PDA

Se full versjon : LT 4x4 -88 blir turbil til fjell, seiling og annet

Stein
16-11-2010, 13:54
En god stund har jeg lest her og endel andre steder for å finne en egnet turbil til min bruk. Jeg står brett og kite om vinteren og seiler forskjellige båter om sommeren. (Mest Formula 18. www.F18.no (http://www.f18.no). MORO!!!) Bilen trenger jeg til å reise dit jeg vil og ha et sted å bo billig og praktisk når jeg er der. Minst 4 må kunne bo i den noenlunde OK. Den bør ha ståhøyde inne, men ikke være for diger likevel. Ekte 4x4 er et absolutt krav. Helst bør den også kunne holde grei fart på transportetapper og selvfølgelig gjerne være billig i drift.

Som overskriften indikerer har jeg altså fått tak i en bil jeg mener egner seg meget bra. LT 4x4 kassevogn med forhøyet tak. Den har tekniske egenskaper, formfaktor og image som jeg liker godt, selv om ikke alt er helt perfekt. Den kunne gjerne hatt endel mer kraft i motoren og gått noe mer økonomisk, men det kan det hende jeg kan gjøre noe med etterhvert. Vi får se.

Bilen er den samme som har vært lenge til salgs på Finn og har vært nevnt her i forumet. Annonsen (http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21693556&folderId=964850)kunne lett vært mer salgsfremmende, bilen har sine mangler og oppsatt pris virket avskrekkende. Jeg fikk den selvfølgelig mye billigere. Den er altså en en 1988 modell Volkswagen LT 40 4x4 kassevogn med høyt tak og 2,4 liters 6-sylindret turbodiesel rekkemotor på 102 hk og original snorkel. Den startet sitt liv som mobilt verksted for de norske FNstyrkene i Bosnia, fortsatte noe lignende for militæret her hjemme og ble solgt til Arendal ca -06 hvor den gikk et par år som mobilt verksted for en landbruksmekaniker inntil den sto et par år mens han forsøkte å selge den.

Man skulle tro at et liv i konstant tett samkvem med mekanikere skulle borge for bra vedlikehold, men så har man uttrykket om skomakerens barn som har de mest hullete skoene. Det gjelde her også til en viss grad. De ca to årene ute av bruk har ført til endel ufarlig og lettfikset rust i skjørtene, men det ser ikke bra ut. Drivakslene har til sammen 8 smørenipler som neppe har vært brukt siden Forsvarets dager, men det var ikke 100% tørt. Noe vibrasjon (ikke nok til å kreve umiddelbar innsats) er det et eller annet sted. Tipper bakre mellomaksling... Alt smurt nå og funker.

Jeg har ribbet alt av interiør bak førerkabinen. Den skal også ribbes, men senere. Bilen skal nedregistreres til under 3,5 tonn og få 8-9 seter, sengeplasser og enkel fleksibel innredning. Den skal IKKE bli campingbil, men likevel fungere greit til campingbruk. Layout etc har jeg en grov idé til, men dette er på det kreative stadium. Jeg har ikke hast med å bli ferdig, men har tenkt at bilen relativt raskt skal bli noenlunde anvendelig mens den er underveis til å bli bedre.

En hindring er at Biltilsynet hadde skrevet feil i rammenummeret på bilen og de har skrevet feil egenvekt på den. Ett tonn for mye!!! Rammenummeret i vognkortet begynner med VW som forkortelsen for bilmerket. Men det skal være omvendt: WV. Heldigvis har VW aldri laget noen bil med det nummeret som står i vognkortet, så de må innrømme at de har slurvet der. Vekten må de jo nesten også innrømme om de veier den selv. Jeg har fått det nødvendige dokumentet fra VW i Norge som sier at bilen kan nedregistreres til under 3,5 tonn og hvilken fysiske endring som må gjøres. Veldig enkelt: Gjennomslagsputene på fjæringen bak skal byttes til to mindre puter. Kostnad totalt kr.220,- I tillegg måtte de gamle putene byttes uansett. :safari: 8-)

Jada. Bilder kommer. Jeg har tatt bilder underveis. Min PC har et problem, så jeg får ikke lagt dem ut ennå, men det kommer...

Hilsen Stein

Terje K.
16-11-2010, 14:23
LT 4x4 er helt uangripelig, om enn, som du sier, ikke så veldig sprek.

Én måte å få litt mer futt i den på er å finne siste generasjon av den sekssylindrede 2,4-literen, med intercooler. I f.eks. Volvo 940 er det tatt ut ca 135 hk av den, så forskjellen er godt merkbar.
Den oppdaterte versjonen har også grøvre topplokksbolter, og større smøre- og kjølekanaler. Det siste er en fordel, for det har vært noe kjøleproblemer med tidligere motorer.
Hvis bilen din har gått langt, kan det være lurt å legge en plan for bytte/oppgradering. Iflg verkstedfolkene i Vegvesenet/Mesta - som har hatt mange av disse - går de "ikke mer enn" 450-500.000 før de er m.e.m. utslitt. Overhaling er visstnok en så omfattende jobb at det kanskje ikke lønner seg. (Jeg sjekket dette da min 740 td hadde gått 465' og hadde fullt gjennomslag)

Uansett er det veldig trivelig å kjøre tur med sekssylindret turbodiesel :)

Et spørsmål: Du bruker uttrykket "ekte 4x4". Det hadde vært moro å høre hvordan du definerer det. Hva slags system er i LTen, forresten?

Mvh Terje K.
(.. som har den eneste form for "ekte 4x4" ;) )

Stein
16-11-2010, 20:44
"Ekte 4x4" ja... He he. Det ante meg at det fort kunne se ut som en liten provokasjon. :lol:

Men faktisk var det først og fremst ment som en helhetsvurdering av hva den kan klare. Jeg tenkte ikke først og fremst på hvilken tekniske løsning som var valgt. Det jeg mener er ekte nok for meg, er:
- Høyde under buken så den ikke rider på underlaget når det er litt lurvete.
- Diff-sperre på begge aksler så man ikke stopper når ett hjul spinner.
- Litt robust dimensjonering så den tåler bruk.

Jeg er ingen fagmann på firehjulsdrift-systemer, men har innsett at det finnes biler som har det uten at de er egnet til terreng. Systemer som er ment å bidra til fremkommelighet på vanlig vei når det er litt glatt. Visstnok har noen systemer en såkalt friksjonskobling med lameller som driver bakakslingen når det er hastighetsdifferanse mellom forhjulene. Altså slik at bakakslingen ikke driver så fort det ene forhjulet slutter å spinne, eller om begge foran spinner. Det kan jeg ikke leve med. 4x4 for meg er når man kan få alle fire hjul til å drive jevnt og trutt, samme hva som skjer med underlaget.

LTen kan det. Systemet er enkelt. Den har normalt bakhjulsdrift med en separat fordelingskasse. Jeg vet ikke hvilken konstruksjon den har (ennå), men tipper kjededrift. I hvert fall kan man velge mellom posisjonene 2H - 4H - N - 4L. Lavgirserien er faktisk lav! Selv i høygir skal det være bratt eller tung last før man foretrekker å sette igang i første gir. Normalt bruker man andre. I tillegg er det vacuumstyrte sperrer på begge aksler. Sperrer man framme blir den stiv som en stokk på styringen, men det drar seg fram! Ellers er svingradiusen rett og slett fantastisk! Selv bittesmå biler har oftest større radius. Det er også servobremser og servostyring. Den er faktisk stabil og god å kjøre, men foreløpig temmelig støyende inni.

Min turbil skal jo ikke bli skogsbil, men den må kunne komme seg helt fram av og til. Den må også kunne dra en henger opp bratte steder etc. Jeg har også pønsket på Unimog og Volvo TGB varianter, som jo er mye mer kompetente i grovt terreng, men har mye mindre plass og er dårligere på vei. Iveco Turbodaily var jeg også på nippet til å kjøpe. Ligner endel på LT4x4 i prioriteter og konsept, men med litt mindre plass og den jeg så på var ganske morken både i karosseri og motor, selv om ramme, drivverk og det meste annet var ok.

LTen synes jeg også er tøffere å se på. Meget fornøyd med at det ble den.

Stein
16-11-2010, 20:58
Må bare si litt til:
Tøffere skal den nok bli etterhvert også. 4x4 er 30-40 cm høyere i understellet enn en vanlig LT, og hjulene er større, men ikke mye. Den ville definitivt kledd digre hjul. Plass er det også. Iflg et forum i Tyskland (www.lt-freunde.de (http://www.lt-freunde.de)), er også bilen mye bedre å kjøre både utenfor og på vei med større hjul og større sporbredde. De har også testet det på Island, hvor man jo ikke er beskjedne med gummien. Større hjulomkrets betyr jo også ganske mye for å få ned turtallet på transportetapper på god vei. Selvfølgelig er det jo begrenset hva som er lovlig i utgangspunktet, men det får jeg utrede litt underveis. Evt får man ha hjul man bruker og hjul man EUkontrollerer med...

Felgene er de originale på 17.5" med 6" bredde (tror jeg) og klemring. Grov lastebil stil. Tøffe nok, men ser ut til at det er dårlig/dyrt utvalg av dekk til dem. Forslag? Tenkte litt på å gå til 16"/8" f.eks. Mer kurant kanskje? Skal man ta'n helt ut, hadde noen 36" dekk sett rått ut. Mulig jeg da måtte hevet noe, men jeg vet at 285/75 R 16 med innpress 20 går greit uten noen modifikasjon.

Motorene som Volvo har benyttet har jeg lagt merke til. Ellers skal visstnok 2,5 liters TDI fra nyere LT passe rett inn på både girkasse og motorfester. Det finnes også en enda nyere 2,8 TDI, men jeg vet ikke om den passer. Motoren som sitter i nå virker forøvrig sunn og frisk. Den soter bare om man presser den på litt for lave turtall og den gjerne ikke er helt varm. Den har bare gått 140 000. Den har en fin rolig og mild lyd. Ganske stillegående. Såpass at det er vanskelig å høre den gjennom romlingen fra det ribbede interiøret. Men turboen hører man.

Å kjøre denne bilen er herlig. Man sitter virkelig høyt (bilen er 2,75m høy) og man fyller veien godt med 2,05m i ren karosseribredde. Motor og giring inspirerer til en rolig kjørestil a la trailer og lydbildet i lav fart understreker det.

Reisende Mac
16-11-2010, 22:53
Hvordan er reglene rundt dekkdimmensjoner på lastebil kontra personbil og varebil? Er det noe å tenke på før en evt nedregistrering?

Stein
17-11-2010, 01:01
Det har jeg ikke tenkt på faktisk. Tipper det er relativt likt, men skal spørre meg litt for. Nedregistrering blir det uansett tror jeg. Jeg har ikke førerkort til lastebil, de har eu-kontroll hvert år og det koster 3 ganger så mye å passere bomringen rundt Oslo etc. Dumt når jeg bor i Oslo. Jeg kan leve med å ikke kunne ha monsterdekk, eller å evt tøye grensen litt og ha to sett, som nevnt.

Harald Hansen
17-11-2010, 07:45
Gratulerer med tøff bil! Denne har jo vært en gammel traver på Finn og andre steder lenge nå, så bra at den har fått et godt hjem.

Rudeboy
17-11-2010, 09:37
Gratla med ny bil, stas med historikken du oppgav på den fra UNPROFOR.

Det er vel syncro i LT-serien, om jeg ikke tager feil. Hvor mange sperrer hadde du og hvor mange blir det når du er ferdig å skru opp bilen ? Winch ?

Gleder meg til pc'n din virker igjen, gitt.

Stein
18-11-2010, 13:53
Takker. Historikken er morsom. Den var jo originalt hvit med UN i digre blå bokstaver på alle kanter. Forrige eier fikk den litt amatørmessig lakkert i mørk blå. Greit nok, men har tanker om å gjøre noe med det også, senere.

Syncro er visst etter det jeg har forstått (på samme måte som Quattro) flere ulike systemer, ettersom hvilken modell det er. På denne LTen står det ingenting om Syncro, men systemet er sikkert en variant som kunne gått under det navnet. Det er jo normal bakhjulsdrift hvor man kan slå på 4x4. Fordelingskassen har jo ingen differensial, slik at man ikke trenger den sperren man trenger der på biler med permanent 4x4. Både framaksel og bakaksel har vacuumstyrte diffsperrer som låser diffen helt. Ingen "limited slip". Liker ikke den prinsipielle ideen med de limited slip greiene, men kanskje jeg er for vrang. Her er altså alt helt direkte og mekanisk. Grove saker. Liker det. Jeg har jo altså sperrer der det er noe poeng å ha det, og de skal ikke bli færre nei. :-)

Winch er jeg usikker på. Det ser jo tøft og seriøst ut, men kan være litt overkill. Som sagt skal jeg ikke bruke den til faktisk terrengkjøring, tror jeg. Jeg kommer til å kjøre korte strekk på litt vriene steder, hvor jeg jo kan risikere å sette meg fast. Så en form for utstyr til å komme meg løs må jeg ha, men det behøver ikke være så effektivt, siden jeg ikke planlegger å winsje meg gjennom skogen. En HiLift jekk er uansett nyttig. Den kan man også dra litt med om man har litt kjetting og stropper. Kanskje en manuell jekketalje ville være bra. En winsj i fronten koster endel om den skal duge til såpass stor bil. Må nesten være hydraulisk. Ikke ideelt sted å dra på med endel ekstra vekt heller. Skulle det vært best mulig burde den ligge under gulvet bak et sted med loop under bilen så man kan dra både foran og bak. Sett noen interessante løsninger, men som sagt, tviler på at det er nyttig nok til å rettferdiggjøre kostnaden.

Selv om jeg ikke får lagt inn egne bilder, kan jeg jo poste de som lå på Finn. De er ikke så bra bilder, men noe er det jo.

Fronten. Ganske fin synes jeg. Snorkelen gjør den tøffere.
http://cache.finn.no/mmo/6/216/935/56_-190651607.jpg

Høyre side med litt rust og skyvedør. Den og alle andre dører fungerer som om de var nye.
http://cache.finn.no/mmo/6/216/935/56_-681122335.jpg

Reisende Mac
18-11-2010, 14:08
Knalltøff bil!
Absolutt noe som er godt egnet for både lengre og kortere turer.
Få på noen hjul i litt riktigere dimmensjon, så der nok mye gjort :D
Når det gjelder winch, så er jo en mulighet å bruke avtagvart winch-feste for MB Geländewagen. Det fester du i slepefestet som er i støtfangeren foran.
En elektrisk 11.000lbs winch med kasteblokk er helt sikkert sterk nok til å dra løs denne bilen.

