Se full versjon : Brannbilen - 1974 Chevrolet Pronto
Harald Hansen
28-05-2011, 21:55
Ja, da har jeg trosset all fornuft og kjøpt et pensjonert blålyskjøretøy for å bruke som turbil:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=72&pictureid=998
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=72&pictureid=1005
Vidunderet er en 1974-modell Chevrolet Pronto brannbil. Det er altså en Chevrolet pickup-ramme med drivverk, 4,7 liter rekkesekser bensin markedsført som ombygget til brannbil av sveitsiske Hämmerli fra Lenzburg.
Her er platen jeg fant under "panseret":
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=72&pictureid=1010
Høyde: 2300 mm
Bredde: 2050 mm
Lengde: 5750 mm
Motor: 292 I6 bensin (forgasser)
Girkasse: 4-trinns
Reduksjonskasse: NP203 permanent 4x4
Framaksel: Dana 44 3/4 tonn m/ skivebrems
Bakaksel: GM 14-bolt m/ trommelbrems
Forbruk:
http://www.fuelly.com/sig-metric/74831.png (http://www.fuelly.com/driver/harald74/k20-pickup)
Jeg skal oppdatere tråden litt mer i morgen, men akkurat nå så må jeg nok i loppekassa. 8-)
Avlat ?
HAR ikke du tre unger da ?:elg:
Gratulerer med amerikaner:)
Interiørbiler er da på sin plass hehe
Reisende Mac
28-05-2011, 23:12
oj! Se den flott bilen i bakgrunnen! :mrgreen:
Endelig en fornuftig handling. Dette er den ultimate turbilen.
Gratulerer!
Bernhard
29-05-2011, 00:00
Harald, du verden gratulerer!!!!
Bernhard
Terje K.
29-05-2011, 01:09
" .. trosset all fornuft .."?? Har du ikke fulgt mavefølelsen da?
Det eneste "fornuftige" er å gjøre det man blir glad av. Og tenk for en gave til barna, å få vokse opp i den eventyrturbilen! Gratulerer :-)
Apropos fornuft: Du skal vel vente og se - og prøve skikkelig - før du gir deg i kast med en omfattende, dyr motorkonvertering?
Jeg ble litt nysgjerrig på motoren, og gjetter at det er en Chevrolet 292 (115hk, 300Nm v/1500 omdr.), som sitter her. Jeg ble sittende noen timer og lese litt her og der, og den får gjennomgående veldig positiv omtale i amerikanske fora. Sterk, slitesterk, stille.
Driftsøkonomien er noe omdiskutert, men flere steder hevdes at den riktig stelt og stilt kan gi "higway gas milage" på godt over 20mpg, altså 1,1-1,2. Riktignok var det i 2WD pickup, men det er ikke sikkert at det er så galt i denne heller, hvis du kjører pent.
292 har dessuten (angivelig) den særegenhet at motorfestene er "offset", dvs. at det høyre er forskjøvet i lengderetning, slik at alternativ motor uansett medfører noe sveisejobb på ramma.
Drivstoffet utgjør jo også bare én del av turbudsjettet.
I en av mine C303(Tgb11)-perioder regnet jeg for moro skyld på en Finnmarks-tur, og kom (selvfølgelig enkelt og banalt) til at overnattinger i sandtak og skogholt, med brødskiver, boksmat og -øl, betyr så store besparelser i forhold til campinghytte, "dagens" i kafeteriaen og en halvliter eller to, at 1,1, 1,5 eller 2 liter på mila blir helt underordnet.
(Redigering: Sammenligningsgrunnlaget var da den konsumentadferden jeg ville synes jeg kunne "unne meg" med en turbil som brukte halvparten av en 303)
Mvh Terje K.
Gratulerer masse ja! Som Terje K sier, dette må da bli ren glede, både for eier og for familie! "Eventyrturbilen", eller bare "Eventyrbilen" er jo et veldig fint navn på den! Men "Pronto" er også et herlig navn. Lykke til!
Jeg ser forresten at den på bildet her står på mindre hjul enn den gjorde i annonsen?
Harald Hansen
29-05-2011, 06:44
Takk for hyggelige tilbakemeldinger!
Det er 292-motor, ja. 126 kW står det i vognkortet, noe som skulle tilsvare 169 hk, et noe optimistisk overslag, spør du meg. Men motoren går pent og stille, såpass at jeg begynner å tvile på om det er bryet verdt å få inn en diesel. Det blir uansett ikke i år, da vi ikke skal på noen langtur i år allikevel. Og som Terje sier, det er uansett ikke drivstoff som er den aller største utgiftsposten.
