PDA

Se full versjon : Hvor mye "trekker" propan seg samme ved lavere temperatur?

sig
14-08-2011, 21:01
Til dere glupe hoder som kan alt....

Hvor mye vil 1 liter flytende propan "trekke seg sammen" hvis temperaturen synker fra +30 til +20 grader?

Harald Hansen
15-08-2011, 07:02
Hvis det oppfører seg som en idéell gass (http://no.wikipedia.org/wiki/Ideell_gass) (PV = nRT) så rundt 10%? Sikkert noen andre som faktisk kan dette og ikke bare har et vagt minne av kjemitimene fra over ti år siden.

sig
15-08-2011, 08:27
Sikkerhetsmarginen ved påfylling til gasstank er 20% vet jeg.

Vil utvidelsen være lik fra eks 10-20 grader som fra 20-30 grader?

Solan_G
15-08-2011, 18:41
Hva er spørsmålet egentlig?

Siden propan koker ved -42 grader C får du nok problemer med å få med deg den literen med propan så veldig langt ut på gårdsplassen før alt har gått over i gassform. Om det er 20 eller 30 grader spiller vel liten rolle.....

Flaska/tanken propan befinner seg på når den er i veskeform vil få forsvinnende liten volumendring..

Så i hvilken sammenheng er volumendringen i veskeform intresant??

sig
15-08-2011, 19:26
Her grunnen til spørsmålet.

Jeg har en 180 liters gasstank i bilen, den fylles 80%. Denne blir fylt en dag det er godt og varmt ute, og enda varmere i bilen. Den dagen toppet jeg den med noen få liter for å måle forbruk.

Jeg kjører en lengre tur og kommer tilbake til samme fyllestasjon noen dager sener og har 20 grader i bilen. Nå vil jeg i teorien få på mer gass siden tempen er en del lavere. Dermed blir forbruket i mitt hode for høyt i forhold til reelt forbruk.

Spørsmålet mitt er egentlig:

Vil en slik fylling med forskjellige temperaturer utgjøre mye misvisning på en forbruks måling. Fylte en 80 liter den dagen.

Vidar S
15-08-2011, 20:24
Taktekkere må varme flaska med brenneren når det er kaldt. Ser litt sprøtt ut, men når det er 15-20 blå er det merkbart mindre trykk.
Så til det du lurer på; vil ikke en kalori være en kalori uansett temperatur? Problemet hvis det er kaldt er å få den fram

Solan_G
15-08-2011, 20:28
I bil foregår faseovergangen fra veske til gass i motorrommet, og ikke i selve tanken slik som på "camping/grill gass flaske". Da blir heller ikke innholdet på tanken kjølt ned pga faseovergangen og vil holde ca samme temperatur som omgivelsene.

På http://en.wikipedia.org/wiki/Propane står følgende:

"Weight

The density of compressed liquid propane at 25 °C is 0.493 g/cm3, which is equivalent to 4.11 pounds per gallon. Thus, compressed liquid propane weighs approximately 4.2 pounds per US liquid gallon, at 60 °F. Propane expands 1.5% per 10 °F."

Det skulle vel omtrent besvare spørsmålet ditt?

En °F tilsvarer 5/9 °C, så 10°F tilsvarer 10/9*5 = 5,55°C

1,5% volumforandring pr 5,5°C skulle tilsi i underkant av 3% volumforandring pr 10 °C.

På 80 liter vil det si ca 2liter differanse.

PS: Hvis tanken på fylleanlegget ligger under bakken vil temperaturen på det du fyller på være lavere enn omgivelsestemperatur. Men de fleste har vel tanken over bakken?

sig
15-08-2011, 20:44
Takk for at du tok deg tid til å regne på dette.

Ja de fleste har de over bakken, nesten uten unntak.

Det betyr for mitt tilfelle at den temperatursvingningen har mindre å si en en 0,04 liter pr mil.
Da spiller den lite inn på forbruksmålingen.