PDA

Se full versjon : Glassfibertilhengere

Harald Hansen
29-08-2012, 09:23
Bruker jscherb på ExPo er glad i glassfiber. Han har for eksempel utviklet denne tilhengeren beregnet på et billig tilhengerunderstell (Harbor Freight) og med styling a la Jeep:

1625

Denne solgte han støpeformene for til et firma (http://www.dinoot.com) som driver og selger de i USA.

Nå sysler han med et Bantam-type "kar" (http://www.expeditionportal.com/forum/threads/83169-Yet-Another-Bolt-Together-Fiberglass-Trailer-Kit) til å sette på samme understellet:

1624

Bildet viser 1:4 modell av konseptet. Sidene er glassfiber, og den flatpakkes og skrus sammen igjen av kunden.

Min rustne og bulkede Polynormtilhenger hadde kledd en ny (og lettere) kasse i glassfiber...

_arkiv_Stein
29-08-2012, 13:37
Sikkert fine kasser, men det er ikke veldig vanskelig å lage det selv. Da får man også fordelen av at det blir lettere, tettere og mye sterkere om hjørnene er støpt sammen enn om de er montert med skinner og bolter.

Harald Hansen
29-08-2012, 13:59
Hva er (grovt forklart) fremgangsmåten om man skal lage en slik glassfiberkasse?

_arkiv_Birting
29-08-2012, 21:59
For HMK-medlemmer så er det Bantam-hengere til salg.
Gå inn på www.hmkf.no

_arkiv_trønder
29-08-2012, 22:00
Hvilken type jeep er dette? En slags halvlang type? En sånn vil jeg ha!

Bantamhengere har jeg. Noe mer upraktisk finnes knapt.

_arkiv_Stein
30-08-2012, 13:21
Hva er (grovt forklart) fremgangsmåten om man skal lage en slik glassfiberkasse?
Jeg regner jeg med at du da tenker på om man skal lage den selv fra bunnen av. Det mest kompliserte er å designe den så den ser bra ut og er funksjonell, og så velge materialer og metode. Man velger konstruksjonsprinsipp etter hvor solid/lett man vil ha den. Man kan bruke "single skin" om man skal bruke den uvørent. Da bør man ha avstivninger i formflatene.... Vil man ha den lett er "sandwich" bedre. Det er også litt dyrere og kan være mer sårbart. Det er ingen grunn til å bruke epoxy og annet fancy her, så det vil bli mye søl og lukt. Man bruker glassfiber, billigste type, og polyester. Jobb helst ute og i hvert fall med god ventilasjon og bruk maske med kullfilter.

Framgangsmåten videre er mye avhengig av det foregående, men jeg tror jeg rett og slett ville støpt single skin og støpt på polerte bølgeblikkplater eller noe sånt. Bølgene gir mye stivhet i platene. Tror det kan se litt kult ut også. A la Citroen 2CV eller samme bilmerkes veldig kule kassevogn fra 50 år tilbake.

Jeg rekker ikke si mer nå. Skal avgårde og seile regatta på Hankø. Formula 18 NM. Kommer IKKE til å vinne i denne veldig kompetitive klassen, men MORO blir det! Gleder meg! Tilbake mandag....