PDA

Se full versjon : Da er dieselvarmer innhandlet

Harald Hansen
09-12-2006, 20:56
Da er en brukt Eberspächer Hydronic D5W i hus, komplett bortsett fra flexislangen til eksosen. Ellers så er ledningsnettet, potta og monteringsdetaljene nye. Tidsur følger også med.

Se bildet:
http://turpaahjul.com/images/eberspecher_hydronic_d5w.jpg

Jeg satser på at jeg får montert den før jul eller i hvert fall i romjula.

Harald Hansen
11-12-2006, 09:24
Jeg har bestemt meg for å montere den i denne konfigurasjonen:

http://turpaahjul.com/images/eber_montering.png

Kjølevannet går da ikke gjennom varmeren når motoren er i gang og varmeren ikke er i bruk. Jeg har ikke den tilbakeslagsventilen, så jeg forsøker å skaffe den. Den er egentlig en del av en "komfortpakke" med diverse dill.

Merk også at jeg har en eldre varmer med vannpumpa integrert.

Harald Hansen
04-01-2007, 13:24
Jeg har også anskaffet Eberspächer sin komfortpakke. Den inneholder en termostat i tillegg til tilbakeslagsventilen og litt monteringsdetaljer. Hensikten er å varme opp kupeen først, og etter hvert som temperaturen på kjølevannet stiger så skal motoren kobles inn i kjølekretsen igjen.

Monteringen blir som vist under:

http://turpaahjul.com/images/eber_montering_2.png

De har blandet om 3 og 4 i diagrammet.

Det som irriterer meg litt er at denne komfortpakken som koster 1700-og-noe kroner er veldig simpel:

- Tilbakeslagsventilen er fem rør loddet sammen, med en fjær og en kule inni (tilsynelatende).

- Termostaten er et sylinderformet hus med tre rørstusser loddet inn. Inni huset er en helt vanlig biltermostat.

Kanskje koster pakken en 3-400,- i løse deler, pluss litt jobb for å lage tilbakeslagsventilen og huset til termostaten. Jeg kommer tilbake med bilder og beskrivelser, i tilfelle noen har lyst å lage sin egen komfortpakke.

Harald Hansen
23-02-2007, 07:14
Eberen ligger fremdeles i kjelleren. Det var det med tida...

Det slo meg forresten at det er litt meningsløst å lete etter plass i motorrommet til dieselvarmer. Varmeregisteret er jo framme i bilen, mens motoren er bak. Jeg lurer på om det er plass til varmeren foran, bak grillen et sted? Noen av dere andre her med T3 som har noen idé om det? I stedet for å trekke lange vannslanger og strømkabler slipper jeg da unne med å trekke litt lang dieselslange.

Reisende Mac
23-02-2007, 07:18
Skulle ikke være noe problem tror jeg. Etter hva jeg kan erindre er det ganske bra med plass bak grillen.

steinn
26-02-2007, 21:03
Skal den varme varmeregisteret da? Er den ikke beregnet på å varme motorvannet og kjølesystemet generelt? Da er det vel bare å koble seg på bak i motorrommet.

Harald Hansen
27-02-2007, 06:33
Skal den varme varmeregisteret da? Er den ikke beregnet på å varme motorvannet og kjølesystemet generelt?

Den skal varme kjølevannet, men jeg kjøpte komfortpakken som vist over, og da er det ved oppstart en liten sløyfe som varmer varmeapparatet, og senere åpnes det for hele vannkretsen. Da er det like greit om den står i nærheten av varmeapparatet.

Jeg syns det var litt kronglete å få plass i motorrommet. Bak batteriet er det kanskje en mulighet, men det blir litt trangt. Ellers har jeg ikke finmyst på mulighetene ennå.