PDA

Se full versjon : to hjuls europa turne 2011

ruffsen
09-06-2011, 23:56
Da er det avreise for oss om litt. Det som skulle vært en marathon til kanel teens ( for meg ) opprinnelse er jo blitt noe justert ned til mere en sightseeing i europa. Nå har det heldigvis blitt en del problemer på andre fronter enn bare med uroligheter i syria, som var grunnen til rute omlegging. Her har en kost seg med mangel på feks kjøretøy og papirer så det har vært litt underholdene i oppkjøringen uansett he he-
Er ikke tur om det går for lett heller, heldigvis greide jeg ødelegge telt duken på tirsdag så med det været som har vært her ble jeg inspirert til å sy og siliconere litt sent i går. Så det ordnet seg jo.
Litt skuffende at en tunnel telt stang i aluminium finner på å sprekke og kutte opp duken da. Men fryktelig mye bedre den ville gjøre det hjemme, ikke så rent lite høfflig egentlig spør du meg. Jeg er jo inneforstått med at slikt som dette teltet er slanket maks i vekt, noe jeg betaler villig mere for, så det medfører det er litt mindre robust. Kjører jo en mc i år som er laget litt på det viset også, så er med en annen filosofi hele opplegget i år kjenner jeg, lett raskt utstyr......se om jeg greier komme meg inn her under veis og si noe om hvordan det tar i vei...

radovan
10-06-2011, 07:18
Er det greitt at eg er uhorveleg misunneleg? ;-)

Rudeboy
10-06-2011, 08:40
Pic's or it did not happen som de sier det på interwebben ;-D

Puch G
10-06-2011, 19:21
God tur og lykke til!!

italquest
12-06-2011, 21:29
Vi sitter syd i ukraina på vei til moldova. Alt vel selv om vi kjørte feil å havnet i Slovakia et øyeblikk.
En dags kjøring her i Ukraina er voldsomt. Inntrykks messig virker det mere som det har vært en uke.

Harald Hansen
12-06-2011, 22:12
Lykke til videre! Et land fra eller til blir vel som ei pølse i slaktetida... :)

italquest
14-06-2011, 22:04
Ruffsen her. Sitter i svarteste Dracula land. Kun en ting å si: clarkson sa det best; this is driving heaven. På to fire hjul eller tog. Romania er alles mekka som tur land, et evig fornyede og overaskende eventyr. Og forresten har noen setninger om Ukraina også :-) men until then kan jeg gi et stikkord.... INTENST. Å ja har vel en fleip om Moldova og transistria sikkert.

italquest
14-06-2011, 22:06
He he kjørt oss fast til og med i dag. Herlig leire:-)

Harald Hansen
15-06-2011, 07:21
Skal jeg komme ned med en spade? :)

italquest
15-06-2011, 23:28
http://tapatalk.com/mu/597a9b83-31ed-8730.jpg
The best driving Road in the world?

italquest
15-06-2011, 23:29
http://tapatalk.com/mu/597a9b83-325d-a70a.jpg
Et stort hus. Tror det er det nest størst i verden?

italquest
15-06-2011, 23:31
http://tapatalk.com/mu/597a9b83-32aa-31cd.jpg
Kafé brif i chisinau.

italquest
15-06-2011, 23:39
http://tapatalk.com/mu/597a9b83-3431-a29d.jpg
Vi bor greit. Er ikke avskrekkende dyrt i Bucuresti feks, som her.

Harald Hansen
16-06-2011, 14:33
Ser bra ut foreløpig!

ruffsen
22-06-2011, 00:07
alle hjemme. ingen problemer å snakke om. og tur på hjul buffen virker topp :-)

Terje K.
22-06-2011, 01:07
Imponert over at dere gjennomførte et så halsbrekkende opplegg som planlagt.
Nå gleder jeg meg til mer beretning og flere bilder :-)

Mvh Terje K.

