PDA

Se full versjon : Snart ny vogn i stallen...

Reisende Mac
19-04-2010, 13:53
Da har jeg gjort avtale om kjøp av en ny trubil (prosjekt). Såsnart jeg får hentet og betalt den begynner jeg forhåpentligvis med å bygge innredning i den. Bilen er forøvrig en 300GDN. Planen er å ta denne til island til sommeren :safari:

GD300
19-04-2010, 14:08
:sikle::sikle::sikle:

Mercedes rulez the world !

2GDN, en Mercedes Camper og en vanlig lang bil bare på den ene turen. Jøss sier nå jeg.....

Harald Hansen
19-04-2010, 14:21
Dette gjør jo stygge ting med standardiseringen av bilparken vår, da... :)

GD300
19-04-2010, 14:25
Stygge ? :lol:

Lars Erik
19-04-2010, 14:26
Gratulerer med innkommende prosjekt. En perfekt turbil og så moro det blir å innrede en camper....

Skrotsnokelaget
19-04-2010, 14:36
Tøft! Blir nødt til å inspisere doningen når den kommer i gårdsplassen.

Reisende Mac
19-04-2010, 14:40
Dette gjør jo stygge ting med standardiseringen av bilparken vår, da...

Ja, det medfører vel egentlig at jeg ikke kan selge Syncro'n, og at du må kjøpe en 300GDN. Jeg vet om et par styker til salgs. 8-)

Harald Hansen
19-04-2010, 15:23
Ja, det medfører vel egentlig at jeg ikke kan selge Syncro'n, og at du må kjøpe en 300GDN. Jeg vet om et par styker til salgs. 8-)

Hvis de bytter jamnt i Syncroen min så er vi jo likt igjen... :)

Joar Martinsen
19-04-2010, 15:25
Begynner å bli noe Mercedes i byen også da! Gratulerer.

Terje K.
20-04-2010, 16:06
Å jøss!!

"N" er det "N" som i "wohNwagen", also mit ein schönes Schlafzimmer dahinten, ja?

Gratulerer :-D

Mvh Terje K.

Reisende Mac
20-04-2010, 17:55
Jah, das ist ganz korrekt! 8-):safari:

Terje K.
20-04-2010, 21:00
Og hva skal barnet hete?

Mein kleiner grüner Kaktus (http://www.youtube.com/watch?v=qB1_DDv7iF0), kanskje? :roll:

Mvh Terje K.

ole_jacob
23-04-2010, 23:11
Navneforslag;

Schnappi..(Das kleine Krokodil)

Akkurat passe irriterende......

Reisende Mac
30-04-2010, 20:54
Nå er vogna henta, og hvis den skal ha et navn så tror jeg det må inneholde både Teufel og det som værre er... Har jeg nettopp svidd av 145k på skit?

hmm... nei, så ille er det nok ikke. Men, turen hjem fra Røyken til Kongsberg ble laaaang. Ved 40km/t inntreffer en helt avsindig vibrasjon i blien. Denne gir seg ikke. Inne i kupèen oppstår da en lyd som er veldig lik den man får i huset når et helikopter flyr rett over. Altså, en lyd som overdøver absolutt alt annet.
Og ikke nok med det; vi satt ifra oss bilen i Lier, for å gjøre noen ærender. Da jeg startet opp for å ta fatt på hjemturen, så ville ikke ladelampa slukke. Det viser seg å være 5-6cm (ja cm) slakk i viftereima, og dynamoen er strammet helt. Resultatet var at hjemturen gikk i ca 40km/t med mange små stopp, for å holde nogenlunde normal temperatur på motoren, og for å ikke riste i småbiter der jeg satt.

Jaja, jeg får krype under og sjekke mellomaksler og slikt i morgen.
Ny viftereim er vel ikke mulig å få tak i på 1.mai uansett. Er det forresten noen av dere MB-guruer som vet hvor lang denne reima skal være?

GD300
30-04-2010, 21:13
mener det er 935mm, og reimer fins SELVSAGT på lager. :lol:

Kjipt at starten ble sånn da, men fatt mot. Snart blir det bedre.
Sjekk mellomakslene i morra, jeg har noe aksler på lager om det kniper. Og sjekk transfer foringene.

