Se full versjon : Terka's Turbotraktor - drodletråden rundt bruk som turbil
Begynner her en drodletråd om hvordan få en bra turbil ut av min Geländewagen.
Første innlegg holdes ledig for å kunne ha en plass å legge linker til innlegg nedover i tråden (som en innholdsfortegnelse)pluss annet jeg ikke har tenkt på ennå..
Bilen er opprinnelig en blå Mercedes-Benz Geländewagen 280GE fra 1986, og og var opprinnelig registert som minibuss Antar at den var en av de som førte til at "børstraktor" ble et kjent begrep fra den tiden. :lol:
Forrige eier fikk den pusset opp i 2005, og den ble da svart utvendig, fikk stigetrinn, elektriske speil og elektriske vinduer forran, interiøret ble trukket i svart skinn, samt drivstoffpåfyllingen ble flyttet til siden i stedet for bak som er orginalt på en 460 modell.
Noen bilder av bilen etter oppussingen i 2005:
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/TURBIL/G_uten_takgrind_TPH.jpg http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/TURBIL/G_med_reservehjul_TPH.jpg
"Nytt" interiør:
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/TURBIL/G_int_fremme_TPH.jpg http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/TURBIL/G_int_bak_TPH.jpg
I 2010 "arvet" jeg den gamle takgrinda fra Adventurer's bil.
Den har vist seg nyttig så langt mtp transport av diverse saker og ting, og jeg har også flyttet reservehjulet opp på takgrinda for å ha en lettere/friere dør bak.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/TURBIL/Snekkerbil_TPH.png http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/TURBIL/G_uten_reservehjulsfeste_TPH.png
Denne grinda vil nok få noen videre modifikasjoner, tenker da på å få laget avtagbare sidevanger ifbm bruk av taktelt etc.
Høsten 2010 registerte vi den ned til 9 seter/personbil slik at også fruen kan kjøre den på sitt B-sertifikat.
Det er det midterste setet her som ble fjernet i forbindelse med nedregisteringen:
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/TURBIL/G_int_bagasje_TPH.jpg
Den har nå kun de 2 sidestilte benkene som da er de 4 ekstra sitteplassene i bilen. Disse er ikke aktuelle å bruke på langtur, men kan godt benyttes ifbm småkjøring, eller opp på fjellet osv. Benkene kan slå opp langs veggene og frigi plass i bagasjerommet.
I tillegg til å få på plass en god løsning for transport og turer i bagasjerommet funderer jeg på å få til en løsning med bord som kan slås opp slik at dette kan benyttes som spiseplass om man ønsker det. Gjerne i kombinasjon med bra turløsning for lagring.
Tips til hvodan løsning kan utformes tas i mot! :-)
I skrivende stund så har bilen fått innmontert en OM617A motor (300TDT fra W123 bil) da originalmotoren hadde fått ødelagt toppen. I tillegg til dette settes det på hevefjærer, samt større dekkdimmensjon er på vei. Alle endringer er søkt om hos Statens Vegvesen i samarbeid med NGK (Norsk Geländewagen Klubb.)
Blandt slekt og venner har bilen lenge gått under navnet Traktoren, og den kan da få Turbotraktoren etter motorbyttet. :lol: (Vil nok fortsatt bare gå under tilnavnet "Traktoren".)
Vi er en familie på fire, to voksne og to barn som per nå er 1,5 og snart 3 år. Bilbruken og turer vil derfor stort sett tilpasses de to små på tur.
Ut fra dette tenker jeg at det ikke er aktuellt å gå lange flerdagsturer og campe i fjell/mark, men heller ha en base ved/nær bilen og og gjøre turer og aktiviteter som passer alle.
Bagasjerommet bør som nevnt lenger oppe i tråden kunne gjøres noe "nyttig" ut av. Løsningen bør da være demonterbar slik at den bilen kan brukes med tomt bagasjerom til daglig. På tur blir det vel transport av bagasje/utstyr, men kanskje også en løsning med bord og eksisterende benker er mulig å få til.
For overnatting/camping tenker jeg på telt fra Gordigear. Antagelig taktelt (http://www.gordigear.com/roof_tents/ext_roof_tent.php?l=en) + anneks (http://www.gordigear.com/roof_tents/ext_skirt.php?l=en) og evt. det de kaller car awnings (http://www.gordigear.com/car_awnings/car_awnings.php?l=en)
Hva trenger man egentlig av innerom og sovemuligheter, osv. for å ha en fin tur over flere dager med to små barn?
Tidligere er jeg vant med å pakke utstyret jeg trenger i/på en sekk som legges i bilen for transport, og deretter bære allt på ryggen i de dager/uker jeg er på tur...