ruffsen
22-06-2011, 18:17
mye som skjedde på tur. så blir nok litt avstumpet å poste det her. skulle startet tråden mere seriøst antar jeg. men men. et kort resyme kan en vel prøve på.
det var to motorsykler som skulle møtes i syd sverige for ferge avgang til Gydina. som alltid var den vestlands fanden mere enn litt sen, jeg måtte fysisk holde porten på innsjekkingen åpen ett kvarter over regulær innsjekkings tid før han dukket opp. som personer er vi litt forskjellig der, jeg liker være tidlig ute, han "not so much".
men det gikk jo fint. ombord ble det drukket et par øl da vi oppdager det er mulig å gjøre om planen. full enighet om at det er upraktisk å la Slovakia ligge omringet av tidligere besøkte land. Vi "samler" på europeiske land forstår dere, så noe av denne turen handler om å få samlet opp litt. det er vel 44 europeiske land etter fn sin mening så det er å ta av.
videre fant vi en ikke motorvei å følge igjennom polen. fra gedansk over lødtz tundt krakow og så ned en sti inn i Slovakia. Så da greide vi å få hele polen til å virke som en fryktelig lang landsby egentlig. sovnet i Rytro syd i polen på et greit rom som kostet 100 zloty natta.

så bærer det videre, endelig litt svinger og antydninger til fjell. passerer inn i slovakia, spiser og finner grense til ukraina. det var spennende, vi har hørt mye om vansker og langtids bruk der. det var nok litt ekstra spennende at en egentlig trenger internationalt fører kort for å komme inn der og jeg hadde hverken nasjonalt eller internasjonalt noe som helst. men all frykt var grunn løs, de var fryktelig skeptiske til sykkelen min bare. de spurte mange ganger om hva slags merke, leste vognkort og sjekket ramme nummer. ringte litt og forhørte seg. så etter noen minutter med å bli kjent med den østeriske motorsykkelen lot de oss med et smil rote oss inn i ukraina. frem til nå hadde alt gått smertefritt, i løpet av dagen skal det derimot begynne et voksende problem........GARMIN. ingenting i verden er mere praktisk enn elektriske apparater som virker, derimot et elektrisk apparat som du tidligere har kunnet stole på begynne å rote så voldsomt er frustrerende. men for gudskyld den elektriske boksen kan nå bare av eller på så det er jo artig den får til såpass som den gjør.
men som hoved regel, vil du kjøre deg bort, i ring, eller ingen steder: kjøp garmin. det anbefales på det varmeste i den hendseende.
uansett, i ukraina var vi, et fantastisk land. det er søndag, alle er pyntet, blide ute foran husene sine, leker fisker eller noe sosialt. et yrende liv med koselige mennesker. nesten rørende å se de slik, jeg tror nemmelig arbeids dagene er hardere enn det bildet. vi kjører langs med grensen til romania en stund. etter sigende bare meter i fra nå og da. langs med veien er det kuer, hester, geiter og en og annen hund. storker, falker og mennesker. små og store. så det skjer mye, litt for intenst for å kose seg med rett å slett. men en enorm opplevelse. tror ikke vi kjørte over 60km/t den dagen. i tilleg er vei dekket noe mangelfult. får tanker tilbake til det kule spillet vi hadde på slutten av 70 tallet der du skal styre ei stål kule forbi alle hullene før du kommer i mål. jeg er den stål kula...så en får bruke hodet.
etter noen mil med å nyte alt dette nye spennende så har vi lagt merke til ambulansene der nede, det er de rusiske kassevognene, slik som var med på the long way round. pene gammle. vi tøyser med de går ikke fort.... så kjører vi forbi en og like etter står vi med begge bena i en dødsulykke. 8 - 10 år gammel gutt på kjørt og drept. pyntet lekende i veien en varm søndag og hjelpen er en treg ambulanse. kontrastene er merkbare. desverre var det intet å gjøre for gutten. dette preger resten av turen, og sikkert noe jeg må huske resten av livet.
men både turen og livet fortsetter. alt er jo egentlig greit igjen selv for de lokal en km lenger bort, der er det jo ingen døde i dag. det er et hardt liv de lever der tror jeg. med tanke på alt fra klær til helse. men som sagt, de virket så lykkelige der i sola på fridagen sin.
