PDA

Se full versjon : Drømmer om tur, en søndagsmorgen i Drammen.

Terka
30-01-2011, 10:08
Har lest øynene såre en god stund på forumet her. Så etter å ha sett bilder og hørt fra G300 om hans flotte tur til Island sist, og hørt fra Adventurer om turhenger som skal bygges og brukes med hele familien på tur så fant jeg ut at dette er et forum jeg også gjerne vil delta på! :)

Hvem er så jeg? 73-årgang, født og oppvokst på vestlandet, flytter litt rundt i studietiden, og hadde seks år i Oslo før jeg havnet i Drammen. Arbeider i et selskap med navn Accenture, men er nesten aldri på vårt eget kontor, siden det er kunden vi jobber hos. Familien består av undertegnede og fruen, og to smårollinger på ett og to år.

Fritiden har frem til jeg ble familiemann stort sett blitt brukt utendørs. Skiboms i alpene, loffeturer i f.eks. Australia og Asia, klatreturer, fjellturer, padleturer.. Det er litt skremmende å tenke på at jeg før jeg ble "voksen" (ut fra livssituasjon) hadde mellom seksti og hundre dager på ski (toppturer og alpint) hvert år, pluss andre aktiviteter. Målet er at aktvitetsnivået skal opp igjen, da mest sammen med resten av familien.

Turbil er bra! Jeg har til mine tidligere turer brukt en stasjonsvogn (den gang som varebil) som transport og base for andre aktviteter. Bilen har da vært lastet med annet aktivitetsutstyr og telt/turutstyr. Noen ganger sov vi også bak i bilen. (Vinternatt i minus noenogtyve er kaldt når man har glemt sovepose og liggeunderlag, selv bak på gulvet i en stasjonsvogn!)

Stasjonsvogna er fortsatt med, nå som femseter, den skal etter planen selges snart. Ellers har vi en Touareg, "Folkevogna", som er den foretrukne familiebilen når vi besøker slekt og venner andre steder i vårt langstrakte land. Jeg har også en 25 år gammel Geländewagen 28GE som med MYE og god hjelp fra Adventurer her på forumet (bra mann!) får byttet defekt orginalmotor til en 300 Turbodiesel (den nye motoren er enda eldre en bilen den skal inn i.. ;-)). Denne går bare under navnet "Traktoren" blandt venner og slekt.

Jeg har luftet idéer til fruen om taktelt osv, i steder for "familietelt/lavo" når hele familen etterhvert skal ut på turer, og det syntes hun var en god idé. (Så får vi se om jeg får overbevist fruen at Traktoren er den selvsagte turbilen, eller om vi må få montert fremtidig taktelt på Folkevogna.. :lol:)

Jeg er helt fersk på det med tur i bil, selv om jeg har vært mye på tur med bil, så her er det plass for mye læring. F.eks. så kikker jeg litt på telt fra Gordigear, men er litt usikker på om aneks/fortelt i forbindelse med taktelt blir for kort da Taktoren vil få en høyde på ca 220 cm over takgrinda når den snart er klar for kjøring igjen. Mye å finne ut av... Intill da får vi bruke den vi har og kan. :)

Bernhard
30-01-2011, 10:50
Velkommen hit, til et forum med stor takhøyde og hyggelige medlemmer og familiemedlemmer. Alle har vi begynt fra start, det er bare å bli med og spørre om råd og tips.
Bernhard

Stein
30-01-2011, 11:50
Velkommen hit. Jeg er 60-modell, men det kan jo virke som om vi har hatt litt felles innstilling til livet, selv om jeg har hatt overvekt av seiling framfor ski, men mye reising med bil har det blitt. Jeg har også funnet ut at dette forumet er riktig for min innstilling. Her er turen poenget, ikke bare utstyret. Etter å ha bodd mye i bil som ikke er tilpasset det, holder jeg også på å lage noe som fungerer langt bedre og i tillegg er kulere. Det er klart det også teller. Din turbil er selvfølgelig "Traktoren". :-) Men en Touareg med taktelt høres jo heller ikke ille ut.

Harald Hansen
30-01-2011, 14:20
Hei, og velkommen hit! Dette var jo en trivelig innledning!

Her er velkomstpakken din:

Forumregler
Forumreglene finner du her (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1497)

Noen andre lenker som kan være nyttige:
Indeks over turbiltrådene (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=592) - gjennomgang av forskjellige turkjøretøyer
Medlemmenes turkjøretøyer (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=679)
Hvordan legge inn bilder (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=333)

Håper du vil trives her hos oss!

Adventurer
30-01-2011, 18:34
Velkommen Terje :-)

Gleder meg at du tok en tur til dette forumet. Tenker drømmene skal få vann og gjødsel på disse sidene, og skulle ikke dette holde, kan vi jo friste over ett TPH møte? Du bor jo tross alt bare ett steinkast unna den mest brukte møteplassen :-D

Annekset kan leveres med en "extension" som gjør innstallasjonen di riktig. Rett og slett en stripe med 20 cm duk, med glidelås i topp og bunn. Monteres mellom takteltet og toppen av annekset. Gir akkurat passe telthøyde på en heisa G.

Terka
30-01-2011, 19:50
Takk til dere for denne trivelige velkomsten!:-)

@Harald; da har jeg lest meg igjennom velkomstpakken. Gode og tydelige forumregler her inne, det synes jeg er bra!

@Roar; takk for informasjon ang. "extention" for annekset, da er jo den løsningen særs aktuell! Tror dog som jeg sa på telefon i dag, at dette nok får vente til feriepengene kommer på konto siden "oppjusteringen" av Traktoren har dratt med seg noen flere investeringer en bare motorbyttet. (Om ikke jeg finner en eller annen måte å få dette finansiert på tidligere. :roll:)

@Bernhard og Stein; takk for velkomsthilsen. Ut fra førsteintrykket (det jeg har lest til nå og responsen her) så er dette et forum jeg tror passer meg bra!

Her er forresten et bilde av Traktoren, benyttet som "snekkerbil" i høst:
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snekkerbil.jpg