Tips på teltløsninger, osv. motttas gjerne! Vil man ha f.eks. ha behov for/mulighet for å finne stort nok område med flatt underlag til å kunne få en ok oppsett med taktellt, annneks og sidetelt? (Eller vil det tilsi en campingplass.. :-( )
Jeg er som nevnt newbee både på bruk av billøsninger for tur, og turer med små barn. Men ett sted må man begynne, og barna må jo tas med på de interesser vi voksne trives så godt med! :-)
Nå er iallefall tråden og tankeprosessen startet!
Hmmm.. som bord bak i bagasjerommet tenker jeg f.eks noe ala dette:
http://www.pindhus.dk/varer/nordal-foldebord-sort.jpg
Men det bør da kunne brettes ut i dobbel lengde. (Skal kunne monteres "quick-fix" på ryggen på baksetet.) Alternativet er en plate som dekker hele bagasjerommet som etasjeskiller i et pakkesystem når man har pakket bilen full og som kan foldes i to og skyves mot midten som bord når man har behov for det.
Hvorfor bord bak? Enkel tilgang til spiseplass uten å slå opp telt, med varme om man trenger det. (To små som blir brått sultne og må få litt mat mens pappa'n f.eks setter opp telt osv.. :-)) Men dette er kanskje en generellt dårlig ide?? :roll:
http://www.pindhus.dk/varer/nordal-foldebord-sort.jpg
Tøft bord, hadde passet perfekt på innsiden av Barn-doors`en min.
Jeg tenkte male framskjermene mine i antiskli-mønster, siden de som regel brukes som bord uansett. Alukasser er også kjekt, da har man spisebord der også, samt noe å slenge buksebaken nedpå. Husk at " billigkasser " ikke tåler vekta av en
" voksen mann...."
Zarges proffboksen kan jeg fint gå på om jeg har lyst til det.
Da står Traktoren igjen i tunet. Dvs motorbytte, heving, og nytt hengerfeste med 3500kg kapasitet er montert, og div forbedringer er ferdig. Neste punkt er å vise på min lokale Trafikkstasjon at endringene er gjort ihht søknaden. Deretter blir det å få på større hjul (når de blir klare) og snorkel.
Dvs, fortsatt litt andre endringer som har fokus før det blir jobbet med "turbil-fasilitetene", men de er ihvertfall på tankestadiet. :)
Er bilen fortsatt bensin?
280GE er vel noe av det tørsteste som finns?
ole_jacob
10-02-2011, 20:25
Det står at han har satt inn en 30TDT-motor i et av innleggene lenger opp....
Stemmer det. Gikk fra M110 motor (280GE) til OM617A motor (300DT)
280GE er en M110 motor på 156 Hk (før -84)/150 Hk (fra -84) og et dreiemoment på 226 Nm ved 4250 omdreininger.
300DT er en OM617A motor (turbo) på 123 Hk med et dreiemoment på 245 Nm ved 2400 omdreininger.
Drivstofforbruket er nok en god del snillere på dieselmotoren, og så har jeg fått på plass en 96 liters tank som gir en del bedre kapasitet en den rustne orginaltanken.
Et høyt dreiemoment på dieselmotoren ved lav hastighet har sine fordeler med småkjøring/klatring etc, mens bensinmotoren har mye bedre moment ved høyere hastighet, noe som klart merkes med kjøring på f.eks motorvei.. Ved å få på større hjul så vil jeg også få ned turtallet noe ved kjøring f.eks 80km/t + (4trinns automat, og lavt giret...)
Da har undertegnede og Traktoren vært innom vår lokale Trafikkstasjon. Traktoren er nå offisielt godkjent med turbodieselmotor, heving, og 3500kg hengervekt. Siste punkt på EU godkjenning er også fjernet. (Markering om feil motor/drivstoffkode ifht vognkort.)
En god dag i dag! :-)
Bernhard
15-02-2011, 11:09
Flott, gratulerer!
Harald Hansen
15-02-2011, 11:31
Godt å ha papirene på stell! :)
Terje K.
15-02-2011, 13:14
Hyggelig lesning :-)
3,5t hengervekt på G-vogn er vel ikke helt vanlig, eller?
Mvh Terje K.
Adventurer
15-02-2011, 17:43
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen.
Du får det til du, Terje!!
Grattis med godkjenninga.
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen.
Du får det til du, Terje!!
Grattis med godkjenninga. Ja det har du! :lol: Og takk for stor hjelp med skruinga Roar!! Men vi er vel ikke heelt ferdig enda? ;-)
Hyggelig lesning :-)
3,5t hengervekt på G-vogn er vel ikke helt vanlig, eller?
Mvh Terje K.
Tror det står 2-2,8t i de fleste vognkort for 460 LWB, jeg har dokument fra BoS/MB som bekrefter min informasjon på at 460 LWB lovlig kan trekke 3,5t hengervekt slik at biltilsynet godkjenner dette.
Det skjer ikke så mye i denne tråden min, desverre.
