Se full versjon : Tahoe's turkjøretøyer
Heisann.
Har smuglest på dette forumet ei stund no, og eg må gjammen seie her er mange flotte kjøretøy og reiseskildringer her gitt.
Tenkte det var på sinn plass å vise fram mine kjøretøy også. (Så ikkje Sig og Chevy-jib føler seg aleine med sine flotte Chevrolet'er)
Har to biler, en 2002 model Chevrolet Tahoe og en 1985 modell Toyota LandCruiser. Ingen av desse er bygget som turbiler, men har nokre planer som har ligget godt gjemt i bakhode i fleire år:lol: som etterkvart blir gjennomført regner eg med.
Det er ikkje til å stikke under en stol at det blir Chevrolet'en som blir brukt på lengre turer. Derfor er tanken på at alt av evt utstyr med letthet skal kunne flyttes mellom bilene.
Det første som står på "tapeten" er å få montert vinsjfeste på Tahoen, både framme og bak. Dette er ikkje for at den skal brukes offroad, men rett og slett være skjølvberga om man skulle sette seg fast oppi fjellheimen..
Ellers er det jo endel recovery utstyr som flyttes mellom bilene alt ettersom kor man skal (slepetau, startkabler, eksosjekk, kasteblokker, osv). På Landcruiseren er det vinsj/utstyr frå før da denne vart innkjøpt primert som offroadleiketøy.
Tahoen skal også få seg litt grommere dekk til våren, da dei gammle er utslitte. Men usikker på om det blir Mud eller AT dekk.... Tips mottas.
Men biler er altid kjekt, så her har dere nokre av kjøretøya..
Chevyn:
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Chevy/DSC00021.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Chevy/210820102307.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Chevy/210820102312-1.jpg
Her er faktisk et bilder for endel år sia frå da eg var på veg heimover etter å ha hente det nyinkjøpte gliset. Måtte da selvfølgelig på en liten safari på Beitostølen i forbifarten. Klart man måtte det når man kjører 4x4...
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Chevy/DSCN0793.jpg
LandCruiser
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Land%20Cruiser/DSC00061.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Land%20Cruiser/DSC00128.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Land%20Cruiser/DSCN2962.jpg
Fjellsafari e morro. Gleder meg til turer til sommern.
Harald Hansen
30-12-2010, 08:35
Hei, og velkommen hit! Ser ut som om du har tenkt gjennom hva du vil med begge kjøretøyene. Kjekt også med litt turbilder.
(Stikk innom presentasjoner-underforumet og si "hei", så er du i gang!)
luftetur
30-12-2010, 15:58
Var veldig i tenkeboksen ang. mine nye dekk til disco'n...
Hadde egentlig bestemt meg for AT da jeg syns Mud ble litt voldsomt, men i siste lita, etter blant annet råd fra harald og reisende mac ble det BF Godrich MT... jeg har smilt hver eneste dage etter det:-)
Jeg tok vare på ine nesten nye "gatedekk"... men de tror jeg bare jeg selger nå.. kommer nok aldri til å bli brukt igjen.
ellers blir det spennede å følge utviklingen på bilene dine.
Regner med (95% sikkert) at eg kommer til å velge BFGoodrich Mud Terrain KM2. Hadde slike på bilen nokre uker i høst, tøffe dekk:) Dei skulle egentlig monteres på en annen bil, men sia felgane ikkje passa der, så måtte dei jo prøves:elg: Synst dei støya litt vel mykje, men dei skal visst være mykje bedre enn andre Mud dekk på det området.
AT dekka skal visst være glatte sideveis... Mulig det ikkje er så heldig om mn kjører på regnvåte veger med mye gress?...
uansett, takk for svar:)
Ta en titt på Toyo Open Country AT eller MT, jeg syns nesten Toyo AT var bedre enn BF MT.
Og Toyo MT er i en klasse for seg sjøl når det kommer til allround bruk.
Dekk kommer jo an på hvor du skal på tur. Nå er vel heller ikke Chevyen din den som blir mest brukt til ekstrem kjøring utenfor vei. Jeg vil tro du kommer deg veldig langt med AT dekkene. Kjøpte selv BFG AT dekk til min, var også inne på MT, men siden de jeg skulle ha ikke var lagervare og det tok for lang tid for meg å vente ble det AT. Selv de dekkene synes jeg støyer litt mye. Jeg kjører mye langs vanlige veier med hastigheter over 100. Så det er nesten så jeg har vurdert å ta meg bryderiet å skaffe meg 4 felger til og ha noen gode motorvei dekk på også.....
