PDA

Se full versjon : Jeg vil bli med!

skipper53
20-01-2011, 13:14
Takk for rask tilgang og -medlemsskap.
Har fulgt TPH et års tid, og synes mye passer for en sammensatt fyr som meg. Her finnes holdninger og hobbier som gleder en voksen mann.

Min presentasjon: Interesse for bil ble varig vekket etter å ha tjuv-kjørt Svogers hvite drøm av en 1200-boble rundt på tomta hjemme – minst 5 år før lappen. Siden har det bare fortsatt.
Biler for meg er av den gode, gamle sorten, dvs tida før elektronikken.
Mao tida før airbaggene, antiskli, antispinn, ryggesensorer og avstandsmålere og hva vet jeg. http://turpaahjul.com/forum/images/smilies/drool.gif

G-wagen er moro http://turpaahjul.com/forum/images/smilies/safari-rig.gif
Min gulle gode, akkurat passe spartanske 5 syl diesel Geländewagen gir usminket det jeg vil ha. Ganske umulig å ha dårlig tid med denne bilen. Eller ikke være interessert i vedlikehold. Ikke blir en trafikkstressa, heller(!) Den sluker alt av bagasje og folk, og står sjelden fast. Et forbilledlig førermilø samt udiskutabelt karisma er konstant sjarmerende. Ikke enkelt å forlange mer av en bil, vel!? Derfor er det synd og skam at kunnskapsløse klimapolitikere vil fjerne sånne som denne. http://turpaahjul.com/forum/images/smilies/icon_wink.gif Uttrykket der jeg kommer fra: «Ute å bilær» vil etterhvert kun fortelle om en pre-historisk idyll som oppvoksende slekt aldri får ta del i. Ingen bilturer var formålsløse, men rene oppdragende utflukter som ga trygge rammer i tilværelsen. «Fast-food» var kakao-termos og matpakke med mellemleggspapir mellom egg/ansjos/geitost. Det var tilogmed trivelig den gang at de voksne satt og røkte inne i bilen, uten viduer på gløtt for å unngå trekk. Herlig.

Turen er målet
Er avhengig av Den Daglige Turen i friluft. Bruker svært lite tid foran TV, for den er hivi ut. Ikke for ofte foran PCèn, heller.
Turen er selve målet, og helst omveien som ikke på noen måter er kortere. Snarere tvert i mot. Fot-turen. Tur-foten. Turen-luren. Gjerne uten klokke.

Gleder ved å seile
En god oppvekst med seiling har gitt turopplevelser som ikke er ulike Turer På Hjul. Nå er skuta en linjevakker, 30 år gammel klassisk finsk seilbåt fra slutten av den tida da ting ble laget med hjertet av ekte håndverkere (les: kunstnere!) for å vare leeenge og gi maksimale gleder.

I tillegg har jeg en lei hang til bål- og vedfyr, hobbysnekring, soloppganger snarere enn -nedgang, ivrig fotograferende i perioder, er lidenskaplig fugletitter, samt henført til 70-80-tallets rockemusikk.

Gir meg her og nå, for antakelig er dette mer enn nok som presentasjon.
http://turpaahjul.com/forum/images/smilies/icon_smile.gif

En hilsen går til turkameratene
fra Ytre Oslofjord

Harald Hansen
20-01-2011, 13:28
Hei, og velkommen hit! Det ble visst litt krøll med smilefjesene i innlegget ditt, men det finner vi nok ut av.

Med både båt, bil og hus skjønner jeg godt at du ikke har tid til TVen... :)

Her er velkomstpakken din:

Forumregler
Forumreglene finner du her (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1497)

Noen andre lenker som kan være nyttige:
Indeks over turbiltrådene (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=592) - gjennomgang av forskjellige turkjøretøyer
Medlemmenes turkjøretøyer (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=679)
Hvordan legge inn bilder (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=333)

Håper du vil trives her!