Noen justeringer har det dog blitt på bilen utvendig i år.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/a46b57c8.jpg
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/65d2bbe1.jpg
Og noen få forbedringer til skal det bli i løpet av sommerhalvåret, men de rene turbildetaljene lagger litt...
Takteltløsning fra Gordigear ligger egentlig klar og venter (om jeg svarer på mailen fra Gordigear..) men magefølelsen sier at snart kommer det inn nye punkter som scorer høyt på prioriteringslista (og bankkontoen) og da er det klokt å avvente investeringen i det turutstyret "gubben" har lyst på. :) Hvor det blir av tid til å dra på tur vet jeg heller ikke, alle helgene i mai er opptatt, og juni begynner å bli fullbooket. Deretter kommer juli hvor småttisene skal flys eller kjøres rundtomkring i helgene slik at de kan avleveres og hentes for barnepass i ukedagene siden barnehagen er stengt i juli. Og deretter kommer nær fullbookede ferieuker i august med familen. Deretter er 2 helger booket ifbm utenlandstur i september... Men det er vel fint å dra på tur (i Norge) i oktober og november også?? :roll:
Får vel satse på at 2012 blir en bra sesong! :safari: :mrgreen:
.. men er ihvertfall ferdig med snorkelløsningen..:roll:
"Konebilen" er fortsatt den foretrukne bilen på langkjøring. Siste helga i juli og første i juni ble det mellom 200 og 250 mil på den. En halv tur med barn i baksetet og en og en halv tur uten barn (lenge siden! :mrgreen:)
Ellers så er det en vannlekasje inn i fotbrønnen på høyre fremre side som har irritert meg grundig siste månedene. Vannet kommer antagelig ovenfra i vindusramma, og i fra hjulbrønnen. Og med den nedbørsmengden som har vært siste tiden så har det vært mer eller mindre konstant svamfølelse av gulvmatt. Så etter litt overivrig pirking med diverse verktøy tidligere i uken er det nå tydelige hull hit og dit. En midliertidig fix (til sveisemuligheter er tilgjengelig) er påbegynt. Samt at nye plastinnerskjermer skal monteres midlertidig. (Endelig montering skal skje når nye skjermbreddere ankommer og når enelig fix på vannlekasjen er på gjennomført..)
Taktelt er midlertidig utsatt, antagelig til neste år. Vi får se. Ting endrer seg raskt her i heimen.. :)
I helga ble alternative løsninger for overnatting i bilen sjekket ut. Undertegnede og fruen skulle på Slottsfjellfestivalen, og det var usikkerhet mtp mulig overnatting i Tønsberg helt frem til avreise. (Vi endte opp med å sove på stuegulvet i en 45 kvm leilighet. Selv da vurderte jeg sterkt å gå ut og legge meg i bilen.. :D)
Løsningen i bilen ser slik ut: http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/9be67b06.jpg
...nedslått rygg på baksetet, seter i bagasjerommet og reservehjul som base. Madrass på 183x122x10 cm oppå passer oss med lavt tyngdepunkt. Dvs crashpad for buldring (klatring) ble brukt som madrass. Denne kan brettes sammen i 3 lag og legges i bagasjerommet slik at baksetet ogsp kan bemnyttes som sitteplass under kjøring. Hadde passasjerer med tilbake fra Tønsberg, og det var plass til både passasjerer og ekstra bagasje. Greit overnattingsalternativ som nok vil bli benyttet på et senere tidspunkt dersom jeg/to personer drar på tur med bilen.
Fruen og passasjerer syntes dog Traktoren bråker allt for mye i fart over 100 km/t og mente at det derfor var uktuellt å dra på langtur i den... Jeg tenker litt bedre støyisolajon/div utbedringer av årsak til støy, samt alternative veivalg som unngår 100 km/t soner etter slike kommentarer. ;)
Harald Hansen
19-07-2011, 07:32
Det er stort sett bare kjedelige veier som har fartsgrense 100 km/h... :)
Enig!