Hjul: Jeg tok med bare originalhjulene. De felgene i annonsen passet visst ikke helt allikevel (problematikk med metrisk felg vs tommefelg?) På felgene nå står noen General-hjul i 9.50R16.5. De får stå til bilen har blitt brukt litt. Om jeg får tak i noen stålfelger så må de vel rødmales... :lol:
Planer for bilen: Den skal brukes til småturer i sommer. Jeg må få takteltet oppå på et vis. Inntil jeg har blitt kjent med den så skal alle modifikasjoner være av reversibel type. Den er såpass spesiell at jeg skal ha gode grunner for å ta stikksaga fatt... 8-)
Jeg skal prøve å få tatt noen interiørbilder.
Gratulerer !
Få bilder av alle vinkler av bilen, evt også med ny vognkommandør i utførelse av "planking" om det går ;-D
Skrotsnokelaget
29-05-2011, 15:51
Gratulerer.Hvor har du gjemt den bort?Passerte deg midt på dagen og så ikke noe til vogna.
Skrotsnokelaget
29-05-2011, 20:32
Da var Harald innom for å vise fram vogna.Genialt turbilemne :) Fikk samtidig med ett reservehjul som sto igjen etter Negerbussen.
Harald Hansen
31-05-2011, 19:32
(Jeg har oppdatert første posten litt)
Noen interiørbilder:
Fra høyre bakre sidedør:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=72&pictureid=1007
Det gir kanskje et visst inntrykk av hvor langt det er fram til fremre seterad. Trelokkene er til kasser, hvor det ene er brukt til batterikasse. Plass til haugevis av batterier, evt. andre ting.
Langs bakre seterad:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=72&pictureid=1006
Emil (3) er fornøyd med brannbilkjøpet. Kassa han står på er på grunn av fordelingskassa.
Bagasjerommet sett fra bakdøra:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=72&pictureid=1009
Det er to meter fra døra til veggen.
Sett fra den ene sideluka:
http://turpaahjul.com/forum/picture.php?albumid=72&pictureid=1008
Mao relativt god plass...
Gratulerer!
Og motoren ville eg gitt mest mogeleg fred. Er det ikkje noko som heiter LPG på din kant av kongeriket?
Det var noe ganske anna enn fransk ja :-D
Gratulerer!
stilig doning, jeg ville iallefall latt den motoren stå i. Skulle jeg skifta ville jeg isåfall slengt inn en annen r6bensin eller til nød rette typen r6diesel.
Harald Hansen
01-06-2011, 05:38
Det er LPG her i byen, ja. Rekkesekseren er både sterk og stillegående, så jeg tror ikke det er noen kjempefordel å bytte den ut. Det skulle være plass til en tank eller to på denne bilen... :D
Harald Hansen
01-06-2011, 08:52
Jeg har tømt en hel sprayboks kjedesmøring på bladfjærene, og skal på med en sprayboks til i ettermiddag.
taigagreen
01-06-2011, 11:30
Gratulerer! Artig bil.
Bernhard
01-06-2011, 21:28
Jeg jekket opp min exmil, banket inn en flat skrutrekker, fikk en glippe og sprøytet inn smøreojle. Rustføyka sto ut til alle kanter. Ble det bedre, tja håper det.
Bernhard
Terje K.
02-06-2011, 12:01
Jeg jekket opp min exmil, banket inn en flat skrutrekker, fikk en glippe og sprøytet inn smøreojle. Rustføyka sto ut til alle kanter. Ble det bedre, tja håper det.
Bernhard
Jeg kjørte min exmil opp og ned på en liten grushaug og sprøytet olje på den siden der fjærene åpnet seg. Så lastet jeg godt og kjørte ytterligere bøy-og-tøy-øvelser.
Jeg synes faktisk exmilen fikk klar antydning til fjæring av det :-)
Blir du ikke fornøyd med det, så finnes det jo tilnærmet uendelige muligheter til å oppgradere og tilpasse et Chevrolet-understell. Med Skyjacker "soft ride", for eksempel: http://www.4wheelparts.com/parts/skyjacker/spings-and-add-a-leafs.aspx
(Legg forresten merke til at de poengterer "American steel". Jeg synes det er hyggelig i bidra til å opprettholde blue-collar jobs :-)
Mvh Terje K.
Harald Hansen
02-06-2011, 12:53
Med Chevy-understell er det jo uendelige muligheter. 12" heving og 44" dekk, f.eks. :D
Skrotsnokelaget
02-06-2011, 15:19
Og rak seksa :D
Harald Hansen
03-06-2011, 14:24
Mottagelsen på kaffetreffet i går leder meg til å tro at å ankomme i brannbil er en vinner i enhver sosial sammenheng... 8-)
Jeg har forresten kjøpt litt bagasjeromsteppe (http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Biltilbehor/Styling/Bilmatter/Bagasjeromsmatte/) og noen gummimatter for å begynne å sivilisere interiøret en smule. Foreløpig hra jeg ikke planlagt noen ikke-reversible endringer. Jeg er også litt usikker på hvor egnet dette teppet er, så jeg kjøpte kun ett for å se an litt.
