Se full versjon : Land Rover Discovery 200Tdi 1990
Hentet hjem en ny turbil i går. Land Rover Discovery 200Tdi 1990. God gammel Disco av første årgangen, selvfølgelig med to dører og det lekre interiøret i "Sonar blue", som om ikke annet er veldig praktisk. Skuddsikker motor, og den går meget godt! Ikke minst er jo diesel en stor fordel med tanke på kostnader i forhold til V8 bensin...
Det er jo ikke første Discoen jeg har hatt, så ikke noe ukjent sånn sett. Og det blir vel "same procedyre..." når det gjelder utrustning etterhvert. Kan jo flytte over det meste fra Range Roveren siden de er bygd på samme understell.
Tok nattoget til Tr.heim, og hadde med eldstemann som "co-pilot". Her et bilde fra Friisveien på hjemturen:
http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-1-1281877690356.jpg
Så det var der en havna ja :-D Velkommen i klubben!
"Krakkelert" lakk, hva gjør man med det?
Eller hører det med til bilens sjel og patina kanskje, og må forbli urørt? :wink:
Puss ned, lakk opp. Eller prøv med rubbing og polering. :-)
Så langt har bilen fungert godt. Vært på flere langturer, og bankkontoen smiler til meg igjen etter noen år med bensin V8... :lol:
Fått skiftet registerreim på verksted, og tatt en enkel service selv.
Kjøpt takgrind laget spesielt til Discovery. Den har vært på den kanskje mest kjente Discovery i miljøet; Otto.
Fikk for noen uker siden også tak i "cubby-box", den oppbevaringsboksen som sitter mellom frontsetene, i den lækre originalfargen Sonar Blue.
Men i natt forsvant boksen igjen, sammen med GPS, stereo og litt til... Ja, innbrudd ja! :-( Tatt seg inn ved å fjerne låsesylinder i døra. Har heldigvis mislyktes i å bryte opp rattlåsen.
Det rare er at de også var i garasjen min og hentet ut kun en kasse med LR-deler. Og kun i min garasje, som ligger på rekke med mange andre. Bilen stod ikke i garasjen heller, men bortenfor alle garasjene. Og absolutt ingenting annet i garasjen er rørt. :-?
Da ble det litt mer plukk å ordne...
Og snart skal vel piggdekkene på også.
Et bilde fra helgens tur:
http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-9-1288046839786-n500.jpg
Virker litt målretta, det der :-( (Trenger en julingsmiley)
Cubby fins hos flere av de engelske godtebutikkene, men det er jo ganske surt å shoppe for å få tilbake stjålne greier...
haakonbs
26-10-2010, 18:35
Hva måtte du betale for regreim bytte?
Hva måtte du betale for regreim bytte?
Passerte akkurat kr. 5.000,-
Var uheldig sist søndag; da røyk utløserarmen til klutsjen. Nå står bilen på "operasjonsbordet" med girkassen ute. Hadde håpet å bli ferdig i helgen, men mangler selvfølgelig en bitteliten del som ikke kommer til delepusheren før onsdag... ("push rod").
Utløserarmen (clutch fork) er en kjent svakt punkt på disse girkassene (LT77). Skal prøve å få sveiset forsterkning på den nye armen før den monteres sammen. Når girkassen allikevel er nede skiftes klutsjen samtidig.
Nå kjører jeg lånebil, og jeg tør ikke engang si hva det er... Men det er sikkert den værste menneskebilen som finnes. Og ikke nok med det; her om dagen røyk drivreimen til servoen, dynamoen og lurer på om ikke vannpumpen går på denne også, for bilen kokte på toppen av det hele... Yess, en ulykke kommer sjelden alene!
Adventurer
12-12-2010, 10:13
Lurer på om det er LT77 som sitter i Defendern til en kompis også. Måtte bytte den lagergaffelen på den også. Når vi endelig var ferdig var vi enige om at demonteringen ikke sto i stil til den "rene" reparasjonsjobben. Den tok jo ikke ett minutt engang, før det var klart til å sette kassa inn igjen.
Sikkert en god ide å sveise på en forsterkning, bare pass på varmgangen i "gnagepunktet" når du sveiser. Tror ikke at du forbedrer levetiden, hvis det blir for mykt akkurat der kula ligger å gnager.
Da er siste delen ankommet og montert, og sammenskruingen påbegynt. På verkstedet altså. Utløserarmen ble forsterket på samme vis som de man kjøper ferdig fra butikken. Såvidt jeg forstår sveiser man ikke på selve "gnagepunktet". Forsterkningsbrakettet sveises på hver sin ytterkant av utløserarmen, og ligger an mot baksiden av der "push roden" trykker.