Bruk "turist"-innstilling på GPSen ;-)
Hehe! Enig i det! Men noen ganger blir det transportetapper for å komme fortere frem et stykke. Ut fra den sentrale gryta her på Østlandet velges da gjerne slike veier med 100 km/t på. Hjemme i Kvinnherad der jeg kommer fra er øverste fartsgrense 80 km/t og da er støyen markant mindre. :)
Får se om de små dryppene med fordelene som fruen har sett; å få crashpad'en rett inn, taktelt på fjellet (kontra å sette opp gammelt telt i vått&ulendt terreng), ungene digger bilen, osv., veier opp mot komforten i "konebilen". Hun har ihverfall definert den som vår faste klatrebil. :)
Etter ca en mnd uten revers på girkassa har jeg endelig fått reversen tilbake! Filterbytte og ny girolje var nok med på å løse opp den dritten som blokkerte reversen. Samtidig har jeg avtalt å kjøpe en 5-trinns manuell girkasse for å få ned turtallet nær det er strekninger med motorvei som skal forseres, denne skal monteres samtidig med ny vannkjølt IC og "forbedret" dieselpumpe skal inn i bilen. Blir bra dette,
Testa ellers bilen i ett av kjøreområdene for Kongsberg offroadklubb tidligere i uken, og vading med vann på/over venstre frontlykt avdekket manglende pakning/forsegling av lukta! :lol:
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/b48519f3.jpg
Nå begynner bilen virkelig å nærme seg slik jeg vil ha den, så da er det turrigg og generellt vedlikehold som gjennstår. Teltløsning er spec'et og det kun å finne alle de riktige argumentene for å trykke på "kjøpeknappen"! :)
Tid til turer burde det også være, om man ser bort fra familen med kone i full jobb og en treåring og en toåring i heimen. Jeg har sagt opp jobben min, og har delvis "karantenetid" uten arbeidsplikt en stund fremmover. Dvs betalt fritid. :) Hva jeg skal ta meg til etter det aner jeg ikke noe om enda, har nettopp søkt på en jobb, men om det blir noe av den får vi se etterhvert.
Mye tid til tanker rundt bil om dagen siden jeg nå teknisk sett er hjemmeværende husfar. (Målet er å finne meg en jobb igjen innen april/mai neste år. Gjerne så fort som mulig, men haster altså ikke.) Kjenner tankene/ideene girer tiltaksysten langt oppover på skalaen, men etter en operasjon sist uke skal jeg ikke løfte tungt osv. på enda en del dager.
Neste konkrete planer for Traktoren er å få byttet girkasse til en manuell femtrinns i håp om at bilen blir litt roligere innvendig langsetter motorveiene i distriktet. Videre ligger fortsatt den vannkjølte intercooler'en og venter, det samme gjør en ny dieselpumpe som også skal gjøre bilen litt 'smidigere' å kjøre. Ellers så kretser tankene rundt innredning i bagasjerommet ala det Adventurer har laget, samt løsninger for oppbevaring av kokeutstyr, mulighet for å sove inne i bilen osv.
Desverre så står fruen på sitt om at bilen støyer for mye til å benyttes for lengre familieturer, men hun har erkjent at en Geländewagen har særdeles mange fordeler også og har egenhendig uttalt følgende "Kanskje vi skal bytte min bil i en nyere Geländewagen?" :D Tanken er da å finne en nygammel 463 som har akkurat passe lite av nymotens elektronikk til at bilen ikke piper i hytt og gævær, og kan fikses av et "vanlig" verksted eller meg selv. Blir det en slik "konebil" så er hun med på turer med taktelt osv. Dvs. da må det bare bli bilbytte?!! :) Vurderer det som at en geländewagen fra sent nittitallet vil passe bra, f.eks. en G300 med 177 hk dieselmotor. Merking nok så har jeg likevel lyst til å ta turene med Traktoren og ikke en nyere bil når fruen ikke skal være med. Liksom litt mer "basic" over det hele da! :D
Støy ? Isolér mot støy, davel.
Matter i tak og vegger, flytende masse på dørk & gølv burde vel bidra litt til komforten øker i 100 km/t ?
Støy ? Isolér mot støy, davel.
Matter i tak og vegger, flytende masse på dørk & gølv burde vel bidra litt til komforten øker i 100 km/t ?
Jess! Har noen tanker rundt det også. :)
Saken er også at fruen er mektig lei småfeil som hele tiden oppstår på konebilen, og at hun også ser at det er bedre plass i bagasjerommet på en G, samt at barna har mye bedre utsikt fra baksetet i en G enn i Touareg'en hun kjører nå. Sånn økonomisk så er det heller ikke så stor overgang fra den til en en G fra den bilen. Jeg ønsker selvsagt å beholde Traktoren som bil/hobby, selv om det kommer en nyere G i heimen. Må jo fortsette det "prosjektet" jeg har begynt på.. ;)
Tar gjerne i mot tips på hvordan man kan isolere bilen best mulig! (med hva og hvordan)
Eg har sprøyta nois killer i min Hiace, og det er merkbart mindre støy i den.
Sprøte hele bilen innvendig.
Det er to tråder her på forumet med mye info om temaet isolasjon mot lyd og temperaturer. Denne (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1039), startet av Ruffsen og denne (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=2286)startet av undertegnede, siden jeg da ikke fant den eldre tråden. Det er mye bra man kan gjøre og effekten kan bli en imponerende endring, men det er også muligheter for å gi seg selv nye problemer med fukt etc....
Sist helg ble motoren utmontert og diverse endringer påbegynt, men desverre strandet det på noen manglende deler som nå forhåpentligvis er i posten.
