PDA

Se full versjon : Luftkompressor i bil

_arkiv_Lars Erik
08-01-2010, 19:20
Har en ide jeg vil lufte her på forumet.Jeg har en 12 volts 2 stemplet kompressor i veske som skal fastmonteres i bilen. Jeg vil ikke montere no tank men likevel ha muligheten til å bruke luft uten å slå av og på kompressoren hele tiden. Nå må jeg starte pumpa etter at jeg har skrudd fast slangen i ventilen og stoppen før jeg tar den av. Ideen er da: fastmontere kompressoren og montere en trykkbryter på ett t-stykke slik at den slår seg av når lufta ikke blir brukt. Selvfølgelig må bryteren stemme med hva pumpa kan gi ut og det det skal monteres en hovedstrømbryter.
Vil dette fungere ? Har dette vært prøvd før.

_arkiv_Reisende Mac
08-01-2010, 22:14
Dette blir vel omtrent som hva man har med f.eks en ARB-kompressor. Den har en pressostat som bryter kretsen til motoren ved et gitt trykk, og lukker kretsen igjen ved et litt lavere trykk (hysterese). På ARB-kompressoren er det en ørliten trykktank, og det kan jo være en fordel å ha for å gi motoren litt lengre pauser mellom hver start. Slangen vil jo selvsagt også fungere som trykktank, men den har et veldig begrenset volum.
Et greit alternativ å bygge om til trykktank er jo et lite 2kg brannslukningsapparat. Det har jeg selv brukt sammen med ARB-kompressoren min.