PDA

Se full versjon : Rensing av skinnseter

sig
30-12-2009, 04:04
Skinnsetepleie

Har i alle år brukt Turtle wax Emerald Series sin Leather cleaner & conditioner.

Men har nå kommet over et nytt vidundermiddel som jeg bare må dele med dere.

Det er så enkelt og så nærliggende at jeg kan ikke skjønne at jeg ikke har tenkt på det før. Produktet kalles salsåpe og brukes innen hest. Fikk tips om dette fra den nye salmakeren min og etter å ha prøvet det så er jeg helt overbevist.

http://www.gjelstenli.no/webbilder/sub118.jpg

Produktet kalles Windsor Glyserolsåpe her i norge. Jeg kjøpte det på en Hooks butikk. (kjedebutikk for hester) Såpen rengjør og pleier alt lær, er drøyt og effektivt. Glyserolen gjør det skånsomt rent og holder læret mykt og smidig, dessuten skånsomt på lyst lær. Det har en høyere "poleringseffekt" og er derfor å foretrekke hvis man vil ha blankt lær. Leveres i praktisk boks som gir lite klin og søl. Mengden er på 400g. Etter å ha tatt førersetet så vistes det nesten ikke i boksen at jeg hadde brukt noe. Er viktig at såpen inneholder glyserol. Artikkelnr er 820175 og koster 89kr.

http://www.gjelstenli.no/webbilder/sub117.jpg

Setet var ganske skittens, har ikke vært behandlet på over et års tid. Skinnet ble veldig mykt og fint etter behandlingern. Behagelig å sitte og ta på. Såpen kom godt til i alle sømmer samt i foldene i skinnet. Her ser dere hvor stort skillet ble etterhvert som jeg behandlet setet.

Reisende Mac
30-12-2009, 08:48
Dette ser interressant ut, men hvordan er det å bruke på perforerte skinnseter? Er litt redd for at det skal bli sittende igjen såpe i alle de små hullene.

Harald Hansen
30-12-2009, 11:14
Hvis man har såpe i hulle er det vel bare å gnukke videre? Til slutt er det meste av såpen klemt enten inn i setet eller ut i kluten, eller hva? Mulig det er litt vanskeligere i praksis... :elg:

Men interessant det der med salsåpe. Ofte er det enkleste det beste. Nylonvask på tube fra dagligvaren er også bra til mye rart, vindusvask f.eks. Koster 20,- for en tube, tror jeg.