PDA

Se full versjon : 750 kg tilhengere med brems

Harald Hansen
16-09-2011, 08:12
Jeg trodde det ikke fantes 750 kg tilhenger med brems på markedet, da alle med brems startet på 850 kg, men så snublet jeg over Brenderup sin; 1205SB. Her fra en Finn-annonse (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=24556713).

996

Det er jo greit for oss som (foreløpig) er uten E-sertifikat og allikevel ønsker å kjøre i 80 km/h.

Er det noen andre med kombinasjonen 750 kg og brems på markedet?

_arkiv_Bernt-Inge.com
16-09-2011, 08:17
Gaupen har flere modeller C0720,B0720 og D0720 er alle totalvekt 750kg og har brems. http://www.gaupen.no/HengereHome.aspx?visKat=1

Har selv B0720 og den har vært brukt aktivt de siste 10+ åra.

Harald Hansen
16-09-2011, 08:23
Jeg er tydeligvis håpløs til å lese lister... :???:

De lavtbygde er meste interessante til turbruk (stabilitet), og der har jo Gaupen disse fire:

C0720:

997

D0720:
1001

A0725:

999

A0725T:

1000

Harald Hansen
16-09-2011, 08:47
Tabell:

Modell Veilendende pris Kassemål
Gaupen C0720 8 595.00 115x193x35
Gaupen D0720 9 895.00 144x193x35
Gaupen A0725 12 495.00 144x242x35
Gaupen A0725T 13 495.00 144x242x35
Brenderup 1205SB Ukjent 116x204x35

_arkiv_Reisende Mac
16-09-2011, 09:08
Er det forresten noen spesiell grunn til kravet om at det skal være 750kg med brems kontra 850kg, eller enda litt større?
Jeg ser at både Reko og BK også har endel greie hengere, men de bremsede har gjerne totalvekt på oppunder 1000kg.

_arkiv_Stein
16-09-2011, 09:48
Det er jo greit for oss som (foreløpig) er uten E-sertifikat og allikevel ønsker å kjøre i 80 km/h.
Det er jo sjelden at man må så lavt som 750kg for å få det lovlig uten E i førerkortet. Tilhengerkalkulatoren (http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator)til biltilsynet gir info om hengere og der finner man reglene (http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Trekking+av+mindre+tilhenger)for vektbegrensninger også. Det mest aktuelle er dette utdraget:

Campingvogn-regelen
Det kan være tilstrekkelig å ha klasse B for å trekke en tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Første vilkår er at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og annet vilkår er at bilens tillatte totalvekt og tilhengerens tillatte totalvekt til sammen ikke må overstige 3500 kg.

Det maksimale uten E får man derfor med bil og henger hvor begge har maks tillatt totalvekt på halvparten av 3500kg: 1750 kg er altså den maksimale vekten på henger man kan få til. Temmelig få (ingen?) biler har så lav totalvekt som 750 kg, så det er sjelden en reell begrensning i denne sammenheng. (Men henger over 750 kg MÅ ha brems.) I praksis er problemet det andre leddet, summen av bil og henger som må være maks 3500 kg. De fleste av dagens personbiler er relativt tunge og har ofte tillatt totalvekt drøyt et par tonn, så da kan hengeren lovlig være snaut halvannet tonn. Selv har jeg E i førerkortet, men reglene er det jo greit å kjenne til likevel.

Edit:
Jeg slurvet jo med begrepene i beregningene her, som andre viser under. Den maksimale hengervekten får man med en bil med litt høy egenvekt inkl fører og lite maks tillatt nyttelast. 1750 kg hengervekt er teoretisk mulig, men bare om bilen ikke har lov til å ha mer last enn føreren. Altså egenvekt og totalvekt er samme sum. Temmelig uvanlig bil vil jeg tro, men mulig... Har man lov til å laste maks 300kg ekstra, kan bilens egenvekt med fører være 1600kg som gir totalvekt 1900 kg og hengervekt 1600 kg. 1900 + 1600 = 3500. Har man 500kg tillatt nyttelast i tillegg til fører, er det hhv 1500 egenvekt 2000 totalvekt og 1500 kg tilhengervekt. Det er jo plenty med andre kombinasjonsmuligheter, men maks hengervekt i praksis ligger rundt der eller lavere. Turbiler er vel oftest noe større og tyngre enn vanlige biler, så da er det mindre plass til henger. Min LT har totalvekt 3500, så da kunne jeg ikke kjørt henger tyngre enn 750 kg uten E i førerkortet. Men merk: Campingvognregelen er en unntaksregel. Man kan alltid bruke henger på 750 kg, om bilen er godkjent for det, selv om det går utenfor rammene i denne regelen.

Harald Hansen
16-09-2011, 11:03
Det har du jo rett i, Stein. Jeg har kjørt tung bil så lenge at jeg hadde helt avskrevet campingvognregelen..