senere den dagen kjører vi for bi en møte ulykke. så det er et aktivt trafikk bilde. men ikke på noe vis truende for oss på to hjul, vi er tydeligvis sjelden vare for alle hilser og smiler og gir oss plass. en gang der ble det kvelden men kan ikke huske hvor vi sovnet. men standsmessig var det. egen stue og stort soverom + bad. innen for høye murer i et mini slott kopi. 135 norske for natta. helt nytt og et par tv'er på rommet. greit sted.
etter å ha ristet av seg morgen trynet så får en kjøre litt feil etter garmin igjen, i ukraina syntes den det var kjempe gøy å kjøre rundt og rundt hver gang den fant en by. tydelig også lysten på å vise oss bolig omeråder der det er blokker de bor i. dette er noe jeg har sett før, blokker altså, så ikke helt ening med garmin på tidsbruken på turen. derimot om det er rett vei, helst bare en gikk det veldig greit for den i perioder. men vi kom da frem dit vi skulle nå og da. så nå bærer det til moldova, enkel grense. bortsett fra at ktm ikke er en motorsykkel. fikk papir i moldova som sier tractor og så reg.nr. mitt. så slik er det vel bare. jeg kunne spart moldova noen sårt trengte kroner. sett opp dumpete vei skilt på grensene inn i landet. ferdig med den saken. men artig er det, vi kjørte rett på chisinau fra grensa. noe høyere fart nå enn i ukraina, det er mandag alle jobber. på jordene i lange rekker , eller oppe i trær å plukker bær, noen fisker. mange munner å mette og null utstyr til å gjøre dette effektiv. traff noen flere arbeids lag på en tre fire mann med hver sin ljå som drev med kant slått etter motorveien. så her er det ikke champnge og stilletheler hver kveld. alle er blide men opptatt. mens vi sitter i chisinau lurer vi. Den siste tiden er bensin forbruket mitt sunket drastisk. meget drastisk. faktisk så en må sitte å ta en røyk og tenke over saken. skal til å fyre røyken så slår det meg. det er jo så masse LPG kjøretøy her. ktm'n går jo nesten på rein propan. så hoppet over å røyke da jeg var redd det kunne ta fyr i lufta. stanken var forferdelig. så vi kjørte til transistria en tur i steden. kjører på tiraspol etter garmin sine anvisninger, så vi kjører endel rundt og rundt og rundt. folk hilser faktisk like høffelig på runde nummer tre. ut av moldova og inn i ingenmandsland. rundt en sving og vips der er det en medium stor CP bemannet av medium intriserte russiske soldater. de vinker oss videre og vi kjører en km til der er det transistrisk grense politi, litt russisk også kanskje? som sender oss tilbake til første grense posten litt strengt. så da ga vi litt f... og kjørte til bake til chisinau for å finne et hotell rom høyt over LPG tåka.
flott by chisinau. men vi må jo videre. så da blir det å høre på vår trofaste alzheimer syke elektriske sak og legge i vei mot romania. som ikke er vanskelig å finne da det er kun en vei dit! men garmin er uransakelig, så han fant frem en flott grus vei som gikk et helt annet sted, men vi likte veien så vi ble nå med litt da. så utpå morgene der var det slutt på den morro også. over på en halvblanding av vei og dyre tråkk. leira i moldova er ikke mindre glatt enn i norge så når det var en sportet opp tråkket bakke og regent kom slapp vi å kjøre noen vei som helst, vi hadde greid å kjøre oss fast. og geniale som vi er kjørte vi begge sykklene uti så alle skulle få være med og ikke føle seg oversett. 300 kg med lasset mc er tungt når underlaget har vært glatt for hester å gå på som sporene viste. utrolig morro rett å slett. og ut kom vi etter noe svette og pusting. så vi kommer til romania til slutt. og da var det over med å kjøre uten førerkort. men det ordner seg jo for høffelige reisende så vi fortsetter. i et land alle måp reise til. snille blide rene høffelige mennesker. og et vei system som savner side stykke for en motorsykkelist. og nok å ta av for de mest i huga offroad kjørerne her inne også. romania er en slags driving heaven. fremdeles hilser alle og er blide. sovner lykkelig i Brasov. Og så mine damer og herrer er det en stor dag: Transfagaras. gleder meg, kjenner jeg er utålmodig hele veien fra brasov og til vi skal ta av hoved veien. ikke for det, kjørt mange artig veier dagen før men nå er det store rett derborte. du sitter på sletta og ser massivet ute på venstre