PDA

Se full versjon : Militære tilhengere ala m416 og polynorm

_arkiv_4springar
21-01-2010, 01:24
Er det noen som har peil på denslags?
Jeg har ervervet en lekker sak, ser ut som en polynorm på bola.
Den har derimot ikke "innbretten" i kassa, den er lengere, breiere, høyere, større dekk, bladfjærer,
et "støtben" type buet stål i hvert hjørne bak, store runde hjulbuer, god frihøyde under, nato-krok, og et slags "tårn" på 30-40cm høyde bak nato kroken som jeg ikke rakk forske på.
Tror det er utmerket plass bredde og lengdemessig til en scooter.
Det aller beste er at det er kalesje med stålramme på hele greia, temmelig solid kalesje.
For meg så den noe "engelsk" ut, type 60-talls.

Rakk ikke å se så mye på den, men har tinga den.
Det jeg er ute etter, er egentlig størrelser, og om det vil være mulig å regge denslags?
Jeg kan jo trikse med å kjøre natokrok i 2"festet bak, men har mest lyst å bygge om til kulehanske for lydens skyld, ettersom AUS-varianten er ulovlig...

Noen som har ideer om hva denne hengeren kan hete, med hvilke spesifikasjoner?

_arkiv_Skrotsnokelaget
21-01-2010, 07:25
Hvis det er 20" hjul på den og runde skjermer er det sannsynligvis en Ben Hur henger. Brukt mye etter GMC og M6 i forsvaret. De er vel produsert under WWII. Ruller veldig lett.Faktisk lettere enn polynorm med 16" hjul. Testet og målt bensinforbruk på GMC.Det ble lavere med Ben Hur enn Polynorm.

_arkiv_4springar
21-01-2010, 12:30
Hey, takk for svar!
med "faktisk lettere en polynorm" så mener du altså at den ruller lettere, ikke sant?
For den så en del tyngre ut...
Dette er veldig likt den jeg har overtatt, bildet er en Ben Hur.
Men er allikavel nesten sikker på at det ikke er en BenHur, etter å studert bildene av den.
Størrelsen er veldig lik, kalesjen/overbygget i ca samme størrelse, men mener min var hakket breiere, og med håndbrekk på høyre hjørne forran, samt detaljene jeg nevnte fra forrige innlegg.
Mener også det var el-nett på den, men skal ikke si for sikkert.

Noen som vet om det i teori og formelt sett er mulig å bygge om til hanske/kulekobling, og hvordan det er å få registrert noe slikt?
Jeg går ut i fra at det er nesten umulig å oppdrive papirene på denne, men er gira på å berge den fra evige rustmakker og bruke den som arbeidshenger og turhenger!
Med kalesjen (som virket utrolig bra) er den jo svært anvendelig.

Grunnen til at jeg bare ikke kan dra å ta bilder av den, er fordi den står innelåst på et "lagerområde" og neste gang jeg slipper inn der, må jeg ta den med meg...
Var så oppslukt sist at jeg glemte å ta bilder.

_arkiv_Bernhard
21-01-2010, 20:57
Ut fra din beskrivelse er det ikke helt lett å si hva det er. Men hvis du finner rammenr. og kan få en erklæring fra selger/giver som sier noe om hvor den kommer og på den måten bekrefter at det ikke er tjuegods, pleier det å gå bra.
Det kan høres ut som noe UK greier eller dansk.
Ben Hur henger er stor og tung å håndtere, har kun parkbrems.
Jeg har satt en Ben Hur kasse på et Mjørud understell.

Send bilde så finner vi det nok typen.

Bernhard

_arkiv_4springar
22-01-2010, 18:45
ja, er ikke lett uten bilder...
Han jeg overtar den fra driver et firma med anleggsmaskiner osv, så han har hatt den i bruk, men han klarer ikke finne noen papirer på den. Er heller ikke noe reg-nr på den etter hva jeg kan se, så tror det er en stund siden den har vært på veien.

Hvordan er det forresten å få tak i dekk i eldre militær utførelse? jeg tenker jo helst å modifisere dette til å kunne bruke toyota-felger, så det er likt på bilen og hengeren...

