PDA

Se full versjon : Lading av batteri i tilhenger

Harald Hansen
29-09-2011, 13:52
Hvis man putter et forbruksbatteri i tilhenger (eller campingvogn for den sakens skyld) så må det jo lades. I 13-pols tilhengerkontakt (http://www.norsktilhengersenter.no/eu_standard.html) er det jo til og med egen leder for det. Men den har tverrsnitt 2,5 mm^2. Det er ganske langt strekk fra dynamo framme i bil til batteri i tilhenger. Med et ganske utladet batteri trekker den jo ganske fort for mye strøm for den ledningen det øyeblikket man kobler det på bilen.

Hvordan gjøres dette i praksis? Jeg antar det er en strømbegrenser et sted, men sitter den på bilen eller i hengeren?

_arkiv_haakonbs
29-09-2011, 23:00
Truck kontakt bak og på hengeren. Da kan du gi strøm til deg selv begge veier

_arkiv_Reisende Mac
29-09-2011, 23:14
Hva med å bruke en batterilader til formålet? Kan for eksempel laderen fra et solcelleanlegg benyttes?
Ideellt sett, så bør det være en DC/DC-omformer med ladekrets etter. Da vil laderen kunne fullade batteriet i hengeren, selv om spenningen fra bilens dynamo skiulle være for lav (spenningsfall i ledninger, tilhengerkontakten etc).
Hvorvidt noen faktisk lager dette produktet er uvisst...

edit:
Og jammen santen! Det finnes. til og med fra CTec:
http://www.ctek.com/no/no/chargers/SMARTPASS
http://www.ctek.com/Image/XLarge/Archive/Product/SMARTPASS_2.jpg

andre finnes også:
http://redarc.com.au/products-and-services/dc-battery-chargers
http://www.powerstream.com/DCC.htm

_arkiv_BBM
30-09-2011, 00:16
Med ett skillerele og en smart regulator, som feks. Sterling Power ProSplit R. (http://www.sterling-power.com/images/downloads/ProSplitR.pdf)

Kjøper du 3 uttaksversjonen så kan du ha smart lading og separert driftsbatteri foran, fritidsbatteri i bagasjer og batteri på hengeren.
Bare å dra noen grove kabler bakover.

_arkiv_Reisende Mac
30-09-2011, 08:21
Den isolatoren fra stirlingpower (og forøvrig alle slike batteriisolatorer) tror jeg kanskje ikke er særlig godt egnet i kombinasjon med å la ladestrømmen gå i 2,5^ og over 13pol tilhengerkontakt. I dette tilfellet bør nok noe som strømbegrenser til rundt 10A benyttes.

Harald Hansen
30-09-2011, 08:38
De som Reisende Mac lenker til koster fra rundt en tusenlapp, ser det ut som. Får se om det kommer noe slikt på budsjettet etter hvert.

Som Reisende Mac påpeker var spørsmålet om man kunne bruke eksisterende kabling. Og det ser jo slik ut.

_arkiv_Rudeboy
30-09-2011, 09:36
Jeg finner det imperativt at du går opp stien for oss (dvs "meg") her, Harald - jeg har fundert på å montere batteribank (ett eller to fritidsbatterier) i den noe framtidige fritidshengeren jeg skal ha.

Da er det greit å ha en "walk thru, talk thru" å lese seg opp på grei framgangsmåte når man sitter der med en stabel kabler, koblinger, sikringer og what not som skal monteres.

Som de sier det andre steder på værsveva - pic's or it did not happen ;-D

_arkiv_Bergum
30-09-2011, 09:49
Det som trengs er et elektronisk skille, altså lading for dobbelt batteri. Gode kabler bakover, gjerne sammen kabler og kontakt som vinsj (da kan du bruke begge batterier når du vinsjer.)

Mobile poster...

Harald Hansen
30-09-2011, 10:05
Jeg formulerte meg ikke klart nok, tydeligvis (et vanlig problem, i følge de hjemme... :P ):

Jeg vil altså ha lading av batteriet i henger, uten å måtte strekke kabel i bilen. Da er tilhengeren brukbar på andre biler enn bare de jeg har kablet om selv også.

_arkiv_Bergum
30-09-2011, 13:08
Da ville jeg normalt ha slengt frempå med dobbel dynamo :-)

Nei.

