PDA

Se full versjon : Kjære Julenisse. I år ønsker jeg meg en tilhenger...

_arkiv_Bergum
23-11-2011, 15:13
QpauUSmtJmA

_arkiv_Vidar S
23-11-2011, 16:42
Tøffe hengere, men er det ikke en utfordring å pakke ned f#¤%skapet når det er vått? :|
Kanskje en må få med jordslagsmiddel ved siden av?

_arkiv_Bergum
23-11-2011, 19:35
Du tørkerom vel teltet når du kommer hjem fra tur, eller lar du det bare ligge?

Minioffroadbilbygger.....

_arkiv_Terka
23-11-2011, 19:58
Får ikke opp YouTubevideoen på telefonen, men er der noe ala dette det er snakk om?
http://www.tacomaworld.com/forum/attachments/towing/31254d1248560127-off-road-pop-up-campers-fleetwood-e-1.jpg

Har lekt litt med tanken om noe slikt, men det må være et ... få tørt på en gjennomsnittlig våt norsk høst?

_arkiv_Bergum
23-11-2011, 21:18
Nei, ikke den pinglehengeren nei... :-)

Harald Hansen
24-11-2011, 07:21
Fin den, men jeg håper du har vært veldig snill i år, for billig er den ikke! :D

_arkiv_Bergum
24-11-2011, 08:38
Det var helt sikkert, men tenk på hva den ville kostet i Norge?

Det er forresten en viss person som har fått meg til å begynne å kikke etter en LT40 med 4x4 og Forsvaret spec........ :mrgreen:

_arkiv_Stein
24-11-2011, 13:28
En viss person tar på seg skylden. :-)
Ulempen er jo at det ikke er så mange av LT 4x4. Vrient å finne. Men noen er det jo, og her i Norge er det tydeligvis ikke så mange som er oppmerksomme på hvor kule de er, så de går ofte mye billigere enn i Tyskland etc.

Jeg synes det er veldig behagelig å ha nok plass inni bilen til det meste man vil gjøre innendørs. Alt på ett sted. På lange etapper med flere i bilen er det en stor fordel siden man kan hente ting, mekke mat, gå på do, etc uten å stoppe. Jeg har reist endel med liten bil, som er veldig plundrete, og masse med kassevogn. som fungerer helt flott selv uten noen som helst innredning annet enn å slenge inn en stor madrass, kjøleboks, portapotti og et system for å dekke til vinduene. Man er plutselig helt fri til å stoppe når og hvor man vil, og man har plass til sykler, brett og masse annet leketøy.

Jeg har ikke særlig erfaring med campingvogn og aldri prøvd henger av den typen som er tema i denne tråden, men begge har sine klare fordeler. Når man holder til en god stund på ett sted, som jeg ofte gjør ved en strand eller på et regattasted, er det en stor fordel å ha en bil som bare er bil når man skal rundt i området. En stor camper går fint å kjøre med, men det er temmelig upraktisk å måtte rigge ned camp hver gang man skal noe. Såpass upraktisk at man nesten alltid finner en annen løsning eller lar være. En camper bil er i praksis en stasjonær camp så lenge man er der. Med en separat henger er ikke det noe problem. Mye mer fleksibelt.

Jeg er ikke sikker på hvor godt jeg ville trives med at en slik offroadhenger har "innredningen" på utsiden. Jeg liker at man kan ha det private liv i skjul, når man vil det. Noen steder er det jo også nyttig å ha alle sine eiendeler innenfor skallet av bilen, som raskt kan låses uten å rydde eller pakke sammen. I enkelte situasjoner jeg har sett, kan en åpen henger være vanskelig å passe på... Men det er jo klart at jeg sterkt ville foretrekke kjøreegenskapene den har sammenlignet med en campingvogn. Likevel, flere ganske voksne campingvogner er overraskende greie å kjøre med om man har bil med litt størrelse. Selv har jeg ofte båthenger å dra på, så jeg har ikke noe valg.

_arkiv_Bergum
24-11-2011, 13:57
En viss person tar på seg skylden. :-)
Jeg er ikke sikker på hvor godt jeg ville trives med at en slik offroadhenger har "innredningen" på utsiden. Jeg liker at man kan ha det private liv i skjul, når man vil det.

Forstår at du ikke fikk med deg hele filmen.
Over kjøkkenet, så kommer det Telt. Og det medfølger...