Litt rart VTP sender fra seg bilen sånn, det er ikke akkurat sånn jeg kjenner de.
De årner nok opp skal du se...

Adventurer
30-04-2010, 22:02
Dette forbauser meg ang VTP. Greit nok at de har mye å henge fingrene i, men ikke så mye at de kan slippe den ut fra verkstedet i en slik forfatning?

Du har sikkert fått telefon nummeret til Øystein, og angående dette, kan du sikkert ta kontakt, selv om det er lørdag.

Hvis det er såpass som det høres ut som, er det nok en mellomaksling som ikke er satt sammen riktig i splinene. Kan også være ett kryss som har satt seg. Det gir også fra seg ganske ille vibrasjoner.

Lykke til med vogna skal du ha, i hvertfall.

Husk å løsne den gjenomgående bolten med 17 mm hode, før du begynner å slakkke eller stramme på den laaaange 13 mm stramme mutteren. Den gjennomgående bolten låser den ferdig justeringen, etter at reima er strammet riktig.

Reisende Mac
30-04-2010, 22:07
De ordner helt sikkert opp! Og det skal være sagt: avtalen jeg gjorde med de inbefattet IKKE at de skulle utføre service med reimer og oljebytte etc. Dette avtalte vi at jeg skulle ta selv (har med pris å gjøre vet du). Hvis jeg hadde klaska mere penger på bordet, så hadde de også utført full service på bilen, og også tatt seg av lakkering og det kosmetiske.
Jeg kan tenke meg at reima, siden den er gammel, har vært grei, men at den har strukket seg nå som den plutselig ble brukt igjen.
Vibrasjonen derimot er jeg litt skeptisk til, men det finner vi helt sikkert også ut av.
Utover dette så funker bilen fint. Bremsene er bra, servostyringa funker som den skal, og motoren går brillefint. Det sitter nye batterier i bilen, og det kom nok godt med i dag som ladinga var litt slapp.:D

edit: Skal forresten se om jeg kan få tatt noen bilder i dagslys i morgen, og lagt ut disse på forumet :)

edit 2: Jeg må vel ha av reima til servopumpa for å få bytta vifte/dynamoreima (joda, jeg skal bytte begge uansett). Men, hvordan løsner jeg denne? løsne de tre boltene med 13mm hode (de som sitter sånn passe kronglete til) på servopumpa, og så slakke den med den skruen som står med hodet rett opp?

Reisende Mac
01-05-2010, 10:05
Nå har jeg fått tatt bilde 8-), og jeg har like så godt opprettet en ny turbiltråd om denne: http://turpaahjul.com/forum/Reisende Mac's Turbil (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1895) :safari:

GD300
01-05-2010, 11:59
edit 2: Jeg må vel ha av reima til servopumpa for å få bytta vifte/dynamoreima (joda, jeg skal bytte begge uansett). Men, hvordan løsner jeg denne? løsne de tre boltene med 13mm hode (de som sitter sånn passe kronglete til) på servopumpa, og så slakke den med den skruen som står med hodet rett opp?

Prosedyren er helt korrekt, og jeg kaller det ikke kronglete akkurat. Du bruker pipe fra " motorsiden, og holder med fastnøkkel på " viftesiden ".

Du tar det av og strammer det på 5 minutter når du har finni rett " oppsett verktøy "

Apropos verktøy - jeg har alltid ønsket meg et sett " korte " fastnøkler, men disse har det vært " proffene " som har hatt tilgang på. Prisen har vært " uspiselig " for oss glade amatører.
Men; så fikk BILTEMA (http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kombinasjonsnokler-og-piper/Kombinasjonsnokler-10-stk/) dette i sortimentet, og det til en pris alle har råd til. Jeg har ett sett på veggen fast, og vil kjøpe enda et sett å ha i verkøyveska. Selvsagt er det ikke til å dra dunderhart med, men der det er trangt, er disse totalt uvurderlige. Bla a på de servopumpeboltene du nevner over.
http://www.biltema.no/ProductImages/11/medium/11-104_m.jpg

Løp og kjøp !

J30S