Terje K.
20-01-2011, 13:47
En skipper, 53-modell, ute å bilær med matpakke i G-vogna og regelmessig frivillig fotgjenger, høres bestemt ut som en vasslending jeg kjenner. God-Dag, og velkommen hit :-)

Mvh Terje

Stein
20-01-2011, 14:26
Velkommen fra en annen seiler! Tur på hjul og tur på kjøl er faktisk slett ikke så forskjellige som det kan virke, men likevelt totalt forskjellige selvfølgelig. :D

Terje K.
20-01-2011, 15:13
Velkommen fra en annen seiler! Tur på hjul og tur på kjøl er faktisk slett ikke så forskjellige som det kan virke, men likevelt totalt forskjellige selvfølgelig. :D

Den store forskjellen er at nåfortiden er skjærgården sommerstid smertelig smekkfull av store båter med sjøtosk til skipper, slik at du må langt av lei for å få fred og naturopplevelser, mens en kort tur på hjul innover i landet byr på armslag, pusterom, stillhet og storslagen ensomhet, selv midt i juli.
Derfor har jeg begitt sjøen. Det hender jeg savner det, men ett blikk utover sommerskjærgården er nok til at jeg vender nesa innover og oppover igjen. Det jeg derimot ikke savner er to rev i storseilet og 16-17 m/s midt i trynet på vei hjem fra Koster - hver gang :-)

(Presisering: skipper53 er selvsagt ingen sjøtosk. Han er god & gammeldags som jeg)

Mvh Terje K.
(forhenværende turseiler, med Vega, Vindø, folkbåt og kosterjakt)

sv1 erik
20-01-2011, 18:39
Hei og velkommen. Det er mange her som driver å turær på mange måter. Det våte elementet er også morsomt. Jeg kommer meg fram med kajak til vanns, og Land Rover til lands.

Vi sees der ute.

Gjermund
20-01-2011, 21:21
Velkommen hit, gøy med flere som både seiler og triller. For dere som ikke har testet det enda, seiling i fjellheimen er en fin ting når skjærgården likner rushtrafikk i på ring 3:lol: Foreløpig høyeste 1100 moh, bade tempen snakker vi ikke om;-)

Adventurer
20-01-2011, 21:53
Ja, jeg må si meg enig :-)

Dette må være Dag!! Passe filosofisk til livet, og akkurat avslørende nok til å kjennes igjen blandt gode venner ;-)

Hyggelig å ha deg her, Dag. Regna med å se deg etterhvert.

reik
20-01-2011, 23:12
Hyggelig å se deg her iDag, og det var på tide at TerjeK fikk litt skikkelig konkurranse i sin aversjon mot alt moderne. Dvs; rare konkurransen er det egentlig ikke. Det er med nød og neppe han godtar å kjøre biler med hydrauliske bremser og synkronisert girkasse, og hvis du skulle finne på å tvinge ham til å kjøre en bil med noe så nymotens som f.eks elektrisk vindusheis, så ville bare bare tanken på at det var noe som kunne gå i stykker som ikke lot seg fikse med hammer, patentbånd og skiftenøkkel, antagelig utgjøre en stor helsefare for ham.

Siden du nevner Ytre Oslofjord (som jo aldri er feil), så kanskje du kjenner min gamle sjef:

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vimenn/article449195.ece

Han pleide å si; "Det som ikke er der, kan ikke gå i stykker" . Han hadde det fra sin gamle sjef igjen, en mexikansk chief på en båt han var på i sin ungdom. Uangripelig er det okkesom, og jeg siterer det ofte.

Lyden av femsylindret diesel når en bilær nerrover sørlandske kan jo heller aldri bli feil.

Vi ses

HelgeK

skipper53
21-01-2011, 10:49
Takk for varm velkomst!
Storveis å bli møtt sånn fra forumkamerater.
Nesten så det kan gå en til hodet.

Men sånn er ikke jeg, slett ikke, tvertimot.
Lar meg ikke imponere, eller myke opp. Heller da iskald, beregnende, selvisk, jeg-jeg-jeg-orientert, og berettiget arrogant ovenfor verden.
De foran meg i køen er regelrett hindre. Basta.
Mao god gammeldags bedreviter eller skulle jeg si surpump, grinebiter?

