Se full versjon : batteri og kulde
Finnes det noen som er ekstrasmart angående batterier og kulde?
Jeg er en del aktiv med feltarbeid med uststyr som trenger en ordentlig 12V forsknyning og når det er så kald som nå går det an at en 60Ah batteri er død etter en timer. Det betyr MANGE kilo batteri i bagasjerom for en job som kan tar en hel dag.
Er det noe tricks som kunne hjelpe? Er disse AGM batterier bedre? Kansje batteri må veære stoende i en bil med varme på? Det hjelper sikkert litt med å isolere batteri mot kulde so godt som mulig ..
jeg takker til alle goe tips :D
Det finnast jo 12V varmekablar som ein kan vikle rundt batteriet.
Men det spørst om dei brukar opp straumen, då. :lol:
Kan du definere bruken? Konstant bruk kontra perioder, belastning og utladnings type.
Hvordan ser du for deg evt å varme opp bilen de skal stå i ?
Bruk er ca 30A noe sekunder og noe sekunder pause og noe sekunder 30A og so videre.
Varm bil ville betyr motor på som er vel ikke helt realistisk. Vi skal ta med en liten strømaggregat så at vi kan ev lade batteri mens i bruk.
Reisende Mac
19-01-2012, 19:18
Bruk er ca 30A noe sekunder og noe sekunder pause og noe sekunder 30A og so videre.
Høres ut som sambandsutstyr. Skal du drifte et radiorelè?
Varm bil ville betyr motor på som er vel ikke helt realistisk.
Hvorfor ikke? Da kan du jo også drifte utstyret fra bilens egen generator.
Jeg skal drifte dettehttp://abem.se/products/ls/ls.php for å gjøre dettehttp://www.ngi.no/en/Areas-of-research-and-development/Geophysics_and_Remote_Sensing/ERT/
:-)
Jeg har heler en generator i drift enn bilen syns jeg
Reisende Mac
19-01-2012, 21:20
Da regner jeg med at det er snakk om jobb, og ikke bare for moro skyld :mrgreen:
Drives utstyret av 12Vdc eller 230vac?
Hvis det er snakk om 230vac så er nok aggregat absolutt å foretrekke, men dersom det er 12V så er jo bilen en kraftpakke av en 12V-generator da. Du kan evt supplere med ett eller to batterier til, og så noen gode startkabler. Da har du mulighet til å drifte utstyret fra batteriene, og så starte bilen for å lade de ved behov.
I forsvaret så brukes jo kjøretøyer blandt annet som sambandsbærere. Der ser man at et aggregat normalt ikke bruker særlig mye mindre drivstoff enn bilen, når denne står på tomgang for å være 'kraftverk' til radioutstyr og lignende.
KapteinMike
20-01-2012, 05:55
Det finnast jo 12V varmekablar som ein kan vikle rundt batteriet.
Men det spørst om dei brukar opp straumen, då. :lol:
en annen løsning er å ta å kople inn en slange før varmeregisteret og vikle den rundt batteri, men for at det skal virke må motor nødvendig være i drift men et fulladet batteri skal jo i teorien ikke fryse
men et oppvarmet batteri har bedre egenskaper enn et som står ute i -15
Løsningen er enkel.
Du finner et gelebatteri med de krav du stiller.
Det finnes flere av dem...
(Desverre ingen link)
Alternativt, er å isolere bagasjerommet med glava og styropor, legge inn en liten varmtvannsbereder, og kjøre varmen fra bilmotoren gjennom denne. Da har du en stor varmekilde i flere timer.
Deretter er det bare å starte bilen, og lade både batteri og varmebank samtidig.
Løsningen er enkel.
Du finner et gelebatteri med de krav du stiller.
Det finnes flere av dem...
Er gelbatteri bedre i kulde?
KapteinMike
20-01-2012, 07:12
ja
de har ofte mindre Ah men mye bedre
kaldstarts egenskaper CCA
forsvaret bytter jo ut nesten alle bilbatteriene til gel batterier
Da regner jeg med at det er snakk om jobb, og ikke bare for moro skyld :mrgreen:
Ja jobb, men fortsatt morro :-)
Drives utstyret av 12Vdc eller 230vac?
12 V DC
dersom det er 12V så er jo bilen en kraftpakke av en 12V-generator da. Du kan evt supplere med ett eller to batterier til, og så noen gode startkabler.
kople inn en slange før varmeregisteret og vikle den rundt batteri
isolere bagasjerommet med glava og styropor, legge inn en liten varmtvannsbereder, og kjøre varmen fra bilmotoren gjennom denne. Da har du en stor varmekilde i flere timer.
Deretter er det bare å starte bilen, og lade både batteri og varmebank samtidig.
Da snakker vi smarte ideer, veldig inspirerende! Vi skal alredy ut neste uke tirsdag (Nedre Eiker), så det blir ikke nok tid for å jobbe med bilen sin varmtvann. Dog det er en veldig god tanke syns jeg. Det minste hva jeg kan gøre er å slenge batteri i en zarges box med masse styropor for å holdet det litt varm.
Harald Hansen
20-01-2012, 07:18
Forsvaret bruker vel AGM-batterier, ikke gel? Jeg vet folk bruker ordene om hverandre, men det er forskjell på de to. Optima er et AGM-batteri, for eksempel.
KapteinMike
20-01-2012, 07:23
sant nok optima er et agm batteri
men gelbatteri har bedre kuldeegenskaper enn vanlige blycelle batterier
linker til optima sine sider for info om optima sine agm
http://www.gyllingteknik.se/optima.htm#Optima i forsvaret.
KapteinMike
20-01-2012, 07:34
siterer fra baatplassen.no
"Litt stygt sagt er gel-batterier ikke så veldig mye annet enn åpne bly/syre-batterier som er forseglet/ventilregulert og tilsatt et fortykningsmiddel i syra. Det gir noen fordeler og noen ulemper. Etter min oppfatning burde man enten satse på AGM eller vanlig åpne. Gel har riktignok en del av fordelene til AGM-batteriet, men kommer likevel aldri opp i samme klasse."
Gel har en fordel: Hvis vi frakter utstyr med fly må vi kjøpe ny batteri ved ankomst. De fleste gelbatterie får lov å være med.
Men for eksempel kjøpte vi en supersmartkultdiger gelbatteri som er fastmontert i sit eget pelicase, MEN den har også sin eget eletronik i casen, så fungere det ikke hvis du trekker for mye Amp :-(
Fungerte bra med isolasjon men det var jå bare 5 kuldegrader ...
1161
NRK østafjell skal rapportere om saken i kveld 18:40 :-)
vBulletin v3.8.7, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.