Får bilen levert på selve julaften! :-D
En helt annen historie er jo lånebilen fra verkstedet... :roll:
Som tidligere nevnt så røyk ei reim. Den tok kjølevannet, servoen og dynamoen ut av drift. Kom såvidt hjem. Da kokte bilen, servoen virket ikke, batteriet var flatt og det var iskaldt i bilen. Etter to dager hadde jeg fått tak i reim fra Mekonomen. Med godt mot begynte jeg en kveld i bitende kulde og skulle montere den. En ting var jo at verktøyene lå i Land Roveren 15 mil unna, i tillegg var det rimelig trangt under panseret på denne menneskebilen. Måtte fjerne en plastkanal til luftinntaket for å komme til, som selvfølgelig, ifølge Murphys lov måtte sprekke. Inn i varmen og fram med ducttapen...
Til tross for primitivt utvalg av verktøy, klarte jeg å få reima på plass til slutt. Det merkelige var at det ikke var noe å stramme. Reima var stram nok selv om jeg hadde slakket dynamoen helt opp. Altså var denne reima en god del kortere enn den som satt der. Men den satt nå der. Etter å ha fylt opp igjen med kjølevæske prøvde jeg å starte. Selv med startkabler fra en Polo gikk det ikke. Da var den dagen over. :twisted:
Neste dag hentet jeg en slik bærbar hjelpestarter. Da gikk det greit å starte. Jeg oppdaget da at også koblingen til plusspolen var dårlig. Mulig det var årsak til startproblemet dagen før? Uansett... bilen stod og gikk for å bli varm. Og mens jeg ryddet verktøy og slikt så kom jeg til å smekke igjen bildøra slik at den gikk i lås! Med nøklene inni. Selvfølgelig. :twisted:
Så der stod jeg. Med en låst bil med motoren i gang.
Lykka var nå at panseret stod åpent. Nappet ut noe inni sikringsboksen slik at motoren stoppet. Klappet panseret igjen og ringte NAF og ba de komme og åpne bilen. "Time halvannen så er han der" var svaret.
Seks timer senere var NAF enda ikke dukket opp. Da fant jeg fram en haug med gamle nøkler til Range Rovere og Discoer som har blitt "til overs" og gikk ut for å prøve lykken. Allerede på nøkkel nr. tre gikk døren opp! :lol:
Da tok jeg en prøvetur for å tine opp bilen, lade batteriet og sjekke at reima var i orden og alt vel. Alt vel!
Dagen etter hadde jeg bruk for bilen. Men var alt i orden da eller? Selvfølgelig ikke Murphy! Da streiket låsemekanismen. Døra lot seg ikke åpne. Og passasjerdøra var ødelagt fra før. Dæven steiki for en skjitbil. :twisted::twisted::twisted:
Siden har den stått. Og den får stå slik helt til Discoen blir levert av verkstedeieren på selve julaften. Det er jo hans skjitbil. Men han tar med seg settet de bruker i bergningsbiler for å "dirke" opp dører. Så jeg regner med han får kjørt skjitbilen hjem igjen en gang etter vi har feiret jul...
Jeg våger ikke engang nevne navnet på bilen her, da jeg er sikker på at det hviler en forbannelse over den!
Bilen kom hjem igjen på selve julaften. Nå er jo clutchpedalen så lett som bare det. :-) Nesten synd dette, for jeg fikk jo kjempemuskler i venstrefoten slik den var før...:lol:
Og forbannelsens bil har kjørt sin vei... :twisted:
Nå venter jeg på ny cubbybox etter innbruddet, og så kommer det vel en snorkel snart også. I garasjen ligger "steering guard" (nynorsk) og kufanger og venter...
Harald Hansen
26-12-2010, 08:03
Nå venter jeg på ny cubbybox etter innbruddet,
Jeg skulle til å spørre om du hadde vurdert låsbar ettermarkedsboks, men fant bare til Defender...
Jeg skulle til å spørre om du hadde vurdert låsbar ettermarkedsboks, men fant bare til Defender...
Originalboksen er låsbar, men poenget er at jeg ikke hadde rukket og feste den forrige til bilen. :oops: Dermed stakk kjeltringene av med hele boksen. Sikkert praktisk å ha en boks til å frakte og oppbevare tyvgodset i...:lol:
GPS'en har jeg faktisk fått tilbake av politiet da de har funnet tjuvraddene. :-) Dessverre fant de ikke resten av mine saker, men politiet var helt oppgitt over mengden av tyvgods som disse karene hadde. :evil:
Jeg har vært slapp med oppdateringer her ser jeg...
Ikke så mye som er skjedd egentlig, bortsett fra at bilen bare går og går og går... 8-) Nå har jeg faktisk hatt bilen i et helt år (!) og har på den tiden kjørt over 15.000km.
Reparert et par småfeil fra PKK, og fått bilen godkjent.
