PDA

Se full versjon : Vårpuss av takteltet

Harald Hansen
05-04-2011, 08:46
Takteltet mitt (Maggiolina) er jo i en glassfiberboks. Tenkte den skulle shines litt før sesongen. Er det greit å bruke metoder og materialer fra båtverdenen på det? Noen tips?

haakonbs
05-04-2011, 20:08
Tja. Hvorfor ikke? De fleste båter er jo glassfiber? Min mormor pleide tom å polere plast utemøblene for da ble de mye lettere å gjøre rent om våren :)

BBM
05-04-2011, 22:31
Den er vel lakkert som glassfiber flest er, så det meste for lakkerte flater kan nok brukes, så lenge det ikke er for grovt.

Vidar S
05-04-2011, 22:52
Vil tro det er Gelcoat og ikke lakk. Vanlig båtpolish fungerer uansett.

Stein
06-04-2011, 02:34
Er nok høyst sannsynlig polyester gelcoat som er overflaten ja. Den er oftest ca 0,5mm tykk, altså endel tykkere enn lakk. Derfor kan man rubbe og polere noe mer hardhendt, men gelcoat er mer porøs og mykere enn billakk, særlig om man sammenligner med gammeldags lakk. De produktene som funker på vanlig billakk er også helt ok å bruke på gelcoat.

Ronny S
06-04-2011, 09:19
Knut/ Campingsport som er importør for Maggiolina, Columbus, Overcamp mm, anbefaler å bruke samme vaske- og poleringsmidler som brukes på "plastbåter". Altså polyester og gelcoat.
Jeg skal til med vårrengjøring på mitt Columbus så snart det blir litt varmere ute.

Har brukt noen dager i vinter på en liten rep av teltet. Det måtte til da jeg glemte teltet før jeg rygget inn i garasjen. Men jeg merket det veldig fort...

Ronny S

Stein
07-04-2011, 09:30
Polish etc til båt er kanskje i endel tilfeller samme som det man selger til bil, men i annen emballasje så man kan sette en MYE høyere pris... :-) Det som er en vanlig forskjell på de produktene som faktisk er spesiallaget, er at de ofte er litt mer hardhendte enn bilprodukter. Det er gjerne litt kraftigere slipe- og renseeffekt, siden gelcoaten er tykkere enn lakk og båter ligger i vann så de oftere trenger kraftigere rensing.

Jeg kan ikke stort om kjemien i billakk, men den er såvidt jeg vet oftest basert på polyurethan. PU er ganske hardt og slitesterkt. Det hender man sprøytelakkerer båter også. Gjerne da "one-off" båter eller når gelcoaten er slitt og må fornyes. Da bruker man oftest "hardtop" som er PU-basert som billakk, men tilsatt mer tykningsmiddel og mykner slik at den kan bygge noe tykkere lag og tåler mer bevegelse i underlaget.

Gelcoat (og topcoat) er altså polyester tilsatt fyllstoff, pigment, tixmiddel, etc. Det finnes mange typer og kvaliteter av polyester. Ortho-polyester er billigst og vanligst. Iso-polyester er hardere og seigere men noe dyrere. Vinylester ligner mye på polyester, men er adskillig dyrere, mye sterkere og har andre fordeler, nesten som epoxy i endel tilfeller. Alle tre brukes altså både som gelcoat og som matrix (impregnering / "lim") i glassfiberarmeringen. Det finnes også epoxybasert gelcoat, men det er svært uvanlig pga høy pris og at epoxy gulner i sollys.

Alle vanlige typer gelcoat er altså polyesterbasert. Siden polyester har en kraftig avdamping av styrèn under herdingen, blir det porøst. Helt opp mot 40% av massen damper bort og etterlater hulrom. Man ser ikke porene uten mikroskop, men vann trenger mye mer inn i polyester enn i polyurethan. Derfor trenger gelcoaten oftere voksing enn billakk for å beskytte mot skitt. Hvilken type voks man bruker bestemmer man helt selv. I den grad det er noen særlig forskjell, er det som nevnt at gelcoat tåler mer gnuring med filla siden den legges i tykkere lag enn lakk.

Konklusjon: Smør på med god samvittighet. Det du liker å bruke på bilen, funker flott på teltboksen.

Harald Hansen
07-04-2011, 10:20
Da ser det ut som om jeg må ta en sving til uka. Takker for innspill!

sv1 erik
07-04-2011, 21:03
Takteltet mitt (Maggiolina) er jo i en glassfiberboks. Tenkte den skulle shines litt før sesongen. Er det greit å bruke metoder og materialer fra båtverdenen på det? Noen tips?

Vask og voks. Jeg hadde mitt Magiolina i 10 år og det var nesten like blankt.