Se full versjon : Hvor mye "trekker" propan seg samme ved lavere temperatur?
Til dere glupe hoder som kan alt....
Hvor mye vil 1 liter flytende propan "trekke seg sammen" hvis temperaturen synker fra +30 til +20 grader?
Harald Hansen
15-08-2011, 07:02
Hvis det oppfører seg som en idéell gass (http://no.wikipedia.org/wiki/Ideell_gass) (PV = nRT) så rundt 10%? Sikkert noen andre som faktisk kan dette og ikke bare har et vagt minne av kjemitimene fra over ti år siden.
Sikkerhetsmarginen ved påfylling til gasstank er 20% vet jeg.
Vil utvidelsen være lik fra eks 10-20 grader som fra 20-30 grader?
Hva er spørsmålet egentlig?
Siden propan koker ved -42 grader C får du nok problemer med å få med deg den literen med propan så veldig langt ut på gårdsplassen før alt har gått over i gassform. Om det er 20 eller 30 grader spiller vel liten rolle.....
Flaska/tanken propan befinner seg på når den er i veskeform vil få forsvinnende liten volumendring..
Så i hvilken sammenheng er volumendringen i veskeform intresant??
Her grunnen til spørsmålet.
Jeg har en 180 liters gasstank i bilen, den fylles 80%. Denne blir fylt en dag det er godt og varmt ute, og enda varmere i bilen. Den dagen toppet jeg den med noen få liter for å måle forbruk.
Jeg kjører en lengre tur og kommer tilbake til samme fyllestasjon noen dager sener og har 20 grader i bilen. Nå vil jeg i teorien få på mer gass siden tempen er en del lavere. Dermed blir forbruket i mitt hode for høyt i forhold til reelt forbruk.
Spørsmålet mitt er egentlig:
Vil en slik fylling med forskjellige temperaturer utgjøre mye misvisning på en forbruks måling. Fylte en 80 liter den dagen.
Taktekkere må varme flaska med brenneren når det er kaldt. Ser litt sprøtt ut, men når det er 15-20 blå er det merkbart mindre trykk.
Så til det du lurer på; vil ikke en kalori være en kalori uansett temperatur? Problemet hvis det er kaldt er å få den fram
I bil foregår faseovergangen fra veske til gass i motorrommet, og ikke i selve tanken slik som på "camping/grill gass flaske". Da blir heller ikke innholdet på tanken kjølt ned pga faseovergangen og vil holde ca samme temperatur som omgivelsene.
På http://en.wikipedia.org/wiki/Propane står følgende:
"Weight
The density of compressed liquid propane at 25 °C is 0.493 g/cm3, which is equivalent to 4.11 pounds per gallon. Thus, compressed liquid propane weighs approximately 4.2 pounds per US liquid gallon, at 60 °F. Propane expands 1.5% per 10 °F."
Det skulle vel omtrent besvare spørsmålet ditt?
En °F tilsvarer 5/9 °C, så 10°F tilsvarer 10/9*5 = 5,55°C
1,5% volumforandring pr 5,5°C skulle tilsi i underkant av 3% volumforandring pr 10 °C.
På 80 liter vil det si ca 2liter differanse.
PS: Hvis tanken på fylleanlegget ligger under bakken vil temperaturen på det du fyller på være lavere enn omgivelsestemperatur. Men de fleste har vel tanken over bakken?
Takk for at du tok deg tid til å regne på dette.
Ja de fleste har de over bakken, nesten uten unntak.
Det betyr for mitt tilfelle at den temperatursvingningen har mindre å si en en 0,04 liter pr mil.
Da spiller den lite inn på forbruksmålingen.
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.