PDA

Se full versjon : Forslag til hvordan man kan få med seg Enduro MC på turbil?

GS_GWagen
17-02-2010, 13:52
Jeg prøver å tenke ut en måte å frakte med meg en Enduro MC på en tur/ekspedisjonsbil uten at den skal måtte bli så svær. Har man en stor varebil er jo det ikke noe problem å putte sykkelen inni og strappe den fast.

En slik sykkel veier ca 130-160 kg og er mer enn 2 meter lang. Jeg skulle gjerne fått festet den på en brakett bak på Gelendewagen, men tror ikke det vil fungere hverken med lovverket eller pga. vekta som da blir bak. Ikke ønsker jeg en MC-henger bak på GW'en heller da jeg der har henger for hunder som er med på tur.
Det idelle var en god allroad bil, 4x4, som i tillegg til å ha camping innredning også kunne frakte en MC. Men den skulle som sakt ikke være så svær og ikke så dyr. Kanskje jeg rett og slett bare må skaffe meg en varebil av typen Toyota eller VW Transporter etc., men da uten campinginredning som det ikke ble plass til.

Noen som har tanker eller lure forslag om dette. Er det flere som har samme ønske/behov? Tenk så herlig å kunne ha med en Enduro MC på turbilen til f.eks. Island så kunne man få gleden av å kjøre både 2 og 4 hjul ut i naturen og samtidig ha med seg det campingutstyret man får med i bil (og ikke på en MC)!

Reisende Mac
17-02-2010, 14:06
Hvis du tar av framhjulet på den, så burde det vel la seg gjøre å transportere den på tvers bak på bilen. -Forutsatt at dette ikke medfører problemer mhp lastekapasitet etc.
Utover dette, så er nok tilhenger, stro varebil eller pick-up løsningen.

Harald Hansen
17-02-2010, 14:12
Det minste kjøretøyet jeg kan minns å ha sett med en motorsykkel på utsiden er en Unimog. Det kan vel kanskje la seg gjøre å få med seg sykkelen inni en varebil, om innredningen ellers er laget med det for øye. Hadde ikke en av disse T@b-vognene en slik multi-innredning?

ruffsen
17-02-2010, 14:14
Jeg har jo sett flere har transporter cross sykkler på hengerfestet. De ble solgt en "rigg" for å montere på tvers bak på bilen på kula. Men som du sier, det kan jo ikke egentlig være lov. En 125cc moto cross sykkel har vel ei minste vekt på 88 kg tørr, mener jeg å huske, og da oppover for de neste motor størrelsene. Og tur rigga bil er det kanskej mye med 130-160 kg på kula i tillegg til hunde henger litt mye for komforen om ikke annet. Er det noe mulighet å sette en sykkel inn i midten av hengeren? gjøre om hele bikkje gården for å si det slik? Får ta av frem hjulet og ertatte det med kule hanske festet i frem gaffel?

GD300
17-02-2010, 14:20
Harald har jo alt gitt svaret, UNIMOG..

Hvor mange svar trenger du egentlig ? :lol::lol:

GS_GWagen
17-02-2010, 14:22
Ja, du oppsummerer det greit. Men om jeg skulle feste en slik tung MC bak på bilen (GW) måtte jeg ha et smart MC-stativ. Med en vekt på 130-160 kg måtte det være en plattform som sykkelen kunne rulles opp på. Det vil også bli vanskelig å ta av hjulet og sette det på hver gang en skulle opp/av stativet. Så jeg tror ideen stopper der selv om det hadde vært topp å fått det til.
Og da står jeg igjenn med som du sier en liten varebil eller pickup, men da er det ikke plass til noen camping inredning. Det ideelle var en bil inredet som campingbil med plass til MC i en garsje bak. Men da har det lett for å bli for stort og dyrt.

GS_GWagen
17-02-2010, 14:25
Hei, ja Unimog er drømmen men ikke lett å realisere!

Harald Hansen
17-02-2010, 14:26
Jeg gjorde et forsøk på å søke opp den campingvogna jeg mente, men fant den ikke. Men innredningen var slik at benker og skap var bare langs sideveggene, og så ble motorsykkelen rullet inn i midten. Jeg tror kanskje sengene ble brettet opp langs veggen for å gi plass til sykkelen.

GD300
17-02-2010, 15:08
Knaus DESEO (http://www.knaus.de/topmenu/caravans/deseo/deseotransport-plus.html)

http://www.knaus.de/typo3temp/pics/13b9bd8b16.jpg

GD300

GS_GWagen
17-02-2010, 15:14
Ja, det finnes en slik campingbil basert på Fiat Ducato varebil. Det er Knaus som lager den og de kaller den YAMC (Young Active Motor Cars). En veldig fin campingbil med plass til både MC og ATV! Men det er ikke en bil for røffe veier og den har ikke 4x4, alså ingen ekspedisjonsbil.
Det jeg egentlig var ute etter om noen visste om et smart stativ for å kunne kjøre MC oppå bak på en innredet campingbil for ekspedisjonformål. Jeg ser på nettsider at det finnes i USA, men det er sikkert på de største Van-/Picku-ene. Og da er vel konklusjonen fortsatt; UNIMOG!:-)

GS_GWagen
17-02-2010, 15:15
Knaus DESEO er en campingvogn!

