PDA

Se full versjon : Heving av bil

Lars Erik
31-01-2007, 15:48
Er det noen som vet om bra linker på hvordan man hever bilen. Vil heve LT'n med ca 5 cm. Holder det da med en ring under spiralfjærene foran og kloss under bladfjærene bak? Hvis jeg bruker hevesett som tvinger fjærene foran fra hverandre vil ikke da fjærene bli stivere (noe jeg ønsker) Nå spyttet jeg sikkert i kjerka :roll: men må bare spørre :lol: . Når det gjelder dekkene jeg ønsker meg, ble det litt forandring i planene. Ikke lett å gjøre det uten å vri lommeboka ut av ledd. Jeg legger med akkurat over det som er godkjent uten å forandre vognkortet og henter da inn HELE 2 cm :oops: Og sammen med hevingen er jeg oppe i ca 7 cm totalt. Nå datt dere av stolen tenker jeg :shock:

Reisende Mac
31-01-2007, 16:29
7cm er i grunnen ganske mye. På terrengbiler er den vanligste hevingen som er mulig å få godkjent rundt 5cm.
Jeg vet ikke hva som finnes av alternative fjærer til denne bilen, men vil f.eks noe fra en LT35 kunne passe? Dersom disse er stivere og har større krumning kan kanskje de brukes.

Harald Hansen
31-01-2007, 17:28
Tror ikke forslaget til Reisende Mac er så dumt. Fjærene fra en tyngre LT-utgave kan være akkurat det som skal til. Ellers går det jo og prøve seg fram med fjærer fra andre merker også.

Et alternativ bak kan være lengre fjærsjakler. Det er noen cm å hente her på gamle Land Rovere, for eksempel. Sånne fjærspredere har jeg ikke helt trua på (uten at jeg har prøvd de selv).

7 cm er heller ikke så lite. Det er 1/3 av bakkeklaringen til de fleste terrengbiler...

Lars Erik
02-02-2007, 16:52
Hallo

Nå er løsningen på hevingen klar. Det blir lengre fjærsjakler på bladfjærene (takk for tipset Harald) og spacere under spiralfjærene.

Da blir bilen ca 5 cm høyere sammen med dekkene. Det blir ikke så ille med tanke på at bilen har en bakkeklaring i dag på 30 cm. Målt på understellet.