Harald Hansen
18-11-2010, 15:01
Så en form for utstyr til å komme meg løs må jeg ha,

Anbefaler spade. Seriøst!

knut e
18-11-2010, 19:30
denne var skikkelig stilig, oså stiv framaksel a gitt. noen større hjul hadde gjort seg ja. men hvis du overdriver og knuser deler i den framakselen tipper jeg den er vond og finne deler til, hvis den ikke er hentet fra en helt vanlig 4x4

Stein
18-11-2010, 21:52
Knalltøff er jeg enig i ja 8-), om den får bedre hjul. Faren for å skade aksler er jo større om man kjører i skauen med digre hjul, som jeg jo neppe vil gjøre mye av. For meg blir hensikten med større hjul litt framkommelighet, men mer utseende, drivstoffforbruk på vei og kjørekomfort. Tror ikke jeg kommer til å "ta'n helt ut", men det får tiden vise.

Ikke sikker på hvor akslingen kommer fra. Det varierer litt på de forskjellige LT4x4ene. Denne har den groveste typen siden den ble bygget på bestilling fra militæret. Alt ser voldsomt overdimensjonert ut. VW samarbeidet med MAN om utviklingen, og de hadde selv en tyngre modell enn VW lagde som brukte LT hytte, så det kan være noe der. Skal nok finne ut mer om dette.

Avtagbart winchfeste er helt klart et alternativ, men om man først skal bruke endel tusenlapper på å ha seriøs mulighet for å winche, er det fristende å gjøre det helt ideelt. Hydrauliske wincher er jo da totalt overlegne. Voldsomt mye mer robuste og driftsikre, tåler langvarig uavbrutt bruk og kraft og hastighet justeres helt trinnløst og nøyaktig. Man sliter jo om bilmotoren ikke går... Avtagbart feste er enkelt og fungerer kanskje bedre på flere måter enn fast montert i fronten. Likevel:

Klarer ikke å finne hvor jeg så det, men det er noen i England eller Skottland som prøver å produsere noe inspirert av Defender som de mener er bedre. Ikke så sikker på at det stemmer. De har uansett et opplegg for winch som er veldig smart. Vet ikke om jeg kan forklare det greit, men jeg prøver: Winchen plasseres f.eks under bilen et sted, hvor som helst. Wiren trekkes (om nødvendig via blokker) bakover og gjennom en kasteblokk som henger midt på bak, så framover under bilen til der en normal winch står. Dette virker kanskje ikke så genialt, men:

Normal winching er som med andre designer, men man kan plassere vekten bedre. Andre fordel er at om man lar kroken framme sitte i sitt feste og i stedet drar ut kasteblokken bak, kan man umiddelbart dra seg bakover også (eller fire seg forover ned en for bratt kneik). Ofte er det beste strategi.

Så kommer den unike muligheten med dette: Om man legger på en kasteblokk fremme også, og forankrer kasteblokken foran og bak i hvert sitt faste punkt, kan man stramme opp wiren etter ønske og bilen er spent opp på en line, men kan fritt bevege seg langs denne linen, med hjuldrift. Winchwiren brukes da til å styre hvilket spor man følger. Om det f.eks er er bratt sideveis helning man ikke vil skli ned, eller det er vanskelig å dra seg inn på riktig spor, er denne metoden perfekt. Helt enkelt oppsett (avtagbart feste er jo enklere å bygge) som gir nye nyttige muligheter. Ulempen er at man gjemmer bort winchen så det ikke ser like tøft ut kanskje, men det kan man kompensere med å henge kroker og kasteblokker opp på provoserende vis i fronten.... :lol:

Jeg kjører sjelden noe sted uten spade selv i vanlig bil. Skjønner godt hva du mener Harald. Den har reddet meg og andre ut av trøbbel mange ganger, selv her i Oslo. Spade er svært nyttig, men jeg har ofte savnet en HiLift for å renske opp under bilen eller legge noe under hjulene.

Stein
18-11-2010, 22:01
Apropos bedre hjul.
Tilgjengelighet og pris avgjør jo endel. Om noen har forslag eller tips hører jeg gjerne! Som nevnt vet jeg at 16" felg med 8" bredde og innpress 20mm (HT20, antagelig også HT30) går fint uten noen modifikasjon med dekk: 285/75R16. De er bare 3-4cm høyere enn originaldekkene på 17,5" smalere klemringfelger, men det hjelper i hvert fall litt. Kan man få tak i vettige dekk til originalfelgene er det også et alternativ, men visstnok er det dårlig utvalg og dyrt.

Jeg har tittet litt på Finn og funnet saker som ser bra ut, men har litt problemer med å bli sikker på at de passer. Felgdiameter og innpress er jo enkelt å forstå. Antall hull er like lett, men hvordan man måler posisjonen er jeg usikker på. Jeg trodde man målte antall mm fra senter til senter på to nabobolter, men flere av de målene jeg har sett kan ikke være det. Kanskje tommer? Noen som vet hvor man finner beskrivelse av hvordan man forstår de ulike felg og dekkdimensjonene?

Stig
18-11-2010, 22:07
Klarer ikke å finne hvor jeg så det, men det er noen i England eller Skottland som prøver å produsere noe inspirert av Defender som de mener er bedre. Ikke så sikker på at det stemmer. De har uansett et opplegg for winch som er veldig smart. Vet ikke om jeg kan forklare det greit, men jeg prøver: Winchen plasseres f.eks under bilen et sted, hvor som helst. Wiren trekkes (om nødvendig via blokker) bakover og gjennom en kasteblokk som henger midt på bak, så framover under bilen til der en normal winch står. Dette virker kanskje ikke så genialt, men:

Det er Foers Vector Winch system. Fra Foers IBEX, en Land Rover-basert bil.
Sjekk IBEX sin hjemmeside (http://www.ibexvehicles.com/).

http://www.adrianstomcat.co.uk/Ibex/Ibex02-02.JPG

knut e
19-11-2010, 09:35
Apropos bedre hjul.
Tilgjengelighet og pris avgjør jo endel. Om noen har forslag eller tips hører jeg gjerne! Som nevnt vet jeg at 16" felg med 8" bredde og innpress 20mm (HT20, antagelig også HT30) går fint uten noen modifikasjon med dekk: 285/75R16. De er bare 3-4cm høyere enn originaldekkene på 17,5" smalere klemringfelger, men det hjelper i hvert fall litt. Kan man få tak i vettige dekk til originalfelgene er det også et alternativ, men visstnok er det dårlig utvalg og dyrt.

Jeg har tittet litt på Finn og funnet saker som ser bra ut, men har litt problemer med å bli sikker på at de passer. Felgdiameter og innpress er jo enkelt å forstå. Antall hull er like lett, men hvordan man måler posisjonen er jeg usikker på. Jeg trodde man målte antall mm fra senter til senter på to nabobolter, men flere av de målene jeg har sett kan ikke være det. Kanskje tommer? Noen som vet hvor man finner beskrivelse av hvordan man forstår de ulike felg og dekkdimensjonene?

er det boltsirkelen på felga du sliter med og forstå? isåfall er tallet du leter etter avstanden fra absolutt senter og ut til senter av en bolt x2 men her oppgies både mm og tommer hva din bil har aner jeg ikke. hvis du har partall med bolter er det bare og måle diagonalt over så er det igrunn litt enklere. 285/75r16 tror jeg vil bli bra på bilen din. det er vel tilnærmet den største dimensjonen man fremdeles får tak i skikkelige venterdekk i også uten og begynne og pigge og seipe selv.

finnarne
19-11-2010, 11:37
Hydrauliske wincher er jo da totalt overlegne. Voldsomt mye mer robuste og driftsikre, tåler langvarig uavbrutt bruk og kraft og hastighet justeres helt trinnløst og nøyaktig. Man sliter jo om bilmotoren ikke går...

Hvor lenge kan en elektrisk vinsj hjelpe deg om motoren ikke går ?

radovan
19-11-2010, 12:52
Kanskje akkurat nok..? ;-)

knut e
19-11-2010, 15:08
Hvor lenge kan en elektrisk vinsj hjelpe deg om motoren ikke går ?

lenge nok til og få bilen opp igjen hvis den ligger på siden, men velter lt40n tror jeg det blir endel styr uansett.
Jeg for min egen del hadde pto vinsj på min hj60 landcruiser og den vinsjen tror jeg matcher fullt ut og vel så det en hydraulisk også. både hastigheter trinnløshet og ren styrke

Stein
19-11-2010, 20:48
@Stig
Der var det ja. Foers Vector Winching System fra Ibex. Som sagt tviler jeg på at jeg har bruk for seriøs winching, men man lar seg jo imponere av kule saker som dette. Har ikke funnet noen bra visuell beskrivelse av det, men noe kan man se HER (http://www.ebroadcast.com.au/ecars/Foers/Winch.html).

Visstnok kan elwincher, med et eget batteri man kan ta seg råd til å tømme, dra en stund før det går tomt. Ikke til å komme ut av skogen (som jeg ikke skal særlig inn i) men nok til å rette et velt eller kanskje komme ut av en vanndam. Teoretisk kan riktignok LTen kjøre gjennom vann opp mot et par meters dybde før snorkelen drar inn vann. Ta en titt på disse bildene for noen som VIRKELIG kjører i vann. Når man trykker på linken kommer man til en tekstside på slovakisk. Aner ikke hva som står der, men nederst står et smalt blått felt med "OK". Klikk på det så kommer en side hvor man kan scrolle nedover i mange bilder. Vanvittig (http://halbot.haluze.sk/?id=5232)rå bil og kjøring, men jeg skal IKKE prøve å kopiere dem. :lol:

PTO winch som drives direkte av aksling fra girkasse, fordelingskasse, etc er jo også definitivt seriøse greier. En hydraulisk winch vil jo oftest ha sin pumpe koblet til samme type PTO (Power TakeOut) aksling, og siden hydraulikken gir endel krafttap, visstnok oftest ca 30%, vil en direktedrevet PTO winch ha mer kraft. Noen oppsett på PTO wincher er slik at man setter fordelingskassen i fri så styrer man winchen med clutch/gass og kan bruke girkassen til å øke farten. Da kan man winche seriøst! Men begge typer krever endel mer mekking for å installere dem enn en elwinch krever, særlig om man henger sistnevnte demonterbart i slepepunktet foran eller kroken bak...

@Knut e
Akkurat det var det jeg ikke forsto ja. Tenkte på at de det kunne være avstand fra navsenter til bolt, men at vet var hele diagonalen på sirkelen tenkte jeg ikke på. Det burde jeg klart. Ja ja. Man lærer alltid nytt, og å føle seg litt dum av og til er sunt. :roll:
Man kan jo ha ulik dimensjon på sommer og vinterdekk. Pigge kunne jeg kanskje gjøre selv siden det finnes skrupigger, men har ingen erfaring med det, og å lage seiper selv er neppe lett. Det er forøvrig svært sjelden man trenger pigger med en slik bil om man bare kjører vettig. 4x4 og sperrer gir jo framkommelighet nesten uansett. Er det våt is får man bare bruke fornuften og lav fart. Evt kan kjettinger være kjekt å ha. Dette blir jo ikke bruksbil selvfølgelig (trenger ikke det i Oslo så lenge man har sykkel eller 30kr...), så jeg kan leve med å ta det rolig av og til.
Men som du sier er en enkel løsning å gå for ting som finnes standard. 285/75R16 både sommer og vinter er en realistisk mulighet og den leder foreløpig på sannsynlighetsskalaen.

knut e
20-11-2010, 07:50
ang seiping er det ikke alle steder det er forferdelig dyrt heller, selv har jeg seipa noen dekk med stanleykniv og det sammen med og dusje på med utblandet salovann funker det veldig bra, men ikke bestandig noen nødvendighet. på min hilux bruksbil har jeg nå kjørt siden i vår på goodyear wrangler duratrac og har kjørt på de ca 20000km i sommer og har beholdt de på nå og de funker veldig bra på vinterføret oppi her og Valdres er antagelig er annet ord for bratte småe dalfører. så her får man testet dekkene, og det er her det utrolige kommer inn. Med de dekkene har jeg enda ikke brukt 4x4 i vinter kun rwd og det er med en pickup uten extra ballast

nå kommer poenget mitt; de dekkene finnes også i 285/75r16 og fåes relativt billig på dekkonline.com

en annen ting er at jeg vil tro den lt`n er heftig og bade med ja, tror jeg hadde blitt sjelven før vannet renner inn den snorkelen

Stein
21-11-2010, 14:15
Så det du sier Knut E er at Goodyear Wrangler Duratrac duger flott til vinterdekk og at de tåler sommerbruk helt greit. Altså helårsdekk i praksis. Det er jo interessant siden 4 dekk er endel billigere enn 8 dekk + minst 4 felger....

Jeg har etter endel lesing på et tysk forum trodd at bilen hadde 17,5" felger, uten å ha sjekket det selv. Når jeg nettopp så nærmere på det viser det seg at mine felger allerede er 16". Eller noe tett på det. I hvert fall er betegnelsene på dekkene som står på nå: Michelin X, 700 R 16 XZT Tydeligvis har militæret her ønsket en mer kurant felgstørrelse.

Felgene er også merket med ting jeg tolker samme retning: 6.00G-16SDC
Diameteren er også for liten til å være 17,5", men det er litt uklart hvor jeg skal måle, siden de er en form for klemringfelger, også kalt "Beadlock". Fordelen med slike felger er jo at man kan senke trykket i dem veldig lavt uten å risikere at de popper av og mister luften. Disse må man riktignok bruke med slange også, så jeg vet ikke helt. Noen som har peiling på denne type felger? Jeg vet ikke helt hvordan de opereres. Det er ikke rekka med bolter langs felgkanten som på normale ettermonterte Beadlock systemer...

Dekkene som står på har bare 3-4 mm mønster og er nesten så harde som en hockey-puck. Ikke akkurat bra grep på glatta. Må byttes. Smale er de også, og kunne som nevnt med fordel ha langt større diameter, av flere grunner.

