PDA

Se full versjon : Webasto som tuller.

Reisende Mac
18-11-2011, 20:21
Webastoen (Thermo Top c) i bilen min tuller. Av og til lar den seg starte, og funker da tilsynelatende greit, men som oftest vil den ikke. Når jeg forsøker å starte den, så kan den bli stående å kjøre kompressoren (vifta til forbrenningskammeret) i snaut 0,5sek for så å være stille i 5-10sek, deretter gjør den et slikt kort fremstøt med vifta igjen, og det hele gjentar seg gang etter gang.
Dieselpumpa ser ut til å funke (men jeg har ikke sjekket mengde og trykk). Brennkammer (med flammevakt og gjødeplugg) er nytt. Sirkulasjonspumpa har også vært byttet, og sjekket i orden.
Noen som har tips å komme med her?
Evt, er det noen som vet om et firma i nærheten av Kongsberg som er kompetent til å kjøre en diagnose på enheten?

sig
19-11-2011, 15:51
Nærmeste jeg vet om er G. Myhren på Carl Berner.

Jeg ha har jeg vært og tatt diagnose på min Top C i dag. Dette var hos en bekjent som bor i nærheten av Kløfta.

Adventurer
19-11-2011, 20:31
Jeg har også en Webasto som ikke fungerer. har ikke kommet så langt at jeg har byttet ut noen deler, men den er utmontert og kikket litt på.

Dog ett spørsmål. Den ligner på en Termotop C, men heter DW50 og er en 12V 5 kw enhet for diesel. Kan dette være en Termotop C, men med ett annet navn? Skulle gjerne hatt fjernkontroll til denne, så da er det kjekt å vite om man kan bruke fjernkontroll fra en annen modell.

Håper du ikke tar ille opp at jeg spør i tråden din RM. :-)

sig
20-11-2011, 09:48
Hvis du søker på denne så ser det ut som det er en Thermotop DW50.

Når det gjelder fjernstyring, så kobles den på ifm klokkestyringen. Det kan på meg virke som om fjernstyringen fungerer til mange typer så lenge de har de samme kontaktfestene som på klokken.

Adventurer
20-11-2011, 12:09
Sendte en mail til Webasto Norge med feilbeskrivelse og ønsker.

Skal bli morro å se hva jeg får til svar :-)

Puch G
21-11-2011, 14:41
Angående fjernstyring, min 290GD og G300 har akkurat samme webasto klokka og fjernstyring, MEN jeg klarte ikke å få 290 fjernstyring å snakke med 300 klokka (G300 kom uten fjernstyring :-( )

Reisende Mac
21-11-2011, 15:39
Nå snakker vel ikke fjernstyringen med uret, men med selve Webastoen. Det er en tilleggsmodul med radiomottaker til Webasto. Det kan godt hende at denne er montert som 'standard' for enkelte kjøretøyer. Da skal det visstnok også være en coaxial-connector for tilkobling av antenne på Webastoen.

Adventurer
21-11-2011, 16:18
Fikk ett kort svar med 2 stk PDF dokumenter til min Webasto DW50, som da viser seg å være en Termo top T.

Har da fått tilsendt tysk bruksanvisning og en verkstedhåndbok til denne, hvis noen skulle trenge det :-)

Reisende Mac
21-11-2011, 16:21
Her finnes en manual for Thermotop c/z: Link (http://www.suremarine.com/manuals/webasto-repair-manuals/tsl17-repair.pdf)

Reisende Mac
11-12-2011, 17:51
Nå er problemet løst! :D
Jeg kjøpte en ny komplett Webasto, og byttet både den og dieselpumpa til den. Nå funker det igjen. (så rart)
Så får jeg heller ta en liten service på den gamle, og se om jeg kan få stappa den inn i en av de andre bilene.

sig
11-12-2011, 22:04
Har kjøpt meg diagnose avleser for webasto. Var to feil på min, hadde avbrutt start to ganger siden jeg kjøpte den. Hadde nå gått 915 timer.

Bør man ta de opp av og til og gjøre de ren? - er vel en brenner der?