Har utført litt service og fikset litt korrosjon på aluminiumskarrosseriet, samt litt rustflekker på ståltaket. Ellers er steering guard og kufanger montert.
Servopumpen takket for seg like før ferien (når ellers?), men heldigvis hadde Knut Bøhler (forhandler i Nittedal) liggende en slik, og jeg fikk skiftet før turen til Landstreffet i Danmark.
Fått tak i "sommerdekk" i dimensjon 245/75R16, noe jeg synes passer meget fint til denne bilen. Skjermbuene bak har jeg kappet likt Camel Trophy-bilene, slik at jeg uten problemer kan få på enda større dekk. Vurderer 235/85R16 eller 265/75R16.
I dag lakkerte jeg panseret i Camel Trophy-stil! 8-)
http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-1-1313355450152.jpg
Vurderte seriøst et kastebytte mot en serie III 109" stw 2,25 petrol, men jeg lot fornuften tale denne ene gangen... :lol: Fornuften gikk stort sett på drifstoffkostnader og mye vinterkjøring. Det var et tungt valg, og jeg hadde angret uansett hva jeg hadde valgt...
Jeg monterte "lysforsterker" her om dagen. Spenningen på nærlyset økte fra 12,18 til 13,65 V !!! Lysene på Disco 1 er jo ikke kjent for å være spesielt sterke, så en økning i spenningen er velkomment. Brukte et relé fra Hella med innebygd sikring og noen stumper med ledning med godt tverrsnitt. Monterte releét ved batteriet for å få kortest mulige ledninger og derav minst mulig spenningefall.
Jeg har ei beige løsning på cubby-problematikken din, om fortsatt interessant :-)
Jeg monterte "lysforsterker" her om dagen. Spenningen på nærlyset økte fra 12,18 til 13,65 V !!! Lysene på Disco 1 er jo ikke kjent for å være spesielt sterke, så en økning i spenningen er velkomment. Brukte et relé fra Hella med innebygd sikring og noen stumper med ledning med godt tverrsnitt. Monterte releét ved batteriet for å få kortest mulige ledninger og derav minst mulig spenningefall.
Dette har jeg hørt om før og tenkt å gjøre selv også. Kunne du ta det noe mer i detalj? Hvilket rele, hva man trenger i tillegg (kvadratet på ledningene, osv) og hva man bør passe på ellers? Jeg er også litt usikker på om jeg forstår temaet riktig. Man bruker et rele for at strømmen skal kunne gå korteste vei mellom batteri og lykter, altså uten å ta turen oppom bryteren. Men jeg ville trodd at man måtte ha gode ledninger hele veien fra batteriet til lyktene. Altså både før og etter releet, og at det da ikke betydde noe om det sto nær batteriet eller nær lyktene.
Det er kanskje ikke nødvendig å forstå for å gjøre dette, men jeg vil jo gjerne vite mest mulig og tror jeg er noenlunde ok på forstå ting, men har for lengst innsett at innen temaet strøm, er det plenty med kompleksitet. Er det noen enkel måte å forklare dette på?
finnarne
12-10-2011, 09:07
For at en pære skal lyse med den angitte effekten, så må noen forhold være tilstedet. en pære som lyser på 55 watt, må ha en gitt motstand for å kunne virke med den effekten på 12volt.
P=U*I og U=R*I det gir U'U / P = R
12 * 12 / 55 = 2.61
I en 55 watts 12 volts pære blir det ca 2.6 ohm
Men vi ønsker alle å ha ca 14.4 volt på batteriene våre mens vi kjører.
Effekten blir da noe høyere enn 55 watt.
P= U * U / R
14.4 * 14.4 / 2.61 = 79watt
Nå vet jeg ikke om 55 watt er beregnet ut ifra 12 volt eller 14.4 volt, men pærene bør tåle 14.4 volt. og om de er beregnet til å gi 55 watt ved 14.4 volt, så blir det tilsvarende mindre ved 12 volt.
Så til sakens kjerne. Måler du spenningen ved lyspærene dine, så vil du fort merke at det er ganske mye lavere spenning der enn ved batteriet.
Dette kommer av flere ting.
- kontakter som har fått dårligere kontakt gjennom årenes løp
- ledninger som begynner å lede dårligere etterhvert som salt og annet får fatt og tærer på ledningene
- Brytere som får dårligere kontakt i bryterpunktene.
- For dårlig tversnitt på ledninger som ble lagt for 10-30 år siden
Selv har jeg 14.2 volt på dynamo og batteri på den ene bilen.
Setter jeg på vifta på trinn en, er jeg nede i 13.5 volt i sikringsboksen, på trinn 2, 12.8 volt
Fordelene med å trekke en kabel fra batteriet via sikring og rele til hovedlys, er at det da blir mindre spenningsfall. I tillegg kan vi bruke større kvadrat på ledningen, noe som også gir mindre spenningsfall.