_arkiv_finnarne
16-09-2011, 11:13
Det maksimale uten E får man derfor med bil og henger hvor begge har maks tillatt totalvekt på halvparten av 3500kg: 1750 kg er altså den maksimale vekten på henger man

For å dra mest mulig ut av tilhengerregelen, tor jeg du skal ha en bil med ca 2100 kg i totalvekt. Den har typisk 15-1600 kg som egenvekt, og kan dermed ha en henger med 1400 kg totaltvekt etter den regelen.

Uten E på personbil er det at tillatt totalvekt på tilhenger må være mindre en egenvekt på bil + at tillatt totalvekt på bil og tilhenger til sammen må være under 750 kg.

DVS at med min bil (disco1) som har en tillatt totalvekt på 2720 kg, kan trekke en henger med tillatt totalvekt 780kg innenfor campingregelen.

Tror nyere disco'er har høyere totalvekt. Andre biler regner jeg med også har høyere tillatt totalvekt enn min bil. Typisk en turbil.

I tillegg er det jo endel av oss som også setter oss bak rattet i en doning som krever C1 eller D1. Selv om undertegnede har en E bak B, dvs BE, og med min egen bil kan trekke 2720 kg på bil + 2720 kg på henger lovlig ifølge vognkortet, så kan jeg plutselig bare ha 750 kg bak en minibuss eller liten lastebil. Ja, jeg vet det. Min feil og bommert at jeg ikke gikk for D1E med en gang (elelr er det C1E som gir automatisk gir D1E?)

Disco2: 2880kg + 620kg = 3500
Defender: 2950 + 550 = 3500
Caravelle: 3000 + 500 = 3500
LT: 3500 + 0 = 3500

For mange av bilene så er det heller ikke så mye du kan ta med deg i bilen om den er full av passasjerer. Og da er det kjekt å kunne henge på en bremset henger på inntil 750 kg.

_arkiv_Bernt-Inge.com
16-09-2011, 11:24
Disco 3 - 3230 + 270 = 3500

Får vel holde meg til den hengeren jeg har ;)

_arkiv_Tahoe
16-09-2011, 13:28
Sånn litt ut på siden her. E sertifikatet til B klassen (BE) kosta ca 5000,- ferdig med nytt førerkort i lomma for nokre år sia:)

Med andre ord så er det ikkje så himla gale å betale for å ha lov til å kjøre litt meir anvennlige hengere:)

Harald Hansen
16-09-2011, 13:43
Prisen er ikke så hakkende gal, og er vel omtrent det samme som bota for å bli tatt.... :mrgreen:

_arkiv_Rudeboy
16-09-2011, 14:10
Sånn litt ut på siden her. E sertifikatet til B klassen (BE) kosta ca 5000,- ferdig med nytt førerkort i lomma for nokre år sia:)

Med andre ord så er det ikkje så himla gale å betale for å ha lov til å kjøre litt meir anvennlige hengere:)

Jeg betalte med én kjøretime mer enn det som er minstekravet (dvs tot. 3 timer på vei) NOK 5.100 i april da jeg tok BE på Hamar. Oppkjøring på Lillehammers mange bratte og trange gater var moro, og vel verdt det :

Da jeg jobba på Rena for tre+ år sia kosta det rundt 4k for BE og da var det forenkla forelegg som man får for å kjøre med feil førerkort omlag det samme. Så legg en tusenlapp på bordet og si det ikke er verdt å la de 4k i bot heller gå til utvida førerkort ?

_arkiv_sig
16-09-2011, 17:48
Disco 3 - 3230 + 270 = 3500

Får vel holde meg til den hengeren jeg har ;)

Alle har lov til å trekke henger på 750kg på førerkort B. Så i ditt tilfelle ville det bli
3230+750= 3980kg

Låner du bilen min blir det 3495+750=4245kg

Jeg forutsette da at man i vognkortet enten kan trekke 750kg uten brems, eller at hengeren er slik som det er spørsmål om her...med brems.

_arkiv_Bernt-Inge.com
16-09-2011, 19:38
Alle har lov til å trekke henger på 750kg på førerkort B.

I know derfor holder jeg meg til min henger med brems som er 750kg ;) kan ikke "utnytte" campingvognregelen.

_arkiv_Skrotsnokelaget
16-09-2011, 20:10
Campingvognregelen gjelder vel kun campingvogn.Alle andre tilhengere som skal kjøres ut E i førerkortet må vel holde seg til maks 750 kg totalvekt om jeg har skjønt reglene.

Harald Hansen
16-09-2011, 20:28
Neida, den heter vel bare "campingvognregelen" på folkemunne. Her fra vegvesen.no (http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Trekking+av+mindre+tilhenger):

Hovedregelen for bilførerkort er at du må avlegge egen tilhengerprøve og få påført bokstav E i førerkortklassen (BE, C1E, CE, D1E eller DE) hvis du skal trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Dette gjelder ikke for klasse B dersom du dekkes av «campingvogn-regelen». Regelen gjelder selvsagt for alle typer tilhengere (dvs. varehenger, båthenger, hestehenger og andre spesialhengere), men regelen har størst praktisk betydning for campingvogn.

