PDA

Se full versjon : Hvor kjøper man dieselvarmer

Harald Hansen
04-12-2006, 13:23
Noen som vet om et bra sted å få kjøpt en dieselvarmer type Eberspächer Hydronic eller Webasto ThermoTop? Jeg ser f.eks. at de er en del billigere i Tyskland enn i Norge, men da blir jo garantisaker tilsvarende vanskeligere...

Harald Hansen
04-12-2006, 13:37
Jeg skal montere den selv, altså...

Nå har jeg fyrt av prisforespørsler til to forhandlere her i Norge. Prisene er jo helst hemmelige i norsk næringsliv, så derfor er det viktig å ikke ha de på hjemmesiden sin... :roll:

Standardprisen på ny Eberspächer Hydronic D5W på ebay.de ser ut til å være €879,- med ur og monteringssett. Det er omtrent 7300,-. Da må man trekke fra tysk moms, legge på norsk moms og betale frakt.

Harald Hansen
06-12-2006, 08:49
Oppegård Elektro-Diesel AS har svart på mailene mine og gitt hyggelige og gode svar. Andre forhandlere (som skal forbli navnløse) har ikke en gang klart å svare på en mail siden mandagen...

Prisene Oppegård opererer med på Eberspächer er:

D5W SC 10.965 ink mva
D4W SC 9.256 ink mva
Easystart T 1.006 ink mva (tidsur)
Easystart R 3.558 ink mva (fjernkontroll med av/på) Easystart R+ 4.705 ink mva (fjernkontroll med alle funksjoner/miniur)

I forhold til å kjøpe på tysk Ebay kommer de ikke så forferdelig dårlig ut. Kanskje blir totalen 25% dyrere når alt er lagt sammen? Da har man norsk kjøpslov å støtte seg på, pluss at man har forhandleren tilgjengelig for deler og reperasjoner.

Harald Hansen
06-12-2006, 12:10
Da har Saggrenda Bilopphuggeri svart på min forespørsel om dieselvarmere fra vrakbiler. De sier at de tar de ut fra tid til annen, men bare selve varmeren, ikke resten av anlegget. Prisene ligger på mellom 1000,- og 2000,-, med litt mer for enkelte Mercedeser.

Det jeg lurer på om disse som regel er små varmere beregnet bare for tilleggsvarme på moderne dieselbiler? Da egner de seg kanskje ikke så godt som "før-varmer" for å få lunk i bilen og isfrie ruter?

Skrotsnokelaget
06-12-2006, 15:21
Bråten lastebilhoggeri på Røkkeberg kan kanskje ha noe du kan bruke.Er vel mest 24v men han hogger mye varebil også.Kan være verdt en tur innom neste gang du skal til Biltema for å kjøpe kvalitetsverktøy :D Spøk til side,jeg kjøper mye selv på biltema.Verktøy med ti års garanti synes jeg er helt ok,men de har endel ting som ike holder mål desverre. Kjøpte en drill som er trinnløs med revers og slag for 98.- den virker upåklagelig.

Harald Hansen
07-12-2006, 07:41
Da har Bilelektro AS (http://www.bilelektro.no) svart også. De skal ha 11.000,- for en Eberspächer Hydronic D5W med tidsur. Spørs om ikke dette er gjengs pris.

Harald Hansen
07-12-2006, 07:43
Bråten lastebilhoggeri på Røkkeberg kan kanskje ha noe du kan bruke.

Lastebilhuggeri? Tøft...

Spøk til side,jeg kjøper mye selv på biltema.Verktøy med ti års garanti synes jeg er helt ok,men de har endel ting som ike holder mål desverre. Kjøpte en drill som er trinnløs med revers og slag for 98.- den virker upåklagelig.

Jeg har en del Biltema-ting selv, og synes også det med 10 års garanti er bra. Jeg holder meg dog unna alt som ikke har denne garantien (med unntak av borstativet jeg skriver om i en annen post).

Harald Hansen
08-12-2006, 10:18
Da fant jeg en brukt Eberspächer Hydronic D5W (http://www.espar.com/htm/Specs/water/hydro5.htm)! Den skal hentes i morgen.

Det følger med tidsur og nytt ledningsnett, og ellers er den komplett bortsett fra eksosslangen (potta er der). Hvor får man kjøpt slik slange, tro?

Reisende Mac
08-12-2006, 22:42
Mekonomen har (eller skaffer ihvertfall). Kolberg Caspary leverer til dem.
Evt kan det hende det fremdeles ligger en stubb i garasjen min.
Forøvrig kunne jeg kanskje trenge noe slikt selv også, dog av litt grøvre dimmensjon...