PDA

Se full versjon : Radio: Analog, DAB, DAB+

Harald Hansen
07-02-2012, 21:41
Radiostandarden byttes enda en gang:

http://www.aftenposten.no/kultur/Fremtidens-radioer-ma-byttes-ut-6757658.html#.TzGLBcVSQW0

Men det er likevel langt fra sikkert du er klar for fremtidens radio selv om du allerede har investert i en DAB-radio. Til nå er det blitt solgt 501 000 DAB-radioer i Norge, av i alt 7,5 millioner radioapparater som er i bruk her til lands. Om få år blir imidlertid dagens digitalradioteknologi, DAB erstattet av DAB+, det betyr at over halvparten av DAB-radioene som allerede er kjøpt ikke lenger vil funger.

Så for å høre radio i Norge etter 2017 (da FM-nettet slukkes), så må vi oppgradere til DAB+. De som har oppgradert til DAB-radio fra før må bytte radioen. Alle nyere biler har integrert stereoanlegg, så det blir nok ikke en billig fornøyelse.

Og så kommer det at det ikke er alle som satser på DAB eller DAB+. De landene ligger stort sett i Vesteuropa. Andre steder er det DRM+, amerikansk HD-radio og annet. Så tiden da man kunne kjøre verden rundt og bruke bilradioens AM/FM-mottaker hvor som helst er nok snart over.

Er det noen som har noen innsikt i dette og kan kommentere litt om hvordan framtiden blir i et langturmessig perspektiv?

Reisende Mac
07-02-2012, 22:06
Tja, jeg anser det vel ikke som noe stort problem at bilene i dag har integrert stereoanlegg.
Ikke fordi jeg mener at det er enkelt å bytte, men fordi jeg tror det vil bli ganske bortkastet.
Norge er et litt sært land å drive kringkasting i. Vi har ekstremt mye fjell og daler, og i tillegg er bebyggelsen spredt. Det vil forsåvid ikke være noe problem med DAB-radio i bil hvis man for eksempel bare skal kjøre i Oslo og omegn, men jeg er svært skeprisk til hvordan det vil funke rundt i det ganske land.
Årsaken er enkel: digital kringkasting er ekstremt lite robust mot støy og svake signaler. Ref digitale TV-sendinger via satellitt.
Når det gjelder analog radio, så er denne veldig robust. Med andre ord: man kan tillate mye forringelse av signalene og fremdeles kunne motta godt nok til å høre på. På analoge sendinger så vil man greit kunne tolerere noe fading i lyden, litt skurring etc. Men, på digitale sendinger, så vil den minste slik feil medføre digital klipping, og de fleste av oss vet vel hvordan det oppleves.
I løpet av den svært korte kjøreturen som jeg har til jobb hver morgen, så er det mange steder underveis hvor jeg opplever at radiosignalene blir forstyrret på et eller annet vis.
Dette vil kanskje kunne la seg løse ved at alle radiosenderene gjentar sendingene sine slik at all informasjon sendes f.eks fem ganger i løpet av ti sekunder. Dersom radioene da har et buffer, vil mottageren få evnen til å gjengi mer feilfritt fordi den mottar informasjonen fem ganger og filtrer ut alt som er søppel. Mottakeren vil da ha et konstant lag på ti sekunder i forhold til senderen. Nå er det vel svært lite realistisk at dette blir gjort, da hovedårsaken til å gå over til DAB var å skvise enda flere stasjoner inn på den eksisterende båndbredden.

Mon tro hvorfor Singapore, som er et svært lite og relativt flatt land, går bort fra DAB og heller gjeninnfører FM og supplerer med internattradio isteden... :roll:

DAB fungerer sikkert brillefint for alle stasjonære formål, men til DAB på bilturen rundt i Norge er jeg svært skeptisk...

Terka
08-02-2012, 06:37
For de som har biler med FM radioer så tror jeg det er mange som ikke kommer til å bytte dem ut, men heller kjøpe seg en frittståenee DAB/DAB+/HD/..-modul med FM sender. (Eksempel (http://www.digi-link.co.uk/Audio_Pure_Highway_In_Car_DAB_Radio_Convertor.asp) ).

Om vi kikker litt inn på hva som skjer innendørs i husene våre så vil mange også mene at DAB er bortkastet til dette formålet. De som er ute etter litt bedre lydkvalitet foretrekker å bruke internettbasert radio, dette mediet tilbyr også en uant mengde med spesialiserte radiokanaler (musikksjangere, programtyper, etc.) Når det etterhvert blir mer og mer aktuelt med internett tilgjengelig i bilene så blir dette også aktuelt der. Man vil likevel møte mange av de samme utfordringene med nok signaldekning der man kjører.