Sett inn en liten 12-220v konverter, og en C-Tek lader.
Converteren kobles i hengerkontakten, og plugges i laderen.

Om du da er ved en stikkontakt, så plugger du bare ut laderen, og setter den i veggen.

_arkiv_Rune R
25-11-2011, 09:17
Hva med en slik en? Kan det brukes?
http://www.bema.no/?ItemID=3436

Et vanlig problem i campingvogner eller i båter med batteri langt unna for å
drive baugpropell/ankervinsj, er at ladespenningen blir alt for lav på grunn av spenningsfall i kablene.
Dette resulterer i kort levetid på batteriet på grunn av sulfatering.

LEAB Booster løser dette problemet med å omdanne innspenning på 9-15Volt til 14.4 Volt ut. Ladestrøm opp til 12 AMP. Når batteriet er oppladet senkes ladespenningen og ladestrøm.

Har innbygd skille-rele kutter forbindelsen til giverbatteri når motor slås av.
Sikrer mot utladning av startbatteri.

Virkningsgrad over 90 %
Kapslingsgrad IP 67.
Innbygd automatisk temperatursikring, kutter hvis ladeboosteren blir 60 oC.
Tåler 40G mekanisk påvirkning
Batteristørrelse 40 til 120 Ah.

UPS, billig var den ikke, 2961,-

_arkiv_finnarne
25-11-2011, 10:32
Jeg ville ha hatt en grov kabel nesten helt frem til hengerfeste på min egen bil. Så en tynnere kabel som passer med de 2,5mm² som du har kontakten inn i hengerkontakten, og det samme da inn til batteriet, selvfølgelig med en sikring på tilførselen. En sikring som ryker om det går mere strøm en det som er sunt gjennom kontakten/kabelen.

Så ville jeg hatt et rele som styrer ladingen der selvfølgelig. Kommer det noen retur fra den 13-polede kontakten som kunne styrt releet ?

På hengeren ville jeg hatt solcellepanel for lading når hengeren står stille
og mulighet for å koble til ctek eller andre ladere.

// faj

_arkiv_JCP
06-01-2012, 22:43
Traxide (http://www.traxide.com.au/SC80.html) i Australien har mange løsninger på flere utfordringer :-)

_arkiv_Stein
07-01-2012, 10:34
Jeg snakket for en stund siden med en hyggelig kar som jobber hos Exide Sønnak i Brobekkveien i Oslo og kan ekstremt mye om batterier selvfølgelig. Jeg spurte bl.a om hvordan man ideelt sett bør gjøre med to eller flere batterier i ett kjøretøy. Han forklarte om måter å skille dem på og sa at det ikke er noen enkle svar på hva som er beste løsning. Han mente Sunwind (http://www.sunwind.no/content/pages/news/sunwind.asp)var nyttige folk å snakke med, men egentlig er det ikke mulig å gjøre det riktig uten å ha helt separate systemer.

En god elektronisk lader klarer å gjøre mye med helsa til et batteri fordi den klarer å tolke hva batteriet trenger ut fra hvordan det reagerer når laderen dytter på litt. Det er et problem om en av cellene er ulik de andre, som ofte skjer når batteriet er slitt. Da får laderen feil respons og gir feil behandling. Det gjelder også dårligere ladere, men de gir oftest feil lading uansett. Om to batterier skal lades samtidig av samme lader, må det være lik type batterier som er akkurat like utladet og akkurat like slitt. Er de ulike på noe område eller en av cellene i ett av batteriene er sliten, vil begge skades litt eller ikke lades fullt.

Det betyr i klartekst: Man kan ikke ha et forbruksbatteri og et startbatteri på samme lader samtidig, uansett hvilken elektronikk man bruker sammen med dem. Han sa at om han skulle ha flere batteribanker i en bil, ville han uten tvil ha montert en ekstra generator med egen strømkrets pluss en separat 220V lader til forbruksbanken.

