Se full versjon : Kan noen tegne koblingskjema til mitt ønske?
Jeg har en elektrisk vifte styring til min radiator.
http://www.flex-a-lite.com/auto/31165-99943.pdf
Nå er jeg litt kontroll freak, så jeg stoler ikke helt på elektriske ting... slike ting kortslutter, får ikke strøm, etc.... Derfor ønsker jeg følgende.
Jeg skal ha en bryter som overkjører viften slik at jeg kan starte den på 100% når jeg selv føler for det. Det har jeg skjønt ut fra skjema over hvordan jeg kobler.
I tillegg ønsker jeg en diode/ lys (gjerne kombinert rød/grønn) som lyser grønt når det er strøm frem til viftestyringen og evt rødt når det ikke er strøm frem til viftestyringen.
Jeg ønsker også en grønn diode/ lys som lyser når viften snurrer rundt.
Noen som kan hjelpe meg?
KapteinMike
25-08-2011, 05:42
er en spenning/strøm overvåkningskrets du er ute etter
når vifta får strøm er det enkelt, da går fint med et ekstra lysrele og bryter med lys i parallel med det du har. koples direkte til vifta og styrestrømmen på egen bryter akkurat på samme måte som arbeidslys hvis du skjønner hva jeg mener
men for at du skal ha en lampe som lyser rødt når vifta ikke går (ikke strøm)
må man lage en elektronisk signalinverterende krets som gør at når viftemotor ikke får strøm ligger det et 0signal inn på en IC som blir omgjort til et 1 signal slik at diode/lampe vil lyse, jeg lærte dette på skolen for mange år siden (15-år) men husker lite av hvordan jeg får en slik n-eller(n-or) krets til å funke og hvilken IC man skal bruke, da jeg ikke har fikla med sånt sia grunnkurset på elektrolinja.
---
sb
finnarne
25-08-2011, 11:33
Vekslende rele kan løse "vifta" får ikke strøm - problematikken. Spørsmålet er om du ønsker å ha rødt lys hele tiden, eller bare når vifta skulle gått.
Jeg har løst det med en vekslende bryter,rele, termostat og elvifte fra BT, samt en liten diode fra elfa.
http://www.lrforum.com/forum/uploads/1307219724/gallery_4896_298_12828.png (http://www.lrforum.com/forum/index.php?app=gallery&module=images&img=33193)
På tross av at det ble dømt nedenom og hjem på LRForum, så virker den.
Ikke helt etter ønske i versjon 1 (hadde viften først tent automatisk, måtte den slåes av for å få den til å stoppe igjen).
Versjon 2 virker OK
Flott takk skal du ha. Jeg skal se nærmere på dette i praksis...
KapteinMike
25-08-2011, 20:48
finnarne:
Hvor er ekstra bryter for tvangskjøring utenom termostaten
Terje K.
25-08-2011, 21:08
men for at du skal ha en lampe som lyser rødt når vifta ikke går (ikke strøm)
må man lage en elektronisk signalinverterende krets som gør at når viftemotor ikke får strøm ligger det et 0signal inn på en IC som blir omgjort til et 1 signal slik at diode/lampe vil lyse, jeg lærte dette på skolen for mange år siden (15-år) men husker lite av hvordan jeg får en slik n-eller(n-or) krets til å funke og hvilken IC man skal bruke, da jeg ikke har fikla med sånt sia grunnkurset på elektrolinja.
Kan ikke dette gjøres enklere, uten elektronikk, tro? På min bil er det en blinkende diode som får strøm når (park)lyset ikke er tent. (Når bilen står parkert er den "alarmindikator" og når jeg starter minner den meg på å tenne kjørelys.)
Det er forrige eier (dreven, gammeldags mekaniker) som monterte dette, men jeg husker ikke heeelt forklaringen :)
Mvh Terje K.
KapteinMike
25-08-2011, 21:44
vil tro mekanikkern din satte inn en elektronisk boks et sted som styrer dioden din.
Sig vill ha ei lampe/diode som lyser grønt da vifte går og ei rød ei som lyser når ikke går.
derfor trenges det en logisk probe med 2 dioder en rød og en grønn for overvåking av spenningen ut på viftemotoren
Når grønn lyser får motor strøm og når rød lyser får motoren derimot ikke strøm
resten for ekstra tvangskjøring av viftemotor kan gjøres enkelt med rele, likeretterdiode 2stk og bryter inni bil
Enklere.