Selv om jeg neppe skal bade mye med bilen er det jo tøft å vite at den kan. Men jeg feiger nok også ut før bilen gjør det. I hvert fall lenge før gutta i linken jeg la i forrige post. Den bilen har en snorkel de kan vippe opp halvannen meter over taket, og på den henger det snorkel til føreren også, som gjerne bruker dykkermaske! Vilt!

knut e
21-11-2010, 14:30
sikker på at det er beadlock felger og ikke bare vanlige splitrim? splitrim er samme opplegget som gamle landcruisere, hiluxer og hjulgravere har der felgen deles for og få av dekket. men kan også brukes vanlig ved bruk av dekkmaskiner. men jeg vet slik som hummer h1 har en type beadlockfelg som er av en helt annen sort som kansje er noe sånt som din bil er utstyrt med.

Duratrac funker som helårsdekk iallefall sålenge de ikke er eldre enn de je har, hvordan det vil bli neste sesong kan jo bli noe annet

med 285 på 6" brede felger som du har blir det litt mye ballong og mulig du bør bredde de et par tommer. sunnaas hjulservice fikser dette for 500,- pr felg

Stein
21-11-2010, 23:20
Du har rett. Eller i hvert fall er det ikke beadlock felger. Jeg har gjettet feil. Tittet mer på dem i dag. Tyskerne kaller det sprengring felger. Kanskje det samme som splitrim? Felgkantene er klart høyere enn på normal felg. Indre kant er fast mens ytre kan tas av ved at man slipper ut all luft og dytter dekkanten (beaden) innover på felgen. Da kan man utvide den L-formede kantringen litt slik at den går ut av sporet sitt i felgen og kan lirkes av felgen. Det er ingen bolter eller annet som holder den, bare kanten på dekket som holder den på plass i sporet når den ligger oppå leppen på L-en.

Når sprengringen er av kan man lett løfte dekket ut. Det ser ut til at man uten spesialverktøy kan skifte dekk selv mens felgen står på bilen. Ganske kjapt også tror jeg, men det skal jeg ikke påstå før jeg har prøvd. Det er nok ikke så nyttig som det kan høres ut likevel. Man må jo avbalansere dekket likevel. Man kan som sagt ikke kjøre tubeless, men det kan jeg antagelig leve med. Jeg godtar vanligvis ikke slange på tråsykkel, men på en bil som dette er det vel ikke så stor forskjell vil jeg tro.

Vil nok også tro at det blir litt snålt med såpass smale felger på mye mer gummi. Blir vel litt ustøtt nesten. I tillegg vil da dekket stikke mye lenger innenfor felgen enn den gjør nå. Det går ikke bra. Bredden må evt legges på utsiden av felgen. Vet ikke hvor lett det er å bygge om disse felgene da. Det sprengring greiene er vel ikke lett å flytte på uten at man risikerer at det ikke funker lenger... Men det skader jo ikke å undersøke hva som er mulig. Kanskje disse felgene er verdt litt ekstra innsats. De ser i hvert fall veldig solide ut.

Når dine Duratrac fungerer glimrende på glatta selv om du har kjørt dem 20 000 i sommer, synes jeg det er en temmelig god attest på at de holder godt hele året. Den distansen på sommeren pluss en god vintersesong, pluss at de temmelig sikkert da holder like langt neste sommer også, er jo nok til å si at det er helt ok å kjøpe nye før neste vintersesong... Liker tanken på å kjøre ett sett dekk. Jeg skal jo heller ikke kjøre på langt nær så mange kilometer på dem pr år.

knut e
22-11-2010, 05:57
jeg har en gammel hilux 81modell stående og den har splitrims, de skal breddes så hvis du har utrolig god tid kan jeg legge ut bilder etterhvert av prosessen,. jeg har da forøvrig ingen olaner om og holde felgens funksjion vedlike og har tenkt sveise igjen hele splitsystemet for og kjøre slangefritt da de skal brukes til offroad med lite luft

Stein
22-11-2010, 10:43
Jeg har ingen deadline på å få noe ferdig, men har jo lyst til å bruke bilen, så da prøver jeg å få gjort de tingene jeg har funnet ut av. Sunnaas Hjulservice fant jeg lett på nett. sunnaas-hjul.no (http://www.sunnaas-hjul.no/) De holder jo til på Bjerke i Oslo, så det er lett å ta en tur dit for å snakke med dem om hva de tror. Kan jo ta med en felg å vise fram også.

Jeg har ikke peiling på sveising ennå. Det skal jeg lære meg, men jeg tror ikke det er lurt å starte med felger... :???: Så om de tar det for 500 pr stk er det klart verdt det. Men jeg ser selvfølgelig gjerne bilder av hvordan du gjør det selv om jeg da kanskje har fått det ordnet. Man vil jo vite hvordan man kan gjøre noe, selv om man ikke alltid skal gjøre det.

Stein
22-11-2010, 10:54
Apropos sveising: Dette forum har vel mange med den riktige typen erfaring. Jeg har lest litt om sveising og fått med meg litt, men føler meg ikke sikker på hva jeg bør se etter av utstyr. Dette er mitt grovinntrykk foreløpig:
Pinnesveis er billig og enkelt i bruk, men ikke like lett å få bra kvalitet på sveisen.
MIG er dyrere og mer klumpete utstyr, men mye lettere å få god sveis. Funker ikke med vind, men med flusstråd er det ca som med pinnesveis.
TIG er enda litt dyrere og krever mye bedre ferdigheter hos brukeren, men gir da den beste sveisekvaliteten og er best egnet til andre metaller som aluminium og syrefast stål.

Er det noen her som kan gi meg noen grunner til å velge metode? Eller metoder? Jeg kommer ikke til å ha sveising som hobby, men jeg kommer nok til å bruke det oftere enn jeg vet ennå... Jeg har som nevnt ikke peiling på det nå, men er helt klart ingen kløne så om andre kan lære det skal nok jeg klare det også. Jeg trenger ikke sveise grove dimensjoner og vil helst ha mulighet til å sveise på 2-fas og 16 amp sikring, evt bare når man kjører med redusert effekt.

Foreløpig heller jeg mot å kjøpe et MIG apparat. Siden TIG sies å gi enda bedre kontroll, kvalitet og er adskillig mer fleksibel i bruksområde og bruksmåte, pluss at selve apparatet er mer flyttbart, frister det mye, men jeg må velge en type. Lommeboka er begrenset. Hvor mye mer vrient er det å lære seg greiene med TIG? Kan en fersk men relativt fingernem kar som ikke skjelver på hendene få det til, eller må man ha årevis med erfaring for at metoden skal gi noen fordeler?

Vidar S
22-11-2010, 12:38
TIG er ikke så vanskelig. Forskjellen mot MIG/MAG er at du tilfører sveisetråden selv.
Selve sveisebuen dannes med wolframspissen.
Syns det er lettere å få til en pen sveis med TIG
Skulle gjerne hatt det selv, men lommeboka setter en stopper.
Hvis du bare skal sveise stål kan du få det som tilleggsutstyr til en sveiseinverter, og da har du jo pinnesveis og TIG i ett

radovan
22-11-2010, 14:18
Litt avsporing: Kva slags kjerre er den på den slovakiske sida? Hjelpe meg! :-D

Stein
22-11-2010, 18:10
He he. Ja er ikke den bilen helt ubegripelig tøff! Og gutta er ikke veikere! Jeg aner ikke hva det er for noe, men den har enkelte trekk som kan minne om estetikken i en liten Hummer, men den er jo temmelig mange hakk hvassere enn US lefsa. (Oi oi. Der tråkket jeg nok i salaten ja.... :lol: Hummeren sies jo å være relativt dårlig i terrenget selv om den SER rå ut.) Jeg gjetter på at det er en eller annen russisk sak som de har modifisert, men jeg har ikke særlig peiling på det. Moro å se bildene i hvert fall.

@ Vidar S. Der merket jeg at vektskåla tippet over i favør av TIG gitt! Takker! Jeg hadde egentlig lyst til å ha lyst på det men trodde det var for ufornuftig. Da må jeg prøve å finne noe brukt som er billig nok til at det går og bra nok til at det funker. Hvilke fasiliteter er det man MÅ ha på et TIG apparat? På MIG skal man se etter ca trinnløs justering av strømstyrke og trådhastighet. Ellers er det visst ikke så farlig. Hva er det tilsvarende viktige krav med TIG?

knut e
22-11-2010, 21:47
opplegget er at pinnesveis er veldig greit og enkelt og trenger kun strøm og pinner og kline til, sveiser enkelt veldig pene med det med litt trening innabords. ikke er det så nøye med rengjøring sliping osv heller men det er såklart bra og pusse ned skikkelig.

når det kommer til karosseri er pinnesveis tilnærmet umulig hvis du ikke har en lada med veldig tykke plater

trådsveis er i mine øyne mer innviklet, men fint på tynne ting men kan være greit og ha flusstråd liggende for gassen er som oftest tom da du minst venter det . her er det ei slangepakke som jeg på mitt eget apparat har fått ødelagt ved frakt en gang og det er noe som ikke skjer med pinnesveis

Tig = gull. jeg kommer til og handle meg kemppi minarc 150 som er et pinneapparat med mulighet for tig, men da såkalt skrapetig der man må tenne lysbuen med og rispe den for og få lysbuen på plass. kemppi har mye fine vanlige trådapparater også

Stein
23-11-2010, 00:42
OK. Da var det en stemme til for TIG, backet opp av gode argumenter. Det er sjelden jeg skal sveise grove ting, så pinnesveis har jeg forstått er utilstrekkelig. Trenger ikke Rolls Royse av TIG apparater heller, men er jo bra å finne noe som ikke gjør det vanskeligere enn det er. Skal grave litt i dette. Har forstått at det er mange funksjoner man kan få på dem. Må finne ut hvilke som er viktigst og så skal jeg lete etter det rette tilbud, antagelig brukt. Blir moro.

Harald Hansen
07-12-2010, 10:04
Her er en eldre tråd (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=841), med noen bilder av en oppfikset LT 4x4 til inspirasjon.

Stein
07-12-2010, 11:38
Takker. Fin inspirasjon. Samme modell og år som min ser det ut til. Den viser jo godt hvor stor forskjell det gjør med riktige hjul. Jeg kommer nok til å velge litt mindre aggressive hjul, (antagelig 285/75R16 Goodyear Wrangler Duratrac eller Cooper Discoverer STT) men de skal nok også gjøre merkbar forskjell på både utseende og egenskaper.

Snorkelen var standardutstyr på 4X4 modellen. Den er på en måte en annen bil med et helt annet understell enn normalutgaven.

Interiøret de har her er ikke etter min smak. Med så fast og plasskrevende innredning ser den ut til å være temmelig låst til å være camper. Jeg synes også at det er vel mye skarpe kanter og hjørner. Jeg vil gjøre en innsats for holde min mer fleksibel og samtidig ha mer plass og mer komfort. Det aller meste skal kunne flyttes på eller tas ut. Bilen skal være primært turbil, men jeg trenger å kunne ta med endel folk av og til, og jeg trenger masse lasteplass av og til, f.eks til en haug store sykler eller til masse seil og greier. Noen ganger må man også kunne jobbe litt med å reparere ting inne i bilen.

Det blir minst 6 seter, antagelig 9, og to meget romslige dobbeltsenger. Mye plass til bagasje bak uansett konfigurasjon. Bysse som delvis foldes ut. Porta Potti dass og etterhvert en dusj som foldes ut fra bakdøra. Hvor godt jeg får det til vil tiden vise, for litt tid kommer det til å ta. Man har endel baller i luften... :-)

Skal tegne litt på løsninger. Når jeg har noe interessant skal jeg poste det her. Som nevnt har jeg litt problemer med at PCen ikke samarbeider som den skal for tiden, som forstyrrer tegning og bilder, men får nok orden på det etterhvert, eller skaffer en ny.

Bernhard
27-12-2010, 10:10
Så bilen din på P-plassen i går. Flott prosjekt!
Bernhard

Stein
27-12-2010, 11:53
Takker. Jeg liker den bilen. Litt vel kaldt i det siste til å holde på ute, og bilen er nesten 2,8m høy, så den går ikke inn i garasjen! :-) Men jeg bruker tiden til å pønske på detaljer og lære mer om biltypen.

Regner med å ta et sveisekurs også. Det er jo nyttig når man har gamle biler... TIG er det jeg kommer til å prioritere, selv om det er mest krevende, siden det er mest allsidig og gir best kvalitet. Jeg har snekret mye og jeg kan ALT om fiberplast, men for å bruke metall må man kunne sveise. Jeg liker ikke å være totalt ukyndig i noe som er så viktig.

GD300
27-12-2010, 11:57
Jeg mener tig er totalt overkill for å fuske sammen noen platebiter til et gammelt bilprosjekt. Husk også at tig har HELT andre krav til renhet av platene, til dekkgass, til håndtlag ja det meste.

Kjøper du et godt MIG apparat, får du det mest allsidige sveiseutstyret. Kan også sveise halvgrovt gods utendørs, med litt trekk i lufta med en MIG. Må da bruke flussetråd, det går ikke på TIG sveiseutstyr

Stein
27-12-2010, 12:29
Ingen tvil om at TIG er overkill på bilsveis og at MIG er mer passende. Billigere, kjappere og og oftest like bra kvalitet. MEN, overkill er moro da. :-) TIG er liksom det ultimate, og jeg vil lære... Jeg er nok ganske perfeksjonistisk også, så mer grundige forberedelser er helt ok.

Man burde kanskje ha flere sveiseapparater, men så mye sveising blir det nok ikke på meg. Med bare TIG kan man også lett sveise grove materialer utendørs som MIG med flusstråd. TIG apparater er også avanserte MMA apparater. Altså vanlig pinnesveis.

Jeg fokuserer på å lære TIG fordi det er mest allsidig og iflg de erfarne gir bedre kontroll på sveisekvaliteten. Allsidigheten trenger jeg fordi jeg driver mer med seilbåter enn biler. Der er det syrefast og aluminium som er de aktuelle metaller. MIG kan til nød brukes da også, men er vanskeligere og gir dårligere resultat. Det jeg trenger sveising til i båt er syrefaste beslag til rigg etc. Da må sveisene være 100% pålitelige siden de blir hardt belastet. TIG er da eneste alternativ.

