PDA

Se full versjon : Camper-kasse på flatbed-henger?

_arkiv_Terje K.
02-02-2010, 01:02
Er det noen som har et godt, enkelt forslag til utgangspunkt for en flatbed-henger som både kan bære en camper-kasse og være vanlig lastehenger?

Eller det endelig argumentet for at dette er en dårlig/uoverkommelig idé?

I utgangspunktet tenkes camperkassa å være 2x3 m og ca 1,5 m høy, med lavt tyngdepunkt, og muligens 'pop-up'; altså hevetak.

Kassa - 'boligmodulen' - tenkes da å kunne brukes både på fullsize pickup (m. flatbed) og på henger.

Mvh Terje K.

Harald Hansen
02-02-2010, 07:54
Jeg har sett noe lignende en gang - la meg bare bla litt i arkivene...

Harald Hansen
02-02-2010, 09:29
Har ikke funnet hva jeg lette etter, men her er noe lignende:

http://i188.photobucket.com/albums/z241/expeditioncampers/fuso-121a.jpg

Dette er bare en "utbrettbar" campinghenger som er løftet opp på planet. Aliner-tilhengere av tilsvarende type forhandles av Campingsport (http://www.campingsport.no/) på utsiden av Drammen.

Litt nærmere hjemme:

http://turpaahjul.com/images/thumbs/marius_unimog.jpg

Marius kommer og holder foredrag for oss i overimorgen. Møt opp i Nydalen og spør han om hans erfaringer med kassa si! (Kolonne fra Nøtterøy? :) )

_arkiv_ruffsen
02-02-2010, 09:35
Om du skal lage noe så har vel noe slikt blitt kikket litt på. Men da som henger ombygging med heve tak, ikke allverden å gjøre om noe for henger/pickup formål.
Heve tak er litt plunder å få bra men tror det å skal gå.
Største utfordringa er jo å ikke lage det for tungt.

Harald Hansen
02-02-2010, 14:50
Dette er vel heller ikke akkurat det du er ute etter, men jeg synes det var et interessant konsept:

263

_arkiv_Terje K.
02-02-2010, 17:14
Dette er vel heller ikke akkurat det du er ute etter, men jeg synes det var et interessant konsept:

263

Joda - jeg har i noen sekunder vært innom å bygge om RR til pickup/semitrekker, men det faller på at jeg foretrekker å ha bagasjen inni bilen :-)

I denne omgang er spørsmålet om det er praktisk/realistisk å skaffe/lage en flatbed-henger som er stor nok til en camperkasse på 2x3m, og:
- om den kan være en-akslet eller om den bør ha boggi
- om man man skal holde den så lett at den kommer under 750kg ubremset
- om det finnes noe nesten-ferdig som jeg overser
- om den burde ha hjulene innunder og dermed holde bredden moderat (2 m)og avgangsvinkelen akseptabel, eller
- om den burde ha hjulene utenpå, og dermed bli mer stabil, men bred (2,5 m) og med råtten avgangsvinkel

- eller det er like lurt å droppe hele flatbedtanken og heller evnt. se etter en velbrukt skaphenger med 15" hjul, som utgangspunkt for 'stealthcaravan'. Det hadde også vært et morsomt prosjekt, tror jeg.

Camperen som (evnt) skulle på den eventuelle flatbedhengeren er ennå ikke bygget, enn si endelig utformet.

Mvh Terje K.

Harald Hansen
02-02-2010, 18:15
Hvis du vipper akselen av skaphengeren og setter den på lasteplanet så har du jo campingbil...

_arkiv_ruffsen
02-02-2010, 18:48
Er vel mulig å koke i hop noe på egenhånd, artig med selv bygg. Se på Lars Erik, han lager alt han. :-)
Rota litt rundt i tanke biksen her, mener jeg produserte noen tegninger på heveløft til et prosjekt GB300 hadde. Ble vel også drøftet noe honeycomb løsninger på selve konstruksjonen? Du som bor på Nøtterøy er vel god med glassfiber?