PDA

Se full versjon : Vurderer overgang til Linux

Harald Hansen
10-12-2006, 10:19
Da har Windows XP råtnet på rot igjen, og en ny installasjon er nødvendig. Siden forrige installasjon har vi fått oss en bærbar, så den kan jo være "nød-maskin" hvis vi trenger å gjøre noe i Windows.

Jeg har hatt forskjellige Linux-installasjoner for å leke med tidligere (Suse og Ubuntu), men ikke prøvd å kjøre det som hovedplattform. Slik det har blitt nå så er spill det eneste man får på Windows som det er dårlig dekning for å Linux. Og siden jeg ikke har tid til å spille lenger så blir det kanskje en Linux-boks av den stasjonære maskinen.

Jeg tror Ubuntu (http://www.ubuntu.com) kanskje er installasjonen for meg.

Harald Hansen
30-12-2006, 22:17
Vel, da er det gjort. Ubuntu er oppe og tikker og går, og det ser ut til å fungere greit. Eneste manuelle tilpasningen jeg endte opp med å gjøre var å sette opp DNS-server manuelt, men med en operativ bærbar ved siden så gikk det greit.

Nå skal Opera og Thunderbird installeres, så er det meste i boks...

Harald Hansen
07-03-2007, 19:35
Jeg har hatt en smertefri tilværelse med Ubuntu fram til nå, hvor jeg skulle installere den nyeste skjermkortdriveren fra Nvidia. Jeg laget selvføgelig ikke noe backup av konfigurasjonsfilene før jeg spolte i gang... :(

Skrotsnokelaget
08-01-2009, 13:13
Nå har jeg gitt opp windows også. Har lagt inn ubuntu og det ser ut til å fungere greit.Sliter litt med lyd på skype,men det er bare en instilling.Får litt linuxhjelp av en kompis så er det iorden om kort tid. Skal bli deilig å slippe all tryninga med windows. Har hatt litt plunder med å få maskina til å starte i linux,men regner med at det er i orden nå som alle oppdateringer er i orden. Linux virker overraskende enkel å ha med å gjøre selv for meg som har null interesse for data og tilsvarende datakunnskap.

Harald Hansen
08-01-2009, 13:32
Jeg vil påstå at det kanskje er enklere for en som har lite kunnskap å sette seg inn i. En del ting er mer logisk oppbygd enn Windows (og en del mindre..)

Største ulempen med Linux i tursammenheng er mangelen på gode kart- og GPS-programmer. Noe av dette kan løses gjennom Wine (http://www.winehq.org/), en slags emulator for å kjøre WIndows-programmer på Unix-lignende operativsystemer.

Skrotsnokelaget
08-01-2009, 18:37
Det blir nok litt mere tid i godstolen for kompisen.Jeg må jo ha mapsource i drift så jeg får lagt inn kart på gps. Det er noen andre program som også må i drift.Modellflysimulator og endel andre helt unyttige ting :lol:

Thoma_s
11-01-2009, 22:18
Moro

En linux diskusjon.

Har også gått fra vondt til mye bedre. ( XP til Ubuntu :D )

Windows ville ikke være med meg lengre..
Så da ble det Linux.

Installerte nettopp Wine.
Ser greit ut.

Så installerte jeg Ozi Explorer http://www.oziexplorer.com
Det fungerer sånn noenlunde.. Har ikke prøvd moving map med GPS enda.

Senere blir det Mapsource fra Garmin.
Er veldig spent på om jeg får til å koble GPS til for å hente ruter og w.p.

Harald, fikk du til flash drivere på opera?
Jeg slett med det lenge. Tror jeg brukte Firefox driver til opera til slutt.
Funker nå men de krever mye av maskinen når jeg ser film på youtube.

Linux :mrgreen:

Thomas :safari:

syns den bilen er så stillig måte bare ha den med...

Harald Hansen
12-01-2009, 07:13
Harald, fikk du til flash drivere på opera?
Jeg slett med det lenge. Tror jeg brukte Firefox driver til opera til slutt.
Funker nå men de krever mye av maskinen når jeg ser film på youtube.

Flash? (Ikke en driver, egentlig, men jeg skjønner hva du mener) Det fungerer i Opera også for meg. Har ikke noen innspill til hvorfor... :mrgreen:

Jeg har forresten akkurat oppgradert til siste versjon av Opera. Den kan synkronisere bokmerkene mellom flere maskiner, noe som er veldig kjekt. Nå har begge mine stasjonære maskiner samt den bærbare samme bokmerker.

Harald Hansen
12-01-2009, 07:15
Det er forresten bare å rapportere videre på resulateter med Wine mot Mapsource og lignende! :D

Skrotsnokelaget
27-01-2009, 16:04
Har instalert mapsource og oppdatering v9.Det funker som bare det med wine.Har ikke forøkt å koble til gps enda,men kan ikke se at det ikke skulle virke når mapsource virker.

Thoma_s
29-01-2009, 16:12
Hei

Har og prøvd meg på mapsource med wine.
Får det ikke til å virke.

Noen tips?
Var det bare å installere det?

Har ubuntu 8.10 og wine 1.1.13

Ozi virker greit. litt bugs.
Har ikke fått testet det helt ennå.

Skrotsnokelaget
30-01-2009, 06:40
Jeg har vel forrige versjon ubuntu.8.04? Mapsource var plug and play.Jeg har null peiling på data og Linux.

Eventyrturist
21-04-2010, 18:03
fekk eg installert Linux (i svingen) eg og. Har også installert eit program eg fann kalla "Qlandkarte". Dette programmet ser ut til å snakke med Garmin GPS'er og også støtte "live" tracking på kart.

Er det nokon som har nokon erfaringer Qlandkarte? Er på jobb og har ikkje GPS'en med meg. Får mao ikkje testa noko som helst sjølv før om tidlegast ei veke.

Hadde vore greit med kartprogram i bilen. Kanskje eg skulle kome i gang med dei ønska oppdateringane av bilen og før eg legg ut på tur men det får vera ein annan tråd, det.

Steinar Inge