Terje K.
31-12-2010, 13:21
Jeg kjøpte nye BFG AT til min RR i sommer, etter å ha lurt og tvilt i over ett år. De gjør alt man kan vente, på asfalt, grus, søle og steinete skogsbunn, så jeg er teknisk sett veldig fornøyd. Men hver gang jeg ser MT-dekk, så fortsetter jeg å tvile på om det hadde vært enda riktigere. Det er nesten flaut å innrømme hvor mye utseendet har å si.
En grunn til at jeg valgte AT var at jeg ville strekke dem inn i vintersesongen, for å se selv hvor gode eller dårlige de er på vinterføre. Det er jo tilsynelatende veldig forskjellige, svært bombastiske oppfatninger om det :-)
Så langt synes jeg de er overraskende gode: Som antatt veldig bra på tørt snøføre og på ubrøytet vei, men også fullt brukbare i slaps, og faktisk også greie på ruglete, hardkjørt is.
Det hører med i bildet at jeg kjører forsiktig; med ekstra store marginer om vinteren.
Mvh Terje K.
Ja det er skremmende hvor mye utseende har å si kontra behov og fornuft..hehe... kjenner til det der på mange områder....
GS_GWagen
31-12-2010, 14:04
Jeg har nettop kjøpt et sett hjul med nesten helt nye Nexen Roadian AT2 dekk til min G-wagen. Er det noen som har erfaring, god eller dårlig, med Nexen/Roadium AT2 dekke så er jeg interessert i å høre det.
Jeg har nettop kjøpt et sett hjul med nesten helt nye Nexen Roadian AT2 dekk til min G-wagen. Er det noen som har erfaring, god eller dårlig, med Nexen/Roadium AT2 dekke så er jeg interessert i å høre det.
Det merket har eg ikkje hørt ført. Må sjekkes:)
Elles takker for info.
ole_jacob
11-01-2011, 20:25
Har BFG MT km2, og har kjørt de i to omganger, der det var stor forskjell på opplevelsen;
I høst satte jeg et sett 265/75-16 på bilen (Range Rover ). Fikk de billige av en kollega som kjører Tahoe. Han synes de ristet litt mye, og bråkte enda mer. Etter en tur Holmestrand - Seljord hadde han fått nok.
Min erfaring er igrunn den samme, selv om jeg sikkert er litt mer tolerant i forhold til støyen.
Vibrasjoner hos meg kan muligens også komme av gamle felger/dårlig balansering.
Så kom snøen, og det var tid for vinterdekk. For BFG MT er ikke VINTERdekk! De er glatte...
Satte på Cooperdekka mine. De har sideveis-friksjon som en middels hockeypuck, og sendte meg en tur i grøfta.
Nå etter jul skulle jeg på treff ved Luksefjell, Telemark, og ønsket en litt mer offroadmessig tilnærming hva dekk angikk.
Så jeg invisterte i en Bosch PME 180 slipe/kuttemaskin, og tok jobben med å seipe MT'ene.
Det var noen sure timer i garasjen, og garantert noe jeg aldri kommer til å gjøre igjen. Lar heller et dekkverksted gjøre jobben neste gang.
MEN;
Det ble noen helt andre dekk!
Myyyye bedre feste på vinterføre.
Mer stillegående.
Og jeg innbiller meg at endel av vibrasjonene er borte også. (Dette kan skyldes at jeg monterte dekkene litt mer taktisk denne gangen, og satte hjula med mest balansevekter på bakakselen.
Seipede BFG MT km2 kan absolutt anbefales!! Er nok fortsatt ikke et dedikert vinterdekk, men overraskende bra :)
Interessant.
jeg har 4 dekk på en bil som trenger seip, og dekka bak på den grå burde vørt seipet pånytt, siden de er blitt endel slitt.
Hvorfor seipet du ikke enda mer på tvers, og hvor lang tid brukte du pr dekk ?