Han sa også at ingen moderne biler med moderne lavtgassende batterier klarer å lade opp batteriene ordentlig. Årsaken er at ladespenningen fra generatoren er altfor lav pga de mange store strømforbrukerne i en moderne bil. Med lav spenning og batterier som er laget for å gasse lite, blir ikke syren rørt om av bobler og laderen slutter å lade fordi den ser batteriet som fullt når motstanden endres fordi syren nederst i batteriet er ladet. (Gjelder altså de aller fleste typer blybatterier). Med gammeldagse batterier som hadde gått tomme kunne man kjøre en tur og de var fulle igjen siden de boblet og rørte om i syren når de ble ladet. Det går ikke an nå lenger. Batteriene MÅ lades med ordentlig elektronisk lader på sterkstrøm. De kjører på mer ladespenning som blander ut syren og leser batteriet bedre. Dette må gjøres jevnlig, jo oftere jo bedre, selv om man ikke tømmer dem. Det er et enda større problem når batterikapasiteten er høyere, som den jo blir med flere batterier.

Han sa rett ut at denne endrede typen batteridesign har sine fordeler ved lav gassing som gir få ulykker (eksplosjoner) og lavt servicebehov (trenger ikke påfyll av vann), men at den største "fordelen" er at det i praksis gir mye kortere levetid for batteriene siden de alltid gradvis utlades og skades slik at produsentene selger mer batterier. Alle produsenter har gjort denne typen endring i kjemi pga krav fra bilprodusenter og myndigheter. Han mente at om alle kunder visste at de MÅ lade batteriene sine jevnlig ville de selge under en tidel av det de gjør nå....

Harald Hansen
07-01-2012, 15:16
Det betyr i klartekst: Man kan ikke ha et forbruksbatteri og et startbatteri på samme lader samtidig, uansett hvilken elektronikk man bruker sammen med dem.

Det fungerer kanskje ikke optimalt, men det er prøvd og funnet i orden et par år i strekk på den gamle Land Roveren min. Mulig batteriene ville avgått med en tidligere død, men de lot seg nå lade til turbruk bare ved å koble de sammen.

For øvrig interessant informasjon!

_arkiv_Stein
07-01-2012, 16:10
Ja, jeg må være enig i at min formulering ble mer kategorisk enn den var ment. Det går selvfølgelig å lade to batterier sammen, særlig om de er av samme type og brukes sammen, men det vil gjøre levetiden kortere. Han sa at batterier som brukes riktig gjerne kan vare opp mot 10 år selv med mye bruk. Nye biler får veldig ofte slitent batteri på under ett år selv om det ikke er noe som helst feil med batteriet eller bilen, men oftere varer de noe lenger. Uansett er feil lading den nesten eneste årsaken til omsetning for batterimakerne, iflg min kilde.

Han sa også at det egentlig er mulig å gjøre noe med bilene, slik at de lader bedre og holder batteriene friskere. Problemet er da delvis at biler her i Norge bruker mer strøm enn ellers i verden pga kulden: Varmeseter, varmetråder, AC, vifter, tunge starter, osv. Produsentene leverer gjerne mer utstyr i bilene, men de bytter ikke til bedre generator, regulator, etc. Ergo er det nesten alltid for lav spenning til å lade batteriet. Det kan man altså gjøre noe med, men han gikk ikke mer inn på den siden av det. Men han sa at uansett bør man så ofte som mulig lade batteriet på en god 220V lader. Minimum en gang pr mnd. Oftere om man kjører mye korte turer.

Han fortalte også at i Sverige har de en kar ansatt som er ekstrem nerd på batterier og forsker på alt mulig av denslags. Han er såpass kjent autoritet at det han sier er "sannheten" i bransjen. Karen jeg snakket med har vært på kurs hos ham endel ganger. Han jobber med nye teknologier og tester alt mulig rart, delvis "for moro skyld". Han har utviklet en lader som (pga at den måler et eller annet ekstra) yter adskillig bedre enn Ctek, som er den man regner som det beste på markedet, og som samme kar var med å utvikle. Exide Sønnak er også forhandler for Ctek så de kan ikke si noe negativt om den. Deres egenutviklede er også dyrere for dem men usalgbare om de har høyere pris enn Ctek, så de vil egentlig helst selge Ctek. Det er stor forskjell, særlig når det gjelder å klare topplading og å gjenopplive batterier som er dårlige eller helt tomme. Jeg skal ha et par sånne...

_arkiv_sig
10-01-2012, 11:01
Hva slags ladere snakker vi om da Stein? - for å få det til å boble....

qtec vedlikeholdslader / tilsvarende eller kraftigere saker?