Egentlig er det min smule perfeksjonisme som er drivkraften bak både båtbygging, turbilprosjekt og hva jeg vil lære av sveisemetode. Det ville sikkert vært lurere å få andre til å gjøre den relativt begrensede sveisingen jeg trenger, men før det første vil jeg kunne det selv, og for det andre inbiller jeg meg at andre ikke er like grundige som meg, eller at de ikke gjøre det AKKURAT som jeg vil ha det... Jeg har det moro her i livet, men det er IKKE fordi jeg tar så mange fornuftige valg... :lol:

GD300
27-12-2010, 15:03
Jeg har det moro her i livet, men det er IKKE fordi jeg tar så mange fornuftige valg...

Det er du neppe alene om, undertegnede planlegger vedfangsten for 2011-->framover, der jeg argumenterer hardt for følgende utstyrspakke:

http://www.traktorimport.se/images/Bilder/PICT1276.JPG

På den lyse siden, strøm blir brått rimelig når man ser på alternativer :D

Harald Hansen
27-12-2010, 15:15
Det var en kjekk liten traktor! Finnes den med fres også? :elg:

Terje K.
27-12-2010, 16:54
Jeg har det moro her i livet, men det er IKKE fordi jeg tar så mange fornuftige valg... :lol:

Det er vel det eneste fornuftige, strengt tatt. Når jeg ser tilbake, må jeg konstatere at de avgjørelser og prioriteringer som har vært basert på antatt konvensjonell fornuft, altså bortimot masochistist nedprioritering av moro-momenter, har mer enn 75% risiko for å bli håpløst feil. :-)

.. vedfangsten for 2011-->framover ..

Mye mer enn vedsjauredskap dette. Rett og slett livskvalitetsverktøy, spør du meg! :-)

Mvh Terje K.

Rudeboy
28-12-2010, 16:53
Kort sitrap på de baksetene den tyske LTn hadde, detta er samma setene som sto i Tyskerbrakka - tlf.nr kan formidles til russen som nå eier en 10-seters ex.minibuss av typen Caravelle CL ;-D

Den er sikkert ledig for salg rundt mai.

OneTen
28-12-2010, 22:21
Ser du spør litt om sveising . Har brukt div sveisteknikker , bland annet i nordsjøen . Er blitt Tig fan . Tig utstyr som sveiser stål og alu er dyre og merker forskjeller på levrandørmerker . Har bruk bland annet Kemmi Essab og nå sist kjøpte jeg Fronius Tig ac/dc . Har også pinneapp fra Essab . Plasmaskjærer med vann Fronius . Og får et Mig /Mag fra Kemmpi til våren .
Mig/Mag er fint til platearbeid , rustsveising og lange strenger .
Tig detaljarbeid og styrke . Sveiser du alu så er det stor forskjell på merkene på hvor tykke plater du klarer og støyen . Med Tig så klarer du deg med en gass til det meste Argon . Mig/Mag trenger du flere typer avhengig av viken type material du sveiser , vil ikke anbefale rørtråd . Sveising uten gass .
Begge teknikkene er vare for vind/trekk , må bygge telt rundt arbeidsområde .
Pinner er også en fint sveiseteknikk . Ikke gass og de fleste materialer , ikke så godt på alu .

http://www.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-64AE6358-E4D32F39/fronius_norge/4000062236_PRO_01_05_MW_1700-2200_TT2200_no.pdf
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/fronius_international/hs.xsl/79_593_ENG_HTML.htm

Her ser jeg på MinarcMig Adaptive 180 http://www.kemppi.com/inet/kemppi/no/akp.nsf/frameset/Frameset?OpenDocument&left=/inet/kemppi/no/akp.nsf/WEB_Nav?OpenView&navcat=Search&main=/inet/kemppi/frontpage.nsf/0/E988270DEBC3E68DC22571B2005C7F07?opendocument&top=/inet/kemppi/no/akp.nsf/Top?ReadForm&topcat=Product%20Info

Det står mye matnyttig på disse sidene .
Kjøper flaske og gass fra http://www.no.airliquide.com/ De selger 10 L flasker og kan fåes med manometer ferdigmontert .

taigagreen
29-12-2010, 00:09
Gratulerer med flott prosjekt!!

Trenger du inspirasjon eller bare vil sjekke ut et LT 4x4-prosjekt?

Sjekk her: http://hasenwerk.ca/1993lt4x4/

http://hasenwerk.ca/1993lt4x4/volksmogen.jpg

Stein
30-12-2010, 19:49
@Rudeboy
Som nevnt er jeg i tenkeboksen når det gjelder interiøret, men endel er bestemt. Den tyske grønne LTen har interiørlayout som ikke passer min bruk av bilen. Jeg synes ikke de utnytter plassen bra heller. Jeg kommer til å ha det hele mye mer åpent med mindre fast innredning. 8-9 sitteplasser blir det, men bare 5 av dem blir ordentlig komfortable. De siste er bare for å få med flere når det trengs, men det vil aldri vær 9 pers på langtur. de 5 gode plassene skal til gjengjeld være av beste slag. Ser etter et Rekaro til førersete. De andre skal være maks behagelige og kunne legges helt bakover så man kan slappe av på lange etapper. De 3 setene i rad 2 lurer jeg på å gjøre roterbare, som på bl.a. amerikansk van. Tror ikke minibusseter fungerer.

@OneTen
Takk for nyttig info. Jeg har innsett at for å få et bra TIG apparat, må man betale for merkevare. De billige merkene har ustabil sveisebue etc. Det virker som om finske Kemppi har det beste omdømmet, men mange andre er plenty bra nok. Det billigste alternativet med god kvalitet ser ut til å være Esab sine Caddy apparater til under 6k. De er transportable og tåler vann, men mangler endel teknologi som kan være nyttig. Særlig puls og vekselstrøm virker som saker jeg kan trenge... Selv om jeg helst vil ha TIG, kan det hende jeg bør klare meg med MIG til å begynne med. Vi får se...

@Taigagreen
"Volksmogen" er knalltøff. Faktisk nyttig og inspirerende også å se hvordan han har jobbet med det tekniske. Kompetent kar. Men Unimog portalaksler er et stykke forbi mine ambisjoner om terrengkapasitet. Jeg trenger ikke en halvmeter markfrigang under diffene. :-) Bilen har allerede glimrende framkommelighet. Senket turtall på vei pga større hjul nevner han. Det skal jeg også utnytte. Hvor mye større vil vise seg, men ikke så store man kan få til med Mog akslinger. Tror ikke jeg skal heve den heller.

Jeg tror hjulbuene blir utvidet noen cm bare i kanten og det blir nok også skjermutbyggere, men ikke noe digre greier. Jeg lager dem nok selv tipper jeg, i glassfiber. Designernes ideer har tydeligvis overlevd ingeniørenes produksjonstilpasning bedre enn vanlig på denne bilen. LTen har uvanlig "ren" design. Derfor synes det godt om man bruker elementer med feil linjer. Det sitter skjermutbyggere på LT4x4 standard. De er ikke helt i stil, men diskrete nok til at det ikke merkes stort. Med vesentlig større hjul og minst 25% bredere felger er de ikke lenger tilstrekkelige. De store "runde" man kan kjøpe passer ikke. For å få det riktig bruker jeg nok de vinkler og buer som man finner på karosseriet. F.eks øvre fremre hjørne på bilen er interessant....

Rudeboy
30-12-2010, 20:00
Du er vel heldig, ikke bare har jeg ett Recarosete men jaggu to stykk ;-D

Slanger deg en PM med bilde på søndagen om du funderer på brukte seter.

Stein
30-12-2010, 20:26
Brukt blir det ja. Ingen tvil. Altfor dyrt med nytt. Jeg tenkte på et såkalt Recaro Medical. De som kan stilles inn på alle mulige måter så men kan sitte eksakt som man vil. Jeg mener bilseter, med få unntak, er elendige å sitte i. de kjennes behagelige å sette seg i siden de er polstrede etc, men de aller aller fleste er direkte skadelige for særlig ryggen. Seter som kan innstilles helt som man vil, kan ihvertfall gjøres riktige om man vet hvordan det er....

Førerens sete er viktigst, siden man i den posisjonen sitter mest statisk og uten mulighet til å variere sittestillingen noe særlig. Kanskje passasjersetet foran kunne være samme, men det må vurderes... Har funnet et sete på Finn som egner seg, men ikke fått svar fra selger i Fredrikstad ennå. Litt gammel annonse, så kanskje det er solgt. Ser gjerne på dine seter. Har de effektiv justering av sittestilling, korsryggstøtte etc?

taigagreen
31-12-2010, 00:55
@Taigagreen
"Volksmogen" er knalltøff. Faktisk nyttig og inspirerende også å se hvordan han har jobbet med det tekniske. Kompetent kar. Men Unimog portalaksler er et stykke forbi mine ambisjoner om terrengkapasitet. Jeg trenger ikke en halvmeter markfrigang under diffene. :-) Bilen har allerede glimrende framkommelighet. Senket turtall på vei pga større hjul nevner han. Det skal jeg også utnytte. Hvor mye større vil vise seg, men ikke så store man kan få til med Mog akslinger. Tror ikke jeg skal heve den heller.

Unimog-akslinger blir nok litt overkill ja. Men kjekt å vite at unimogfelger passer og ser rimelig bøst ut :D

http://hasenwerk.ca/1993lt4x4/volkswagenlt4x4.jpg

Stein
31-12-2010, 04:42
Det er ingen overdrivelse å si at den ser bøs ut med de hjulene ja, men jeg tviler på om de felgene passer på mine originale aksler. I hvert fall ikke med samme dekk. Denne "LT-mogen" er jo hevet 2,5 tommer i tillegg til de sikkert 6-7 tommene man får pga portalakslingene.
http://hasenwerk.ca/1993lt4x4/unimogaxles/suspension/reargroundclearance.jpg
Felgene er også større enn originalene siden Unimog 406, som han hentet akslene fra, har skivebremser med doble calippere framme. Jeg har 16 toms felger og skaffer nok 285/75R16 dekk. Ca 33 tommer høye, som ikke er småtteri. Han har 20 toms felger og 285/65R20 dekk. Disse er altså 104cm / 41 tommer høye. Seriøst digre hjul! Men merkelig nok ser de ikke sååå mye større ut enn de på den som ble nevnt tidligere i tråden.
http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/3b94_27.jpg
http://i140.photobucket.com/albums/r23/harald74/1420_27.jpg
Denne ser ut til å ha de originale akslingene og ikke være hevet. Understellet er selvfølgelig mye høyere og grovere enn normal LT, men det er standard for 4X4 modellen. Tipper dekkene er noe større enn de jeg tenker på, men mye kan det ikke være, siden den dimensjonen har vist seg å være ca det størst mulige uten modifikasjoner. I Tyskland har man jobbet litt med dette temaet. 305/75 går, men da må man kutte litt i bakkant av hjulbuen, ha felger med lite innpress og begrense hvor mye man kan svinge, så ikke dekket slår i fremre del av bladfjæren.

Stein
19-07-2011, 00:10
På høy tid med litt oppdatering av denne tråden!

Bernhard fra TPH var på besøk her i Kongeskogen og tittet på bilen sist onsdag 13 juli. Det morsomme er at han kjenner bilen litt fra flere år tilbake, da den ennå var militær. Han så den i en leir og senere der den skulle auksjoneres bort. Han tok da bilder av den. Han hadde bestemt seg for å følge med når auksjonen kom og prøve å kjøpe den, men oppdaget den en dag for sent. Daværende kjøper brukte den et par år og har så forsøkt å selge den snaut det samme før jeg kjøpte den i fjor.

Moro å finne litt mer historie om bilen og få noen bilder fra dens tidligere liv. Også hyggelig med besøk av Bernhard på en solrik dag ved sjøen. Får håpe han også synes det var hyggelig og ikke ble offer for altfor mange ord. :-)

Selv har jeg jo nok av jern i ilden, mildest talt, så ikke alle prosjekter går så fort framover, men jeg har da fått gjort litt med denne bilen også. Jeg har revet ut alt av inventar bak forsetene. Det var ikke verdt å ta vare på. Bilen var isolert, men med isopor. Det funker ikke. Jeg har også begynt så smått på å sette inn flere seter og tror jeg har funnet ut ca hvordan jeg vil ha layouten etterhvert. Jeg har gått over bremser og drivverk og har byttet småting som håndbremswirer, men det meste er i noenlunde sunn tilstand ser det ut til. Da Bernhard var her på onsdag var jeg i innspurten med mekking for å vise bilen to dager etter. Mer om det i neste innlegg.

Stein
19-07-2011, 01:11
Sist fredag var "eksamen" etter en periode med litt mer mekking enn på en stund. Jeg kjørte altså på prøveskilter til Statens Vegvesens Trafikkstasjon på Mysen, som var eneste sted i nærheten av Oslo som hadde time innen høsten. Der møtte jeg sympatiske hjelpsomme damer i skranken og en hyggelig og jovial kontrollør som bidrar til at jeg nok kan synes det er verdt å kjøre distansen (ca 1 time) til trakter med mindre arroganse enn hovedstaden ofte ser ut til å fremelske.

Hensikten med visning på "Biltilsynet" var å endre totalvekt på bilen fra 4 tonn varebil med 3 sitteplasser til 3,5 tonn personbil / campingbil med 8-9 seter. Pga en hissig forkjølelse rakk jeg ikke å montere inn flere seter, så det punktet utsettes, men det var nok av andre utfordringer, siden den som laget vognkortet på denne bilen da den gikk over fra militær til sivil tjeneste, må ha brukt en eller annen slags dop. Jeg er imponert!

1. Rammenummeret er skrevet feil. I vognkortet begynner rammenummeret på VW, som i bilmerket, mens det riktige er WV, hvor første W står for West Germany som opprinnelsesland. Ved tidligere kommunikasjon på tlf med biltilsynet har de hevdet at vognkortet måtte være korrekt siden sånt alltid ble sjekket svært grundig. Mannen på Møller syntes dette var en morsom holdning og spurte dem da om hvor de hadde dette grundig kontrollerte rammenummeret fra, siden VW aldri hadde laget noe slikt rammenummer på noen bil noensinne. Svaret var av typen "Eeeeeeeh.... ikke det.... Men, eeeeeh....?" He he. Ganske moro. Vår mann på Mysen visste godt at alle VW rammenummer begynner på W, så det var en smal sak å avgjøre, selv om det krevde endel innsats fra damene i skranken før de fikk den nødvendige innsats fra sentralt hold i Vegdirektoratet, men det var i orden på noen timer. Imponerende bra folk.