Fordelen som jeg kan se med den LT4x4'en, er at en fint kan henge på 2 elsykler bakpå...

_arkiv_Stein
24-11-2011, 14:18
Forstår at du ikke fikk med deg hele filmen.
Over kjøkkenet, så kommer det Telt. Og det medfølger...

Fordelen som jeg kan se med den LT4x4'en, er at en fint kan henge på 2 elsykler bakpå...
He he. Joda, jeg fikk med meg det, men det det dekker vel ikke alt, siden man bruker alle sider av hengeren. Byssa er vel f.eks stort sett åpen? Men når alt kommer til alt: Jeg er ikke i tvil om at for det aller meste er dette også en veldig praktisk og behagelig turløsning.

Jeg har alltid med tråsykler i bilen, men elsykler kan kanskje være en måte å øke aksjonsradiusen? Jeg sykler temmelig mye, så kapasiteten er grei, men det er jo klart man er lat av og til. Jeg har tenkt på å lage meg en tralle til sykkel for å få med mer greier når man skal handle etc. De man kan kjøpe er for pinglete. Hjelp av eldrift hadde ikke vært dumt i oppoverbakkene med litt last....

_arkiv_Tomas
14-01-2012, 20:14
posta før den ell?
http://turpaahjul.com/forum/showthread.php?t=1990

_arkiv_GD300
15-01-2012, 12:23
Det dumme med alle " vanlige " tilhengere, er at de er basert på stive aksler, og små, stive dekk.
Dette gjør at de blir innmari harde / stumpete kjøre med på dårlig veg.

En tilhenger basert på ATV understell, kunne bli spennende.
Da får man pendelboggie, floaterdekk osv. Ulempen er at dekka på ATV hengere er små, og ruller dermed ganske tungt. Kanskje man kunne bygge om til større dekk ?

Prinsippet fins i bildene under, hengeren må selvsagt være større i lengde / bredde.
http://finncdn.no/mmo/2011/9/25/2/308/645/62_-131933387.jpg
http://finncdn.no/mmo/2011/8/29/7/303/726/27_-1705714709.jpg

Med en sånn layout - ville man kunne få HELT andre egenskaper på hengeren enn en vanlig Tysse/Gaupen/whatever kan tilby. Jeg har studert endel hengerkonsepter i detalj, og felles for alle er en hinsides overdimensjonering i materialer. Dette er vel og bra, men gir unødvendig mye vekt som man må dra på. Å dimensjonere en henger for 2 tonn last, når man skal ha kjøleboksen, takteltet og litt annet småtteri der, er selvsagt bare tull. Det er en utpreget misforståelse at oppdimensjonering gir økt styrke, det er KONSTRUKSJONEN som skal gi styrke, gjennom rett bruk av materialer på rett sted. Så enkelt, og så komplisert.

http://avestavagnen.se/img/vedvagnar/tb-1600.jpg

Hengeren på bildet over, er dimensjonert for 1300kg last OFFROAD, men veier bare 130kg. Dette får man til ved bruk av gode konstruksjoner, rett materiale og gjennomtenkt layout.

Min neste langtur, skal foregå med LITEN bil. Bitteliten faktisk.....

_arkiv_ruffsen
15-01-2012, 12:46
he he er vel to forskjellige segmenter du komenterer på her gd.

henger for transport i terreng og kanskje feks ikke i 80 km/t fordrer forsjellige kriterier.

av detaljert henger studering og da mene de er så overdimensjonert er jo en artig kommentar. har selv i jobb og privat kjørt i stykker 3 tysse hengere. og en gaupen. og da innenfor maks last. tysse knekker rett å slett i to etter en periodes bruk. så overdimensjonert ser ikke jeg den er. og bare sånn for å nevne det da prater vi hengere i 30-40000 kroner klassen uten moms.

i og for seg overasket mere om de hadde produsert dyrere enn de trenger også da. det blir vel regnet ned så skrint som mulig for å holde bunnlinjen best mulig i firma.

_arkiv_GD300
15-01-2012, 13:25
Jeg har ødelagt en slegge også Ruffsen. Tror du det har med underdimensjonering å gjøre eller faktum at den ble brukt til noe den ikke var beregnet for ?

Tysse, Gaupen osv har vel aldri vært ansett for å være spesielt godt dimensjonert. Se derimot på Brenderup 5000 serien.
Veier 40% mer enn en Gaupen av ditto størrelse, men er komplett umulig ødelegge selv med 300% mer last......