Hva for kniv benyttet du forresten ?
ole_jacob
12-01-2011, 21:33
Jeg forsøkte å seipe på en sånn måte at knastene ble delt i tilnærmelsesvis like store deler, og slik at knastene beholdt en viss størrelse.
Et dekkverksted som seiper kun på tvers eller radialt, ville skjære opp knastene i ulike størrelser, og jeg innbiller meg at det ikke er optimalt for slitestyrken.
Etter å ha prøvd meg frem litt, endte jeg opp med å seipe alle ytterknastene på "tvers", og annenhvert par med midtknaster radielt og "på tvers".
Bildet viser fra innkjøringsfasen, og illustrerer dermed ikke det endelige mønsteret.
Jeg kuttet 8-10 mm ned. 3 kutt/knast.
Brukte som sagt en Bosch PME 180 multislipemaskin (kopi av Fein Multimaster) og det var kutteblad for treverk som funket absolutt best... Ett blad holder til to dekk.
Tidsforbruket var nesten kvalmende. Totalt 8 timer!
Å seipe dekk skjølv må være en tolmodighetsjobb:)
Må berre skryte litt av denne Viaair kompressoren eg kjøpte for litt sia. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/VIAIR-380C-AIR-COMPRESSOR-20007-Board-Air-System-Kit-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem3efd885a49QQitemZ27054 1544009QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccesso ries
No har eg etterkvart fått testa den litt. I og med mine 2 andre 220V kompressoerer "brann opp" (selvfølgelig omtrent samtidig :twisted:) så må man ty til andre metoder:)
Skulle på Landstreffet til Norsk LandCruiser klubb for litt sia. Hadde da ikkje reservehjul, men felg og dekk hadde eg liggandes. Dimmensjon 33x12,5-15" ...
Vrengde på dekket med dekkspaker (oppsøker ikkje dekksjapper lenger, legger om skjølv...) og peisa på med kompressoren og dekket small på plass på første forsøk!! Det seier litt om luftmengda den klarer å levere der og da....
No har eg også lagt om 2stk MC dekk på samme viset. Sprengde på plass og fylte til 2 bar kun med lufta på den lille tanken:)
Ergo har eg faktisk mulighet å få på igjen dekk om eg skal være så uheldig å få felgslepp.....
Harald Hansen
13-07-2011, 07:58
Det var en solid rugg av en kompressor. Jeg ønsker meg noe slikt selv, og den eBay-selgeren der er vel noe av det mer rimelige.
Rugg og rugg mr. Er ikkje stor fysisk. Passelig størrelse som "bærbar" :)
Prisen er ikkje noko å seie på i forhold til Norske forhandlere.... Mulig det er kun Arctic Trucks som selger Viaair i Norge, men dette er eg usikker på.
Handla med denne selgeren på Ebay. Meget kjapp levering.
Produserer den så mye luft at du kan bruke luftverktøy på den?
Nei, det gjer den nok ikkje. Da må du ha to eller tre stk tenke eg for å få det til. Dei som monterer slike fast i bilen (On Board Air) monterer somregel to stk som går samtidig. Er mange som mener man kan bruke luftverktøy da.
Prøvde å se litt på ebay siden... hvilke størrelser snakker vi om her da?
Lighter gass funker jo fint det også om man ikke har tank på kompressoren. har en slik viair kompressor uten noe trykktank. men har funka veldig bra den kombinert med ei flakse lightergass og en propan brenner. Smeller på det meste av dekk da.
Kompressor er for hvem som helst. Startgass og lighter er ikke for hvem som helst. Måtte bruke dette for å få på BFG dekkene på mine 10" felger, selv ikke sjokkluft hos dekkforhandler fikk de på.
Men.....jeg føler ikke dette er noe som erstatter en kompressor, hvor du kan få i det dekk trykket du ønsker, samt evt bruke den til andre ting.
Skal sjå om eg finn nokre prestanda i løpet av dagen...
Sia dette er et forum for kjøretøy på hjul, så er det vel lov å ta med dei på to hjul også?
Iallefall, mitt tur kjøretøy nr 1 er min motorsykkel:D Det er denne som blir trilla ut når eg skal en tur i sommerhalvåret, stort sett uavhengig av været....