2. Egenvekten på bilen var satt 1t for høyt. Altså ETT TONN for mye, i ren skrivefeil. Yiiihaaaa! En LT 4x4 har jo mye grovere understell enn en standard LT, så den veier et par hundre kg mer, men korrekt vekt på min bil er eksakt 2580kg inkludert fører og full tank, ikke 3580kg, som i vognkortet. Vekten på Mysen ryddet kjapt opp i dette, men kontrolløren ristet også på hodet...

3. Bilen har originalt hengerfeste, (laget og montert av Westfalia) og dette er notert inn i vognkortet på totallengden, men hengerfestet er ikke notert inn som nettopp hengerfeste, på tross av at all dokumentasjon har fulgt med bilen hele veien. Den opprinnelige kontrolløren har altså bare glemt det. Jeg fikk råd av kontrolløren om å ikke bruke den dokumentasjonen jeg hadde siden den ville gi hengervekt på maks 2 tonn og han mente denne kunne ha en tyngre henger. Han anbefalte at jeg snakket med Møller og fikk en bekreftelse på hvilken totalvekt og kulevekt som var godkjent for denne modellen, så ville det være de gjeldende tall.

4. Samme mann har skrevet inn i systemene til Biltilsynet at bilen er utrykningskjøretøy med blålys. Der er det også bare å si: WTF! Han MÅ ha røyka et eller annet. Denne bilen var altså mobilt verksted for militæret og første sivile eier er landbruksmekaniker. Neppe mulig å finne dårligere grunn for blålys... Bilen har selvfølgelig aldri i sin levetid hatt noen som helst form for utrykning eller utstyr til slikt. Dette notatet om utrykningskjøretøy var ikke så lett å rydde opp i heller, men vår mann på Mysen ordnet det selvfølgelig.

Når så alt tullet med feil i vognkortet var avklart, kunne vi gå på nedvekting. Jeg hadde med dokumentet fra Møller som sa at rammenummer (korrekt nummer) ville bli korrekt endret til LT35 ved å endre gjennomslagsputer til et gitt delenummer. Han kunne raskt kunne konstatere at jeg hadde kvitteringer for de riktige delene, innpakningen med riktig delenummer, de gamle delene løst, og at alt så riktig ut. Det at jeg hadde alt på plass var en fordel. Han tok bilder av alt og la det ved som dokumentasjon.

Noen av setene hadde jeg begynt å montere inn, men var som sagt ikke ferdig, så det er foreløpig fremdeles bare 3 seter. Jeg kjørte innover mot Oslo igjen hvor jeg hadde avtale om EU-kontroll, som gikk helt greit, og så opp på Risløkka hvor de resterende formaliteter skulle ordnes. Litt viderverdigheter med ringing etc om "utrykningskjøretøy" og skaffe forsikring, så var alt på plass. Det ble umiddelbart en prøvetur med en venninne til en hytte ved Langenvann i Ski som har vært i familiens eie rundt 80 år. Noen dager uten strøm og innlagt vann, men desto mer bringebær, blåbær, markjordbær og fred i hyggelig selskap, er fin avkobling!

LTen er nå ikke bare et prosjekt, men et rullende og morsomt prosjekt. Mye bedre!

Harald Hansen
19-07-2011, 07:35
Det høres veldig bra ut! Gratulerer med skilter på vogna!

Terje K.
19-07-2011, 14:07
Gratulerer :-)

Hyggelig historie, som ovenikjøpet bekrefter noen av min kjæreste fordommer mht kulturforskjellene mellom by og land :-D

Mvh Terje K.

Bernhard
19-07-2011, 14:23
Gratulerer Stein, kjempe bra!!
Mange takk for en hyggelig kveld på landet i skogen.
Du får komme en kveld og ta med en memostikk eller sende meg mail adr. så skal du få bildene.
Bernhard

Stein
20-07-2011, 00:26
Takk for gratulasjoner!
Er jo ganske fornøyd selv også, selv om det meste av jobb gjenstår før den er som jeg vil ha den, men det er mye mer moro når den er i bruk, pluss at man får bedre kontroll på om ideene er gode når man tester dem i praksis.

Jeg er jo selv fra Drøbak opprinnelig, selv om jeg har bodd mange år i Bærum og Oslo, så jeg mener jo det ikke er fordommer, Terje K, men et faktum at det er stor forskjell på holdninger hos mennesker i byen og på landet. Det klart det finnes drittsekker og flotte folk alle steder, men det er ikke tvil om at det er en generelt bedre innstilling "på landet". Besøk hos Biltilsynet er jo i utgangspunktet en litt uggen ting å gjøre. Man føler at man går opp til eksamen i et fag man ikke kan og at sensor uansett er ute etter å ta deg i juks. Jeg vil i hvert fall heretter foretrekke å gjøre slikt på f.eks Mysen. De gjorde alle slike forventninger til skamme. Bare hyggelige og flinke. (Jeg er altså ikke sponset av Mysen Kommune eller noe slikt... :D)

Jeg bor jo nå selv nær Oslo sentrum, men tror jeg klarer å unngå å bli byarrogant en stund her likevel, siden huset er ved stranden i Kongeskogen på Bygdøy. Jeg bor altså på landet midt i byen. :-) Da Bernhard var her var til og med været helt riktig for en tur til dette idylliske stedet. Veldig hyggelig med besøk. Fikk jo fortalt litt om stedets historie som muligens kan bli litt nerdete... Jeg nevnte besøket i forrige innlegg her i tråden også, men det ble liggende på forrige side så man lett går glipp av det. Jeg kommer gjerne en tur opp Bernhard, og tar med minnepenn eller noe sånt til bildene. Moro å titte på din samling av klenodier også.

Bernhard
20-07-2011, 07:39
Jeg var på Trafikkstasjonen i Tønsberg i 2005 for å få skilt på ambulansen. Opplevede god og hyggelig service, det samme noe senere ifm nedklassing.

Mange takk for historietimen vedr. huset, meget lærerikt.

Bare kom Stein, men ring først så jeg er hjemme.
Bernhard

taigagreen
27-07-2011, 20:11
Gratulerer. Må være en herlig følelse :D

Men: bilder???

Stein
28-07-2011, 02:05
Jeg har jo kamera og tar bilder og er fullt kompetent til å legge dem ut, men min PC er ikke helt som den skal. Vil bl.a ikke snakke med USBportene. Altså får jeg ikke lastet bildene ut av kameraet. PCen har vært sånn en god stund. Jeg må få levert den til garantireparasjon, men det blir jo litt upraktisk også å være helt uten PC, så jeg har somlet endel. Får se hvordan jeg ordner det...

groentas
12-08-2011, 12:05
Jeg har vært i kontakt med forrige og eksisterende eier av den tyske LT40 som det har vært en del skriverier om.
Dekkene er 37" og er ikke så verst å kjøre med på veien.
De blir litt urunde når bilen står lenge, men det gjelder vel alle slike dekk.
Nåværende eier mener det er nødvendig å heve bilen ca 8cm, litt kutting med vinkelsliper samt å utvide hjulbuene.
Han synes dessuten dekkene er litt store for bilen, og det kjønner jeg godt.
Har spurt forrige eier om prosedyren for å få større hjul i Tyskland, men har så langt ikke fått svar.

groentas
12-08-2011, 12:19
Jeg har jo kamera og tar bilder og er fullt kompetent til å legge dem ut, men min PC er ikke helt som den skal. Vil bl.a ikke snakke med USBportene. Altså får jeg ikke lastet bildene ut av kameraet. PCen har vært sånn en god stund. Jeg må få levert den til garantireparasjon, men det blir jo litt upraktisk også å være helt uten PC, så jeg har somlet endel. Får se hvordan jeg ordner det...

Du kan kjøpe en passe rimelig PC på internett imens.
Med to ukers returret burde den gamle PCen være tilbake innen den tid.
Da trenger du bare å betale returportoen, forutsatt at du ikke fristes til å beholde den nye.

groentas
14-08-2011, 16:29
Mer fakta om den tyske VW'en:
Den er en av 5 LT som det tyske forsvaret satte portalakslinger på for utprøvning.
VW kjøpte akslene fra Hurth i Italia.
Dermed burde det være lovlig å få satt portalakslinger på VW LT også her i Norge.
Men man må nok sloss med biltilsynet ganske lenge for å få lov.

trønder
14-08-2011, 16:51
Om akslene har bremser gode nok burde det ikke bli særlig problem å få godkjent portaler på en bil?

Søk å se.

Stein
23-08-2011, 14:53
Heisan. Her har det vært litt aktivitet jeg ikke har sett. Min har jo faktisk akslinger fra Hurth, men jeg har ikke behov for portalakslinger. Den er mer en kapabel nok som den er for mitt bruk. Med store hjul, høyt understell, 4x4 og sperrer rund baut kommer jeg fram alle steder jeg trenger å komme, med bil i hvert fall. :-)

Jeg har brukt bilen litt i det siste og er meget fornøyd med den. Såpass fornøyd faktisk at jeg har kjøpt en -88 LT 4x4 til. :shock: :elg: Og sammen med den fikk jeg en -95 vanlig LT, slik at jeg nå er eier av 3 stykk VW LTer. Faktisk helt sant. Joda jeg er gal, men jeg skal ikke beholde mer enn èn. -95 modellen er delebil og den ene 4x4 skal jeg beholde selv og den andre kjøper antagelig min bror, som har blitt interessert av å se min.

Antagelig får han den jeg har nå og jeg tar den nye. Grunnen er at den har nesten ingen rust (rusten på min nåværende er også helt udramatisk), men viktigere: Den er registrert som motorredskap. Altså ingen omregistreringsavgift, 400 kr i årsavgift, ingen EU-kontroll og kan kjøre på avgiftsfri diesel. Ulempen er jo at man til en viss grad må beholde dens "redskapsfunksjonalitet" og neppe kan øke antall passasjerer fra det nåværende 3, som hadde vært ønskelig, men det kan jeg leve med. Den har heller ikke snorkel, som min nåværende, som ser tøft ut, men ikke egentlig er nødvendig utstyr. Den har også færre vinduer i kassen, men det er bare bra. Det kan jeg lage slik jeg vil ha det selv, om jeg skulle ønske det.
http://cache.finn.no/mmo/2011/8/16/3/301/252/63_-325384885.jpg
Ulempen med bilen er at den er ved Trondheim og at toppakningen er blåst på motoren. Den har gått ca 300 000 så det er best å bytte hele motoren. Da blir det noe annet enn den originale. Noe med mer krefter og kanskje mindre forbruk. Jeg liker godt egenskapene til den originale motoren, men den er ikke verdens mest robuste og selv om den er sterk NOK, er det absolutt behagelig med mer kraft i en såpass stor bil. En annen rekkesekser turbodiesel ville være naturlig å se etter.

En VW TDI motor blir nok lettest å få til å passe motorfester og girkasse, men disse nyere motorene har endel elektronikk som kanskje kan bli en utfordring. Jeg er jo også litt skeptisk til sånt man ikke kan forstå ved å se på det, men mer moderne motor bruker jo mindre og veier mindre etc i forhold til kraften. En god gammel 3,3 liter fra Nissan Patrol er jo flotte saker vil jeg tro. Jeg har ingen erfaring med dem, men de skal være solide nok til å ta ut noe mer hestekrefter enn de 102 som den nåværende motoren gir. Det finnes endel pillråtne Patroler rundt omkring. Noen som har meninger, forslag eller erfaringer?

Stein
23-08-2011, 14:59
Forresten er det jo et prosjekt å få fraktet bilen til Oslo. Jeg har tenkt å slepe den med med stag som jeg lager selv. Solid rørprofil og drag som på henger i begge ender. Så lager jeg en plate med 50mm hengerfestekule som kan settes i slepebolten foran på bilen. Planen er å gjøre dette ca i midten av september. Det er også en mulighet å betale for transport, men det koster nok endel med såpass stor bil. Delebilen tar jeg ikke med hit. Jeg demonterer det jeg trender av deler, og leverer den på hogger som er ca en mil unna der den står.

Hører selvfølgelig gjerne forslag og meninger om dette også.

Vidar S
23-08-2011, 16:41
Triangelstag med ordentlige fester i rammevangene. Kanskje ikke helt politisk korrekt i Norge (usikker på om det er lov), men trygt og effektivt i forhold til rett stag med to ledd.
I USA er det helt vanlig

Rudeboy
23-08-2011, 16:56
Google "slepestag", se hva som skjer. (Nei jeg har ikke googla det enda)

EDIT - dæven, jeg kom hit til forumet ;-D Bruk søkefunksjonen her istedet, like greit.

Stig
23-08-2011, 17:13
Det enkleste er kanskje å hente den på biltilhenger?

Husk at ved sleping så må bilen være registrert eller ha prøveskilt.

Eller så har du jo nå deler til å bygge en slik:
http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-10-1314115915079-n400.jpg

JCP
23-08-2011, 17:31
Stemmer for gjennomføring av Stigs forslag :-D

Vidar S
23-08-2011, 21:34
IhOUatWexAY

Sjekk videon så ser dere hva et tow bar er

Iveco
23-08-2011, 22:26
Triangel stag er ikke lov i norge(har eg fåt fortalt).
Slepe med stag er en meget fin måte og slepe på.
Hvist du skal bruke henger så vær ops på breden på bilen, ikke minst vekt.

Stein
24-08-2011, 11:05
Det enkleste er kanskje å hente den på biltilhenger?

Husk at ved sleping så må bilen være registrert eller ha prøveskilt.

Eller så har du jo nå deler til å bygge en slik:
http://bloggfiler.no/landrover.blogg.no/images/96954-10-1314115915079-n400.jpg
:lol: Tror nok ikke jeg skal sette igang et såpass omfattende prosjekt nei, men det ser jo flott ut. En ca 16 minutter lang video laget av Volvos testavdeling på 70-tallet viser potensialet på en TGB 8x8 prototype (http://www.offrd.se/video/volvo-8x8) sammenlignet med Unimog 404 (som her har endel fordel av at de av en eller annen grunn har montert adskillig større dekk enn på Volvoene) og noen andre Volvo 4x4 og 6x6.

Hente den på henger er ikke så enkelt. Da må man ha stor bil. Egenvekten som bilen er nå er ca 3,4 tonn (totalvekt 4,4 tonn, men siden det er motorredskap er B førerkort nok). Antagelig skyldes vekten utstyret inni den. Min er jo eksakt samme bil og har egenvekt på 2580 inkl fører og fulle tanker. Altså 2425 netto.