Motoren skal få litt "dundersalt"-teknologi. Og for å pisse litt i grava, ihverfall gjøre stikk motsatt av hva enkelte i G-menigheten anbefaler, så blir det også montert inn en 5-trinns manuell girkasse. Identifisering av løsning, og forhåpentligvis produksjon av monteringsdetaljer for vannkjølt IC kan også bli gjennomført kommende uker. Videre så har et sett 18" hjul for GW blitt byttet bort i lovnad om bagasjeromsinteriør ala det Adventurer har laget seg for sin 460. :-)
Blir nesten så bilen må få seg en lengre testtur senere i høst! :safari:
Harald Hansen
28-09-2011, 21:55
Hva er kontroversen med girkasse? Kan noen forklare det for en ikke-GW-mann?
Harald: 5 trinnskassene i GW kombinert med den gode gamle 5 sylindrede 617 motoren,er selve oppskriften på trøbbel. De holder greit kombinert med bensinmotor, da disse ikke har noe særlig moment i bunnen. Med sugedisel går det også greit, disse klarer knapt dra bilen på 5gir på flatmark uansett. Med 617STT eller 617A motor, altså med turbo / overlading, får motorene ganske mye moment på lave turtall, og det er ikke kassa designet for. Kombinerer man dette med GW `ens egenvekt, kanskje litt hengertrekking osv, er dette oppskriften på trøbbel i detalj.
Får vel legge til til slutt, at kassa, som internt betegnes som GL 275
SELVSAGT IKKE er laget av Benz, men av Getrag, som er en ren transmissionsprodusent. Mercedes lager ikke problemer, de gjorde iaf ikke det på 70 og 80 tallet...
Det store underet for meg, er åssen i alle dager MB kunne finne på å montere noe sånt i sine kvalitetsbiler
Espen gav et grei svar på spørsmålet, kassa skal ikke ståle så høyt dreiemoment. I tillegg foretrekkes ofte automatkasser av de som driver med mye offroadkjøring da bilen sånn sett blir litt smidigere å kjøre.
Samtidig som dette er "sannheten" så testet jeg i sommer en bil som en stund har gått med kombinasjonen OM617A (Turbodiesel), finnlandspumpe (dieselpumpe med mye høyere mating av drivstoff) og Getrag manuell 5-trinns girkasse. Girkassa gikk fortsatt helt fint, og 5' giret var en nytelse på motorveien, selv om motoren var skremt opp i nær dobbel kapasitet av en OM617A.
Ryker kassa fort så er jeg enegenlært erfaring rikere og det er vel bare å få sendt den gamle originale automatkassa på service. (Den slurer på fjerdegiret, og den automatkassa jeg har hatt i mellomtiden har mistet reversen..)
Jeg hadde GW med 5-trinns Getrag. Den gikk det meste av livet med turbomotor.
Jeg brukte bilen mye med henger, mange store lass.
Hadde aldrig problemer med kassa de 12 årene jeg hadde bilen.
Noen røyker hele livet også Vidar, og " tar ikke skade av det ". Husk at de nyeste 5trinnskassene idag er 25 år. De som fortsatt er i omløp, har som regel først levd ganske enkelt på en 230GE, 280GE eller 123 bil. Da lever de nok et ganske lett liv.
Da har bilen vært på veien igjen en stund. Med 5-trinns manuell girkasse, lånt Finnlandspumpe, og halve løsningen for IC montert (Innerdel for luft, radiator for vannkjøling) gjennstår. Foreløpig erfaring er at bilen har mye mer kraft å kjøre/trekke med, den bruker en del mindre diesel, og et 5te gir er veldig behagelig å ha på motorvei. :)
Da ligger det noen vannfaste kryssfinerplater klar for kapping til innredning i bagasjerommet. Skal drodle litt først og se om det blir en løsning ala det Adventurer har, eller om jeg skal bygge for litt andre alternativer.
I første omgang skal jeg ikke ha skuffer under hevet gulv, her skal det være plass til å stikke langrennski og alpinski på langs inn under hevet gulv & baksete i bilen nå på vinteren. Videre funderer jeg på en løsning som gir overnattingsplass ved halveis (seterygg) eller helt (hele setet slått sammen og vippet frem) nedfelt baksete. Dette muliggjør overnatting inne i bilen for opp til to personer.
Må jo ha noen bilder i tråden! :-)
Skitten bil..
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/46a01346.jpg
Og Litt "reklame" må man ha! :D
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/ca150831.jpg
Under to timer på å demontere front, ut med radiator, inn med radiator, og montere fronten igjen, det er vel ikke så ille for en jallamekaniker er det?
Harald Hansen
29-11-2011, 08:23
Under to timer på å demontere front, ut med radiator, inn med radiator, og montere fronten igjen, det er vel ikke så ille for en jallamekaniker er det?