Har vore innom "alle" turistplasser på vestlandet og kjørt i heile norge opp gjennom åra......på MC. Skjelden eg tar :safari:
Har no kommet heim frå en lengre ferietur, som var bittelitt lenger enn planlagt :p Regna meg fram til at eg har kjørt litt over 6000km på 9dager. Uten et einaste problem! Stoler såpass på mc'n at eg ikkje tar med verktøy:lol:, kun et par strips, litt ståltråd og en rull med vulktape.
Når man kjører på to hjul så har tendensene blitt slik at turen gjerne blir litt lenger enn planlagt. Denne sommeren skulle eg ikkje så langt, meen, slik vart det ikkje:elg:
Enda opp med at eg plutselig stod en time frå grensa til Sveits\Frankruke...... skulle no berre på en liten tur.... Enda godt at eg la på nye dekk før eg reiste på tur hehe
Men, til tross for 6000km så hadde eg nok fortsatt opp til Nordkapp om eg hadde hatt ei uke til tilgjengelig.....
Derfor tenkte eg skulle slenge inn et bilde av motorsykkelen også. Den har snart rulla 40 000km i mitt eige og eg har enno ikkje løsna en skrue, anna enn å foreta oljeskift og dekkbytte (+ vedlikehold).
Ikkje den nyasta, mest spennande og fresje sykkelen, men er nydelig å kjøre.....
Yamaha FZS 1000 Fazer 2004 modell, no passert 50 000km:)
http://i172.photobucket.com/albums/w2/Jeeps_/Fazer1000/28062008164.jpg
Harald Hansen
29-07-2011, 07:45
Absolutt ikke noe feil med tohjulinger her inne, men det har bare ikke blitt sånn. Men flott sykkel og sikkert artig å kjøre (sier han med kun B-sertifikat... :D )
Her er min kompressor. Satte den ved siden av et mc dekk så dere får et perspektiv på fysisk størrelse.
Meir detaljer om skjølve kompressoren model 380C, så finn dere det på Viaair sine sider/google.
Absolutt ikke noe feil med tohjulinger her inne, men det har bare ikke blitt sånn. Men flott sykkel og sikkert artig å kjøre (sier han med kun B-sertifikat... :D )
Storkoser meg når eg er ute å kjører på ukjente veier:) Men klart interessen må være der....
Fikk lagt på et sett med Goodyear Duratrac dekk idag.... På tross av store knaster så dei noko heilt anna å kjøre på enn BFG KM2 dekk som eg testa i fjor. KM2 dekka hadde merkbart dårligare komfort.
Da er Julepresangen til meg skjølv kommen i hus :p
sv1 erik
23-12-2011, 19:20
Snill nisse hos deg! Er det en 600?
Snill nisse hos deg! Er det en 600?
Nope, 800
Harald Hansen
24-12-2011, 07:19
"Jamen, den er jo nyttig, kjære!", sa han og kjøpte snøskjær også... :elg:
sv1 erik
24-12-2011, 15:15
Helt enig 600cc er nyttig og da må 800cc være enda nyttigere. For ikke å snakke om en 800cc med plog. Lurt valg av (Bis)nissen
Håper det var et lurt valg av merke iallefall. Denne Sportsman modellen har vel vore på markede i mange år, så eg regner med teknologien og systema oser av kvalitet:p, men det gjenstrå no å sjå.
Greitt nok med skjær, men det løfter eg fint med handmakt så det er begrensa med marktrykk! Må vel til med traktoren for tung brøyting likevel ja.
Uansett et artig kjøretøy.
Var ut en tur og testa goPro kameraet mitt for første gang som hjelmmontert. Ser ut til å funke gull, men litt forlav vinkel ser eg.
http://www.youtube.com/watch?v=B6PvnlFtNt8&feature=youtu.be
Var endag med sommer her i Nordfjord så da tok man seg en tur på "Panoramavegen" som den kalles. Smal veg langs fjorden. Man ser strekninga Olden - Innvik på andre sidan av fjorden mot slutten av filmen, som er blitt kåra til Norges værste veg:elg:
Harald Hansen
25-03-2012, 11:47
Det var en laaaang video... :)
hehe, lang video er det, men vi får kalle det minutt for minutt. Ikkje noko spennandes heller.
Var igrunnen en test video så eg har ikkje lagt ned noko arbeid i redigering eller noko.
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.