_arkiv_Stein
10-01-2012, 13:00
I den eldre typen batterier med et annet belegg på blyplatene (husker ikke navnet på de ulike typene) skulle det faktisk boble under lading, og man fylte vann i ny og ne. I moderne batterier skal det helst ikke boble, (og det skal mye til at de gjør det) siden de da mister væske og det ikke mer mulig å fylle dem, men om de er utslitt kan bobling hjelpe. Det som må til er at spenningen på laderen er høy nok til at syren får endel bevegelse. 14,4 V er vel riktig såvidt jeg husker. I bilen er spenningen nesten alltid for lav og ladingen varer for kort.

Qtec og andre elektroniske ladere lader helt flott. Det er ikke nødvendig med så kraftig lader. Det er ikke mange Ampere som trengs. Det er Volt som mangler. De laderne jeg nevnte som Exide Sønnak lager er av samme type og størrelse. Gameldagse ladere måtte være store fordi de hadde spoler etc for å endre spenningen. I dag gjøres dette langt er effektivt og nøyaktig via elektronikk. Det gir mye mindre varme også, så størrelse er ikke like nødvendig lenger.

_arkiv_sig
15-01-2012, 21:36
Når jeg hadde optima så ble dette helt utladet. Jeg fant da ut på Gylling sine sider at man skulle ta kontakt med dem hvis dette skjedde, fordi de da skulle lades på en spesiell måte. Skjønner ikke hvorfor de ikke bare kunne skrive hvordan på siden sin...

De svarte aldri på mine forespørsler. Siden jeg jobber ofte utenom normalarbeidstid, så er mail det beste for min del.

Vet du Stein hvordan denne "spesielle ladingen" er?

_arkiv_Stein
16-01-2012, 01:33
Dessverre vet jeg ikke nok til å svare på det. Det jeg forteller om over er jo bare lærdom jeg har fått ved å prate en stund med en kar som kan masse om det. Skulle jeg gjette er det vel at de bruker ganske høy spenning mens de overvåker motstand, temperatur, bobling etc. Samt at de kjører ladingen i sykluser med gradvise eller plutselige endringer av Volt og/eller Ampere.

På den annen side sa han jeg snakket med at de laderne de selv hadde mekket fram hos Exide Sønnak ofte klarte å redde helt døde batterier uten noen overvåking. Dette var det viktigste de gjorde bedre enn Qtec. De solgte også Optima før, så han kan mye om dem også. Anbefaler at de som vil vite noe om batterier tar en tur innom Exide Sønnak i Brobekkveien 101, Oslo. Tlf: 22 07 47 00. Han jeg snakket med sitter ofte i nærheten av kundemottaket. Vet ikke hva han heter, men hyggelig kar.

_arkiv_4springar
22-02-2012, 12:58
Jeg bruker to optima batterier i min 24v bank, og lader et forbruksbatteri til 12v kretsen når jeg er på tur. (den gir ut 13.8v, og topplader fint batteriet etter noen timers kjøring.)
I det daglige med småkjøring har jeg ikke med forbruksbatteriet, og all 12v forbruket mitt går over omformeren. Problemfritt med en god omformer, den er forresten fra farco, norsk leverandør.
Omformeren lader forbruksbatteriet når spenningen på 24v banken overstiger 26.6v, altså når de er oppladet.
Dvs at styrereleet slår inn når jeg har kjørt et kvarter eller to, og 24v banken er tipp topp.

Det jeg har opplevd med optimabatteriene, etter å ha lest litt på amnet, er at de skal HELST lades med flat ladespenning. Altså 14.4v hele tiden.
Det skjer jo ikke med en gammeldags mekanisk regulator.
Derfor passer jeg på å lade med "supply" funksjonen på min 24v ctek lader, da leverer den 28.8 stabilt, og med gode kabler, kabelsko og jord viser hvert batteri 14.3-14.6.

Om jeg skulle endre på noe, for ekspedisjonsformål, ville jeg hatt egen 12v dynamo til forbruksbatteriet.
Alternativet er å lade forbruksbatteriet med en solar inverter, slik som en bruker på hytta mellom batteribanken og solcellepanelet, bare at i dette tilfellet kommer kilden fra hovedbanken eller dynamoen.
Da kan en i tillegg legge et lite solcellepanel på taket for vedlikeholdslader.