Harald Hansen
06-06-2011, 07:52
En liten langtur i helga, og brannbilen ser ut til å bruke rundt to liter på mila. Godt det er billig forsikring og veiavgift... :mrgreen:
Bernhard
06-06-2011, 10:27
God kjøreøkonomi får man med å:
- justert/overhalt forgasser
- nytt luftfilter
- nye plugger
- nye pluggledninger
- riktig lufttrykk i dekkene
- fornuftig kjøring.
Disse tingene koster ikke skjorta.
Noen som har flere innspill?
Bernhard
Fuel injection er tingen!
Som Bernard skriver er det mye å spare på å holde det tekniske "ship shape". Kjørestil har også myye å si på en sånn bil..
Uansett hva du gjør så blir den nok aldri noe sparebluss...
Harald Hansen
06-06-2011, 10:51
Fornuftig kjørestil, hvor får man kjøpt det hen? :lol:
Spøk til side, jeg må prøve å finne ut hva et fornuftig forbruk på denne er, så jeg har noe å strekke meg etter. Forbruksdata virker dog ikke å ha vært et salgsmoment i 1974...
Bernhard
06-06-2011, 11:04
Jeg glemte å nevne:
- justere tenning, evnt. bytte til elektronisk tenning hvis det er å få kjøpt.
Bernhard
Terje K.
06-06-2011, 13:01
Sjekke/justere ventilklaringer?
Ventilene er et undervurdert, subsidiært glemt, servicemoment i våre dager, har jeg inntrykk av.
Som alle vet: Med for stor klaring åpner ventilene for sent og for kort, og gir dårligere fylling/tømming. For liten klaring innebærer risiko for brente ventiler.
Eller er dette en slik moderne motor med hydrauliske løftere. De kan/skal kanskje ikke justeres?
En ting til: Vet ikke om det er praktisk mulig på denne motoren, men i Saab-kretser var det relativt utbredt å montere høyeffektcoil, som muliggjorde større åpning på pluggene og angivelig mer effektiv forbrenning i V4 (firetakteren).
Motoren kjentes da friskere og forbruket ble angivelig redusert med inntil 15-20%.
Hvor lenge stiftene varte med barskere spenning vet jeg ikke :-)
Mvh Terje K.
Harald Hansen
06-06-2011, 14:23
Elektronisk tenning finnes: Mallory 4762801 (http://www.amazon.com/Mallory-4762801-Breakerless-Electronic-Distributor/dp/B000FVU7KC/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=automotive&qid=1307366466&sr=1-1) er en mulighet.
Ser ut som om jeg må grave fram mitt gamle bensinmotor-verktøy. Har ikke eid en bensinbil på årevis... Jeg prøver å finne noe verkstedmanual eller lignende til motor og drivlinje, men har ikke noe flaks foreløpig.
Reisende Mac
06-06-2011, 14:25
Jeg har tenningslampe som jeg svært skjelden bruker ;)
Jeg lånte den bort i fjor vår, og etter dette ligger den fremdeles på kontoret mitt. Så ofte har jeg hatt bruk for den selv.... Du kan få låne den hvis du trenger.
Terje K.
06-06-2011, 15:09
Har vi nevnt "Chevrolet Inline Six-Cylinder Power Manual"?
Visstnok selve bibelen :-)
http://www.amazon.com/Chevrolet-Inline-Six-Cylinder-Power-Manual/dp/1931128278
Ettertanke: Jeg har heller ikke hatt noen bensinmotor på noen år, men har nå en to-og-en-kvart på tunet igjen - og du verden hvor trivelig den er å pusle med! :-)
Mvh Terje K.
Ettertanke: Jeg har heller ikke hatt noen bensinmotor på noen år, men har nå en to-og-en-kvart på tunet igjen - og du verden hvor trivelig den er å pusle med! :-)
Mvh Terje K.
Den fortjener en prosjekttråd.
Adventurer
06-06-2011, 20:38
Jeg trodde det ikke føre jeg fikk se det!!
Og i dag kjørte jeg forbi både brannbilen og Disco`n. Hadde desverre ikke tid til å stoppe for å ta en prat, men det kan man ta igjen når man er på de kanter igjen.
Smykke!!
Reisende Mac
06-06-2011, 21:39
Jeg trodde det ikke føre jeg fikk se det!!