Det kommer jo an på om bilen virker etterpå... :mrgreen:
Det kommer jo an på om bilen virker etterpå... :mrgreen:
Tja, har kjørt ca fem mil til nå i dag og den virker utmerket! :)
Knakk dog av en bolt som fester grillen mens jeg holdt på i høstmørket, så grillen henger kun fast oppe og nederst til høyre. Satser på at høy lyd ellers i bilen og markant lufttrykk forfra gjør at den holder seg på plass og ingen vibrasjonsstøy fra grillen høres inne i bilen. :lol:
Gamlel GW, dvs 460 modellen er en genial skibil. :D
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/b49ab9fd.jpg
Skiene rett inn i bagasjerommet og 5 sitteplasser tilgjengelig. Planen er å få på plass en hylle som går i høyde med overkant av hjulbrønnene. Da kan skia stikkes under og skisko, hjelmer ++ legges oppå. Funderer litt på løsning med skuffe nederst i sommerhalvåret og "skirom" på vinteren.
Bilen skal snart få et snev av "high-tech" i seg, ihverfall om man sammenligner med standarden på resten av bilen.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/da5d7c0c.jpg
Mye småkjøring (5-10 minutter) om dagen, merkes på batteriet. Defa Futura styringspanel skal monteres sammen med Defa batterilader og trmperatursensor. Da kan bilen stå på vedlikeholdslading hele natta og styringspanelet fyrer igang motor og kupevarmer basert på utetemperaturen.
Kan bli bra dette!
Jeg fikk noen spørsmål om hvordan jeg hadde montert snorkel på G'en min for en tid tilbake så jeg tenkte å legge inn en liten gjennomgang her.
NB! Snorkelen er plassert lenger bak hos meg meg en den gjøres originalt. Dette er av to grunner, snorkelen kommer mer ut av synsfeltet forover og innfestingen på innerdelen kan gjøres enkelt på 460 utgaven av GW.
(medfører dog litt kapping av festeplater for snorkel, og man får en konflikt med hjørnet på panseret når det åpnes dersom den kommer for langt bak.)
Det første jeg gjorde var å lage et hull i ytterskjermen på bilen.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0153.jpg
Hullet er tilpasset formen på sluttstykket på snorkelen. Dette skal passe sammen med motstykket som ligger innenfor skjermen.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0154.jpg
Inntak på luftfilterboksen ble kappet og hull i innerskjerm ble laget tilsvarende.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0366.jpg
Alle hull og flatercsom er kuttet/skjært i ble overflatebhandlet og lakkert for å redusere rustdannelse.
Her er delene som skal inn mellom snorkel og luftfilterboksen satt sammen for prøvemontering.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0374.jpg
Legg merke til de sorte sluttstykket som skal passe på snorkelen, dette har en oval åpning mot snorkelen.
Jeg har brukt en eksosklemme for å kunne skru fast rør og sluttstykke i innerskjermen. (Ved å plassere snorkelen langt nok bak passer dette akkurat. Plasseres den lenger fremme så blir det større avstand mellom inner og ytterskjerm..)
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0369.jpg
Festet med eksosklemme sett fra motorrommet.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0372.jpg
Røret mellom snorkel og luftfilterboksen blir liggende helt oppunder skjermen og plast-innerskjermer til G passer helt fint under.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0368.jpg
180 gr silikonbend mellom aluminiumsrøret og inntak på luftfilterboksen.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0367.jpg
Aluminiumsrøret har 3" diameter, silikonstykkene, og sluttstykket for snorkelen tilsvarende. Alle overganger ble sikret med slangeklemmer, samt at mellom snorkel og sluttstykke, pluss rundt gjennomføring for silikonbend i innerskerm ble det benyttet Tech7/Sikaflex (husker ikke hvilket av disse produktene jeg benyttet denne gangen.)
"Sluttresultatet":
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0160.jpg
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0159.jpg
Jeg gjorde forresten noen modifikasjoner på feste/avstiver for snorkelen da motstykket som skal plasseres på innsiden av skjermen ikke kom langt nok bak pga min plassering av snorkelen. (Lenger bak en originalt.) modifikasjonen bestod av kapping av mottstykket og nye skruehull.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Snorkel/IMG_0156.jpg
De to neste "prosjektene" ble påbegynt i dag. :-)
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/elektrisk/3a736384.jpg
For Defa-løsningen så gjenstår det å trekke kabel på plass innvendig til kontrollpanel samt koble til strøm/signal fra tenning.
Resten kommer det kanskje mer om senere. ;-)
Harald Hansen
24-01-2012, 20:13
Ser jo bra ut, dette!
Skrotsnokelaget
24-01-2012, 21:22
Håper Defa har gått opp litt med ladespenningen.Mener å huske de ble satt på 13.6 volt når jeg jobbet med de.Lagde noen til eget bruk som ble justert til 14.4 som vel er ideelt.Uansett får du tøyet levetiden mye på batteriet med den laderen.Når det da tar kvelden så er det ikke noe bønn.Bare å kjøpe nytt.
KapteinMike
24-01-2012, 23:59
det jeg alltid har lurt på er hvorfor det står denne siden opp på defaladern?
har selv den 10A defaladern i chevyn og angrer ikke på kjøpet
men den er stor og klumpete, så min plassering ble delvis liggende men ikke enn jeg ser kontroll-lampa.
Jeg velger tolke den This side up dit at står laderen med toppen opp vil vanninntrenging bli vanskeliggjort.
Ligger'n på siden kan vann muligens renne inn mellom lokk og bunn ?
Jeg velger tolke den This side up dit at står laderen med toppen opp vil vanninntrenging bli vanskeliggjort.
Ligger'n på siden kan vann muligens renne inn mellom lokk og bunn ?
Har kanskje også med at da blir alle tilkoblinger vendt nedover, dvs 230V koblingene ligger ganske beskyttet vertikalt inne i koblingspunktene og 12 V/signalpunktene har avrening ned langs kabel og ikke ned på boksen (eventuell kortslutning.)
Håper Defa har gått opp litt med ladespenningen.Mener å huske de ble satt på 13.6 volt når jeg jobbet med de.Lagde noen til eget bruk som ble justert til 14.4 som vel er ideelt.Uansett får du tøyet levetiden mye på batteriet med den laderen.Når det da tar kvelden så er det ikke noe bønn.Bare å kjøpe nytt.
Er da ferdig med å få installert Defa'en. Kan bekrefte at den gir 13,6v... Litt knot å trekke kabler inne i dashbordet uten å demontere, men det ble bra til slutt. Temp-sensoren fra panelet skal også være med og styre lengden på tiden motorvarmer/kupévarmer skal gå, så får vi se om den justerer oppstartstid eller bare varmer lengre.. ;)
Har også funnet plass til batteriseparator og automatisering/hovedstrømbryter. Valgte denne plasseringen for å få det nært startbatteri og samtidig lengst mulig unna varmen fra eksosen. (Som kan bli ganske høy med den "tuningen" som er gjort på motoren.)
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/elektrisk/99ca71fd.jpg
Litt bedre kabling skal det også bli når jeg har alle koblinger i hus. Det får uansett vente litt.. å jobbe utendørs på bilen med bare hender i en del blå grader som biter litt godt påvirker prioriteringene! :lol:
Da er det montert 150A dynamo i vogna. Mer strøm til forbruk, og lading av batteriene. :lol: Et lite steg opp fra den originale 55A dynamoen håper jeg.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/Ny%20dynamo/e39669b7.jpg
Litt mer om jobben og dynamoen finnes her (http://gwagen.no/forum/16-Medlemmenes-biler/736-Traktoren-min?limit=10&start=210#2733).
Harald Hansen
15-02-2012, 20:10
Rød og gild! :D
Rød og gild! :D
Nesten som brannbilen din!:mrgreen:
Hva er ladespenningen ?
A-tallet på dynamoen har som vi husker liten ( ingen) betydning om den ikke gir nok spenning....
Ladespenningen ligger på 14,1 - 14,3V. (Målt over batteripolene under kjøring.)
Spenningsregulatoren ligger på utsiden så denne kan nok byttes til noe som gir f.eks. 14,4-14.6.
Seriøst prosjekt, gratis Terje!
Jeg lurer på om den nye er vanntet? Den gammel er jå, ikke sant? min har sin egen små snorkle :-)
Seriøst prosjekt, gratis Terje!
Jeg lurer på om den nye er vanntet? Den gammel er jå, ikke sant? min har sin egen små snorkle :-)
Nei, tror ikke det. Dvs ingen snorkel. Det hadde heller ikke den forrige som fungerte fint med vann opp på panseret. :lol: Dynamoen på M110 motoren hadde heller ikke snorkel. Om du ser på din 463 så har nok heller ikke den det. Tror Mercedes sluttet med snorkelløsning på et eller annet tidspunkt.
Den nye dynamoen har ingen "åpne" partier, dvs eventuelt vannlekkasje må skje rundt aksling, bolthull, eller sammenføyinger mellom delene i dynamohuset.
Nå håper jeg at strømforsyningen under kjøring er på plass.
Har også aux-batterier, batteriseparatorer, og kabling liggende i boden, samt venter på et en "batteriboks" slik at jeg kan få inn to mindre batterier i motorrommet på bilen og ett som innimellom vikarierer i bagasjerommet.
Dvs. tankene dreier til bake på innredning til bagasjerommet. Siden bilen også igjen skal brukes til/fra (ny) jobb som er 20-30 min hver vei (avhengig av trafikk), OG jeg er glad i musikk, så skal det forbedres litt på dette området også. :lol: Snuser derfor litt på å lage innredningen til bagasjerommet modulært, slik at jeg kan ha to sub'er bak der til daglig bruk for å få litt bass og så kan disse tas ut/byttes ut med f.eks. en kjøleboks når man er på tur og trenger den ekstra plassen. Litt Lego-tankegang altså!:D
Jeg tror din tanke om modulaer innredning er bra. Jeg gjoer det samme. Skal ikke ha noe fastmontert unntatt koeyene, som kan vippes opptil veggene. Innredningen blir i diverse bokser som kan flyttes etter oenske. Jeg synes vanlige bobiler er overfylt av vegger, skap etc. De er rett og slett fulle og man kan ikke bruke dem til noe annet. En annen bra ting med modulaer innredning er jo ogsaa at man kan bruke plassen utenfor bilen som boareale. Saerlig om man har markise selfvfoelgelig. Man flytter ut noen loese stoler, bordplate, boksen med byssa og boksen med mat, saa har man stort kjoekken med spiseplass og utsikt. Citroen 2cv hadde litt slike loesninger. Moro.
Jupp! Jeg liker tanken på fleksibilitet mtp bruk av bilen.
Siden det også skal legges opp strøm bak i bilen så skal jeg ha på plass en automatsikring/hovedstrømsbryter på vegg/under baksetet og en i motorrommet på samme kabel. Da har jeg en sikring ved hver batteribank som slår inn dersom det blir kortslutning på kabelføring bakover, og de kan brukes som trygge punkter til å slå av strøm/12V bakover når det ikke er batteri/strømbruk bak i bilen.
Siden jeg skal ha 2 stk sub'er til musikk så er tanken å bygge inn forsterkerene til disse i de samme modulene. Løsning rundt kabling for strøm og lydsignaler er rimelig greit. Hvordan modulene skal festes sammen er jeg foreløbig ikke helt sikker på, men her finner jeg nok ut en "Lego" løsning. Har noen tanker rundt at de skal låse hverandre på plass, hvor innfesting av baksetet låser hele innredningen.
Skjer fotsatt fint lite på bilfronten om om dagen. Alle deler ligger klare mer eller mindre, noen plater skal kappes og innredning bygges. Aller først bør det kjøpes inn og byttes glødeplugger. Men 120-140% innsats på jobben, småttiser som skal ha sin tid før kl åtte på kvelden, en haug med klubber som skal kløyves til ved for kommende vintre, hus som skal males, osv, osv.. og turer i helgene gjør sitt til at det ikke settes i gang så mye på bilfronten (bortsett fra at bilen brukes daglig.) Mulig lyse sommerkvelder etterhvert kan prioriteres inn til å få gjort litt innsats på Traktoren, det klør ihvertfall i fingrene etter å få gjort det før høsten kommer! :-)
Vel.. tilbake til "basen" etter fire dager i bartebyen og motivert av mitt eget sleivspark til meg selv så gikk jeg i gang med et nytt strøk lakk på batterikassene til bilen. Grov og brutal lakkering med pensel. Formålet er å ha et beskyttende lag med lakk over stålet.
http://i1236.photobucket.com/albums/ff456/terjekald/GW/elektrisk/6ef87448.jpg
Etter å ha begynt å lakke/male på den første delen så stemte ikke fargenyansen helt?? Fortsatte, og leste etterpå på boksen at jeg hadde tatt feil.. Batterikassene vil nå få en "smijernseffekt" på utseendet... Ikke helt som planlagt, men funksjon og nytte er fortsatt like bra. Kanskje jeg skulle lakke hele motorrommet med denne lakken! :mrgreen:
Ja for med den fargen blir det lettere å gjøre feltreparasjoner der ?
Men det skal nå engang være "en" farge så hvorfor ikke ?
I virkelig gamle dager, dengang jeg var ung :-), skulle noen motorer og denslags være malt med hammerlakk, som i dag vel kalles Hammerite. Gjerne grå eller grønn, men finnes i mange farger. Jeg syntes det så kult ut. Kanskje jeg egentlig gjør det ennå, men jeg har ikke sett noe sånt i det siste. Kanskje jeg også skulle titte mer på det. Jeg tror det er meningen at det i tillegg til å se bra ut skal beskytte mot rust og tåle varme. Det gir altså et utseende som om overflaten er hamret. Jeg tipper den malingen du har brukt er noe tilsvarende?
Yupp! De første strøkene var med matt/blank Hammerite, mens det siste strøket tilfeldigvis kommer fra lik boks merket med "Hammer effect" (eller deromkring) i liten skrift. :lol:
Husk at ved bruk av Hammerite hammerslagslakk, er det komplett umulig å få NOEN ANDRE FORMER FOR LAKK til å sitte skikkelig oppå.
Hammer-effekten kreeres av silicone, som gjør det umulig å få feste for andre produkter. Greit ha i bakhue om man noengang vil f.eks bytte farge...
Disse batteriboksene skal være svarte så lenge de er i mitt eie. Med/uten Hammer-effekt. Skulle jeg mot formodning få lyst til å ha de røde/orange/grønne/etc... så får jeg slipe dem ned (til metallet) før jeg begynner på nytt igjen. :D
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.