Se full versjon : Finnmark - helt på vidda
Jeg har jo flyttet "hjem" til Finnmark igjen, og en av grunnene var naturen. Her er det mange muligheter og barsk natur. 8)
Bloggen min viser et par turer i sommer til Nedre Mollisjok Fjellstue midt på Finnmarksvidda. Kjempetur! http://landrover.mobilblogg.no/
http://landrover.mobilblogg.no/images/bilde_12__1152302565.jpg
Jeg håper å få lagd blogg/nettside etterhvert som viser flere turer.
Disclaimer: Turen gikk på godkjent barmarksløype. Egner seg ikke for vanlige SUV. Kjøring i utmark er ikke tillatt. Les gjeldende forskrifter og regler før turen starter.
Harald Hansen
09-10-2006, 21:13
Artig at du driver og blogger om turene dine! Men har du hjerte til å selge denne bilen, da? :)
Har dessverre vært litt slapt med blogging i det siste, men jeg skal oppdatere denne tråden ved neste tur som blogges.
Og bilen er til salgs ja, men jeg er ingen god selger for egentlig for jeg vil vel egentlig ikke selge... :( men avogtil må man bare ofre en ting for å oppnå noe annet... :wink:
Har dessverre vært litt slapt med blogging i det siste, men jeg skal oppdatere denne tråden ved neste tur som blogges.
Og bilen er til salgs ja, men jeg er ingen god selger for egentlig for jeg vil vel egentlig ikke selge... :( men avogtil må man bare ofre en ting for å oppnå noe annet... :wink:
Hva da, det må bli noe bedre da, en T3 Syncro? :wink:
Da starter snart en ny tur til Nedre Mollisjok... Rett etter jobb i dag bærer det innover mot vidda. 8) Same procedure as last year... bare at nå har jeg byttet ut Defenderen jeg hadde da med en annen Defender som jeg har nå :? Men Ronny fra Kr.sand er tilbake med sin Defender, så det blir jo et lite Land Rover-treff. :)
Mulig det blir et par bilder etterhvert... men vet ikke om jeg gidder blogge denne turen, for det er ikke dekning i det området det er mest interessant å blogge fra! :( Det er begrenset hvor morsomt det er å se på bilder av Land Rover på asfalt...
Hvis jeg blogger litt, så blir det denne bloggen (http://landrover.blogg.no)
Viktigste i lomma på denne tur: myggolje
Viktigst i kjølebagen: kald pils
Viktigst i dashbordet: fotoapparat
Viktigst i hodet: myggignoranse
Viktigst i bagasjen: mygghatt
Viktigst av alt: turgleden!
Da har jeg vært en tur på vidda igjen. Se gjerne i bloggen (http://landrover.blogg.no/mollisjok_1315_juli_2007.html) fra turen. Starten på bloggen er nederst, siste innlegg er øverst.
http://landrover.blogg.no/images/2007_07jul_011_panorama_1184703609.jpg
Harald Hansen
18-07-2007, 06:01
Så ut som en fin tur, med unntak av myggen da... Noen tips til myggmiddel til en blodfattig søring?
Myggmelk er jo velkjent og mye brukt. Heter kanskje MyggA nå? Autan er vel også noe greier som er mye brukt.
Ronny hadde med seg et middel som heter Fly-Rite (eller noe i nærheten). Det var en gul liten sprayflaske med et særdeles sterkt og effektivt middel. Var så mye gift i det at det tar sikkert knekken på en bjørn også i tilfelle bjørneangrep. Vet ikke om det er helt lovlig i Norge, men det var visst kjøpt på en lokal sportsforretning på sørlandet en plass. Tæret på klærne og svei i ansiktet! Men effektivt mot mygg!
Ellers er jo myggnetting effektivt da. Spesielt i kombinasjon med en hatt med brem.
Bekledning generelt er jo kanskje det viktigste myggmiddel når mygga opererer i slike skvadroner som på Finnmarksvidda i værste perioden.
Ronny hadde også en slags myggmiddel á la myggspiral. Bare at dette var en liten filtplate på ca. 2x3 cm og et par mm tykk som var innsatt med et stoff som skulle ligge å fordampe over varme. Enten i en elektrisk dings, eller over en telysvarmer e.l. Husker ikke navnet, men de hadde den på bensinstasjonen i Karasjok, og begynte på bokstaven S og hadde fire bokstaver totalt (ligner på kryssord dette). Den var utrulig effektiv, og luktfri. Hadde den på gulvet under vinduet som stod åpent hele natten, og hadde ikke en eneste mygg inne på soverommet. Men rundt den dingsen var det et tykt lag med døde mygg om morran!!!
Og ja, det var en knallfin tur, selv om myggen til tider var plagsom. Men det skal ikke mye vinddrag til før myggen blir borte.
... Bare at dette var en liten filtplate på ca. 2x3 cm og et par mm tykk som var innsatt med et stoff som skulle ligge å fordampe over varme. Enten i en elektrisk dings, eller over en telysvarmer e.l.
Nå har jeg funnet ut av det. Vidundermiddelet heter VAPE. Se på hjemmesiden (http://www.vape.com). Siden er på italiensk, men de fleste bereiste her inne tar vel det på strak arm... :roll: Du finner det under "prodotti" og "piastrine set e ricarica". Det heter "Mat Zanzare" og de har flere varianter. En genial sak er jo den lille batteridrevne saken de har til dette, som jo må være utmerket på tur!
Harald Hansen
19-07-2007, 20:09
Foreløpig har jeg brukt Eurax, som fungerer helt bra mot mygg, men gjør lite inntrykk på knott. Jeg noterer meg de andre tipsene til senere bruk...
...Den var utrulig effektiv, og luktfri. Hadde den på gulvet under vinduet som stod åpent hele natten, og hadde ikke en eneste mygg inne på soverommet. Men rundt den dingsen var det et tykt lag med døde mygg om morran!!!...
Grøss!! :? Og denne dampen puster dere frivillig inn? :o Gadd vite hva den inneholder! :wink: Nice trip though! :D
Bedre å puste inn VAPE enn mygg synes nå jeg da. VAPE selges på Coop og Statoili Karasjok. Har ikke funnet disse flotte produktene andre steder. Jeg har vært i Finnmark hver sommer i mer enn 20 år nå, og har tilgode å finne noe som er bedre, eller endog på høyde med VAPE når det gjelder å holde myggen fra livet.
Jeg skal til favorittplassen min, Nedre Mollisjok, sommeren 2008 også. Favorittplass fordi kjøreturen inn dit er et eventyr :safari: , og i tillegg er det fantastiske muligheter for meg som er dedikert fluefisker.
Håper å få 4-5 uker der oppe, men da jeg skal ha ca 4 uker med Defenderen i Marokko i mars i år, så skal det vel bli hardt å rekke det. Så er det jo Eurotrial i Gjerstad i sommer, hvor jeg kommer til å være med. Det blir sikkert 15 ukers ferie i år, og mer sliter jeg med å få til.
Ronny S
Harald Hansen
26-01-2008, 20:07
Kom nå endelig med litt reiseskildringer etter hvert, Ronny! Spennende!
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.