PDA

Se full versjon : turtle adventures

shoorthy
16-07-2011, 20:54
ja da var dagen kommet for å kunne presentere det nyeste prosjektet!

drumroll please...... tataaaa!!

denne gangen ble det en 75 mod volvo tgb 1314 ambulanse, nå har jeg jo prøvd meg som tgb eier en gang før, som endte med dette resultatet www.bygdeposten.no/modum/article3785271.ece

men den som gir seg har jo tapt, så vi prøver igjen..
litt usikker på veien videre ang byggingen av dette kjøretøyet, alternativene er å enten bygge camperdel av ambulansepåbygget eller å "pode" inn en pickup camper jeg har stående. har uansett noe tid til å måle og fundere da førstepri er å få bilen i en slik stand at biltilsynet synes det er greit at jeg får skilter på den:)

foreløpig har jeg laget noen løse planer om 37" hjul og se om jeg får til en vettug servoløsning.

et par bilder fra turen hjem i natt:

http://i35.photobucket.com/albums/d173/shoorthy/CIMG0297.jpg

http://i35.photobucket.com/albums/d173/shoorthy/CIMG0306.jpg

Terje K.
17-07-2011, 00:02
Gratulerer! :lol:

Harald Hansen
17-07-2011, 08:40
Gratulerer, ja! Skal bli spennende å se hva du får til.

shoorthy
17-07-2011, 18:09
Til tross for et noe fuktig vær i dag så har jeg fått gjort noe fornuftig, har fått rydda opp i litt av vacumproblematiken på bilen så nå fungerer både 6wd og sperrer som de skal:) og tror jeg begynner å kikke litt på bremsene i morgen. har i tillegg fått vært litt høyt og lavt med tommestokk og måleband i dag, er redd totalhøyden blir endel over det jeg ønsker men håper jeg klarer å komme under 3,3m. . . For de av dere som har trilla litt rund i europa, vil høyde bli et problem?

Harald Hansen
18-07-2011, 06:27
Magefølelsen er at du oftere vil bli begrenset av totalvekten (for den er over 3,5 tonn, ikke sant?) enn høyden.

radovan
18-07-2011, 08:09
Gromt!! :-)

Stein
18-07-2011, 21:02
Grattis med super bil! Som noen kanskje har lagt merke til er jeg helt klart begeistret for Volvos terrengbiler, og har litt erfaringer med dem, men har ingen selv, ennå... En L3314N (Valp / Laplander / Volvofelt) er kanskje mest riktig for meg som allerede har LT4x4.

Jeg har kjørt masse rundt i Europa med ulike typer biler og delvis med båthenger. Båthengeren har da for det meste vært 10 meter lang og 2,5 meter bred med 15 meter mast på toppen. Det er klart man da kommer til steder hvor man må tenke seg om før man kjører, men selv da er det ikke så vanskelig å komme dit man vil. Selv gjennom gamle italienske alpelandsbyer. Av volumparametre er min erfaring at bredden er største problem. Det er endel gamle byer hvor gatene er ekstremt smale. Jeg er ofte i Montemagno, en fjellandsby nær Pisa. Min LT kan jeg ikke kjøre helt inn der. Avstanden mellom bygningene er ca 1,8 meter og LTen er 2.05 + speil... Likevel er det ikke noe problem. Det er alltid et sted man kan sette fra seg bilen rett utenfor slike byer. Høyden er vel ikke så ofte et problem, men jeg har aldri kjørt så høy bil som 3,3m.

I Italia har man et annet problem. De har begrensninger på hvilke typer biler som får lov til å kjøre inn i endel byer. Det dreier seg om hvor mye bilen slipper ut av eksos. De vil begrense hvor mye luften ødelegger de historiske bygningene. Det er ikke tvil om at dette er på høy tid og at det har hjulpet, men det er jo et praktisk problem når man kjører gammel bil. Jeg vet ikke helt hvordan reglene praktiseres og hvordan de lyder, men jeg har selv fått en slik bot da jeg og min ex som har flyttet dit kjørte rundt i hennes veldig søte gamle Fiat Panda og, siden ingen av oss var kjent der ennå og det styrtregnet så vi ikke så noe ut av vinduene, rotet oss inn i Pisa sentrum. Men veldig moro uansett siden vi flirte uavbrutt, og ikke så dyrt da, så det var verdt det. Tror det koster endel nå. Man kan bli "tatt" av automatiske kontroller. Jeg tror flere land i Europa har fått slike regler de senere år.