Eg dobbeltvirkende relé, som styrer 2 lamper. Er det strøm på vifta, så er relet i en stilling, er det ikke strøm, så er den i den andre stillingen, og det andre lyset lyser...
Mobile poster...
finnarne
25-08-2011, 22:11
Skal vi se. Det er en bryter på skissen min. Det er en vippebryter. Den har ett blått lys, og ett rødt lys. og i midten er ingenting kobblet.
Vipper jeg den ene veien (mot blått), så går vifta så lenge tenningen er på. Det blå lyset lyser da svakt.
Lar jeg den stå i midtstilling, så vil den ikke gå, men om termostaten mener vifta skal gå, lyser det røde lyset. Det lyser ganske kraftig.
Vipper jeg bryteren mot det røde lyset, er det termostaten som styrer vifta.
Før jeg satte inn dioden, fungerte koblingen etter hensikten, bortsett fra at når bryter stod på automatikk (mot rødt), så startet vifta med termostaten, men når termostaten koblet ut, så lyste den røde lampa opp, og vifta gikk fortsatt. da måtte jeg slå av vifta (til midtposisjon) for å stoppe den, og så kunne jeg sette den tilbake.
Det var ikke et stort problem. Jeg kjører tross alt en 200Tdi. De blir ikke veldig varme.
Du kan lese mere i tråden på lrforum.com (http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=51316)
Sig vill ha ei lampe/diode som lyser grønt da vifte går og ei rød ei som lyser når ikke går.
derfor trenges det en logisk probe med 2 dioder en rød og en grønn for overvåking av spenningen ut på viftemotoren
Når grønn lyser får motor strøm og når rød lyser får motoren derimot ikke strøm
resten for ekstra tvangskjøring av viftemotor kan gjøres enkelt med rele, likeretterdiode 2stk og bryter inni bil
Mulig jeg har ordlagt meg litt feil.
Jeg ønsker en grønn diode når det er strøm frem til "koblinbsboksen" - altså, systemet har den strømmen det trenger til å virke hvis jeg tvangskjører eller den starter automatisk pga tempgiver. Den skal lyse rødt hvis det ikke er strøm frem til "koblingsboks". Da vet jeg at viften ikke vil kunne starte, og jeg vil da kunne feilsøke før jeg evt oppnår for høy temperatur på radioator.
Samtidig så ønsker jeg grønn diode som lyser kun når viften er innkoblet og snurrer rundt. Dette for å ha kontroll på at det faktisk gis strøm signal til viften. Om den ikke går når denne diode lyser, vil selve viften være kaputt.
Koblingsboksen min har uttak for tvangskjøring, så den har jeg kontroll på.
finnarne
26-08-2011, 07:43
Mulig jeg har ordlagt meg litt feil.
Jeg ønsker en grønn diode når det er strøm frem til "koblinbsboksen" - altså, systemet har den strømmen det trenger til å virke hvis jeg tvangskjører eller den starter automatisk pga tempgiver. Den skal lyse rødt hvis det ikke er strøm frem til "koblingsboks". Da vet jeg at viften ikke vil kunne starte, og jeg vil da kunne feilsøke før jeg evt oppnår for høy temperatur på radioator.
Da kobler du et vekslende rele som henter styrestrøm fra tilførsel til koblingsboks. Og signalstrøm fra tenning.
Samtidig så ønsker jeg grønn diode som lyser kun når viften er innkoblet og snurrer rundt. Dette for å ha kontroll på at det faktisk gis strøm signal til viften. Om den ikke går når denne diode lyser, vil selve viften være kaputt.
Koble en diode i parallell med viften, så har du det.
Da ender du opp med 3 dioder, og ett relé
Kan selvfølgelig lage et koblingsskjema, men det tar lenger tid.
Du treng ikke tegne. Jeg ser jeg har kontroll på dette nå.
Hadde håpet det fantes dioder med to farger i samme. Men det er kanskje like enkelt å koble opp tre dioder. Evt. at den røde faktisk ikke lyser når alt er intakt, og først lyser rødt når det ikke er strøm frem til koblingsboksen.
finnarne
26-08-2011, 10:21
Det finnes tofargede dioder. Sjekk sidene til elfaelektronikk.no
Fant ikke koblingsskjema der for den med 2 farger, mener typenummeret er 19020004
(sidene til elfa er håpløse å linke til)
Da må du typisk ha en motstand i serie med dioden.
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.