_arkiv_ole_jacob
23-01-2010, 13:48
Dekk med militær-mønster, typisk "Mud and Snow" er enkelt å få tak i. Eiker Motorshop, f.eks. Eller Olav Teigen på Skotselv.

_arkiv_4springar
29-01-2010, 22:54
da har jeg fått tatt litt bilder av hengeren, noen som kjenner til disse?
Var faktisk chassiplate på den, så fant jo fort litt info.
Viser seg å være en form for nederlandsk polynorm.

Temmelig bøst dette justerbare tårnet til natokroken, her må det modifiseres litt...
jeg har vertikale tailgates på bilen, så for at den nederste skal kunne legges ned, må dette nato-tårnet fikses. Eller jeg kan forlenge draget slik at hele greia kommer bak tailgaten.

Her er litt info direkte oversatt:

Polynorm 1 tonn
Trailer, 1 tonn, 2 W
Driftsvekt: 630 kg hmm...
Payload: 1000 kg (totalvekt)
Lengde: 3,84 m
Bredde: 1,84 m
Høyde: 1,88 m
Volum Charge:2,43 x 1,17 x 0,45 m3

Tilhengeren Polynorm avviker på detaljer om Jongerius, Pennock etc. håndbøker er ingen forskjeller rapportert.

Disse tilhengere har en støtte og sammenleggbare armer.
Den vognstangen (tilkoblingen) kan settes til 4 høyder.
Dette gjør at høyden kan tilpasses høyden på kjøretøyet.
Den YA314 en høyere posisjon til å bli valgt som en YA328.

Med kontroll armene er hengeren med 2 gode mennesker grei å flytte.

Bildene mine:

lekker sak!
http://i36.photobucket.com/albums/e6/palsp/Tilhenger/28012010710.jpg

Bøst... La merke til at det er 24v! Perfekt!
http://i36.photobucket.com/albums/e6/palsp/Tilhenger/28012010712.jpg
http://i36.photobucket.com/albums/e6/palsp/Tilhenger/28012010714.jpg

Her ser du grunn til at toppen er noe "trang" ...
Ser ikke ille ut, rustmessig. Vil tro den presenningen har spart den gjennom årene.
I den eska er det forresten passende kjettinger. :)
http://i36.photobucket.com/albums/e6/palsp/Tilhenger/28012010715.jpg

Ser ikke ille ut dette...
http://i36.photobucket.com/albums/e6/palsp/Tilhenger/28012010717.jpg

Gewicht leeg, betyr vel "tomvekt" på nederlandsk. det gir meg vel 370kg nyttelast...hmpfr!
http://i36.photobucket.com/albums/e6/palsp/Tilhenger/28012010716.jpg

_arkiv_Bernhard
30-01-2010, 00:08
Se her ja, nederlandsk variant av 1 ton GMC henger (produsert av Ben Hur m.fl.), her er det mindre hjul og et annet drag enn Ben Hur hengeren. Jeg er nok redd for at BT vil ha et annet drag/feste, du må nok bygge om til kulefeste. Hvis du får det godkjent.
Jeg satte en tilsvarende kasse på et Mjørud vanntank understell (7.00x16 hjul) og fikk dermed påløpsbremser og byttet til kulefeste (bolter).

Jeg tror du tar litt feil ang. vekt, jeg tolker det slik at du har nyttelast på 1 tonn.
Hva skal du henge den etter?

Bernhard

_arkiv_4springar
01-02-2010, 18:28
ja, ser ut til at BT vil ha et annet drag. Er uansett mer komfortabelt med kule, mindre klunk og bank. Sliter litt med å oppdrive papirer, så må nok dokumentere de to siste ledd for å få den omskrevet på meg. Vet ikke om jeg får det gjennom...
Kansje det ender med et mjørud understell. fortell mer om det!

Etter litt research finner jeg også ut at det må være 1 tonn som er nyttelasten, selv om det er litt motstridende til teksten på id-merket.
Den skal henge etter min Land Cruiser hj60, og har nokk av motor så det er i orden. Den er også godkjent med 3,5t henger.