PDA

Se full versjon : ikke magnetisk tilhenger

_arkiv_Puch G
28-09-2011, 11:43
Hei folkens,

da kommer jeg med en kansje litt rart spørsmal, men hvor spørre hvis ikke her? :-)

Jeg letter etter en tilhenger jeg kunne bruke for å teste en elektromagnetisk målingsutstyr som veier nesten 100kg og er litt over 3.5m langt. Testing betyr at jeg skal kjøre litt runt med det, også inni skogen for å ungår EM-støy fra ledninger etc.
Siden den er so langt, er en biltransporter det eneste jeg kan tenke på (utsyr må være ute for å se GPS satelliter). Utfordning er at tilhenger skulle har minst mulig metal som kan ledne eletrisk strøm. jeg skønner at jeg ikke finner en ved-tihænger men kansje noen har smarte tips hva kunne være bedre en biltransporter.

PS: dette utstyr ser sån ut:

_arkiv_Bergum
28-09-2011, 12:28
Biltralle, med tralle på toppen i komposit materiale ..

Mobile poster...

Harald Hansen
28-09-2011, 12:38
En båthenger er lang og har mindre metall enn en biltralle.

http://www.gaupen.no/Uploaded/Images/1784_220_vvqpngyyascjksd_default.jpg

Dette er den minste modellen til Gaupen.

_arkiv_trønder
03-10-2011, 08:42
Treplatt burde være tingen, gjerne laftet :-)

Hvorfor har ikke jeg mulighet til å bruke smileys? Har heller ikke muligheten til å legge inn bilder.

Harald Hansen
03-10-2011, 08:44
Treplatt burde være tingen, gjerne laftet :-)

Hvorfor har ikke jeg mulighet til å bruke smileys? Har heller ikke muligheten til å legge inn bilder.

Det er da en smiley i innlegget ditt?

_arkiv_trønder
03-10-2011, 09:41
Ja underlig nok, men den kom av seg selv når jeg lagde den manuelt med kolon-bindestrek samt )denne.

Men jeg ser det finnes flere og regner med at det kan velges?

_arkiv_Vidar S
03-10-2011, 19:19
Hvorfor ikke bygge en henger av tre? Den trenger vel ikke være registrert
Treverk er langt sterkere enn stål.......i forhold til vekta.
Til rammer er ask et godt materiale, men det meste er brukandes.

Morgan har ramme av tre............

_arkiv_Puch G
03-10-2011, 20:02
Hvorfor ikke bygge en henger av tre?

Fordi vi trenger den kansje 2-3 dager max, å leie er MER attraktiv en å bygge.
Ellers ville det være PERFEKT

_arkiv_Puch G
30-05-2012, 21:28
Jeg har aldri oppdatert hvordan vi har løst dette: Transport på vanlig henger og testing på bakken ...
1432
1433

_arkiv_Terje K.
06-06-2012, 18:33
Jeg blir nysgjerrig, selvfølgelig :)

Hva er det som måles?

Mvh Terje K.

_arkiv_Puch G
06-06-2012, 20:14
Dette en geofysikk dings og heter MAiSIE :-)

MAiSIE er basert på elektromagnetiske induksjon som betyr at vi har en senderspule som sender en magnetisk felt i flere frequencer (500Hz - 8 kHz) og flere mottaker som måler feltet fra sender i kombinasjon med hva vi får fra bakken. Den magnetiske feld fra sender induserer en elektrisk strøm i bakken, denne strømen induserer en magnetisk felt igjen og mottaker får disse to. Etter noe tolkning får man elektriske egenskaper av bakken fra sånne målinger. Man bruke den metoden for eksempel for å finne malm som har en mye mindre elekisk motstand enn flere andre bergarter. MAiSIE er dog spesielt utviklet for å måle havistykkelse.

Ser herhttp://www.geoforskning.no/nyheter/121-qsuperfuglq-gir-presise-malinger-av-havis

I April var MAiSIE på første tur i arktisk strøk (Alaska) og de kom hjem fornøyd med goe data! det var en spennende utvilingsprosjekt, metoden selv er gammelt men vi har adaptert den en god del for å komme i vårt mål.

_arkiv_Terje K.
06-06-2012, 20:55
Du verden! Takk. Da vet jeg litt mer idag. :)

Mvh Terje K.