PDA

Se full versjon : Ettermontere støtdempere?

Harald Hansen
16-08-2012, 11:05
Tilhengere med gummitorsjon hopper og spretter ganske bra på ujevn vei. Det er jo et bra system ellers, men dette er jo et ankepunkt. Det jeg lurer på er om det ville ha noe for seg å ettermontere støtdempere på en slik? Noen andre som har tenkt tanken?

_arkiv_Terje K.
16-08-2012, 11:45
Tanken er umiddelbart tiltalende. :)
Det måtte vel i tilfelle være ganske små/korte dempere?
Sannelig skal jeg kikke under min egen vesle Brenderup ved første anledning, og se om det finnes noen lur løsning.

Mvh Terje K.

Harald Hansen
16-08-2012, 13:44
Det er jo i så fall neste spørsmål; hva slags dempere kunne passe til en liten tilhenger? Nissan Micra? Eller hva med Tredals dempere?

Slik ser ny Tredal-demper ut: http://deler.tredal.no/uplcontent/ProductPics/1420.jpg

Slik ser gammel Tredal-demper ut: http://deler.tredal.no/uplcontent/ProductPics/1421.jpg

Så da kan man velge mellom hull nede og pinne oppe, eller hull i begge ender.

Harald Hansen
16-08-2012, 13:49
Slik ser forresten Tredal sitt opplegg ut:

1619

Innfestingen er enkel: Plate med hull oppe, bøyd plate med to hull nede.

Edit: Og Böckmann sitt opplegg:

1620

_arkiv_Terka
16-08-2012, 13:50
Edit: Harald la ut det samme bilde som meg noen sekunder før. Fjernet derfor bildet.. :)

_arkiv_KapteinMike
16-08-2012, 20:40
Mulig det kan lages til et system for luftfjæring
istedet for torsjonfjæring og gummiklosser

_arkiv_JCP
16-08-2012, 21:17
Fjæringa er tilpassa maks. totalvekt på hengeren, derfor blir det hopp og sprett, spesielt med gummitorsjon. :)

_arkiv_Bergum
16-08-2012, 22:48
Men med luftfjærer kan du dimensjonere for spiraler ved tom henger og kompensere med luft for last. Det beste av 3 verdner... :-)

B4x4.no

_arkiv_Solan_G
17-08-2012, 00:10
Senke dekktrykket ved tom henger funker også ganske bra ;)

Harald Hansen
17-08-2012, 08:42
Fordelen med gummitorsjon er jo at det er billig, enkelt og slitesterkt. Alle de andre løsningene krever jo litt vedlikehold. Tilhengeren min er fra 1983 og fjæringen fungerer bra fremdeles.

Jeg snakket forresten litt med en som har jobbet med tilhengere i en mannsalder (Grini for de som er kjent på Kongsberg) og han sa at han aldri hadde sett et gummitorsjonsoppheng som hadde feilet på grunn av annet enn ekstrem overlast.

_arkiv_Tahoe
18-08-2012, 10:11
Vil ikkje alle hengere hoppe og sprette (til og med "super" Tredal) uansett grunnet den lave vekta ved tom henger?

_arkiv_Stein
18-08-2012, 15:22
Vil ikkje alle hengere hoppe og sprette (til og med "super" Tredal) uansett grunnet den lave vekta ved tom henger?
Jeg har jo ikke greie på dette temaet egentlig, men jeg ville tro at du har rett. Uavfjæret vekt på en bil (dekk, felg, nav, deler av opphenget etc) er en temmelig liten prosentandel av bilens totalvekt. Selv om et hjul slenger litt opp og ned, klarer det ikke å flytte så altfor mye på resten av bilen. På en lett henger vil den avfjærede delen veie mye mindre i forhold til hjulet etc. Det er jo nødt til å bli mer spretting.

Men det er selvfølgelig kjempeforskjell på et godt og et dårlig hjuloppheng, som det er på bil, eller kanskje mer enn på bil....?

_arkiv_Tahoe
18-08-2012, 18:50
Men, på en annen side, det merkes sikkert stor forskjell på en fullastet henger med fjæring, enn med gummifjæring.

_arkiv_Reisende Mac
19-08-2012, 16:09
Angående hvilke støtdempere, så tenker jeg umiddelbart VW boble. De er ganske korte, og har øye i begge ender. Til ball-joint forstilling får du med øye nede og tapp oppe.
Jeg har forresten to nye dempere som etter sigende skulle være til T3 (bak) liggende i garasjen. Disse har også øye i begge ender.
Evt så har jeg sikkert noen andre brukte dempere liggende også...

_arkiv_gautes
01-10-2013, 16:19
Støtdempere er tilpasset vekt og fjæring på redskapen.