Reisende Mac
11-12-2011, 22:11
Hmm... kanskje det hadde vært mulig å fått lest av kodene i den gamle enheten min også da?
Jeg hadde en større service på den i fjor. Da byttet jeg brennkammer (med flammevakt og glødeplugg). Inni det gamle brennkammeret var det noe sot, men det så også ut til å være begynnende sprekkdannelser der. I tillegg så byttet jeg sirkulasjonspumpa, da denne hadde satt seg totalt.

sig
11-12-2011, 22:15
Jeg "håper" jeg har funnet feilen hos meg også. Har ikke følt jeg har fått varmen i bilen og tinet is som normalt.

I dag tok bryter til kupeviften kvelden. Nå virker den kun på et trinn og det er av...surrer da litt rundt. Dette er et vanlig problem med chevy, er bryter bak på vendebryter som brenner seg. Når jeg i morgen ...forhåpenligvis....får tak i ny så har jeg futt på viften igjen slik at jeg har varm bil som normalt.

Du kan selvsagt få låne den.

Adventurer
11-12-2011, 22:19
Fungerer den diagnosen din på Webasto enheter liggende på benk, eller må de være montert i bil?

Og fungerer den på forskjellige Webasto enheter?

sig
11-12-2011, 22:33
Den fungerer på de fleste webasto enheter. Nå gikk jeg for den enkle versjonen som trenger + og -, samt et signal til webasto. Det går en gul ledning ut fra webasto som ender opp i en plastkontakt. Dette er diagnose signalet.

Større versjoner av diagnose utstyr kobler man seg bare inn på kontakten til start uret.

http://www.gjelstenli.no/webbilder/sub475.jpg

sig
11-12-2011, 22:36
Software laster du ned her. Så kan du se hva du kan gjøre med den.

http://www.techwebasto.com/heater_thermo_test.htm

sig
11-12-2011, 22:37
Manual for software finner du her.

http://items.idl.lt/webasto/manual.pdf

Eiken
12-12-2011, 09:09
Eg hadde tull med min Webasto, er usikker på kva type, men sitter i Defender 1997mod. Trur den har vert der siden ny bil.
Batteria mine var dårlige, og Webastoen fikk for lav spenning, og slo seg av.
Er usikker på om det er 10,5 eller 11,5V som er min.
Nytt batteri i bilen, og vips, varm og god bil..

Vidar S
12-12-2011, 09:17
Denne (http://www.ebay.co.uk/itm/Webasto-controller-remote-thermo-top-C-Diesel-heater-/250867936702) på Ebay skal visst gjøre underverker for kranglete Webastoer. Fjernkontroll og tempraturvakt er også med

Det var en eller annen på Lr-forum som har montert, med suksess

finnarne
12-12-2011, 10:25
Fikk ett kort svar med 2 stk PDF dokumenter til min Webasto DW50, som da viser seg å være en Termo top T.

Har da fått tilsendt tysk bruksanvisning og en verkstedhåndbok til denne, hvis noen skulle trenge det :-)

Det kan jo være aktuelt. uten å lese gamle meldinger., betyr det at du har en manual til TermoTop T, som enten er til salgs, eller til utlån ?

Nå virker det som om min virker, men ryker noe aldeles forferdelig. Gammel sot hjelper sikkert ikke. Fikk ny slange som skal brukes til å hente frisk luft fremme i motorrommet, og den gamle luftintaksslangen skal kobles på eksosen, sånn at den kommer ut litt lenger nede bak. Så får vi se om webastoen ryker litt mindre etterhvert.

Adventurer
12-12-2011, 15:01
Det kan jo være aktuelt. uten å lese gamle meldinger., betyr det at du har en manual til TermoTop T, som enten er til salgs, eller til utlån ?

Nå virker det som om min virker, men ryker noe aldeles forferdelig. Gammel sot hjelper sikkert ikke. Fikk ny slange som skal brukes til å hente frisk luft fremme i motorrommet, og den gamle luftintaksslangen skal kobles på eksosen, sånn at den kommer ut litt lenger nede bak. Så får vi se om webastoen ryker litt mindre etterhvert.