Enklest er å bruke en biltransport av noe slag, men det er ikke gratis og innebærer sikkert noe plunder. ATS, Auto Transport Service autotransport.no (http://www.autotransport.no) i Drammen ser ut til å være de største på sånt. Noen som har erfaringer og/eller meninger?

Jeg må jo uansett opp dit med endel verktøy for å demontere det jeg trenger fra delebilen, som jeg også må få fraktet til hogger etterpå. Den bilen jeg skal frakte må jo til transportøren, så jeg må nok uansett slepe litt, selv om den visstnok kan startes som den er, men bruker mye vann. Jeg må tilbake med egen bil også. Da kan jeg kanskje likegodt slepe hele veien. Det er jo mer slitsomt og koster mer i drivstoff enn å kjøre uten slep, men jeg lurer på om ikke det uansett er minst plunder og heft.

Jeg har også hørt at den slepte bilen må ha skilter. Jeg trodde ikke det tidligere. De fleste tror man kan slepe en bil uten skilter, men det er jo ikke alltid folketroen er i takt med reglene... Den er uten skilter nå, siden nåværende eier ville spare forsikring, men det er jo bare å skaffe forsikring og hente ut skiltene, siden denne er fritatt for EU-kontroll. Det er liten kostnad ved å ha på skiltene selv før motor er i den, siden årsavgiften er bare 400kr og forsikringen er billig.

Triangelstag tenkte jeg også på, men da må jeg lage noen fester på rammevangene på bilen der oppe før jeg kan dra. Antagelig må det sveises. I tillegg synes jeg det virker tryggere å ha en fører i den slepte bilen som kan styre og hjelpe til med å bremse når det er nødvendig. Såpass tung last som skal styre seg selv føles ikke trygt. Et stag som det jeg tenkte å lage nå er jo nyttig å ha ellers også. Om jeg selv skal slepes eller skal trekke noen andre bakover fra deres hengerfeste. Jeg kan også bruke bare kuleadapteren i slepefestet for å manøvrere hengere fra fronten på bilen på trange steder. Nyttig når man f.eks skal sjøsette en båt.

Stein
24-08-2011, 12:31
Jeg sendte en forespørsel på mail i formiddag til Auto Transport Service (http://www.autotransport.no) i Drammen og har allerede fått hyggelig svar:
"Dette kan vi få til.
Prisen kommer på 4000,- inkl mva forutsatt at bilen er kjørbar. Dette er fra Trondheim til Drammen. Når du ønsker å transportere den så kan du legge inn en bestilling, enten pr tlf eller pr mail her, så kan bilen leveres på vår terminal i Trondheim. Den vil da bli satt på første mulige tog ned til Drammen."

Dette er nok en bra løsning om det var mulig å bare få selger til å levere bilen på terminalen. Kjøreturen med egen bil opp dit og tilbake med slep koster neppe mindre i praksis, særlig om man tenker på at man skal bruke endel tid også. Men i mitt tilfelle er jeg som sagt uansett nødt til å dra opp dit for å plukke deler av delebilen og trenger nok bil til å slepe både den og den jeg skal ha. Da er et ikke verdt 4000 å kjøre hjem uten slep, så det blir nok slep som er greia her.

ole_jacob
24-08-2011, 21:06
Lag deg et triangelstag med "øyne" i enden av beina. Du burde jo ha gode muligheter til å tilpasse mye på forhånd.
Øynene på slepestaget fester du med solide jekkestropper til egnede punkter på bilen. Da unngår du å måtte sveise på stedet....

Stein
24-08-2011, 23:49
Lag deg et triangelstag med "øyne" i enden av beina. Du burde jo ha gode muligheter til å tilpasse mye på forhånd.
Øynene på slepestaget fester du med solide jekkestropper til egnede punkter på bilen. Da unngår du å måtte sveise på stedet....
Sikkert mulig å få til noe ok. Ikke så vanskelig å tilpasse på forhånd heller, som du bemerker, siden jeg har helt identisk bil her. Det er også flere alternative punkter som er egnet til feste med jekkestropp, men det er noen motargumenter:

Jeg mener å ha hørt et sted at det er ulovlig med slik sleping i Norge. Vet ikke om det er pålitelig info, men jeg vil helst gjøre dette lovlig, så jeg slipper unødige problemer. Skal sjekke opp dette. Uansett greit å vite for en besserwisser som meg. :-)
Om det faktisk er lovlig, vil jeg anta at man anser bilen bak som henger. Da er totalvekten på 4,4 tonn altfor mye og det blir nok ulovlig av den grunn istedet.
Det føles mest sikkert å ha en som sitter i bilen klar til å styre og bremse. Min bror kan bli med, så det er ikke et problem.
Et triangelstag er det ikke sannsynlig at jeg får brukt så ofte, mens et enkelt slepestag er egnet til flere typer situasjoner, så innsatsen med å lage det blir bedre "betalt" i nytteverdi.

finnarne
25-08-2011, 05:28
1. hvor fort er det lov å slepe med slepestag ?
2. hvor fort tør du å slepe med slepestag ?

Har jeg oppfattet rett når jeg tror du skal slepe en bil fra Trondheim til Oslo ?

Stein
25-08-2011, 10:42
1. hvor fort er det lov å slepe med slepestag ?
2. hvor fort tør du å slepe med slepestag ?

Har jeg oppfattet rett når jeg tror du skal slepe en bil fra Trondheim til Oslo ?

Pkt 1. Jeg vet ikke, men tipper det ikke er konkrete regler som gjelder slepestag, men at man vil legge vekt på om det virker generelt forsvarlig. Jeg kommer til å lage staget SOLID.

Pkt 2. Jeg har aldri prøvd, så det vet jeg ikke, men det er klart at farten blir adskillig lavere enn uten slep. Det er den også med henger, men jeg antar at dette blir litt saktere enn henger også. Vi har tid til å ta det rolig. Jeg har slept med tau endel ganger, også noen mil. Det går helt fint om man holder passe fart og om sjåføren som sleper kjører ekstremt mykt og setter ned farten helt der det er noen mulighet for overraskelser. Med stag blir det dramatisk lettere enn med tau, så farten vil være noe høyere i snitt. Man må som nevnt prøve seg fram, men jeg tipper opp mot 70-80 mye av tiden.

Du har oppfattet det rett med distansen. Jeg er klar over at det vil ta tid, men utholdenhet er installert i denne karen. :-) Tar kjøringen nedover et døgn eller mer, er det helt greit. Man kan jo lett stoppe og hvile eller sove når det trengs. Jeg har sittet til rors i seilbåt langt ute i Atlanteren når været var så ekstremt ille at jeg ikke kunne overlate roret til noen annen på ca 28 timer. Det er da snakk om kontinuerlig stor fart (40 fots regattakatamaran) og uavbrutt meget aktiv styring for å unngå å kastes rundt av bølgene. Fysisk nok til at pulsen er på nivå som ved rask gange. Ikke 10 sekunders pause. Da var jeg totalt utslitt også og sov sammenhengende i 12 timer, men det gikk greit. Jeg trener masse. Sleping fra Trondheim til Oslo i en passe varm og tørr bil med pauser når man vil... Barnemat! :-)

ole_jacob
25-08-2011, 16:09
En ting er sikkert, en type stag er ikke noe mer lovlig enn noe annet...

Jeg har slept med triangelstag ved etpar anledninger.
Og det var med et utrolig enkelt, men solid (grove dim.) stag: To stag med øye i hver ende.
Øynene i den ene enden av hvert stag ble koblet på en NATO-krok på slepebilen. De to andre øynene ble stroppet fast i bilen som trengte slep. Avstanden mellom beina i triangelen ble konstant, i og med det var umulig å bevege stagene sideveis fra slepepunktene.

Uten tvil den stødigste slepingen jeg har gjort. Ble så stabilt at bilen som ble slept fulgte trekkbilen som en tilhenger. Var unødvendig å styre...
En fordel vi hadde, var at bremsene på trekkbilen var mer enn tilstekkelig dimensjonert for oppgaven (M-621 trakk, og Dodge WC ble buksert)

Singelstag er atskillig mer utsatt for saksing, vil jeg mene.

Skrotsnokelaget
25-08-2011, 18:26
Enig i at trekantstag er å foretrekke.Har selv hengt etter Falck med lastebil fra Hønefoss til Flesberg i enkeltstag.Det er de verste 13 mil jeg noensinne har opplevd.Så kun bakveggen på bergingsbilen og de gule saftblanderne.80 km/t som vi var oppe i var langt unna forsvarlig.Heldigvis var jeg bedre kjent enn idioten som tauet så jeg berget skinnet et par ganger ved å bremse før trekkbilen.

Stein
26-08-2011, 09:12
En ting er sikkert, en type stag er ikke noe mer lovlig enn noe annet.
......
Singelstag er atskillig mer utsatt for saksing, vil jeg mene.
Jeg er ikke i tvil om at triangelstag blir mer stabilt. I prinsippet trenger man jo ikke styre. Jeg har sett foto av campingbiler som har en liten bil på slep på den måten uten noen i den. Litt som en jolle på stor turbåt.

Det jeg føler meg litt ukomfortabel med er soliditeten. Et singelstag fra slepekule til slepebolt kan gjøres ganske kort, veldig solid og får bare strekk og kompresjon. Et triangelstag blir mer krevende å feste til slepekula siden begge sider må peke rett på selve kula for å unngå bøyekrefter. I motsatt ende må festene på bilen man sleper improviseres. Sveising går ikke, siden jeg foreløpig mangler både utstyr og ferdigheter. Med jekkestropper kan man lett finne egnede punkter å feste, men kreftene på disse festene kan bli såpass dramatiske at jeg tviler på at stroppene kan gjøres tighte nok.

Jeg har ikke tatt noen avgjørelse, men jeg fristes som nevnt mest av singelstag. Et alternativ er å bruke singelstag og så sette en hanefot med jekkestropper for å få den slepte bilen til å følge i sporet. En langt bedre måte å ta opp kreftene på. "Både i pose og sekk." Det tror jeg rett og slett jeg skal prøve ut.

@ Skrotsnokelaget.
Jeg kan lett tenke meg at den turen var ubehagelig. Jeg kommer selv til å kjøre slepebilen. Det blir definitivt rolig jevn fart og ingen overraskelser. Er jeg i tvil om hva som kan vente lenger framme, senkes farten gradvis. I tillegg er jo dette to identiske biler, så den slepte bilen har slett ikke verst sikt framover "gjennom" slepebilen.

Vegard
26-08-2011, 09:51
For å være ærlig syns jeg dette høres ut som et ulovlig og hasardiøst taueprosjekt. Jeg håper du tar deg råd til å få bilen transportert på skikkelig vis. Kostnaden er liten i bilbyggesammenheng.

En kan kjøre så forsiktig som bare det, og bremse sakte og pent når ting er forutsigbart, men overraskelser kan likevel komme. Her er det snakk om ca 500 km, ikke bare en liten tur tvers over bygda.

Vegard

groentas
26-08-2011, 12:25
Jeg er enig med Vegard i at det sikreste og beste vil være å få bilen fraktet.
Det går an å slepe med triangelstag, men da skal den tauede bilen være mindre og lettere enn taueren, ikke motsatt.

En annen løsning kunne jo være å få noen i Trondheimsområdet til å bytte motor på bilen.
Men det kan jo ta tid å finne en donor, og du ønsker kanskje å gjøre det selv.

Angående å sette portalakslinger på en bil, ser ikke Biltilsynet bare på bremsene og vekten.
De ønker ogå dokumentasjon på at bilen blir stabil nok, den blir jo en del høyere.

Stein
26-08-2011, 12:40
Hva jeg velger er ennå ikke avgjort. Uansett skjer intet før tidligst midten av september, så det er tid nok for både vurderinger og forberedelser.

All ferdsel på vei er hasardiøs. Det meste annet man gjør også. Jeg er faktisk forsiktig og gjør bare ting jeg føler funker. Virker det ikke reelt forsvarlig, avbryter jeg det. Det gjelder både diverse "ekstremsport" og evt sleping av bil. Er det lovlig å slepe kort, er det også lovlig å slepe langt, så lenge man tar seg den tiden som trengs og ikke kjører for fort etc. Det er jo lovlig å slepe med tau. Det har jeg gjort mange ganger, men selvfølgelig ikke fort. Uansett fart er det alltid litt risky, om enn ikke særlig farlig for noens helse i de aktuelle hastigheter. Det er VELDIG mye tryggere og mer komfortabelt å slepe med et solid slepestag. Det er selvfølgelig likevel ikke aktuelt å holde den farten man normalt gjør på langkjøring uten slep. Det vil også gå saktere enn det ville gjort med vanlig henger. Det er helt OK. Jeg har tid til å gjøre det riktig.

Jeg er som nevnt uansett nødt til å kjøre opp til der bilen står, litt sør for Trondheim for å få med verktøy og for å slepe delebilen til hogger og slepe den aktuelle bilen til Trondheim for transport. Jeg må jo også slepe bilen til Oslo fra Drammen og jeg må uansett kjøre hjem igjen fra Trondheim. Slepestag må jeg altså uansett ha. Det virker bare mest praktisk å ta med bilen på slep direkte og spare både tid, plunder og penger.

Stein
26-08-2011, 12:51
Det blir neppe triangelstag. Vanlig rett stag er solidere. Det er helt uaktuelt å kjøre uten sjåfør som kan styre og bremse i den slepte bilen. Men jeg har lyst til å teste litt med om det er behagelig å lage en hanefot med jekkestropper. Vi får se.

Å bytte motoren der den står er nok ikke så enkelt, men det er et alternativ jeg undersøker. Et annet er å gjøre en midlertidig fiks på lekkasjen i toppakningen på den originale motoren. Den starter som det er nå, så det er et interessant alternativ. Det finnes noen midler man kan helle i kjølevannet som tetter toppakningen etc, men det fungerer ikke på store lekkasjer, så jeg tviler på at det gjør noen forskjell. Vi får se.

Jeg vurderer absolutt ikke å sette portalakslinger på bilen. Det kult, men jeg har ikke bruk for det nivået av terrengbil.

groentas
26-08-2011, 13:20
Har du undersøkt muligheten for å frakte begge bilene hjem?
Det blir ikkert rimeligere per bil.
Da slipper du å kjøre til Trondheim, og du vil ha god tid til å slakte delebilen.

Ellers går det jo an å kombinere enkelt- og triangelstag.
Et solid enkeltstag mellom festene påmontert en V surret fast til slepet.

