PDA

Se full versjon : Smarttelefon til turbruk?

Harald Hansen
14-12-2010, 08:08
Batteriet på mobilen min har blitt dårlig, og som vanlig så går tankene mot ny telefon. Jeg ser at Garmin Asus Nüvifone A50 er tilgjengelig i Norge. Den fungerer visst greit som vei-GPS (merk at den har "ekte" GPS-mottaker!) og greit som telefon, i følge testene. Er det noen her som har brukt denne?

609

Hva ellers av telefoner er verdt å vurdere i disse dager? Et alternativ for turbruk er selvfølgelig å kjøpe en 3. verden-spekket enkel telefon med ekstrem batterilevetid, og heller kjøpe en separat GPS-enhet. Da er vi inne på et filosofisk spørsmål: Hver ting til sitt bruk, eller alt-i-ett?

sig
14-12-2010, 08:19
Kan du utdype "ekte" GPS mottaker?

Harald Hansen
14-12-2010, 08:23
Kan du utdype "ekte" GPS mottaker?

Mange telefoner krever tilgang til tjenester i mobilnettet for å få regnet ut posisjon. Se Assisted GPS (http://en.wikipedia.org/wiki/Assisted_GPS). I tillegg kan det være at man er avhengig av nettilgang for å laste ned kartdata, f.eks. hvis man bruker Google Maps for mobil. Dette gjør at man er avhengig av godt utbygget mobilnett for å bruke telefonen til navigasjon.

RogerFo
14-12-2010, 09:56
Jeg synes best om dedikerte løsninger hvis det er økonomisk og praktisk mulig. Alt-i-ett duppeditter må ofte kompromisse på flere områder.

Når det gjelder smartteleforner synes jeg det er et valg om OS; iOS, Android, Symbian, W7...

Jeg endte i Android-leiren med frihet, fleksibilitet, god service og har en HTC Desire.

Skal man på tur og MÅ ha mobildekning av og til er et ekstrabatteri i en vanntett pose i sekken lurt!

Og med Android kan man snekre App'er med App Inventor, det virker, også for oss som ikke er SW-snekker til daglig...

En enkel, kun-å-ringe-med, telefon har mange fordeler, god batterilevetid, kan fåes som "tough" phone og er billig.

De fleste apper som trenger posisjon kan settes opp til å bruke mobilnettet for posisjonering, sef med begrenset nøyaktighet.

Jeg prøver å laste ned (cache) kart på Desire når jeg vet hvor jeg skal, bl.a. Norgeskart har den funksjonen