hånd. det stiger og synker. til tider er du redd det skal synke for mye, jeg vil det skal være høyt. i krysset der en tar av treffer vi to bulgarere på tur. de også på mc. de sier det er antagelig stengt. bestemmer meg der og da for jeg kjører til de fysisk stopper meg naturen eller mennesker. jeg har kjørt fra norge for dette. vi kommer fra nord og klatrere oppover. det er utrolig svinger i rytme. jevne forutsigbare. smal hyggelig vei. nydelig. først igjennom tett varm sydlansk skog så åpner det seg når det begynner bli høyere. på et tidspunkt der kommer vi til en hårnål sving. det har rent vann og jord over veien. tenker skylapper på jeg kjører, du må ta meg før jeg stopper. rundt svingen og rett i ei av de større betong blokkene du kan flytte med lastebil kran. men svinger rundt og fortsetter. etter to svinger har naturen bidratt med en stein som var enda større som lå over veien men kommer greit rundt. erosjon på veien var enorm. mangler masse av dekket på yttersiden. trær over veien. ras med stor og små stein. km på km med himmels utsikt, nydelig vær en vei som ikke er ryddet etter naturens krefter igjennom vinteren. det ligger også snøfonner her og der. men vi skal over. det er en topp her også, men den kjøres det igjennom. stor stål dør trukket for over hele, men av med side vesker og igjenom ei dør bærer det. Inn i mørket må videre. og ned er minst like flott. ikke sett noe slikt jeg. det er 10 mil med natur eventyr og et menneskelig byggverk som snor seg lekkert igjennom. på vei ned syd siden var det mere enn 500 mann som jobbet intenst med å sette veien i stand så slapp av er nok jevn nydelig asfalt igjen snart. dagen avsluttes med et renn inn til buckurest for å rekke den norske konsulen som måtte lage et liksom fører kort til meg så alle ble glade igjen. det gikk fint. flott gjen der på ambasaden. Konsulen fikset personelig hotell rom til oss for natten like i nærheten også. utrolig serivce. trafikken der er massiv men de tar så hennsyn. flinke billister der også. så et stort hus tok noen øl og kjører på videre.
bulgaria. garmin kjørte oss masse feil ellers ingen ting å si om det egentlig. tyrkia, var artig. passerte bosporous med fyrverkeri så det var artig de husket vi skulle komme. rent og hyggelig land. flinke billister der også. likte det litt. lufta har rett å slett gått ut av reise følge. romania var litt for bra tror jeg. så vi sover nå ett eller annet sted i tyrkia og tusler oss igjennom hellas. det er vel omtrent det tristeste stedet en kan tenke seg. virker nesten som alle er menneskelig driv ved der. tafatte, eneste stedet de prøvde lure oss for penger. møkkete og nei. carry on and don't return er mottoet vårt. så inn i mitt eget kongedømme, makedonia strak kurs for skopje som uten tvil er en fiffig liten verdens metropol. de får til et eller annet der altså. så får vi starte dagen med å lete etter albania. men ktm'n har fått nok. nå vil jeg ha bedre bensin sier den og blir litt esel. de har den jo sett mange av den siste tiden så forstår hvor inspirasjonen kommer fra. etter som jeg har mistet all motorkraft. nja har fremdeles mere enn bmw'n da. så kjører vi nordover på hovedveien igjennom serbia, kroatia, slovenia til triest. lite som kan sies om det. men det har skjedd mye med serbia, sist jeg var der bedrev vi fly bombing av landet så er tydelig det har tatt seg opp flott etter vi sluttet med det tøyset. bmw'n kostet på å kjøre i hjel en stor falk/ hauk. sikkert 80cm i vinge spenn men uten om det lite å melde. tok toget, auto zug er genialt om en er liten nok så det er mulig å komme med altså. fra trieste til hamburg. merkelig nok så var kjøreturen hamburg darbu fryktelig lite spennende men er omtrent 117 mil lang for de som lurer. det tok akkurat 12 timer med alle stopp. koste meg med lyden av prøvebilde fra jeg kom hjem til i dag og er helt sikker på jeg skal tilbake til Romania, Ukraina, Makedonia. Moldova også for å se utviklingen, eller kjøre ned en traktor til de. det trenger de! på 12 dager ble det å kjøre i 18 land to verdensdeler. det virker som vi har fått nye mål så får si fra om noen vil være med aldri kjedelig på tur er mottoet vårt :-)