_arkiv_Tomas
22-02-2012, 18:06

Det heter booster… man booster batteri for å røre om i syra
De fleste batt ladere har den funksjonen så ingen grunn til å få skrekk

_arkiv_radovan
02-03-2012, 10:49
No er tenketanken min litt full og eg er ikkje heilt med lenger. Kva slags ladar skal ein ha for å hjelpe batteria sine til eit langt og sunt liv?
Eg har tolv køyrety i aktiv teneste, nokre av dei med meir enn eitt batteri og vil gjerne vite kva eg skal kjøpe. :???:

_arkiv_sig
02-03-2012, 10:59
Du kan jo gå for en ladebank som driver alle de bilene hvis det står parkert noen lunde i nærheten av hverandre.

_arkiv_Stein
02-03-2012, 12:13
Selv har jeg kommet til at jeg helst vil ha to helt separate systemer med hver sin generator på motoren. I nødstilfeller kan man koble kretsene sammen. Det har endel store fordeler og jeg skal nok uansett bytte motor, så da blir det ikke så mye ekstra jobb. Kanskje blir den nye motoren med 24 Volt system. Mercedes lastebilmotor av typen 815 eller 817 er super solide, går gjerne langt over millionen km, enormt dreiemoment og dieselgjerrige. Må utredes mer om de passer inn med girkasse, utvekslinger etc, men en verkstedeier og kompis anbefaler dem varmt. Han har forøvrig satt en slik inn i en G en gang.

Men for å bidra til den generelle forvirring: Jeg fant denne på Finn nettopp: Sterling Pro Split-R (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32941726) Det finnes i flere konfigurasjoner og ser jo ut til å fikse mye av de problemer vi har snakket om her, men om det holder mål aner jeg ikke. Dog virker det logisk. Den bruker altså releer i stedet for dioder. Altså rene brytere i stedet for "filtre". Den er endel dyrere enn diodesystemer, men det er det kanskje verdt? Noen med bedre peiling på elektro kan kanskje kommentere?
http://finncdn.no/mmo/2012/1/28/6/329/417/26_690148298.jpg
http://finncdn.no/mmo/2012/1/28/6/329/417/26_-1237259325.jpg

_arkiv_Stein
02-03-2012, 12:39
Tittet litt mer på det han driver med. En tysker som bor på Notodden. sterling-power.no (http://www.sterling-power.no/). Han har i tillegg til ovennevnte separatorer også eksterne laderegulatorer som påstås å gjøre generatoren dramatisk mer effektiv slik at man unngår at batteriene underlades og sulfateres istykker, som tidligere omtalt her. Flere andre produkter også. Jeg synes dette virker meget interessant!

_arkiv_radovan
02-03-2012, 15:19
Du kan jo gå for en ladebank som driver alle de bilene hvis det står parkert noen lunde i nærheten av hverandre.
Traktor, bil, MC, snøskuter osv.
Står parkert overalt, men ikkje vanskeleg å ha eit fellespunkt.
Men kva meiner du med ein ladebank?

_arkiv_sig
02-03-2012, 16:50
Siden du her kun skal toppe batteriene av og til så kan du jo lage deg en grei lader eks qtec eller tilsvarende. Så lager du flere forgreininger ut til hver parkeringsplass.

Har en kompis som gjør det på denne måten til sine båter og biler som står på vinterlagring.

_arkiv_KapteinMike
02-03-2012, 17:13
Siden du her kun skal toppe batteriene av og til så kan du jo lage deg en grei lader eks qtec eller tilsvarende. Så lager du flere forgreininger ut til hver parkeringsplass.

Har en kompis som gjør det på denne måten til sine båter og biler som står på vinterlagring.

det funker fint det da det ofte går liten strøm til batteriene til vedlikeholdslading over lang tid.

men lader han batterier av forskjellig størrelse samtidig? eller går de i en form for sykluslading?

_arkiv_sig
02-03-2012, 17:30
han har gjørt det veldig enkelt. Han har en qtech som lader, laget en stor bolt i en treplanke til pluss og minus. Fra denne har han vanlig myk strøm kabel til krokodille klyper som han setter ut til de forskjellige bilene og båtene.

Han har gjort dette gjennom år, uten at det har hatt noen betydning for batteriene som både er av forskjellige størrelser og typer.

_arkiv_Tahoe
02-03-2012, 18:01
Funker som lading, men vitsen med avansert lader er jo borte da...

_arkiv_sig
02-03-2012, 19:00
Jepp, det er vel neppe alternativ å kjøpe 11 qtec......