PDA

Se full versjon : Mobilt bredband på island?

Daniel.L
08-01-2011, 19:35
Nästa gång det blir en resa över till island så skulle jag vilja ha med mig mobilt bredband, tillgång till nätverk eller en dator var rätt begränsat tycker jag.

Innan första resan var det en del frågetecken kring om mobiltelefonerna skulle fungera och det verkade då som att man var tvungen till att köpa ett isländskt kontantkort eller liknande, detta var inte nödvändigt sen visade det sig då mitt abonemang fungerade även där, så kanske kan ett bredbands abonemang fungera med??

Nån som testat eller vet vad som krävs/behövs för att få mobilt bredband?

GD300
08-01-2011, 19:46
Fins i "sentrale strøk " som vel i praksis vil si Reykjavik og Akkeyrøri.

Islandsk pre-paid abonnement 3G system anbefales. Ikke veldig dyrt om du har dongelen fra før..

Daniel.L
08-01-2011, 19:55
Intressant! hur väl fungerar det när man kommer ut lite från samhällen?
Mobiltelefonen fungerade förvånansvärt bra, blir väl mer krav på signalen för bredban kan jag tänka mig men det var ofta jag kunde använda telefonen rätt långt ut i ödemarker.

GD300
08-01-2011, 20:55
Funker elendig utenfor "allfarveg ".

Islenderne har montert mye sendere, så dekningen på høyfjellet er god. Men det gjelder kun tale, veldig mange steder er nettet basert på solcelledrevne sendere som står litt mer " avsides " til enn snittet, og da er strømslukende funksjoner som 3G og MMS er deaktivert i nettet.

Skal du ha nettilgang i outbacken, er satelitt tingen å satse på tror jeg...:D

Bernhard
17-02-2011, 09:57
Jeg kjøpte mob bredbånd fra Siminn (islandske televerket). Det var vel 5-600 NOK for en mnd. Raskt og greit, dekning samme som GSM omtrent.
Bernhard