_arkiv_Tormod
17-09-2011, 10:40
Så lenge bilen har lov til å dra hengeren(totalvekta på hengeren ikke overstiger det som står i vognkortet på bilen) Og tillatt total vekt på bil+henger ikke overstiger 3500 har du lov til å kjøre med hengeren. Greit å ha BE så slipper man å bekymre seg over dette. Enkelt å ta, jeg bruket ikke mange timene på å ta det, må ha stroppekurs, har du kjørt litt med henger fra før er det plankekjøring.

_arkiv_Stein
17-09-2011, 11:21
Så lenge bilen har lov til å dra hengeren(totalvekta på hengeren ikke overstiger det som står i vognkortet på bilen) Og tillatt total vekt på bil+henger ikke overstiger 3500 har du lov til å kjøre med hengeren.
Som nevnt tidligere i tråden er det en begrensning til når man ikke har E i kortet: Tillatt totalvekt på hengeren må ikke være over egenvekten på bilen, inkludert fører.

_arkiv_JCP
17-09-2011, 13:12
Så lenge bilen har lov til å dra hengeren(totalvekta på hengeren ikke overstiger det som står i vognkortet på bilen) Og tillatt total vekt på bil+henger ikke overstiger 3500 har du lov til å kjøre med hengeren. Greit å ha BE så slipper man å bekymre seg over dette. Enkelt å ta, jeg bruket ikke mange timene på å ta det, må ha stroppekurs, har du kjørt litt med henger fra før er det plankekjøring.

Det blir alltids litt småprating med sensor under oppkjøring, kanskje lurt ikke å komme med utdypende kommentarer om hvor tunge hengere en har slept rundt på før en tok til vett og tok kurs :mrgreen:

_arkiv_Tormod
17-09-2011, 15:39
Som nevnt tidligere i tråden er det en begrensning til når man ikke har E i kortet: Tillatt totalvekt på hengeren må ikke være over egenvekten på bilen, inkludert fører.

Er vel fælt sjelden at tot vekta på hengeren overstiger bilen egenvekt, vil da tru at bilen neppe har lov til å dra hengeren i utgangspunktet.

_arkiv_Tormod
17-09-2011, 15:40
Det blir alltids litt småprating med sensor under oppkjøring, kanskje lurt ikke å komme med utdypende kommentarer om hvor tunge hengere en har slept rundt på før en tok til vett og tok kurs :mrgreen:

hehe, det trur jeg er smart å unngå..Jeg satt å skravla med gubben om restaurering av traktorer og biler..Så var igrunn en ålreit kjøretur..

_arkiv_Stein
18-09-2011, 02:42
Er vel fælt sjelden at tot vekta på hengeren overstiger bilen egenvekt, vil da tru at bilen neppe har lov til å dra hengeren i utgangspunktet.
Egentlig ikke så sjelden. WV Transporter T4 har hengervekt på 2 tonn og veier selv et stykke under det. Mange stasjonsvogner veier enda mindre og har like stor eller større tillatt hengervekt. E i førerkortet er lurt å ha ja.

_arkiv_Rudeboy
18-09-2011, 09:33
Caravelle Cl'ern som jeg ratta i 5.5 år hadde lik hengervekt som maks egenvekt, der var de fornuftige.

Multivanen jeg ratter idag har hengervekt under egen maksvekt og nedjustert maks vogntogvekt så noen har antakeligvis sett på disse Roomster/Cmax-bilene og fundert på hvorfor i allverden skal de kunne trekke mer enn egenvekt + maks tillatt vekt i trekkbil...

Aner ikke hvor mye jeg kjørte med da vi flytta fra Oslo til Vinterbro men jeg ratta da toaksla Tredalskap bak en søkklasta Caravelle og hengern var lasta til taket - flyttelass er flyttelass. Gikk bra men fra Fiskevollen sleit jeg med å få aksellerert til 80 km/t, tror vi var nesten ved Svartskog før jeg hadde 70 km/t ;-D

Bekymrer meg ikke for vekta ift hva bilens sertifisering angår ifm flyttinga, verre trur jeg det var da vi henta rådhusstein til å bygge hagemurer - da tok demperen bak på ene sia nedi idet vi svingte inn på tunet - og bilen virka enda treigere enn med flyttelass til tak i bil og med henger bakom... -Gjør ingen av de to stuntene om igjen nå som jeg veit at jeg må ha min BE, men det har jeg jo så trenger jeg tyngre bil for å få med tungt hengerlass bruker jeg tyngre bil.

_arkiv_sig
18-09-2011, 10:02

Er vel heller motsatt, altfor mange bryter mot dette. Jeg leier ut henger og nekter å gjøre det når de kommer med mellomklasse biler og skal leie den.

Merk at man snakker om totalvekt selv om du kjører med tom henger.

Mange av skaphengerene til bensinstasjoner har store kapell men lav totalvekt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk