PDA

Se full versjon : Oppvarmet vindusspylervæske

Harald Hansen
03-12-2006, 07:13
Varmt såpevann er jo mer effektivt enn kaldt såpevann, det vet jo enhver som har vasket noe som helst. Men allikevel vasker vi frontruta med kaldt vann.

Et triks er å kjøre spylervæska i slange noen ganger rundt en radiatorslange før den går ut på ruta. Problemet er at veldig varm spylervæske kan få en kald rute til å sprekke...

Webasto lager et system som heter HotShot. Der er vannet termostat-regulert. Hadde det vært noe?

Skrotsnokelaget
05-12-2006, 10:22
Endel Mercedeser har oppvarming av spylertanken.En tur på hoggern burde fikse den saken.

Harald Hansen
09-10-2008, 12:26
Det ser ut som om HotShot er et amerikansk produkt, men produsenten går muligvis dukken (http://www.autoblog.com/2008/10/08/gm-drops-hotshot-windshield-washer-system-after-expensive-recall/) etter at GM må ha en tilbakekalling på biler utstyr med systemet.

Harald Hansen
08-02-2010, 10:32
Nå er det et annet vindusspylervæskevarmeprodukt (puh) på markedet, omtalt i VG: http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=597840

Det heter Alphaterm, og koster en 990,-. Men følgende uttalelse dempet i hvert fall mine forventninger:

Basert på de første erfaringene, er Engebretsen noe skuffet.

- Mål og mening med systemet er veldig bra. Jeg forstår at varm væske bedre fjerner fettstoffer og smuss. Jeg ønsket meg en aha-opplevelse, men fikk ikke egentlig det, sier Engebretsen.

Han understreker at vurderingene av systemet er gjort ut fra erfaringer over to uker.

Boksen ligner forresten mye på slik jeg husker at HotShot-boksen så ut.

sig
08-02-2010, 11:41
Min gamle merc fra 96 har oppvaming av spylerveske som standard, et element som går nedi der. Har ikke sett så mye på det, men tror det er kjøleveska som tar seg en ekstra tur nedom der.

Reisende Mac
08-02-2010, 12:10
Er ikke dette littegrann samme prinsipp som en snøkanon? Dusj varmt vann ut i kald luft, så får du snø... :lol:
Hvordan virker dette i steng kulde? Jeg synes det er et problem når temperaturen drar seg ned imot de 20 blå, at spylervæsken treffer frontruta, og så fryser den ganske momentant. Hvis den i utgangspunktet var oppvarmet, vil ikke da alkoholen i den fordampe kjappere, og ising være et enda større problem?
På den annen side, så ser jeg jo poenget med å varme opp tanken, for i 20 blå, så blir nesten all spylevæske til sørpe, eller enda værre: til is.

sig
08-02-2010, 12:50
Har ikke sett på dette som varm spylerveske med tanke på renhold.

For meg har jeg sett på det som at den ikke fryser og blir slusj.... ofte er vanlig spylerveske 12 eller 15 grader minus på vanlig butikk, nå har vi hatt perioder på over 20 ganske lenge.

Harald Hansen
08-02-2010, 13:21
Er ikke dette littegrann samme prinsipp som en snøkanon? Dusj varmt vann ut i kald luft, så får du snø... :lol:

Vindusspylerdysen forstøver ikke vannet i noen grad, så jeg tror kanskje ikke man får samme fenomenet da.

Stig
08-02-2010, 22:39
Snøkanoner bruker ikke varmt vann vel...

avdem
09-02-2010, 07:09
Nei, jo kaldere jo bedre, dysene og lufttrykket som står for forstøvingen. Vann med innslag av humus er enda bedre......

Stein
20-02-2010, 19:15
Vet ikke om det finnes snøkanoner som bruker varmt vann. Jeg har ikke sett det, men det er et fenomen som kunne begrunne noe sånt. Om det er VELDIG kaldt, og man slenger et glass kaldt vann ut i luften, ser det ut omtrent som vanlig. Det er mulig noe av det fryser før det treffer bakken, men det ser ikke sånn ut. Om man i stedet bruker kokende varmt vann, skulle man tro det frøs enda mindre, men det stemmer ikke. Det som faller ned minner om snø. Jeg har prøvd det og dette er ikke tull.

Jeg har ikke sett forklaringer på fenomenet, men om jeg skulle gjette: Om vannet er 5 grader og luften er minus 25, gir det en kontrast på 30 grader. Om vannet er 95 og luften -25, blir kontrasten 120 grader. Kontrasten gir en så voldsom fordampning at vannet blir til damp nesten umiddelbart. Som damp er vannets overfalte så ekstremt mye større enn som dråper at nedfrysing går øyeblikkelig, og man har snø.

Jeg vil tro at den eneste effekt man får om vinteren med oppvarmet spylervann er at væsken holder seg flytende i systemet. Det er ikke så langt fra spylerdysen til vinduet, men det lille volum væske man bruker til en spyling har svært liten masse til å lagre varme. Det den ikke mistet når den varmet opp slangene opp til dysene, blir definitivt borte når den tynne strålen går gjennom iskald vind. I tillegg ville en økt renseeffekt avhenge av at væsken kunne varme opp skitten. Det skal MYE spyling til før man får økt temperaturen på en frossen frontrute merkbart, selv om væsken var varm. Selv om sommeren tror jeg effekten er minimal.

Jeg lurer på om det kanskje er bra at spylervæsken er for tykk når det er veldig kaldt. Da bør man jo faktisk la være å bruke den... Ikke veldig hyggelig å plutselig ha melkehvit frontrute om man glemmer seg og spyler litt. Det har skjedd meg ja. :-) Det er jo heller ikke mye skitt som kommer på ruta når det er som kaldest.

Stein

Harald Hansen
21-02-2010, 07:59
Det er jo heller ikke mye skitt som kommer på ruta når det er som kaldest.

Nå salter man jo til lavere temperatur enn før, så nå begynner det å bli litt vanskelig å holde ruta ren i bynære strøk til tider.