Se full versjon : Turhenger, idemyldring
Jeg sysler litt med tanken på en turhenger. Kravet mitt er at jeg vil bruke samme hjul som landrover av praktiske og tøffe årsaker. Selv om jeg ser voksen ut er jeg ofte bare en gutt innimellom som liker tøffe ting.
Jeg har en 110 defender delebil med bra bakkasse. Den er 2 dørs og kan egne seg. Innvendig lengde blir 2,1m og det er mulighet til en seng. Jeg kan bruke en aksel fra en 88" jeg har liggende der jeg fjerner all innmat og samt klokka slik atr akselen blir slett under.
Det blir da bladfjører. Ramma må bli noe hjemmemekk for å spare inn litt vekt. Totalvekt er jeg usikker på, men vil tro den kommer godt under 750kg, selv om jeg har lyst til å montere bremser siden akselen har trommel.
På taket vil det bli taktelt og awning\ persiene.
På en annen side er dette på en måte som en campingvogn. Det enkleste ville vært å få tak i en liten vogn, gjerne en Kip siden jeg liker fasongen, og røska bort den tandre akslingen og under med en av type som nevnt over med ordentlige hjul. Er man frekk og monterer defender skjermutbyggere etter å ha saget plass ville dette sett bra ut. Litt 3" lett rør i hjørner osv ville kledd vogna..Trur eg..
Og det er nå dere kommer med forslag og innvendinger!
Terje K.
18-02-2011, 12:27
Morsom plan :-)
En rask vei til målet (og godkjenning) kunne være Tysses 'afrikahenger', med LR-boltsirkel/-hjul og påløpsbrems. Da kunne du ta av standardplanet og sette på LR-kasse. (Kfr PM)
Jeg ser for meg at du kanskje får en utfordring hos Biloveroppsynet med godkjenning av bremset 88-aksling, ettersom de vel kun godtar mekanisk?
Eller kunne det kanskje løses med at mekanikken i draget påvirker en hydraulikksylinder?
Mvh Terje K.
Bremsene tror jeg nok jeg skal lure til på et vis. Det må da finnes hengerbremser med samme trommeldiameter som seriebil? Om det gjør burde litt donordeler kunne brukes.
Det enkleste ville vært å bruke hydraulike bremser men har forstått det slik at det ikke godkjennes. Selve akslingen vil jeg tro blir godkjent som jeg tenker. Har gjort lignende før og det har blitt godkjent, selv om det er noen år siden.
Tyssehenger ville vært flott, men det aner meg at det vil koste. Hengeren blir på en måte lavbudsjett.
Du trenger ikke ta en hel aksel og bygge om. Bruk et rør og sveis på flenser som passer til stubakselen.
Skal du modde bremser sjøl vil jeg tatt en prat med øvrigheta først.
Og skal du modde, så hva med å bruke skivebrems fra RRC og mekaniske kalippere
X-eng har jo det, koster sikkert litt, men er det ikke andre som har det også?
Det vil bli brukt rør på akslingen. Skivebrems, tja, tjo, men ser for meg enda mer argumentering med øvrigheten, særlig om cliper ikke er godkjent for brems i Norge.
Trommel er velkjent, og dokumenterer jeg godt hvordan jeg gjør det vil jeg tro det vil gå.
Kostnad er også vesentlig, selv om skiver kan bli like rimelig.
Har ikke Saab håndbrekk rett på caliper tro?
Jf. godkjenning av importerte Sankey-hengere, så er politikken at hengerbrems (skiver) som faktisk virker, nei det vil vi ikke ha.
...og de blir heller ikke godkjent med dokumentasjon fra MOD, for "Vi veit ikke om de er til å stole på"
Forstå det den som kan :roll:
Men om vi forlater akslingen for en liten stund tar jeg gjerne tips på resten av hengeren.
Linker til andre fine hengere?
På landstreffet var det en Nederlender som hadde bakparten av en defender som turhenger. Er det noen som har bilde av den eller andre?
hva med å lage kassa sjøl, i stedenfor å bygge om ei pickupkassse.
Du kan få den skreddersydd med bedre proposjner. Det er et eller annet som ikke stemmer helt med PU-kassa på en henger.
Utfordringen ligger i å få Buen øverst på sidene, selve signaturen på Land Rovere. Men med et par bjelker og et rør, et besøk av naboen og trønders kløkt, bør det la seg gjøre?
Taket bør kanskje ha en avrunding i front for å se bra ut?
Det er ikke snakk om en PUkasse. Vurderte bakparten på en standard 110! 2-dørs.
Men likevel, du har et poeng.
Hva burde jeg bygge den av?
Harald Hansen
18-02-2011, 18:02
Linker til andre fine hengere?
Her (http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=365) er en massiv tråd om kommersielle terrenggående turhengere.
Aluminiumsplater. Lettere å forme enn stål. Finns en myk kvalitet, 0,8 mm, som er lett å jobbe med. Ser for meg at plata må knekkes i 75-80 grader, og så bokkes over røret. En haug med tvinger og litt flaks, så bør det være mulig
Dette tar du og Fosen på strak arm :safari:
Hvor får man tak i klink til alu, og må man ha spesialutstyr for klink?
Klink er penere enn popnagler, derfor.
Her (http://catalogs.indiamart.com/products/aluminium-rivet.html) :-) ...trur eg
Jeg bygde opp en cargo henger og brukte alu plater som var ganske tynne, og som hadde et slags sikk sakk mønster i seg. Lik slik man setter opp "Franskgjerder"....
