PDA

Se full versjon : Ny Spot nødpeilesender i høst

Nyhetsredaksjonen
11-11-2009, 08:32
http://turpaahjul.com/images/thumbs/spot-1b-orange2.jpg (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1547)

Spot (http://www.findmespot.eu/no/), den GPS-baserte nødpeilesenderen for reisende, kommer i ny, lettere utgave i høst, sammen med en del ny funksjonalitet. Den er 30% mindre, har bedre GPS-antenne, har et lys som viser om man har satelittdekning, baklyste knapper og en egen meldingsknapp. Den nåværende Spot-peileren er priset til 1800,-, men priser for den nye er ikke annonsert ennå. (Via Endadget.com (http://www.engadget.com/2009/07/22/spot-intros-refreshed-smaller-satellite-gps-messenger/))

Harald Hansen
11-11-2009, 08:39
Noen som har denne, forresten? Den reddet visst en kar ned fra Hardangervidda (http://www.findmespot.eu/no/doc/sra_norway_dm.pdf) tidligere i år.

Harald Hansen
11-11-2009, 08:41
Forresten, for de som ikke vet det: Den kan brukes til å sende "alt OK"-meldinger også. Så hvis man er på tur, så kan man berolige de hjemme med å sende jevnlige oppdateringer. Dette kan også automatisk plottes in på Google Maps, slik at hjemmeteamet kan følge med hvor ferden går.

kristian
11-11-2009, 09:25
Hmm, hadde egentlig bestemt meg for å handle en, men kanskje jeg får vente på den nye versjonen da. Lyset som viser om du har GPS-dekning var rimelig kjekt. Turistforeningen forhandler disse i Norge.

En annen kjekk funksjonen i forhold til de som er nevnt er muligheten til å Be om hjelp, denne er forskjellig fra SOS-funksjonen iom at meldingen går til "dine kjære" og ikke hovedredningssentralen med påfølgende SeaKing.

Harald Hansen
11-11-2009, 09:50
Hmm, hadde egentlig bestemt meg for å handle en, men kanskje jeg får vente på den nye versjonen da.

Det kommer en ordning for at eksisterende eiere skal kunne oppgradere. Siden det er nesten et år til den nye versjonen kommer kan jo det være noe å ha i bakhodet.

kristian
11-11-2009, 10:37
Det kommer en ordning for at eksisterende eiere skal kunne oppgradere. Siden det er nesten et år til den nye versjonen kommer kan jo det være noe å ha i bakhodet.

Hmm, er du sikker? Engadget-artikkelen er jo fra juli og sier at den skal komme "this fall"?

Harald Hansen
11-11-2009, 11:35
Feillesing fra min side - beklager. Da er det jo ikke akkurat noen grunn til å kjøpe den gamle versjonen.

kristian
11-11-2009, 11:47
Fant den jaggu til salgs også.
http://www.bestbuy.com/site/SPOT+-+SPOT+2+Satellite+GPS+Messenger+-+Silver/9511012.p?cpncode=18-47727898-2&srccode=cii_9686437&skuId=9511012&ref=25&DCMP=KNC-TLC&loc=MSN&id=1218116795825

Blir litt over 800 kronasjer med dagens kurs, ikke verst! Regner med det tar litt tid før den dukker opp i Norge, og er greit å ha før ski- og topptur-sesongen er fullt i gang, så mulig jeg bare klinker til.

Harald Hansen
12-11-2009, 12:07
Når du kjøper hadde det vært interessant å høre litt om erfaringene dine, Kristian.

kristian
12-11-2009, 12:13
Den er bestilt ;-) Er bestilt sammen med HD hjelmkamera til skisesongen, vanntett til 60 meter :lol: Kameraet var ikke på lager, så det er mulig det blir noen uker til hele forsendelsen kommer.

kristian
28-11-2009, 12:07
Da var min julegave fra meg til meg ankommet :lol:

Førsteinntrykket var at den var mye mindre enn forventet, faktisk veldig liten. Den er faktisk vel så hendig i størrelse som min mobiltelefon (som ikke er spesielt liten akkurat men). Med i pakken følger bruksanvisninger, Lithium-batteri (engangs), og bæreveske med armbånd og karabin.

Den har en del nye funksjoner fra fjorårets modell (uten at jeg har testet denne). Funksjonene er:
- Check-in/OK
- Egendefinert melding (må forhåndsdefineres på websiden deres)
- Sporingsfunksjon (sender posisjon hvert 10. min m/ opp til tre posisjoner i mellom hver sending)
- Be om hjelp. Sender hjelp-melding til forhåndsdefinerte kontakter, uten at det går melding til hovedredningssentralen.
- SOS. Sender melding til "pårørende" og GEOS i Texas, som vil kontakte lokal redningstjeneste, avhengig av hvor du er, nasjonalitet osv.

