20:10
Hvorfor ikke bruke piggpengene på ordentlige vinterdekk heller?

ruffsen
12-12-2011, 20:42
beste dekka jeg har hatt på vinter føre det. bf all terrain med mye grov skru pigg.

Reisende Mac
12-12-2011, 20:54
Det trur jeg ikke no' på Ruffsen! :elg:
...med mindre du aldri har eid et vinterdekk da :mrgreen:

ruffsen
12-12-2011, 20:58
har eid mange typer opp igjennom årene jeg. og står på mitt jeg. helt klart det mest trafikk sikkre og beste alternativet jeg har prøvd. stopper bedre sikkrere i sving...

på våt vei, salt eller nedbør, aldri noe problem. snø oppå is, gikk mye av snøen antagelig i mønsteret. så fikk godt grep. bråkte på asfalt men det kommer en ikke utenom tror jeg når en ikke kjører lilla skjerf og fot form sko vinter dekk..

BTW, måtte dra en disco I med henger opp en bakke den vinteren...den hadde cooper pigg dekk som var ett år gammle.....

trønder
12-12-2011, 21:43
Jeg har tolv biler og kjører fra 20 mil hver dag.

Har en med BF AT-dekk, nye. Jeg har bil med cooper discoverer, Dunlop Grandtrek SJ6 piggfri, Nokian LT, BF MT seipet, Yokohama geolander piggfri og Bridgestone Blizzak piggfri.

Et AT-dekk fungerer nogen lunde på veier der det saltes siden det stilles strengere krav til drenering.

BF.AT kan godt brukes på vinteren når man hvet hva man kjører fordi vi tilpasser fart etter forhold, men det er ikke sammenlignbart med vinterdekk. Coopers vinterdekk var en revolusjon når det kom med tett seiping. Det hadde ingen konkurenter dengang. Nå er det akterutseilt fordi produsenten bruker gummi like hard som bakelit, og etter den første vinteren er det knallhardt og har mistet friksjonen mot underlaget.

Min erfaring tilsier at verden går framover og at det nå finnes dekk med gummiblanding som holder seg myk i minusgrader, og når dette kombineres med seiping fra fabrikk har man et friksjonsdekk.

Vanlige personbiler har knallgode dekk, og vi vet at bilen stopper når vi bremser, og at den sitter godt i svingene. Det rare er at vi fremdeles kjører på MS-merkete dekk og aksepterer at 2-3 tonn tunge biler slipper i svinger og at stopplengden er alt for lang.

ruffsen
12-12-2011, 21:58
enig med deg jeg trønder. men legger veldig vekt på det du nevner om saltet vei og den suppa det blir. virker som de siste vintrne har gitt et "lag" oppå veien som ikke er til å stole på.
mine at dekker var ikke å regne som vinter dekk uten pigger den vinteren. og kan jo huske på at det var den kaldeste vinteren på mange år også. videre tror jeg det er veldig vanskelig forhold rundt her som alle kjører piggfritt. det er utrolig mange kryss en får enorme bremse lengder inn i uten pigger når ingen "river" i underlaget med pigg.

Tahoe
12-12-2011, 22:12
Kjører på Duratrac dekk enno (kjøpte dei egentlig til bruk i sommerhalvåret). Desse er jo ferdigborret for pigg, og eg veit Best Grip pigger ikkje skal forborres. Men, har nokon prøvd å skru dei i dekk med ferdige hull for pigg?

Har no kjørt desse på sørpe, snø, is, osv og dei fungerer over all forventning (bortsett frå blankis). Frister litt å teste ut skrupigger også, sidan eg ikkje hadde planer om nye dekk til våren igjen....

trønder
12-12-2011, 22:17
Duratrac kunne jeg tengt meg å prøve, selv om det er et MS-dekk og ikke et vinterdekk. Det er seipet, ikke så mye som jeg ønsker, men jeg har Fein Multicutter og seiper selv. De gangene det er snøslaps tror jeg dette dekket drenerer godt, omtrent slik de gamle Trac Edge dekkene fra BF gjorde.

Harald Hansen
13-12-2011, 06:14
Hvorfor ikke bruke piggpengene på ordentlige vinterdekk heller?

Jeg tenkte mer i den retning at hvis man skal krysse halve verden så er det lettere å få plass til en eske med pigger i bilen enn fire piggdekk...

Terka
13-12-2011, 20:43
Bilder av midtseipa og pigga BFG MUD mk2:
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/8a827991.jpg
5 mm mellom rillene og "litt større" pigg.

Adventurer
13-12-2011, 20:49
Ja, hva synes du Terje, etter å ha kjørt på litt snø og is med dette oppsettet?

trønder
13-12-2011, 21:24
Jeg har samme dekk med seiping på min dcpu. Livsfarlig på hardt underlag.
Men man tilpasser fart etter føre så går det bra. Jeg regner dette som en nødløsning.

Erfaringer med seipet dekk i Trøndelag kan være totalt forskjellig sammenlignet med en mer sydlig vinter der det praktiseres salting.

Terka
13-12-2011, 22:24
Ja, hva synes du Terje, etter å ha kjørt på litt snø og is med dette oppsettet?

Sitter bedre enn Cooper Discooverer M+S ihvertfall. Er vel noen i Rissa (trøndere) som kjører rundt med dette oppsettet og er fornøyd også?

På G'en har jeg kun vinterkjørt Cooper dekkene pluss noen gamle bridgestone-dekk og de Pirelli dekka som fulgte med Alessi felgne ned til Kragerø. Aldri hatt noen uhell med bilen så langt, men det er mulig jeg er en ultradefensiv sjåfør når jeg kjører den bilen... eller bare har god tid og nyter turen? :mrgreen: (Har kjørt bar asfalt, snø, slaps, blåis med overvann osv..)

Beste vinterveibilen jeg har hatt var en Audi med Quattro med Continental Conti-ett-eller-annet-piggfritt, og ingen ESP/antispinn eller annet slike nymotens krykkeløsninger for sjåføren. Bilen satt som klistra på alle føre. Selv bil nr 2 (nr 1 iflg fruen) som har ABS/ESP/antispinn, bremsestøttesupport (eller hva det nå er..), 4xMotion, høy/lavgir, sperre osv føler jeg meg ikke like trygg i som i Audien. Mulig det er fordi man som sjåfør er plassert lengre fra underlaget og bilen gjør mye av jobben du som sjåfør gjorde før?

Beklager OT. Jeg tror type bil, sjåfør/kjørestil, forhold bilen brukes på, og dekk, allt henger litt sammen. Dog er det nok pris som ofte avgjør dekkvalget til den enkelte.

Dersom nåværende vinderdekk ikke holder mål likevel på G'en og jeg pensjonerer dem til sett nr to med sommerdekk så er det mulig jeg legger ut noen ekstra høvdinger og går for disse:
http://www.tirerack.com/images/tires/bridgestone/bs_blizzak_dmz3_ci1_l.jpg
Skulle dog hatt pigger på den traktoren som en 460 tross allt er.

trønder
14-12-2011, 09:06
Bridgestone Blizzak, som du viser bilde av, bruker jeg på discoveryen. Uten tvil de beste dekka jeg noen gang har prøvd. De er dyre, men slites sakte og sitter svært godt på alle fører.