Men på de meterne som langsiden var på, måtte jeg til med en avstiver. Når man kjørte med stor bil foran, så ble det et vacum og innsug på midten av langsiden.
http://www.gjelstenli.no/index-filer/image787.jpg
hvis en lager "setebenker" er vel problemet med avstivning løst?
Det er vel litt begrenset hvor høyt en sete benk kan være. Det Var på toppen den ble suget inn. Men nå har jo jeg kun pressening da. Måtte til med en avstiver stang på toppen.
hvis Rolf får til defenderknekken/buen og Cappings, så er det bra avstivning.
Med "setekasser" i tilllegg vil jeg tro den fint kan være 3 meter eller mer uten at siden bøyer seg.
Drodla hue mitt angående skivebremser; ikke særlig lurt. Blir vanskelig å få til ryggeautomatikk, og da er det jo verdiløst, og ulovelig.
Er det ryggeautomatikk på amerikanske hengere?
Er det ryggeautomatikk på amerikanske hengere?
Jeg tror, med vekt på tror, at de deaktiverer systemene når de legger inn revers. Sikkert fra ryggelys-kretsen. Mao. elektrisk operert.
Har iaf sett 2 hengere som har vært sånn, men usikker om det er vanlig..
I gamle dager var det lovlig med sperre for bremsene slik at de ikke hang på når man rygget. Dette virket godt, faktisk så bra at det ble ulovlig.
Om jeg bygger alt nytt nærmer dette seg en campingvogn. Hva med isolerte vegger fra cargoskap\ lastebilskap? Solide runde vinkler i hjørner som binder det hele.
Da er det design osv som må planlegges.
Adventurer
19-02-2011, 15:12
Jeg har planer om å bruke sånne aluminiumshjørner, for å henge sider og skillevegger sammen på hengeren min.
Det ser ut som 9 mm kryssfiner, kledd med syrefast 0,7 mm plate, blir løsningen på min. Vil ha kryssfineren der for å gjøre det lettere å skru fast enheter som skiuffeskinner, skilleveggene og annet.
RUFO har slike alu hjørner i diverse dimensjoner og lengder. De har flere alternativer enn det man kan se på hjemmesiden deres, og noe større enn 30 x 30 mm ønsker jeg meg for nok stabilitet.
www.rufo.no
Hvis dere kikker innom RUFO, så legg merke til prisen på flyskinnene deres :-) Billigste jeg har sett hittil, også sorteloksert da!!
ole_jacob
19-02-2011, 21:27
Engelsk henger til GMC 2,5t krigslastebil har LR-boltsirkel.
Jeg har en stående..... med skilt :)
Husker ikke i farten om den har bremser, men trolig ikke. Kun parkbrems.
Hjula på bildet er 13".
For en kreativ sjel går det sikkert an å få ned egenvekten på denne endel.
Og evt. bygge om draget til kulehandske.
Fås kjøpt for relativt rimelige penger i HMK-miljøet.
"Appleby Trailer" heter den visst...og bildet viser en tilfeldig henger.
EDIT; I følge vognkortet er det egenvekt på 600 kg og totalvekt på 1350 kg, altså 750 kg nyttelast.
Jeg har en sånn aksling liggende. Firkantrør i akslingen,trodde jeg. Akslingen er heljern! En mann greier ikke å bære akslingen.
Problemet med den er at den ikke har plate som viser last og kapasitet. Derfor umulig å få godkjent, med mindre jeg kan dokumentere..
Da er ramme med landroveraksling på skilter. Totalvekt 1440kg. Nå gjenstår resten. Har en bakpart fra 2-dørs defender der sidepaneler er uten vinduer. Vil det se sykt ut å dra på en halv bil?
Da er ramme med landroveraksling på skilter. Totalvekt 1440kg. Nå gjenstår resten. Har en bakpart fra 2-dørs defender der sidepaneler er uten vinduer. Vil det se sykt ut å dra på en halv bil?
Ja. Det vil se sykt ut. Sykt kult! :D
Kjør på!
Harald Hansen
10-08-2011, 15:07
Hvordan går det med dette prosjektet? :)
Ideene trenger på. Det hele endte med flere halvferdige prosjekter. Fikk tak i en bakkasse fra en 109 med siderom fra en verkstedvogn. Midt oppi prosjektet dukket det opp Bantamhenger som jeg også MÅTTE ha. Før jeg kom meg hjem dukket det sannelig opp en bakkasse fra en landrover hcpu og da måtte jeg ha den også. Før jeg rakk å bestemme meg slo jeg til på en combicamp som igjen ble overflødig fordi jeg kjøpte campingvogn.
Nå er jeg så forvirret at jeg likegodt kjøpte enda ett taktelt, slik at jeg slipper å tenke på hvilken bil jeg ikke skal bruke fordi den heller ikke kan brukes fordi hengeren er halvferdig.
Det eneste som mangler er tid til å dra på tur. Må rydde....
Pussig det gitt..
Fantastisk utgreiing!
Da veit vi i alle fall at i Leksvika, der blir det ikke problem med overnattingsplass om vi ramler innom :D
:lol: :lol: :lol:
Jeg er ikke fullt så hardt angrepet, men kjenner meg igjen! :mrgreen:
Harald Hansen
10-08-2011, 21:58
Noen som vil kjøpe Discoen min billig og hjelpe meg på bedringens vei?
Reisende Mac
11-08-2011, 07:30
Noen som vil kjøpe Discoen min billig og hjelpe meg på bedringens vei?
Siden dette dukket opp her i "turhenger, idèmyldnings-tråden" så tenker jeg da:
Kappe Disco'n i to, og lage DII-henger til DII'en min. :lol: Ville det være mulig å lage henger med drift da mon tro?
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.