ruffsen
22-06-2011, 18:21
this is Moldovian highway acording to GARMIN

ruffsen
22-06-2011, 18:26
the ktm tractor on the way up transfagaras

ruffsen
22-06-2011, 18:29
ah BMW that is good german quality....ktm? freqently heard at bordercontrols. here enjoyd in the carpatinan mountains.

ruffsen
22-06-2011, 18:33
is this the end of the road??? he he oh no. motorcyklist, go go go :-)

the top of transfagaras

ruffsen
22-06-2011, 18:38
into the darkness, nice and an ekstra kick to the complete expirience

ruffsen
22-06-2011, 18:43
all the way to asia, stopp, turn and go back. all in a all a two minutes asian expirience this time around.

ruffsen
22-06-2011, 18:47
only intresting thing i found in the whole of greece

ruffsen
22-06-2011, 18:50
my own macedonia.

Harald Hansen
22-06-2011, 19:23
Flotte greier! Tøft å trosse jernporter og det meste. Tydeligvis litt miljøskadet, ettersom du slo om til utenlandsk underveis i skildringen.... :D

I Hellas har de vel sine ting å stri med om dagene. Jeg har lest pene ting om Nord-Hellas, så det må vel prøves en gang.

Men jeg ble ikke mindre inspirert til tur av dette!

ruffsen
22-06-2011, 19:24
the end of this jouerny. at triest port, drunk at 0400 in the morning waiting for a train :-)

ruffsen
22-06-2011, 19:35
he he ja håper dere missforstår meg rett. ingen av landene var fæle eller ubra. men det skal litt til å nå opp når du konkurerer med karpatene i romania og det enorme følelsladde data spill lignende ukraina. dette med at makedonia blir trukket frem som så bra er jo totalt subjektivt, jeg har bodd der og feriert der endel tidligere.

Martins Macs
22-06-2011, 21:41
Kjempe fin reise dere har hatt! Gleder meg til Romania. Jeg får bare håpe at de fikser veien (Transfăgărăşan) til slutten av juli.

:)

4springar
21-07-2011, 23:20
Morsom lesing, spennende skildring av en innholdsrik tur!!

Pål

ruffsen
21-02-2012, 13:44
ser det er dukket opp et par bilder i banner'et fra denne turen. oversikt nordover halveis oppe transfagaras. en bmw, italquest sin, forlatt i sleip leire. ( garmin insisterer det er hovedvei) et bilde av italquest og sykklene i en landsby som merkelig nok er midt på hovedveien til garmin. de to siste i moldova. om noen fra garmin er int. så er hoved veien 20 km lengre nord, i nabo dalen, det er et gratis tips. men for all del, ikke gjør om. mye morsommere der vi havnet.

ser det har dukket opp en knott her på en 950, kanskje han er på meldt ved neste korsvei? var mest for å få oppmerksomhet fra de ny mc bøllene jeg postet her i dag da ...he he

og for de som er fryktelig nyskjerrig så burde jeg postet travel warning på både ukraina og romania.......skal se det kommer om jeg får vasket herbjørn sokkene til helga

Aukanmeister
23-02-2012, 21:55
Ser ut som dere har hatt det kjekt! Du (Ruffsen) har iallefall rett instrument for jobben;-)

Har dere noe oversiktskart over kjørerute?