Det jeg snakker om av overdimensonering, er de privatbyggede turhengerne som florerer.

Stålkvalitet, konstruksjon osv har ALT å si. Bruker man enkle konstruksjonsmetoder og billig, lavfast stål, får man et produkt som virker. Bruker man enginering, høyfast stål, knekkeprosesser og sammenføyer på rett vis, får man et produkt som virker, som tåler mye mer belastning og samtidig er mye lettere.

I hvilken grad en sånn ATV henger utsettes for SMÅ belastninger ift en ristetur på en grusveg, kan du tydligvis mer om enn meg. Jeg har sett de i bruk, og ble overrasket over julingen den taklet...

Har du brekt 3-4 hengere i 30-40 000kr klassen, vil jeg anbefale deg å ta et lastberegningskurs før du kjøper ny.

_arkiv_ruffsen
15-01-2012, 14:10
ikke kjennskap til hvordan du fikk ødlagt slegga di. men jeg har nok ikke misbrukt hengere ser du. bare brukt dagelig i mange år. så litt erfaring har en vel endt opp med innbiller jeg meg. og må innrømme antallet var med tanke på hvor mange som har gått fis føyken i firma sammenheng da.

og fart er vel endel av det en bør ta hensyn til når en konstruerer hengere også. kanskje noen hensyn med tanke på å tåle kreftene når det måtte gå galt. håper i hvertfall det.

så kanskje en må ha mange ting i hodet mens en ser på problemet? hvilken fart er den tømmer hengeren godkjet av tilsynet for? og har de godkjent den for 1300 kg?

jeg har jo takgrind som er godkjent for 250 kg. men tror tilsynet er uenig.

_arkiv_Stein
16-01-2012, 01:53
Alt kan ødelegges, men det er likevel stor forskjell på god og dårlig konstruksjon. Økt dimensjonering gir ganske ofte en konstruksjon som går i stykker fortere, siden hele greia da er laget på den måten og totalvekten derfor stiger og belastningene likeså. Selv en riktig konstruksjon vil også kunne feile til slutt uten feil bruk om den brukes nok tid, siden metaller før eller senere får tretthetsbrudd etc. Men det er ikke tvil om at den type brudd skjer dramatisk oftere på konstruksjoner hvor man dimensjonerer opp for å få en dårlig design til å holde.

Nesten alle hengere er en elendig design strukturelt sett. At understellet også tilhører en fjern fortid er heller ingen hemmelighet. Man ville uten tvil kunne lage en henger med uavhengig hjuloppheng, som i en bil, som oppfører seg dramatisk bedre på veien, veier mindre, med mer lasteevne og lasten plassert mye lavere. Det er interessant at ingen prøver å lage noe bedre, kommersielt. Jeg tror dette er en mulighet for en som har lyst til å tjene penger.....?

_arkiv_trønder
16-01-2012, 12:09
Det finnes masse hengere, særlig fra Tyskland, som har uavhengig fjøring. Tredal har spiralfjører og er nydelig etter veien. Lydløs også siden den ikke hopper opp og ned hele tiden.

Men ingen betaler ekstra for dette, det fokuseres på pris og man ender opp med ræl.

_arkiv_Stein
16-01-2012, 14:34
Det samme virker jo i de fleste andre sammenhenger også, at man "sparer seg til fant". Altså kjøper billig som gir lav bruksglede og går i stykker fort så man må kjøpe om igjen og det totalt sett er dyrere.

Hengerne med uavhengig fjæring, er de uten hel aksling? Jeg har aldri sett noe sånt, men jeg har jo ikke akkurat lett så godt heller.

_arkiv_trønder
16-01-2012, 18:45
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=29391082
http://www.raceinfo.no/temp/tn_Tilhengerfjøring.jpg

_arkiv_Vidar S
16-01-2012, 23:16
det var hengeren sin det, Rolf :sikle:
Akkurat plass til en seriebil, og skikklig proff fjæring.

Jeg tok over en hjemmebygd henger med corolla bladfjærer og 10" industrihjul fra Viking. Den var helt pyton og ha bak bilen. Fikk på aksel og fjærer fra en Caddy (eneste som er brukandes på den), og et par avlagte Land Rover støtdempere.
Det ble noe helt annet. Fjærene består av et blad. Hengeren er helt nydelig å ha bak. Ikke sånn humpidump som gummitorsjon.
Med andre ord; fjærene betyr mye ;-)