Stein
27-08-2011, 02:21
Har du undersøkt muligheten for å frakte begge bilene hjem? Det blir sikkert rimeligere per bil.
Da slipper du å kjøre til Trondheim, og du vil ha god tid til å slakte delebilen.
Har sjekket det. Koster 4000 pr bil uansett så lenge jeg ikke er storkunde... og det forutsetter at bilene leveres terminal i Trondheim, hentes terminal Drammen og at de begge kan kjøres for egen maskin, som bare 4x4en kan, og det bare såvidt. Skal de hentes der de står av speditør blir prisen veldig mye høyere. Da er det billigere med transport på trailer hele veien. Det koster visst ca 20 000 for to...
Konklusjon: Jeg må definitivt opp dit med bil. Jeg må være forberedt på å slepe kort eller langt, men jeg skal prøve å gjøre 4x4en kjørbar.
Ellers går det jo an å kombinere enkelt- og triangelstag. Et solid enkeltstag mellom festene påmontert en V surret fast til slepet.
Det var det jeg mente med å eksperimentere med "hanefot". Det er kanskje et rent maritimt uttrykk? Jeg tenkte altså å spenne jekkestropper fra mitt hengerfeste og ut til rammevangene på begge sider av slepet og teste hvordan det føles. Det vil være samme effekt som triangelstag men samme soliditet som et enkelt stag, og siden det er lett å stramme det etter ønske, vil det bli lite eller ingen slark.

groentas
27-08-2011, 07:34
Jeg tenkte altså å spenne jekkestropper fra mitt hengerfeste og ut til rammevangene på begge sider av slepet og teste hvordan det føles. Det vil være samme effekt som triangelstag men samme soliditet som et enkelt stag, og siden det er lett å stramme det etter ønske, vil det bli lite eller ingen slark.

Ta med et par elastiske slepetau fra f.eks. Biltema.
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Sikkerhetsdetaljer/Slepetau/
Da kan du få jevn slakk istedenfor rykk og napp.
Det ble brukt et slikt av kraftigere type for å dra løs min LR 109 på GP en gang.
Han som dro sa det var veldig fint, slapp rykkingen og det var lettere å få den løs.
Merkelig nok ser det ut til at Biltema nå bare selger den puslete utgaven.

GD300
27-08-2011, 08:15
Ta med et par elastiske slepetau fra f.eks. Biltema.
http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Sikkerhetsdetaljer/Slepetau/
Da kan du få jevn slakk istedenfor rykk og napp.

Av alle elendige råd, er vel det der så langt det mest elendige jeg har sett.
Stroppen vist i bildet, er ca egnet til å taue løs en trehjulsykkel, og da forutsatt at den står parkert på en flat gårdsplass.

Å taue en død bil fra Trøndelag til Oslo med stropper, er det iallefall like greit å droppe først som sist. Jeg ville også droppet slepestag, medmindre du VET at trekkbilen er i stand til å håndtere den slepte. ( motoreffekt, bremser osv osv )
Jeg har slept bil over litt avstand selv, og det er et forferdelig mas. Vil gå så langt som å si at det har jeg egentlig gjort for siste gang det også.

Lastebiltransport, biltralle, eller reparere on site er vel de mulighetene JEG ser du har. Slepe med stropper så langt = en ønskedrøm. Triangelstag KAN fungere, men igjen, hvordan er bilen du drar med i stand til å håndtere en dobling av vekta ?

Skrotsnokelaget
27-08-2011, 09:04
Stroppen vist i bildet, er ca egnet til å taue løs en trehjulsykkel, og da forutsatt at den står parkert på en flat gårdsplass.

Må si meg enig der.Det eneste elastiske tau jeg ville brukt er ett KERR tau.Kinetic energy recovery rope.Er ikk sikker på om det er egnet heller da det gir en strikkeffekt.Trur nok uansett jeg ville gått for stag selv om jeg neppe hadde lagt ut på så lang tauetur.Det blir nok en lang dag :) Ville nok ikke beveget meg opp i mere enn 50 km/t.

Tahoe
27-08-2011, 09:15
Dumt spørsmål, men lell.... Korleis fester du et triangelstag til bilen? Korleis får du bilen til å svinge med dette? Eg har mine formeninger, men spør lell...

Såg en Sprinter med en personbil hengande på slep i godt driv over Valdresflya i sommer.... Tipper hun låg i ca 100km/t med bilen på slepp..... Såg råbra ut....

Istaden for stag, så finst det hengere med en aksling som man fester framakslingen på bilen oppå. Det vil garabtert fungere bedre enn stag, men om det er lov i norge veit eg ikkje. Er vel uansett laaangt mellom slike hengere....

Alternativ 2 er å finne seg en JCB Fasttrack med maskintralle:elg: Sikkert nokre entrepenører der nede hos deg som kan låne ut en slik ekvipasje.... Tar begge bilene i et jafs da, og farta er fortsatt over 60km/t......
Virker kansje litt hårreisande å kjøre "traktor" i 50 mil kvar veg, MEN eg hadde glatt gjort dette, så sant den klarer 50km/t +

Lars Erik
27-08-2011, 14:31
Istaden for stag, så finst det hengere med en aksling som man fester framakslingen på bilen oppå. Det vil garabtert fungere bedre enn stag, men om det er lov i norge veit eg ikkje. Er vel uansett laaangt mellom slike hengere....

Slik som dette ?
http://i148.photobucket.com/albums/s40/vw_lt_28/dsc0002gv.jpg

Terka
27-08-2011, 14:55
http://m.tb.no/nyheter/tauer-og-tauede-ble-forerkortlose-1.6102400
Trur du skal tenke godt igjennom regelverk, og ha god tid om du skal taue/slepe. :) Fort gjort at noen av høvdingene ser ublidt på ekvipasjen om det går "fort", ser litt hjemmemekka ut, eller har høy vekt/stor størrelse ift slepebil. Spesielt om du ikke har full bremsekraft, lys, etc på bilen som slepes tror jeg man fort møter kritisk holdning fra de utøvende myndighetene langs veien.

Stein
28-08-2011, 23:41
Har vært borte på regatta i helgen, så derfor intet svar her... Fungerte fint å bo i bilen første gang, selv om det ikke er bygget noe i den ennå.

Det er veldig stor forskjell på sleping med tau og med stag. Å slepe 80km/t er nok galskap uansett metode vil jeg anta, men med tau er det i hvert fall ikke tvil. Forstår godt at sertifikatene ble inndratt. Skal jeg slepe, vil det ta tid, men det er helt OK. Blir vi slitne er det bare å stoppe og overnatte.

Triangelstag fungerer ved at bilen bak tvinges til å følge samme retning som bilen foran, på samme måte som en tilhenger må det. Siden et rent triangelstag står skrått, vil kreftene ved en hard oppbremsing ganges opp endel. Det betyr at det må festes meget seriøst for å funke. Dette krever mer mekk enn jeg er interessert i.

Et rett stag har ikke det problemet, så lenge det er rett. Det er det så lenge noen styrer, eller om man stiver det av med skråstag i tillegg, som da bare tar svingkrefter. Mye enklere. Dette kan som nevnt lett rigges med jekkestropper. Disse må være minst mulig elastiske og så stramme som mulig. Poenget med et slepestag er jo at det er som å kjøre med henger. Det er ingen slark eller rykk og napp som skal tas opp av fleksible tau.

Jeg tror ikke det er noen særlig vits i å diskutere for mye detaljer om hva jeg bør velge. Valgene tar jeg når jeg trenger å ta dem, ut fra egne vurderinger der og da. Jeg tar ikke dumme risikoer, er forberedt, har den tiden som trengs og den utholdenheten som trengs, i lange baner. Jeg håper jeg får gjort midlertidige reparasjoner så jeg kan kjøre den for egen motor. Om ikke løser jeg det uansett. No worry! :-)

groentas
29-08-2011, 16:11

Tanken med de elastiske tauene var å bruke til suplere slepestangen til triangelstag.
Ettersom det er så mye nakk om at en kan ha stroppene så slakke som det passer, tenkte jeg et slikt slepetau passe sstramt på hver side kunne pase. De kan også brukes til å supplere de nevnte jekkestroppene.

Hvis jeg skulle slept med slikt tau, ville jeg tvunnet sammen tre stykker, det burde holde.
Det som ble brukt til å dra løs LRen tror jeg var for 3.2 ton, ikke 2.
Kunne kanskje være greit å ha med i tilefelle noe går galt med slepestangen?
Mye bedre å slepe med enn vanlig tau/stropp.

Stein
30-08-2011, 01:08
Om det blir sleping, som jeg selvfølgelig prøver å unngå, men som likevel er en realistisk mulighet, er tau ikke aktuelt. Da kan man ikke kjøre fortere enn kanskje 30km/t og selv da føles det slitsomt. Rett slepestag, evt med grove jekkestropper på skrå, er eneste alternativ for sleping som jeg kan godta. Et slikt stag bygges mer robust enn draget på en stor henger. Det er knapt mulig å skade det, men om det skulle skje, fortsetter ikke slepet med andre midler. Jeg håper egentlig at jeg kan få motoren i tilstrekkelig stand til at den tåler en tur til Oslo.

Stein
04-09-2011, 15:53
Jeg har jo som nevnt et håp om å kunne kjøre den andre LT4x4en fra rett sør for Trondheim til Oslo for egen maskin, selv om den har kjølevannslekkasje i toppakningen. Motoren går, men lekkasjen er stor nok til at selgeren sier den ikke kan kjøres til Oslo som den er. "I så fall må du ha med endel vann!"

Jeg har hørt folk som sier de har klart å fikse slikt noenlunde med remedier tilsatt i kjølevæsken. Etter å ha brukt litt tid på å lese om temaet tror jeg kanskje det kan være mulig å få det til. Det finnes flere produkter til dette formål, men de fleste er bare en variant av radiatorrep. Altså en form for partikler eller gugge som setter seg fast når det renner gjennom smale åpninger og tetter lekkasjer. Dette er kjent for å ikke være særlig varig og det er jo ikke urimelig å anta at det kan sette seg andre steder og skade kjølesystemet.

Nå har jeg jo planlagt å bytte ut motoren på denne, så det problemet kan jeg leve med, om det bringer bilen til Oslo før det lekker like mye igjen, men jeg har funnet et produkt som heter Steel Seal (https://secure.steelseal.com/). Og en engelsk side (http://www.steelseal.co.uk/) som nok er for samme produkt. Det er uten partikler og gugge. Det er bare en klar væske som endrer seg kjemisk når de riktige forhold oppstår. Produsenten hevder at det er en permanent reparasjon. Jeg er vel litt tvilende til den påstanden, men skulle det være bare litt realitet i det, er det en stor fordel å ha en brukbar motor i bilen mens man jobber med den og ser etter en bedre en.

Er det noen synspunkter på, eller erfaringer med dette eller andre metoder?
https://secure.steelseal.com/images/t2/bottle.jpg

Vidar S
04-09-2011, 17:33
Verd forsøket, jeg har prøvd, men det var nok andre ting som var problemet.
Radovan har også prøvd tror jeg. På Traktor

Rudeboy
19-09-2011, 20:10
Var det her man hadde 2xLT35 som mangla transport hjem ?

ta en til så har du hat trick - http://www.finn.no/finn/torget/gisbort/bilder?finnkode=30741402

Stein
20-09-2011, 00:38
He he. Jeg tror jeg har mange nok LT nå.... :-) 3 stk er vel ca 2 for mange. Men som nevnt er en av dem til min bror, om han ikke ombestemmer seg, (som egentlig ville være greit, for da kan jeg selge med en liten fortjeneste tror jeg). Den ene i Trondheim beholder jeg siden den er reg som motorredskap og den andre blir høyst sannsynlig ribbet for nyttige komponenter og levert på hogger der oppe. Må se nærmere på den før det avgjøres, men toppen er gåen på motoren og den har ikke 4x4 som de andre to. Etter alt å dømme har jeg altså bare 1 bil som trenger frakt. Det ser nå ut som om jeg skal få til å kjøre den for egen maskin hele veien, ved hjelp av ovennevnte remedium. Etter litt undersøkelser viser det seg at mange ser ut til å ha gode erfaringer med det. Bedre enn jeg hadde ventet. Skal komme tilbake til hvordan det går. Turen skal antagelig tas om snaut to uker.

Bergum
23-11-2011, 08:24
Må si at jeg liker bilen din. Hva med noen bilder nå?

Tahoe
13-01-2012, 18:25
Kordan endte du opp med transporten frå Trøndelag?

Stein
13-01-2012, 23:12
Endte opp med at det ikke er endt opp ennå. Utsatt endel. Kommer til å teste Steelseal. Bestil for en god stund siden, men ikke kommet ennå. Mulig de må sende på nytt... Antagelig drar jeg uansett opp dit en tur neste helg.

bobil-jimmy
20-01-2012, 18:28
Jeg kjørte VW LT31D fra 2000 til 2007.

Toppakning er mest sansynnelig sprukket topp. ca.kr.7-8000 i deler.

Jeg byttet toppen,(kr.14000 i Skottland), kjørte lenge med dårlig "toppakkning".
Går nok så lenge at man har mye vann i bilen og god tid. ca. 1 fylling per 50-60km.
Bygge om til stor vanntank bak i bilen som går gjennom slangene til varmeapparatet?

Mener at jeg så din blå VW 4x4 på parkeringsplassen på Bygdøy for noen uker siden?

Tomas
21-01-2012, 11:40
Stealseal he he
bare å søle bort kr på noe som ikke funker.
poenget er at hvis du skal bruke noe sånt så skal det være minimal lekkasje
er det slik at man på etterfylle vann hver femte mil så er det bare å avksrive stealseal.
Er lov å bruke hue, drypper det fra radiator funker jo disse radiatortett stoffene, men spruter det virke det ikke.
samma prinnsippet må en følge med motoren din mener jeg.

radovan
21-01-2012, 12:01
Eg har brukt Bar's Leaks med stort hell på det som eg har oppfatta som opplagde reparasjonsobjekt. Og om motoren ikkje er eit halvt år gammal og forøvrig god som ny synest eg ikkje det er tullete å fylle på gugge og ha ei flaske til i reserve om det skulle opne seg igjen om eit år.