Her avslører jeg at "å bli bedre" er en av motivene til å bli med i dette...

God helg!

Heter det forresten "i" eller "på" TPH? Hmm...!?

Stein
22-01-2011, 07:32
Der merket jeg ikke det minste snev av ironi. :D

Jeg mener både "på" og "i" TPH er riktig, avhengig av sammenheng. Jeg er PÅ TPH for å finne interessante innlegg. Jeg fant dem I en tråd, som jeg antagelig selv bidro til. He he. (Jadda, selvgod er jeg. Har gått meg til hodet for lengst.)

@ Terje K
Sjøtoskene er det mange av ja, men det er en ekstremt stor forskjell på gjennomsnittlig båtkompetanse mellom seilere og motorbåtfolk. Skremmende stor. Seilbåt frister tydeligvis mest de som ønsker en mer bevisst bruk av sjøen. I motorbåt er det alle varianter, men de med god innstilling er litt sjeldne... Jeg irriterer meg ikke for mye, men kan ikke la være å fryde meg når jeg ser en tømmerstokk flyte lavt i vannet!

Fordelen med motorbåter er at de ikke egner seg til annet enn kortere turer, så det er sjelden noe problem å finne steder som er ubefengt av dem, selv i fellesferien. Man må bare litt unna allfarvei. Selv er jeg også glad i litt virkelig lange turer på sjøen. Utenfor Skandinavia er det nesten folketomt på sjøen. Edinburgh, som er lystbåthavn for et stort område, har under 200 lystbåter. Marseille som er MYE større enn Oslo, har nok godt under 2 000 lystbåter. I indre Oslofjord er det med smått og stort visstnok godt over 100 000 fritidsbåter... I Skandinavia er vi fremdeles ekstremt mye mer knyttet til sjøen enn de fleste andre steder i verden. Det er ikke uten grunn at Vikingene kom herfra, og vikingtiden er ikke slutt ennå! :twisted:

@ Gjermund
Jeg har ikke selv seilt i fjellheimen, men min bror og hans kjæreste for ca 20 år siden lurte på hva de skulle gjøre i helgen. Han foreslo seile. Hun foreslo fjelltur. Han hadde en Toyota Dyna liten lastebil. De la 470-jollen på planet og kjørte til Jotunheimen. Båten er en 4,7m lang rask 2-manns regattajolle med trapez. Det spruter masse og er normalt å velte om det blåser litt. Det var strålende solskinn og de satte båten på Gjende ved Gjendesheim. Seilte til Memurubu og jeg tror også Gjendebu innerst i vannet. Det var veldig kastete vind, som ikke er overraskende i slikt landskap.

Ved en kullseiling mistet min bror sitt kamera i vannet. Han så det synke nedover i det klare grønne vannet og tenkte at det nok er en stund til det er på bunnen, noen hundre meter ned. Han hoppet uti og svømte nedover etter det, tok det igjen ganske dypt nede og har det ennå, selv om det ikke virker lenger... Vannet var ca 6 grader. Ganske varmt.... :lol: Jeg har bl.a seilt i de Østerrikske "Alpene" i 1980, Attersee, men tror jeg for det meste holder meg til saltvann. :roll:

Stein
22-01-2011, 07:45
Må bare kommentere en ting til fra Reik:

Det din gamle sjef sa er en sentral del av "The KISS Principle". En sentral filosofi i mange sammenhenger, men i hvert fall nærmest et mantra for offshore regattaseiling. Mange her kjenner det sikkert, men likevel:

KISS er (i tillegg til en hyggelig "kommunikasjonsform") Keep It Simple Stupid. Det er endel "statements" som hører til, men to sentrale er:
Two objects fail twice as often as one object.
An object one does not have, will not fail.

Jeg er en svoren tilhenger av denne tankegangen, og bruker den bevisst som test på ting jeg lager. Selv om det er humor i tenkemåten, er det helt reelle saker man MÅ ta hensyn til når det dreier seg om situasjoner hvor man er avhengig at utstyret virker. Bil er ett eksempel. Båt på havet er et annet.