Det finnes andre ting man ikke tror før man ser det også... Ryktene sier blandt annet at det et sted i verden finnes en Gwagen som gjør donuts på frityrolje. :shock:
Adventurer
06-06-2011, 21:48
Det har jeg også hørt :-D
Det samme drivstoffet ble benyttet i eksakt 50 mil senest i dag! Skulle tro grill-lukta lå tjukk over Kongsberg enda ;-)
Ikke værst :-)
Harald Hansen
07-06-2011, 12:17
Bernhard; du nevnte noe om at dørhåndtakene brukt på brannbilen også fantes i en versjon med lås - hvor var det man fikk kjøpt de?
Harald Hansen
07-06-2011, 13:51
Vi var på brannbil-picknic her om dagen, men minnekortet fikk hikke og måtte omformatteres, så det ble ikke noe bilder av det... :/
Planer: Jeg skal kikke over det mekaniske og elektriske. Det elektriske skal moddes en smule med et bryter- og instrumentpanel og en egen huskrets. Panelet er nok lett å lage, da alt er firkantet. :) Spørs om det ikke blir to batterier også etter hvert, og da må nok dynamo og strømkretsen derfra oppgraderes en smule.
Jeg skal få opp takteltet på den etter hvert også. Da må jeg lage noen labber som passer langs takprofilen, og lage noen ekstra huller ned til de underliggene stålribbene under taket. Seks festepunkter hadde vært best. Siden vi er fem i familen, så må en eller to sove i selve bilen, men det skulle jo være plass til det.
Jeg skal gjøre så lite irreversible endringer som mulig. Det sitter litt langt inne å sage i denne foreløpig. Motoren får bli. Jeg tror det er beste løsningen.
Men først må jeg bruke noen timer på å flikke litt på Discoen så den blir salgbar.
Reisende Mac
07-06-2011, 13:56
Men først må jeg bruke noen timer på å flikke litt på Discoen så den blir salgbar.
Men nå (med brannbilen) så har du jo bil som er det enkelt å få alle ungene ut og inn av da. Hvorfor da selge Disco'n? Er det ikke mer å spare på å kansellere den franske? :mrgreen:
Bernhard
07-06-2011, 15:08
Rodin & Co, Skedsmokorset
Gratulerer med chevy, nå kan du bli med på chevy treffene....
Harald Hansen
21-10-2011, 14:02
Jo takk, får se hva vi finner på av treff og slikt.
Til helga skal brannbilen settes bort. Den får stå bak en låve, da jeg ikke har vært kar om å finne innendørs plassering for den i distriktet. Det gjelder uansett å få den bort fra saltlaka...
Harald Hansen
15-02-2012, 07:07
Jeg driver og funderer på om jeg skal få installert servostyring på brannbilen til våren. Den er ganske tung å ratte rundt. Jeg skulle tro at servo skulle la seg installere uten store inngrep i kjøretøyet?
Rattstammen er visst fra tidlig 70-talls Chevy van, sies det. Kanskje styresnekka også er det? Det finnes nok en servosnekke som passer. Men bør ramma forsterkes rundt innfestningene da? Det gjøres i alle fall ved ettermontering av servo på Land Rover seriebiler. Braketter og slikt til pumpe og reservoar på motoren skulle være grei skuring.
Noen som har noen innspill?
Terje K.
15-02-2012, 09:52
Men bør ramma forsterkes rundt innfestningene da? Det gjøres i alle fall ved ettermontering av servo på Land Rover seriebiler.
Kommer servosnekka på samme plass, med de samme festene, så er det vel ikke nødvendig å forsterke. Kreftene på pitmanarmen blir jo de samme, selvom jobben i menneskearmen får hjelp.
Hvis man på LR (seriebil) kunne bruke innfestinga til hjelpesnekka så hadde det ikke vært nødvendig å forsterke.
Mvh Terje K.
Harald Hansen
16-02-2012, 07:01
Der har du jo et poeng, Terje.
For øvrig sjekket jeg raskt delepriser og ble positivt overrasket. Både overhalt servosnekke og pumpe fant jeg til like over USD 30,-, og så vidt jeg kan se koster ikke reservoaret og slangene all verdens heller.
Harald Hansen
14-05-2012, 20:25
Da er brannbilen tatt fram av vinteropplaget. Det ble en positiv overraskelse: Jeg tok med batteriet til Syncroen ned i går og koblet det på, og etter tre sekunder kinning så våknet motoren til livs! Siden har den gått som en klokke på de to små prøveturene jeg har hatt.
Takteltet, derimot, hadde fått litt medfart av vinteren, men det tar jeg en egen tråd på...
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.