Sjølv om eg brukte BL prøvde eg opprinneleg å få tak i K-Seal, men det vart for vanskeleg. BL har dei på Bilxtra eller FK og då prøvde eg det. :-)

Desse stoffa kan faktisk "reparere" lekkasjar i toppakning og sylinderveggar, i det minste midlertidig og ofte permanent.

bobil-jimmy
21-01-2012, 13:25
Toppen på VW LT er en svakhet. Det sprekker mellom eksosventilene. Noen har klart med hell å sveise sprekkene.
Bar leaks og div ble prøvd på min motor. Hjelper ikke mot sprukket topp.

Uansett må en topp som har har vært demontert/sveiset trykktestes. Koster kr.2-3000 i Norge. Man kan likegodt bestille en ny topp.

Hvis motoren ikke har ulyd, har godt oljetrykk og ikke vann i oljen, så ville jeg ha vurdert kjøretur med 20 liter vanntank bak i bilen.

Harald Hansen
21-01-2012, 14:29
Hei, og velkommen hit! Ta en tur innom presentasjons-underforumet og skriv et par ord om deg selv, så blir det bra!

Stein
26-01-2012, 01:03
Joda Bobil-Jimmy, det var min bil du så på Bygdøy. :-) Jeg bor der og har ofte bilen på parkeringsplassen på Huk fordi jeg helst ikke vil kjøre for mye inn på turveien inn dit jeg bor.

Jeg var i Trondheim fredag til mandag. Kjørte opp med LTen. Fin tur og fikk gjort mye, men ikke ferdig. 4x4en var mer rusten enn ventet i skjørtene, men ikke noe problem. Kul bil. Den andre som fulgte med på kjøpet var ikke noe å samle på, som forventet, så jeg plukket av endel deler og leverte den på skroten. Han som solgte bilene til meg var ikke verdens ryddigste fyr, mildest talt, men var hyggelig nok. Han trodde denne var lastebil, som man altså må betale for å bli kvitt, men den var under 3,5 tonn, så jeg får faktisk 2000 for den, etterhvert. Den hadde helt kjørt motor, men jeg plukket litt småbiter, dørene, interiør etc. Intercooler hadde den også, siden det var en -95 modell. Så det har jeg altså snart på en av 4x4ene, så den får litt bedre fraspark.

Selv om dette ble en maraton skruhelg, ca 3 døgn nesten nonstop ute uten bortkastede pauser til mat og søvn og sånt, må jeg si at jeg liker disse bilene stadig bedre. Joda, det er ikke tvil om at toppen på rekkesekseren er en dårlig konstruksjon, men den i Trondheim skal nok uansett få en annen motor, med tid og stunder, og den her nede har jo gått under 150 000, så den skal nok leve en lang stund med godt stell. Jeg kommer nok ikke til å fikse noe særlig på den originale motoren. det er den neppe verdt.

Jeg rakk ikke å prøve StealSeal, siden jeg ikke hadde tid til å gjøre det jeg skulle før bruk. Man skal sørge for at kjølesystemet har fri flyt overalt og så skal det skylles med vann. Å ta ut termostaten var ikke nok til å få fri flyt. Jeg regner med at pumpen steller til noe problemer, men dette må jeg titte på neste gang. Jeg regner ikke med at dette vil bli en permanent reparasjon, men det hadde jo ikke vært dumt om det faktisk funker, så jeg har tenkt å gjøre det ordentlig på den måten de beskriver det. Mer info kommer altså når det er prøvd.

Legg merke til at dette IKKE er samme prinsipp som de ulike radiatortettemidlene og de andre typer lurium jeg har funnet. Jeg har jo ikke full oversikt, men Bars Leaks er altså tydeligvis basert på partikler som tetter skader. Det er ingen partikler etc i SteelSeal. Det er en helt klar væske som er like tynn som vann. Den reagerer kjemisk i kontakt med kjølevæske, forbrenningsgasser og varme. Gjennom en prosedyre med endel stadier skal den kunne tette både toppakning og sprekker i blokka etc og det skal vare ut motorens liv sier de. Det brukes faktisk av verksteder sier bekjente av meg. Greit nok om det bare virker til Oslo også.

Jeg tror nok ikke det er ideelt å kjøre bilen med bare nok av vann i reserve. Det er nok en relativt markant lekkasje, så den trekker ikke på langt nær like godt som den andre. Jeg stoler ikke på at det holder til Oslo. Da har jeg mer tro på å slepe. Det funket faktisk svært greit med den jeg kastet. Brukte et helt primitivt stag. Helt komfortabelt å holde grei fart. Føltes trygt for begge. Ingen belastning å snakke om for slepebilen. Uansett vil jeg helst slippe det, det blir ikke på vinteren og det blir med MYE bedre stag, som jeg lager selv. Men altså tror jeg nok det blir en annen løsning.

Stein
08-02-2012, 13:12
Tja, jeg har jo ikke noe annet å gjøre enn å skrible her på TPH, så skal vi se, hva kan jeg finne på å skravle om for å kaste bort deres tid også? :oops: :-)

Jo, jeg har faktisk et problem som kanskje er enkelt å løse. Motoren på bilen jeg har kjøpt i Trondheim har jo lekkasje i toppen og jeg har som nevnt tenkt å teste om remediet SteelSeal (http://www.steelseal.co.uk/)kan gjøre noe nyttig for transport til Oslo, og kanskje litt mer, som de hevder selv. Man tilsetter altså stoffet, som jeg har mottatt, i kjølevannet og følger en prosedyre med gjentatte oppvarminger og nedkjølinger. Før man setter igang må man finne ut om det er trykk som kommer ut fra eksplosjonskammere til kjølevæsken og lager overtrykk. I så fall må man ta ut f.eks glødepluggen av den aktuelle sylinder. I tillegg må man sørge for at det er fri sirkulasjon i hele kjølesystemet.

Dette siste er det altså jeg sliter litt med. Selv om jeg har tatt ut termostaten, renner ikke vannet ut fra reservoaret når jeg åpner slangen i bunnen av radiator. Termostaten står litt uvanlig nede på venstre siden av motorblokka og motoren er tiltet mot høyre. I hullet innenfor termostaten ligger det også væske som heller ikke dreneres. Bilen står nå ikke på flatt underlag men skrått mot høyre, som bidrar til motorens tilt i bilen, så dette kan være en komplikasjon. Regner med at jeg flytter bilen litt før jeg fortsetter.

Jeg lurer på om noen har ideer til hva som kan være problemet, om det er noe problem, og hva jeg evt bør gjøre. Vannpumpen tenker jeg selv på som en mulig årsak. Den må jo bli sittende, men den sperrer kanskje flyten når motoren ikke er igang? Jeg har tenkt å være forberedt med kunnskap før jeg drar opp igjen for å prøve igjen. Sist rakk jeg ikke gjøre så mye med akkurat dette temaet. Tips eller løse tanker mottas med takk.

Tomas
08-02-2012, 20:15
Vannpumpe i din bil er ingen pumpe, snarere en sentrifugal pumpe
Så det er neppe den som holder igjen noe vann
Koble ut slangen nederst og åpne på det høyeste punktet i systemet, enten radiatorlokk eller ved varmeapparat

Uansett så greier man ikke å tømme en motor for allt vann samma rakkern:D

Stein
09-02-2012, 10:29
Jeg har også antatt at det var en form for sentrifugalpumpe, som da bare har skovler og ikke sperrer flyt. Jeg bare nevnte det siden den er det eneste jeg vet om som kunne være en sperre for gjennomstrømning i systemet, bortsett fra termostaten som jeg jo har tatt ut. Man kan jo lure på om det er avleiringer, slanger som er sammenklemt, osv, men jeg tror ikke det er noen sånne ting. Det hele virker friskt, bortsett fra lekkasjen i toppen/pakningen.

Det er da ingen andre ting i kjølesystemet som kan sperre for fri flyt? Jeg innser jo at det ikke er fall hele veien i et komplett kjølesystem og at det er vrient å tømme alt uten å løfte og snu på det hele, som er noe plundrete... men vil gjerne sjekke at luriumet jeg tilsetter får flyte inn overalt. Bedre å stille dumme spørsmål enn å gjøre dumme ting fordi jeg ikke spurte. :-)

Tomas
09-02-2012, 16:30
Det er bra sirkulasjon i systemet vis du fjerner termostaten
Så det å være nervøs for at luriumet ikke når overalt trenger du ikke å være redd for. Selv med termostaten inne er det bra sirkulasjon vel å merke når maskinen er varm
Biler med dårlig toppakning eller kjent for for å ryke i topp pakning pleier jeg å plane toppen
Bore opp hull for vannkanal et pr mm opp
Epoxy BI
Dynker pakning i EP og når den blir kladdette skrur jeg svoren sammen

Stein
09-02-2012, 20:41
Betryggende uttalelser, selv om det var det jeg trodde fra før. Tenker jeg bare prøver å finne den lekke sylinderen, demonterer glødepluggen, kobler fra diesel til den dysen og kjører rundene.

Disse motorene har alu topp med jern blokk som jo gir endel potensielle problemer med ulik utvidelse ved endret temperatur, særlig på en såpass lang motor som en rekkesekser. De er også kjent for å ha litt dårlig kjøling i toppen. Det er ikke usannsynlig at det er sprekk i godset på toppen. Luriumet skal egne seg til det også.

Volvo har brukt samme motor i sine 760, men da lagde de en bedre topp med mye mer kjøling og tok ut drøyt 130 hk av den. Bilen i Trondheim har gått såpass langt, over 350, at jeg ikke ser noen vits i å legge mye penger eller arbeid i denne motoren. Den har uansett neppe lenge igjen å leve. Ca 400 går for å være forventet levetid. Den første LT 4x4en har ikke engang gått 150 ennå. Bare barnet. :-)

Bilen der oppe er jo motorredskap, så jeg står ganske fritt til å endre og velge den motoren jeg helst vil ha. Det blir ikke noe voldsomt kraftig, men noe mer fres hadde vært ok. Noe rundt 3 liter og 150 gamp kanskje? Tar gjerne imot forslag...

trønder
10-02-2012, 08:48
Hva med Nissans 3,3L? Enkel og billig motor.

Stein
22-02-2012, 09:51
Hva med Nissans 3,3L? Enkel og billig motor.
Har tenkt på den som et alternativ ja. Jeg kjenner den ikke fra egen erfaring, men har hørt at den skal være solid nok. Er det noen kjente problemer med den? Hvordan er forbruket? Den passer vel neppe på girkassen jeg har, så man må lage en adapterplate eller bruke girkassa som følger motoren. Jeg tipper det siste er enklest, men er den girkassa god? Har den 5 gir? Jeg får vel lese meg opp litt på den motoren...

Tomas
22-02-2012, 17:08
Har du kommet noe vei med denne kjemiske suppa di?

Stein
22-02-2012, 22:08
Har du kommet noe vei med denne kjemiske suppa di?
Nei. Har ikke hatt tid til å dra til Trondheim. Regner med å prøve det innen relativt få uker. Skal rapportere her så fort jeg har prøvet.

radovan
27-03-2012, 09:32
Nei. Har ikke hatt tid til å dra til Trondheim. Regner med å prøve det innen relativt få uker. Skal rapportere her så fort jeg har prøvet.

No synest eg det er på tide. :-P Er nysgjerrig.

Stein
28-03-2012, 01:34
No synest eg det er på tide. :-P Er nysgjerrig.
Den som venter, etc. :-)
Jeg har fremdeles ikke hatt tid, men tror nok det går i Påsken en gang...

Stein
11-05-2012, 15:29
Har fremdeles ikke hatt tid til en tur til for å prøve luriumet Steel Seal som kanskje gjør nybilen mer kjørbar til Oslo. Jeg har irriterende mye å gjøre for tiden. Det blir ikke mer dødtid heller av at jeg har samboer nå. Klager selvfølgelig ikke, men det var mer tid før ja! Nå går mine mange prosjekter (enda) saktere. Må uansett få hentet bilen snart.

I mellomtiden kan jeg jo lage en liten oppdateringspost her. Jeg har postet minimalt med bilder i denne tråden, siden PC og kamera har kranglet. De er nå i orden, så:
Min første LT4x4 hjemme i Oslo:
http://i798.photobucket.com/albums/yy266/Steinv/Publiserte%20bilder/P1000470.jpg

Interiør før riving:
http://i798.photobucket.com/albums/yy266/Steinv/Publiserte%20bilder/P1030027.jpg

Riving godt igang:
http://i798.photobucket.com/albums/yy266/Steinv/Publiserte%20bilder/P1030113.jpg

Plass til masse greier inni bilen når det ikke er noe inni den. Bl.a to lange stiger. Hjalp en bror med å demontere en stor glassvegg i Larvik i vinter. Dette er endel av den:
http://i798.photobucket.com/albums/yy266/Steinv/Publiserte%20bilder/P1020401.jpg

Her står bilen utenfor Biltilsynet i Mysen, hvor den ble nedregistrert til personbil, 3,5 tonn og fikk korrigert feil chassisnummer fra vognkortet, og fikk fjernet en feil egenvekt som var ett tonn mer enn sant, og fjernet kommentar om at den var utrykningskjøretøy, som den aldri har vært. PÅ denne trafikkstasjonen var alle enestående hyggelige folk med kompetanse og evne til å få ordnet opp. Jeg skal dra dit neste gang også!
http://i798.photobucket.com/albums/yy266/Steinv/Publiserte%20bilder/P1000042.jpg
Det ser ut til at jeg har tatt langt færre bilder av bilen enn jeg trodde. Den har jo vært på turer allerede, men man tar jo bilde av andre ting gjerne... Får bli bedre på det.*

Kan jo i stedet vise den nyere LT4x4, for meg, men fra samme årgang, 1988. Den er altså motorredskap, med alle de interessante fordeler og et par ulemper det medfører, som er omtalt tidligere i tråden.
http://i798.photobucket.com/albums/yy266/Steinv/Publiserte%20bilder/P1020131.jpg

Alle mine LTer sammen. Historisk bilde, siden den hvite (ikke 4x4) nå er kastet. Den var temmelig råtten. Blåst motor, mye rust og generelt veldig lurvete. Jeg fjernet det jeg rakk før kassering. Den orange er også lurvete, om enn ikke så ille som den hvite, den har som før nevnt også løen topp og har gått mye mer enn dobbelt antall km av det den mørkeblå har. Det synes, men den skal bli fin. Begynte allerede der oppe med litt reparasjoner og småforbedringer inne.
http://i798.photobucket.com/albums/yy266/Steinv/Publiserte%20bilder/P1020133.jpg

Mer om disse bilene kommer, etterhvert.