PDA

Se full versjon : Solcelle batterilader

sig
27-01-2012, 18:39
Hva tror dere om dette? sikkert mye svada på dette markedet også men... jeg har en bil som trekker mellom 70-80 mAh på standby. Er noe av disse noe å satse på? Jeg tenker ikke primært noen topplading, men å holde unna standby forbruket.

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l1312&_nkw=solar+12v+car&_sacat=See-All-Categories

Reisende Mac
27-01-2012, 18:51
Jeg har en slik tilsvarend den øverste der. Kjøpt på Jula i Mjøndalen for et par hundrelapper. http://www.jula.no/solcellepanel-til-bilbatteri-17-5-v-1-5-w-604145
1,5W ved 17,5V skulle vel tilsvare ca 85mA. Dette er i så fall i direkte sollys.
Men, med en slik sak konstant tilkoblet, så vil det forhåpentligvis holde batteriet tilnermet fulladet til enhver tid. Uansett, så er det langt bedre enn å ikke ha noen lader tilkoblet i det hele tatt.

Tomas
27-01-2012, 19:00
ka bil e det?

sig
27-01-2012, 19:04
Det er en Chevrolet Suburban 1996 modell. 5.7 bensiner.

Tomas
27-01-2012, 19:07
monter hovedstrømsbryter!

sig
27-01-2012, 19:09
Litt av poenget er at strømmen ikke brytes.... har jeg hovedstrømbryter vil jo heller ikke webasto kunne brukes.

Det er en del memory ting i bilen, eks så trekker Prinsanlegget (gassnalegget) alene ca 50mAh på standby.

Tomas
27-01-2012, 19:12
Uansett så er det ikke mye den trekker av strøm så hvorfor skal du på¨liv og død "drepe" det?
Er bra for batterie at det er noe som bruker litt til enhver tid

sig
27-01-2012, 19:15
Jeg har en batterivakt som kutter på 11.7v. Jeg synes at det til tider skjer litt for ofte at den har slått seg ut ifm webasto.

Hva mente du med drepe det?

Tomas
27-01-2012, 19:25
drepe enhver annledning til at cellene i batt får trigga seg

sig
27-01-2012, 19:29
ok. Og samsvar mellom det og montere hovedbryter var?

Neida, er ikke nebbete...prøver bare å lære....

Tomas
27-01-2012, 19:36
montere brytern var lissom valium melding til de som er livredde for batteriet sitt.:D

Men er det for å å ha liv i bilen etter en webasto som tar reper`n på batteri så kan man forstå det.
Hva med et ekstra batteri til sånne forbrukere som webasto og spare org batteri til start?

sig
27-01-2012, 20:35
Ut fra siste tråd om ladning av to batteri så ser jeg det som en omfattende operasjon...

Sent from my iPhone using Tapatalk

KapteinMike
27-01-2012, 21:24
de har jo lignende ladere på clas ohlson også
de funker jo til en hvis grad. men er avhengig av mer direkte sollys
men som sagt tidligere i tråden bedre en ingenting

men noe anna.. du som har thule titan på taket. kunne jo montere et større panel som f,eks 80W panel og laderegulator fra clas-ohlson med et tilt-stativ i takgrinden for panelet...og beskytte panelet ekstra med plexiglass f.eks

delenr
36-4452 ladereulator 10A ca400.-
36-4451 solpanel 80W ca2500.-

Stein
27-01-2012, 22:16
Interessant tema. Jeg har jo seilt mye og på langtur seilbåter er man avhengig av flere kilder til strøm. Man har gjerne slepegenerator i sjøen og vindgenerator, men i hvert fall har omtrent alle solcellepaneler overalt de har plass. De er ikke gratis, men de er gull verdt når det er riktig gjort. Selv i overskyet vær gir de overraskende grei lading. Slepegenerator gir mye kraftigere strøm, har hatt over 20 amp noen ganger, men det er kanskje ikke så aktuelt på bil. :-) Jeg har aldri selv gjort noen slik installasjon, men på min LT er solceller svært så aktuelt. Jeg har jo god plass også. Solceler og tilhørende elektronikk finner man mange steder for tiden. I tillegg til Clas Ohlsson, har de det på Jula, kanskje Biltema og diverse båtbutikker og til hytte og caravan folket. Sunwind (http://www.sunwind.no/content/pages/catalog/chapterindex.asp?mc=6)på Rud nevnes ofte som en autoritet på denne type greier.

Det ene er jo å ha tilgang på lading når motoren er av, men det er jo også, som nevnt mange steder her på forumet og andre steder, et stort problem å få god lading når motoren går. Spenningen er for lav pga forbrukere og pga spenningsfall i ledningene etc. Laderegulatorene som er i bilene standard er ikke gode nok, og særlig ikke her i vårt kalde klima hvor vi pøser på med strømforbruk. Den laderegulatoren (http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161028452)du nevner Kæptn, :-) er den av en smartere type enn den som sitter originalt på de fleste biler? Er den i stand til å gjøre noe lignende av det elektroniske nettladere gjør? kan den kanskje f.eks kompensere for spenningsfall fra forbrukere i bilen slik at spenningen på batteriet forblir på 14,4V? Om ikke denne kan det, finnes det regulatorer av bedre type?