På websiden kan du definere profiler med hvilken beskjed som skal sendes ut ved bruk av de forskjellige funksjonene, og hvem den skal gå til. Du kan da bytte profiler via websiden, men på tur har du ikke mulighet til å endre noe undervegs. Beskjed kan sendes til e-post (gratis), og SMS (200 inkl per år), opp til 10 mottakere per beskjed. E-post inneholder posisjon, den beskjeden du har definert og en google-maps-lenke.

Fikk den i går, så har ikke fått testet all verden ennå, og ikke på tur, men det blir etter hvert. I går kveld fungerte ikke min test Check-in-melding, men det fungerte tvert i dag, så satser på at det tok litt tid etter aktivering. SMS har jeg ikke fått testet da du visstnok skal velge "carrier" (f.eks. Telenor), men denne listen fikk jeg ikke opp på websiden til spot. Alternativt kan du oppgi mob.nummer som XXXXXXXX@telenor.no f.eks. men det tror jeg kanskje ikke telenor støtter uten at du har en tjeneste for dette aktivert. Noen som vet? Litt bortkastet om de som skal motta melding må betale for en tjeneste hos sin operatør for dette.

Ellers var den overraskende rask. Du skrur den på, og kan umiddelbart trykke på en funksjonsknapp og den vil da begynne å ta inn GPS-signal. Det tar bare ca 5-10 sek før den lyser enten grønt eller rødt på GPS-signal avhengig av om du har gps-signal eller ikke. Den fungerte ikke innendørs eller ved vindu, men utendørs gikk det veldig fint. Etter ca 15-20 sek begynner meldingsslyset å blinke. Dvs at den har fått posisjon og begynner å sende melding. Lyset blinker grønt eller rødt avhengig av om den får sendt melding. Her tror jeg du er avhengig av direkte sikt mot en satellitt. Det er ikke så mange av Globalsat-satellittene (13 eller noe??) så du bør nok være i rimelig åpent lende for å være sikker på at meldingen går gjennom. Siden den ikke kan motta noen "kvittering" fra satellitten på at meldingen gikk gjennom, kjører den en syklus der den sender mange meldinger i løpet av en time. Mottaker vil kun motta én e-post/SMS. For Hjelp/SOS-meldinger fortsetter den å sende til batteriet er tomt.

Vanlig abonnement koster 99EUR/år, jeg kjørte på med sporing (39EUR) + ekstra forsikring v/ redningsaksjon (11EUR). Tilsammen 149 EUR per år.

Skal få testet litt mer på tur + sporing etter hvert, og prøve å sende en del meldinger for å teste pålitelighet. De påstår en pålitelighet på ca 98-99% per melding, og siden den vil sende flere meldinger per melding som går til mottaker, burde det være nokså bra.

kristian
02-12-2009, 13:40
Da har jeg fått SMS til å virke ved OK-melding også :-)
Trengte ikke herje med carrier og @telenor.no osv etter telefonnummer, det var så enkelt som å bruke 0047 foran i stedet for +47 som den ikke ville akseptere.

Fra jeg skrur på og trykker på meldingsknappen tar det ca 35 sekunder til jeg har både SMS og e-mail! Syns det er meget bra, iom at den skal finne gps-posisjon og sende meldingen via satelitt.

Harald Hansen
02-12-2009, 13:50
Gode greier! Da satser vi på at du ikke trenger den... :D

Harald Hansen
16-12-2009, 08:12
Og der kom det en "recall": http://www.findmespot.com/exchange/

kristian
16-12-2009, 09:08
Ja, fikk en e-post fra de også. Kan se ut som min faller under dette, så må nok sendes tilbake. Ihvertfall bra at de bytter ut enheter da, er jo lovende i seg selv for kundesupport. Tyder kanskje på at den nye enheten ble dyttet ut i markedet litt for raskt, men men..

haakonbs
24-03-2010, 14:24
Jeg har også vurdert en som dette. Noen som har noen erfaringer?

haakonbs
01-11-2010, 08:27
Jeg kjøpte en Spot finder fra USA. Har brukt tracker funksjonen en del når jeg er ute og sykler alene. Funker genialt bra. I tillegg har jeg brukt OK funksjonen en del når jeg har vært på tur. Kona synes tracker funksjonen er fin når jeg er ute alene. Mine bevegelser kan enkelt følges via nettet.

Kan anbefales

Harald Hansen
01-11-2010, 08:39
Takk for tilbakemeldinger! Spørs om det ikke blir en slik på ønskelista til jul.