Send meg en mail adresse på PM, så sender jeg den til deg på mail.

Heeeeelt gratis, seffern ;-)

Puch G
18-12-2011, 14:44
Fungerer din BW50 eller Tjermo Top T nå Adventurer? Ser ut som jeg har samme greier i Gen min og den vil også ikke funke. Klokka er jå død siden den druk på nordsjøveien og det viste seg at webastoen selv er også død (glødeplugg for å være presis). Så jeg trenger ny klokka, byttet plugg og fjernstyring kunne jeg også tenke meg. Btw, et ny fjernstyring koster vel rund 350€ plus MOMS!!!!!!

Er det noen som kan anbefale en forhandler / service / verksted i Oslo? Heatco AS? Bilen min var jå i Tyskland hos MB pga død girkasse og de klarte ikke å fixe webastoen. De hadde ikke lisens for å service webasto, webasto service i nærheten hadde ikke lisens for å jobbe med webastoen som er ikke ettermonterte ......

God 4. Advent :-)

Adventurer
18-12-2011, 15:07
Andi:

Du bor alt for nærme Sig her på forumet, til at dette skal være ett spørsmål :-) Send han en PM, og spør pent om han kan hjelpe deg med en diagnose, til å begynne med. Da vet du i hvertfall hva det er som ikke fungerer.

Min Webasto er fortsatt på bordet. Den ligger der å venter på min oppmerksomhet, tålmodig som den er :-)

Puch G
19-12-2011, 16:08
God tip Roar, men analyse greie hadde de i tyskland. Derfor vet jeg at det er glødeplugg / flammdings som er død.

Hva jeg trenger er en sted som kan fixe eller skafe deler hvis jeg kan fixe selv.

Reisende Mac
19-12-2011, 16:39
Jeg kjøpte nytt brennkammer til min ThermoTop (glødeplugg og flammevakt er integret i brennkammeret) fra Kolberg Caspary, via Mekonomen. Mener å huske at prisen var rett under 2000,-

sig
19-12-2011, 20:46
G Myhren på Carl Berner tar service på Webasto.

Ellers har jeg en kompis som begynner med Webasto over nyttår nå på Kløfta.

Puch G
19-12-2011, 21:35
Takk RM og sig :-)
sig, gjerne si fra når kompisen din er i gang. Det haster jå ikke so veldig for meg.

Puch G
23-12-2011, 09:04
Kjørte forbi Aas Bilkima i går og stikket innom for en prat. En veldig kompetent og hyggelig fyr fortalte meg masse om tyske biler og webasto :-) oppsummering relevant for meg og Roar, et al.:

Thermotop som Mercedes brukte til Gwagen er en "branded" versjon som betyr at Theoretisk bare MB kan kjører reparasjon (til 150 - 200% av webasto prisen). Hvis for eksempel elektronik er død, betyr det å bytte elektronik på en vanlig webasto og å bytte hele thermotop på en MB-webasto. Son fortjener bilmerker penge :-/
So lenge elektroniken er bra, går det an å bytte brenner med en vanlig webasto brenner (som RM har gjørt) for rund 2000 + moms.
En ny "vanlig" fjernstyring med timer kommer på ca 5500 inkl montasje exkl moms.
En ny "vanlig" styringsklokka (som har litt forskjellig dimensjon enn den originale) er bare 1275 + moms.

ThomasT
08-01-2012, 22:22
G Myhren på Carl Berner tar service på Webasto.

Ellers har jeg en kompis som begynner med Webasto over nyttår nå på Kløfta.

Det var spennende. Import? Montering? Service?

Jeg har bil med en kranglete Thermotop C, og en annen bil som gjerne vil ha installert en Webasto som den kan krangle med.

Kunne du ha sendt noe kontaktinfo til Kløftamannen?

sig
08-01-2012, 22:39
PM sendt

ThomasT
09-01-2012, 10:15
Takker og bukker :)