@Reisende Mac: Med digital klipping så antar jeg du mener klipping av bæresignalet for den digitale informasjonen? (det kalles også digital klipping når man får firkant pulser (topper/bunner) på det analoge lydsignalet som man forsterker og sender ut til høyttalerne). I teorien skal digital radio ha bedre kvalitet en analog radio når signalstyrken blir lavere siden all informasjonen likevel eksisterer i signalet, MEN når det til slutt blir så dårlig signal at det periodevis faller ut så vil man få støy/hangups osv ala din sammenligning med sattelitbaserte tv-sendinger. I tillegg er ørene våreer analoge, og har en mye høyere toleranse for støy/reduksjon i kvalitet på et analogt signal. :)

Her i hjemmet har vi vanlige "FM-radioer" i bilene, Og i den ene har vi FM sender hvor vi benytter mobiltelefon som lagringsmedie for musikk, etc.), og i den andre bilen er det USB-tilkobling til radioen, dvs man kan koble til nesten hva det skal være av kilde som støttet USB grensesnittet.

Litt teori om DAB kringkasting for de spesielt interesserte: ;)
http://www.lrr.in.tum.de/Par/arch/dab/mpspecs/tr_10149603v010102p.pdf

En tysk undersøkelse om lydkvalitet og DAB kringkasting:
http://tech.ebu.ch/docs/techreview/trev_296-dab.pdf

Harald Hansen
08-02-2012, 07:57
For de som har biler med FM radioer så tror jeg det er mange som ikke kommer til å bytte dem ut, men heller kjøpe seg en frittståenee DAB/DAB+/HD/..-modul med FM sender. (Eksempel (http://www.digi-link.co.uk/Audio_Pure_Highway_In_Car_DAB_Radio_Convertor.asp) ).

I og for seg et godt poeng. Den kan bo på dashbordet sammen med GPSen, mobiltelefonen og Statoilkoppen... :) Kanskje framtidens "verdensradio" er en slik separat digital mottager, med alle digitalradiostandardene innebygget og AUX og USB ut?

Det som kan velte akkurat det konseptet er om det er lisenskostnader forbundet med å lage digitalradiodekodere...

Noe av grunnen til at jeg tok det opp er forresten at jeg liker å høre på lokal radio når jeg kjører utenlands. Jeg skjønner sjelden det som sies, men det bidrar til atmosfæren... :)

Terka
08-02-2012, 08:20
Kanskje framtidens "verdensradio" er en slik separat digital mottager, med alle digitalradiostandardene innebygget og AUX og USB ut?

Det som kan velte akkurat det konseptet er om det er lisenskostnader forbundet med å lage digitalradiodekodere...

http://www.nxp.com/products/automotive/multi_standard_digital_radio/#overview

Terje K.
08-02-2012, 19:12
Så for å høre radio i Norge etter 2017 (da FM-nettet slukkes), så må vi oppgradere til DAB+.

Innen den tid vil vi kanskje også ha fått se hva de bebudede solstormene i 2012 og 2013 evnt. har gjort med de digitale systemene.
Kanskje tilogmed AM-bilradio blir kult igjen? ;-)

Mvh Terje K.

Reisende Mac
08-02-2012, 19:17
Ja Terje. Det er lov å håpe! ;-)

Harald Hansen
08-02-2012, 21:26
Innen den tid vil vi kanskje også ha fått se hva de bebudede solstormene i 2012 og 2013 evnt. har gjort med de digitale systemene.
Kanskje tilogmed AM-bilradio blir kult igjen? ;-)

Om den blir like stor som den i 1800-og-den-tid så er det vel blikkbokser og snor som gjelder etterpå... :mrgreen:

Tomas
08-02-2012, 21:39
Om den blir like stor som den i 1800-og-den-tid så er det vel blikkbokser og snor som gjelder etterpå... :mrgreen:

:lol::lol::lol:

Harald Hansen
09-02-2012, 08:54
Det finnes visst løsninger for noen innebygde radioer også:

http://www.radiobutikken.no/catalog/radioer/dab_for_bil/mediadab_for_land_rover/

Dette eksempelet var for Freelander II og Range Rover Sport.

Harald Hansen
15-02-2012, 13:03
Fra VG på nett: Nye biler har dødsdømt radio (http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10069329)

Splitter nye biler i Norge selges med bilradioer som kan være ubrukelige om fem år.

finnarne
15-02-2012, 14:45
Jeg har hatt elendig radiomottak i min bil. Har forsøkt å rette på det ved å gjøre rent rundt antenne men det hjalp bare en kort stund. Har egentlig hatt en plan om å fjerne hele radioen, det ligger en forsterker som skal monteres skjult nede i kjelleren (det ligger faktisk 2 der). Den har egen volumknapp, og utgang for 4 høyttalere. Så kommer det en minijack inngang oppe i dashen sammen med volumkontrollen. Til den har det vært meningen å koble en pc med blåtannmottaker, sånn at jeg kan spille ting fra radioen over blåtann. Så var det radio. For jeg hører jo mest på radio egentlig. Tenkte på en lite sandberg mottager for å plugge i en USB-port på pc'n, men på Mandagen ble det bestillt en Pure highway fra radiobutikken.no, og tror du ikke den kom på postkontoret igår. Fikk hentet den idag.

Nede i Grimstad sentrum har det stort sett vært elending mottaksforhodl i min bil, det samme forsåvidt på deler av veien mellom KrSand og østlandet. Har bare kjørt nede i Grimstad idag, men nå var det kjempebra lyd. Mulig kvelden blir brukt til å hive ut den gamle spilleren, og inn med den nye forsterkeren..