Som en bonus, så går det mindre strøm gjennom brytere og tenningslås, og dermed mindre varmgang. Mindre varmgang gir mindre slitasje, og brytere holder lenger.
I tillegg til at jeg har spenningsfall mellom batteri og sikringsboks, så har jeg dårlig jord. På de "døde" forbrukerne, så måler jeg 0.3 volti sikringsboksen min. Det betyr at det er en forbruker som har dårlig jord et sted, og som henter jord fra de andre forbrukerne.
Jeg har en jobb å gjøre med å rydde i det elektriske på ihvertfall den ene bilen.
haakonbs
12-10-2011, 11:02
Man får vel kjøpt slike kit på Biltema?
Ja. Det får du. Si i fra om noen finner en måte å tre det settet på..?
Mobile poster...
haakonbs
12-10-2011, 14:01
Biltema settet?
Harald Hansen
12-10-2011, 14:03
Jeg har brukt Biltema sitt sett på et par personbiler. Det fungerte greit, det.
Jeg vet ikke om Biltema har slike lengere.
Jeg brukte uansett et kvalitetsrelé fra Hella. Har hørt ymse om Biltema sine relé. Ledning med godt tverrsnitt får man kjøpt "overalt".
Grunnen til å montere dette er at lyset blir bedre, og at det ikke går så mye strøm gjennom lysbryterne.
Den "gamle" ledningen til nærlyset brukes kun som styrestrøm til releét.
Større tverrsnitt gir lavere spenningsfall.
Kortere ledning gir lavere spenningsfall.
Altså gir en kort ledning med stort tverrsnitt mye lavere spenningsfall enn en lang ledning med lite tverrsnitt.
Det er altså ingen fasit på nøyaktig tverrsnitt og lengder. Jo kortere og kraftigere ledning, jo bedre.
Reléet som brukes er et helt vanlig relé som blant annet brukes når man monterer ekstra tusenmetere.
Bruk ikke "strømtyv" for å koble til noe som helst. Bruk ordentlige kontakter. Jeg brukte plugger med ferdig krympeplast over, slik at det ble noenlunde tette koblinger.
Jeg hentet strøm rett fra batteriet. Som jordpunkt brukte jeg første jording etter batteriet.
haakonbs
12-10-2011, 14:24
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Belysning/Belysning/Kabelsett-for-lyskaster/
Biltemas er akkurat langt nok, om du går forran radiatoren
Mobile poster...
Snorkel montert:
http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-1-1319196760969.jpg
Snorkelen er egentlig fra en Defender, men det gikk greit å montere den allikevel. Et par hjemmelagde braketter på A-stolpen, og vips...
Vinkelen på snorkeltoppen måtte justeres litt, siden A-stolpen heller litt mer på Disco enn Defender.
Den er montert slik at den ikke sperrer utsynet fra førerplass. Den blir faktisk helt skjult bak A-stolpen.
Virker litt målretta, det der :-( (Trenger en julingsmiley
en slik en ? -> http://serve.mysmiley.net/mad/mad0177.gif (http://www.mysmiley.net)
en slik en ? -> http://serve.mysmiley.net/mad/mad0177.gif (http://www.mysmiley.net)
He he. Jeg er jo for gammel til at det passer seg å synes at smileys er moro, men jeg er også gammel nok til å ikke bry meg om hva som passer seg, så den der skal jeg merke meg. http://serve.mysmiley.net/mad/mad0177.gif :-D
He he. Jeg er jo for gammel til at det passer seg å synes at smileys er moro, men jeg er også gammel nok til å ikke bry meg om hva som passer seg, så den der skal jeg merke meg. http://serve.mysmiley.net/mad/mad0177.gif :-D
hahaha...du er jo bare guttungen
http://serve.mysmiley.net/animated/anim_63.gif (http://www.blueislandsdiving.com)
Dagens lille spm - har du rust på/i/ved A-stolpene på din Disco ?
Man vet jo at A-stolper og/eller torpedovegg må byttes på Def/seriebilene når de oppnår tilstrekkelig mengde salt og vanskjøtsel men hva med "nybiler" som Discoer og samme område ?
A-stolpene er ikke noe problem. Det er kanalene som er værst på disco.
Det er normen, ja, men jeg veit av en annen 90'ish Discoseriebil med dette problemet, serru.
Og da jeg skreiv var jeg smålysten på den også. Nå har jeg flytta eksen ut, jentungens halve tjafs ut og halve jentungens tjafs hit samt mitt hit, og er altfor sliten til å tenke biler, Romulus og Remulus og det som er.
20 år gamle biler kan ruste overalt. Jeg har faktisk sett wv ruste også.:elg:
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.