KapteinMike
27-01-2012, 22:39
ang laderegulatoren fra clas, er jeg usikker på hvordan den funker men den er til solpanelet
men den skal jo tilpasse ladestrømmen til batteri fra panel og ut til forbruker uten overspenning ut til forbrukere.. da et solpanel kan gi 17-18v til regulaturen og det vil vi ikke ha ut til f.eks videre elektronikk

så jeg vil tro den er satt til f.eks 13,8v eller 14,2v ut fra regulator
og det tåler det meste av 12v utstyr

for da kan man kople et rele som kutter ut panelet og ladereg. da motor går med styrestrøm fra dynamo f.eks

sig
27-01-2012, 23:15
http://www.ebay.com/itm/5W-18V-mono-solar-panel-car-12v-battery-laptop-charger-/320754954071?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4aae7c2f57#ht_1941wt_1110

La oss si jeg går for noe slikt, hva vil 5 watt si egentlig. Vil dette holde batteriet ved like, eller vil det faktisk kunne toppe det?

Den regulatoren vi snakker om her, er det slik at jeg kan sette den mellom dynamo og batteri og jeg får en jevn og fin lading på eks 14,4 v?

Stein
27-01-2012, 23:20
Hm. Det er jo et logisk system. Kjenner til at spenningen fra solceller og annet kan bli altfor høy. Med "slepe"generatoren (en Duogen med propell på stang) på en rask katamaran kom som sagt også strømstyrken faretruende høyt når vi passerte 12-13 knop, som vi oftest gjorde. Vi satte på alt vi hadde av forbrukere ombord når det gikk så fort at vi var redde for å svi av batteriene. Vi kunne også løfte ut slepegeneratoren av vannet, men man må jo uansett lade endel hvert døgn. Hadde ca 350 Ah timer med gelbatterier. Det var regulator på spenningen, men ampen varierte fritt. Vet ikke om det er lurt.

Uansett, finnes det faktisk regulatorer til bilens egen generator som er mer avanserte enn standarden, som jo visstnok ikke duger?

sig
27-01-2012, 23:24
Problemet mitt er at regulator er innebygget. Ryker den så må hele dynamo skiftes.

KapteinMike
28-01-2012, 10:50
solpanelet skal ha egen regulator, så dynamoen har ingenting å si enda

sig
28-01-2012, 10:53
Hvordan reguleres det på de som du bare stikker i sigtenner da?

Sent from my iPhone using Tapatalk

KapteinMike
28-01-2012, 12:26
de har en egen innebygget regulator mot overlading

større solpaneler har ikke dette innbygget og har da en ekstern som koples slik at, solpanelet koples til regulator. og batteriet koples til regulatoren på egne inntak/utak. forbruker har også egen utgang fra regulator

men det vil ikke være nødvendig å bruke her
da solpanelet og regulatoren vil kunne koples til bilens batteri og bruke bilens interne kretser

er bare da å kople opp et rele som kutter solpanelet da motor er i drift

sig
28-01-2012, 20:29
Jeg ser på ebay at man får faktisk 15w som har innebygget regulator/ skjerming mot overlading. Blir ikke det en 1,25A lading da?

Så av alle ting... i dag var jeg hos en kompis som driver og rydder på verkstedet sitt...og hva fant man ikke der?

http://www.gjelstenli.no/webbilder/TPH20.jpg

Jeg vet ikke hvor stort denne er i v, men vi får nå se hvordan det utarter seg.

Terka
29-01-2012, 18:59
for da kan man kople et rele som kutter ut panelet og ladereg. da motor går med styrestrøm fra dynamo f.eks
kan man bruke et std. relé (som som normalt kobler inn 12v "forsyningsstrøm" ved 12v styresignal) til dette ved å koble det litt annerledes? Isåfall hvordan?
Eller finnes det egne reléer som er lager for å kutte kobling på "forsyningsstrøm" ved 12 v styresignal? Hvor får man kjøpt slike?

//Terje

Terka
29-01-2012, 21:25
kan man bruke et std. relé (som som normalt kobler inn 12v "forsyningsstrøm" ved 12v styresignal) til dette ved å koble det litt annerledes? Isåfall hvordan?
Eller finnes det egne reléer som er lager for å kutte kobling på "forsyningsstrøm" ved 12 v styresignal? Hvor får man kjøpt slike?

//Terje

Svarer meg selv her etter å ha tenkt litt igjen. :roll: er jo selvsagt å benytte et rele som har 87a utgang! (Småflaut for en som er utdannet innen elektronikk..)