PDA

Se full versjon : Billige vei-GPSer

Harald Hansen
02-12-2011, 10:13
Disse er nå virkelig blitt billige. Sjekk f.eks. Garmin Nuvi 30, med 3,5" skjerm og kart over Vest-Europa, nå til 499,- på Elkjøp:

http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/gps-til-bil-og-motorsykkel/GARNUVI30/garmin-nuvi-30-vest-europa-gps

1101

Om 3,5" skjerm blir litt pinglete så koster Nuvi 40 med 4,3" skjerm bare 699,- samme sted.

Billigere (og enklere) enn en kartoppdatering...

sv1 erik
02-12-2011, 21:47
Det er alltid hyggelig med nye dingser, men jeg skulle ønske at det ikke var billigere å kjøpe ny enn det er å oppdatere de gamle. Jeg føler at jeg blir tvunget inn i forbrukersamfunnet enten jeg vill eller ikke. Jeg har to gps'er allerede, og får jo lyst på enda fler når prisene raser i denne farten. I de gamle ligger jo alle poi'ene og det er masse sirkus for å få dem over i en ny.

Det er jo like dumt som når super'n på hjørnet selger refill forpakninger (f.eks.syltetøy) som koster det samme eller mer enn orginalembalasjen.

Det er et merkelig samfunn vi lager.

Terje K.
02-12-2011, 22:11
Jeg lurer litt på endelig å anskaffe GPS, og tenkte meg robuste Garmin 60csx, pg robust ytre og mulighet til å veksle sømløst mellom topografiske kart og veikart.
Nå har jeg typisk nok lurt så lenge at den synes å være utgått av sortimentet. :-)
Kan noen si om den har fått en etterfølger?

Mvh Terje K.

Reisende Mac
02-12-2011, 22:18
Ja. Etterfølgeren til 60 heter 62. Det er vel det samme med 62cs(x) etc der også. tror det er en bra GPS. Jeg har ihvertfall vært svært godt fornøyd med min 60CS.

JCP
02-12-2011, 22:34
Det er alltid hyggelig med nye dingser, men jeg skulle ønske at det ikke var billigere å kjøpe ny enn det er å oppdatere de gamle. Jeg føler at jeg blir tvunget inn i forbrukersamfunnet enten jeg vill eller ikke. Jeg har to gps'er allerede, og får jo lyst på enda fler når prisene raser i denne farten. I de gamle ligger jo alle poi'ene og det er masse sirkus for å få dem over i en ny.

Det er jo like dumt som når super'n på hjørnet selger refill forpakninger (f.eks.syltetøy) som koster det samme eller mer enn orginalembalasjen.

Det er et merkelig samfunn vi lager.
Interessant fenomen det der med prisen på refyllpakker... Var innom på OBS i dag og kom på at det snart er tomt for tannpirkere på badet. Ettersom jeg likevel skulle handle en tube Dolisox tannkrem, var det ikke mange centimetrene bort til tannpirkerne; 2x125 enkeltspissede Jordans koster 2 øre mer pr stk i refyllpakke enn 125 dobbeltspissede i lekker plastboks, også Jordan :shock:
Har også sett noen tilfeller der den store økonomipakken har høyere enhetspris enn den "vanlige" pakken...

Fort gjort å bli lurt,- eller å lure seg sjøl. Faktisk like fort gjort som å spore av en tråd :oops:

Stein
03-12-2011, 17:00
"Så lei av å bli lurt" heter en sang fra noen år tilbake. Jeg liker heller ikke kjøp og kast-samfunnet, selvfølgelig. Det gjør vel ingen egentlig. Jeg gjør min skjerv ved å tenke meg om så godt jeg kan og kjøre gammel bil osv. Når det gjelder GPS, tror jeg fremtiden ligger i at man har den funksjonaliteten på sin telefon, nettbrett eller lignende. Teoretisk sett skal det jo da være greit nok å oppdatere programvare i stedet for å bytte hele dingsen. I realiteten er det jo vanskelig å få de dippeduttene til å være stort lenger enn en spesialisert GPS, men da bruker man jo i hvert fall noe man kanskje har fra før av.

Ellers må jeg si at jeg ikke er så imponert over kvaliteten på kartdata i de ulike GPSene til veibruk. Jeg må vel kunne kalles ekstremt godt kjent i Osloområdet. Jeg har prøvd mange ulike GPS produsenter litt, men Tom Tom og Navigon mest. Kartene har vært de mest oppdaterte, men de har likevel masse grove feil, som at de påstår det er vei på steder det aldri har vært det. Rett og slett slurvete produksjon av kartdata. Dramatisk dårligere enn Cappelens Kartbok for Osloområdet, som kommer ny hvert år og er den eneste akseptable.

Ofte har jeg på GPSen for å se hva den sier. Man kommer jo alltid fram til målet, men det er temmelig sjelden den velger beste rute. Det er det mest irriterende. Her i Oslo driter jeg jo i hva den påstår, men når jeg er på steder hvor jeg trenger den, vet jeg jo nå hvor mye feil de gjør. Jeg forventer jo ikke at de skal vite hvordan det er lurt å kjøre pga trafikkbilde, men om man ber om raskeste rute, forventer jeg å ikke bli servert fullstendig idiotiske ruter. Det gjør alle GPSene temmelig ofte om man ikke er ved hovedveier.

Min konklusjon: Kanskje er ikke en app på en smarttelefon så veldig god, men den kan neppe være så mye dårligere enn de spesialiserte apparatene.

JCP
03-12-2011, 18:59
Har en (forhåpentlig) kjekk titoms-kinasak på vei i posten :roll:

Den er i hovedsak ment til kino i baksetet, men den har også innebygd gps og google maps. Ettersom den også er android, kan jeg f.eks. laste ned Navigons androidapplikasjon. Om denne greia viser seg å fungere like bra som eBay-selger påstår, er det nok fler enn de i baksetet som får slik etter hvert ;-)