Adventurer
17-02-2010, 17:45
Jeg så en løsning bak på en MAN camper, her i Kragerø i sommer.

Det var en ramme på skinner, som kunne heises opp og ned med en liten 1 tonns vinsj. I bunnstilling var det greit å kjøre sykkelen inn på enn renne som sto på tvers av kjøre retningen. Vel innpå, kunne man stroppe fast sykkelen, og heise hele ramma med mc opp fra bakken.

Har bilder på telefonen, så hvis du sender nr ditt på tlf 957 90 788, så kan jeg sende det til deg. Bare hvis du er interessert, da.

Får ikke lagt ut bilder fra telefonen. Kanskje noen andre kan, hvis jeg sender de på sms.

Hele bilen er ganske fet, med flere fine løsninger. Hadde en lang prat med eieren og kona, og ble invitert på en skikkelig sightseeing av bilen.

JCP
17-02-2010, 17:47
Knaus DESEO er en campingvogn!

Litt luksus unner du vel sykkelen din :lol:

GS_GWagen
17-02-2010, 18:16
Litt luksus unner du vel sykkelen din :lol:

Ja så absolutt. Jeg unner både meg og sykkelen luksus, men jeg er ute etter en praktisk løsning som jeg kan bruke utenfor asfaltveiene og som ikke koster all verden.
Jeg tenker at de alternativer som er komet frem i denne tråden er:
1. Unimog med stativ utvendig som MC kan kjøre opp på og heises opp hydraulisk.
2. En tilhenger som jeg både kan sette MC i og som har like gode bur for hunder som den hundehengeren som jeg har fra WT-metall. Blir ikke lett å få til.
3. En 4x4 VW transporter eller tilsvarende som jeg kan sette MC inn i med litt primitiv campinginredning i.
4. kjøpe Knaus YAMC Campingbil som er et meget elegant og luksuriøs løsning men som kanskje ikke egner seg til de røffeste veier på Island og som koster mye.
Intet er perfekt, det blir kompromiss uansett eller gjør for stort inhogg i lommeboken.

Takk alle for gode inspill

GS_GWagen
17-02-2010, 18:21
Jeg så en løsning bak på en MAN camper, her i Kragerø i sommer.

Det var en ramme på skinner, som kunne heises opp og ned med en liten 1 tonns vinsj. I bunnstilling var det greit å kjøre sykkelen inn på enn renne som sto på tvers av kjøre retningen. Vel innpå, kunne man stroppe fast sykkelen, og heise hele ramma med mc opp fra bakken.

Har bilder på telefonen, så hvis du sender nr ditt på tlf 957 90 788, så kan jeg sende det til deg. Bare hvis du er interessert, da.

Får ikke lagt ut bilder fra telefonen. Kanskje noen andre kan, hvis jeg sender de på sms.

Hele bilen er ganske fet, med flere fine løsninger. Hadde en lang prat med eieren og kona, og ble invitert på en skikkelig sightseeing av bilen.

Ja, det er noe slik jeg tenker på, men da må en ha en større bil enn en Gelandewagen. Jeg sender deg en sms så du får mobilnr. mitt, så om det passer kan du sende bilder. Takk

radovan
18-02-2010, 10:33
Som ihuga biker (vel, slik likar eg å sjå meg sjølv, i det minste :-) ) har eg tenkt i desse baner sjølv før, og butta i materien kvar gong. Den einaste utvegen eg kan sjå er eit eller anna hengararrangement der ein har plass til ein MC .

Sjølvsagt kan ein demontere hjul og styre for å få plass, men då gjer ein det vanskeleg for seg sjølv.
Ved å legge slike hindringar i vegen for seg gjer ein det til eit tidkrevjande arbeid berre å kunne starte sykkelen og eg ser føre meg at terskelen for å hente fram motorsykkelen blir so høg at ein nesten ikkje gidd det.
Derfor synest eg det må vere eit krav at ein kan frakte sykkelen i eitt stykke og at han er lett å få køyreklar.

Ein omveg kan vere å sjå litt på kva slags sykkel ein treng. Må det vere ein som er registrert?
Kor stor må han vere i kubikk, kilo og cm?

Det finnast mange trial- og crossmotorsyklar som er vesentleg lettare og kortare enn den vanlege 350-600 ccm - "gate"sykkelen.

Kanske til og med ein moped? Det er jo ikkje særleg sexy, men er betre enn ingenting. Eg har hobbycrossa mykje med 50- og 100 kubikk. :-)

GD300
18-02-2010, 17:07
blir som oss og sykler det da.

Kjørte øst og vestlandet rundt med sykler på taket i fjor, ja faktisk sverige også.
Ble vel brukt maks 4 ganger, men det gjorde godt for imagen å vite at de var med, og klar til bruk...:lol:

Rudeboy
28-02-2010, 14:12
Siden jeg så en på sjølvaste Grensen forrige helg, får jeg vel forsøke beskrive den :

Chevy Suburban med no jernramme-sak med strekkmetall over. Så ikke ut til å takle en full sykkel men om man "henger" støttestropp i bakluka/bakdørene får man jo avlasta en del vekt.

Ellers har jeg tidligere observert Fiat/Iveco camper med platting hvor det sto en Vespa bakpå.
Ettersom Vespan til konemor veier under 100 kg trur jeg ikke den løsninga takler en hel enduro heller.

Så det så.