PDA

Se full versjon : Hardanger mai 2010

Harald Hansen
19-05-2010, 21:26
Her er noen bilder fra hardangerturen til Reisende Mac og undertegnede (med familier) helga uke 19. Hensikten med ekspedisjonen var å observere fruktblomstring. Vi var nok litt i tidligste laget, men moreller og kirsebær hadde sprunget ut.

Ruta var sånn omtrent Kongsberg -> Geilo -> Rv7 over Hardangervidda -> Måbødalen -> Eidsfjord -> Odda -> Rosendal -> over Haukeli -> Kongsberg.

Vi var relativt heldige med været. Nedbør å snakke om var kun på siste dagen.

Villcamping og sideveier er vanskelig å få til i fjordarmene. Det er nesten ikke flat bakke å se, og det som er er opparbeidet. Det er som regel én vei i hver fjordarm, og den går i vannkanten. Så vi holdt oss stort sett på asfalt, og overnattet på campingplasser.

Det var snø over vidda:

426

Gamleveien ned Måbødalen. Faren min har noen historier om å kjøre lastebil her på 70-tallet:

427

Utsikt over fjordarmen på innsiden av Eidsfjord. Her gikk det en vei opp på fjellet gjennom en lang og smal tunnell, og den var regulert med at man kunne kjøre oppover på slaget hel, og nedover halv time! Der oppe var det en eneste gård. Fram til tunnellen ble bygget som annleggsvei for kraftlaget, så var det ikke veiforbindelse, så de måtte ta seg ned til fjorden og ta båten videre.

428

Fordums byggeskikk:

429

Turens yngste deltagere syntes det var greit med brødmat også:

430

Harald Hansen
19-05-2010, 21:30
Må man grave i fjellsiden, så må man grave i fjellsiden! Da gjelder det å ha redskapen i orden:

431

Eplegård ved Lofthus. Bratt er det:

432

Den dårligste veien vi fant på hele turen:

433

Lofthus Camping. Her var det flott utsikt og bra fasiliteter. Hyggelig betjening var det også. De hadde morelltrær som blomstret, så blomstermessig var det et høydepunkt på turen:

434

435

Harald Hansen
19-05-2010, 21:33
436

437

Låtefossen ovenfor Odda:

438

GD300
19-05-2010, 23:04
Dere kjørte vel Odda-RØLDAL-Haukeli, og ikke Rosandal-Haukeli, men ellers er jeg misunnelig på turen...

JCP
20-05-2010, 08:45
Flott tur :-)

...og gravemaskina var en Menzi-muck :roll:

ITA
20-05-2010, 10:38
Vi kjørte faktisk Odda-Rosendal-Odda-Haukeli :)

Terje K.
20-05-2010, 13:57
Det ser ut som en flott tur :-)

Turens yngste deltagere syntes det var greit ...

.. og sannelig er det et privilegium å få med seg sånne barndomsminner videre i livet!

Spørsmålet: Kan man kjøre gamleveien i Måbødalen?

Mvh Terje K.

Harald Hansen
20-05-2010, 15:21

Nei, den er stykkevis og delt innimellom nyveien, og gjort om til gang- og sykkelsti.

Google Maps har gatenivåbilder av strekningen, forresten.

Helge Skou Dale
09-07-2010, 08:55

Jeg er vokst opp i Bergen med besteforeldre på østlandet. Så jeg har mange turer opp og ned gamleveien i Måbødalen. Når vi kjørte oppover sto det alltid en bil og kokte omtrent midt i bakken. Ofte en danske! På toppen sto det alltid en eller annen turist og nektet å kjøre ned!
Enkelte steder var veien for smal for to trailere. Da la de høyre hjulsett oppå muren som sees på bildet. Muren har merker etter dette den dag idag. At det var 3-400 meter med stup brydde de seg lite om. Den personlige rekorden for venting på trailere/busser som skal passere hverandre på smal vei i Måbødalen er 1,5 time!

Jeg og en kompis kjørte gamleveien noen år etter at nyveien åpnet. Han kommer fra flatbygdene på Toten, og hadde aldri opplevd slike veier. Vi kjørte om natten, og brøt nok loven! Men vi var unge og fulle av pågangsmot.