PDA

Se full versjon : Taklast på VW T4 med Westfaliatak

Harald Hansen
19-03-2015, 08:44
Og så et spørsmål jeg kanskje like greit kunne stilt direkte til Rudeboy: Hva er alternativene for å sikre en svært moderat mengde taklast på hevetaket? Jeg har sett flere løsninger for T3, hvor f.eks. Thule leverer "takrenner" som boltes fast gjennom sidene av taket og gjør at man kan montere vanlige Thule-ting på.

På T4-siden er det færre løsninger å se. Men jeg ser at Westfalia selv leverte en Sportgerätehalter til den nette pris av €840, som selv før dagens kronekurs ikke var direkte hylbillig.

Rudeboy
19-03-2015, 10:03
Heya, takk for spørsmålet :D

Jo, du. Det som uansett hvordan man ser på detta, til syvende og sist er førende er hva får man med seg av vekt på taket. Det som i kilo gjelder er å lese i vognkortet. Og står det ittno der må man hjelpe trafikkstasjonen med å vise til dokumenter hvor det står påført slik at de kan korrigere og rette i AUTOSYS eller hva nå vognkortdatabasen nå heter.

For T3 går vel alle Westfaliatak ikke så langt ut til siden og ned som takrenna bilene fikk på fabrikk, så her er det mange løsninger - takstativ med lange føtter og så ta for seg vognkortet til en hard top T3 siden takrenna og det som bærer taket ellers er identisk med en hard top. Dette så lenge takrenna er det som skal bære lasten :wink:
Da kan du bære last av et helt annet kaliber enn hva Westfaliataket tillater.

Fester du list til glassfibertak enten det nå er Westfalia, Reimo eller andre leverandører, så skal produsent i en ideell verden ha oppgitt maks last hva sertifisering av taket angår, godkjent last er gjerne noe lavere enn det. Men eldre biler er det så som så med data overført til vognkort selv om dette er biler som f.eks Westfalia modifiserte og forbedret etter at bilen var skrudd sammen hos fabrikanten.

T4, som jeg jo i 2 av 3 biler har kjørt med glassfibertak fra Westfalia er stort sett samma rettesnora for. Dersom bilen er hard top er det som oftest 75kg som gjelder fordi norsk typegodkjenning i sin tid sa det (evt som med andetenner, noe skjeldnere altså 100kg). Dette bæres "på utsiden" av den overgangen som går mellom tak og siden av bilen der ei takrenne ellers var montert på "gammeldagse" biler.

Har du T4 med glassfibertak fra Westfalia skal tillatt taklast være oppgitt og den er maksimalt 50kg. Nå har ikke min 2000-modell T4b California Coach påført sin taklast i vognkortet så skal jeg ha last på Thulestativene som er montert der må jeg enten kjøre uten vekt påført i vognkortet og håpe på det beste eller svippe innom lokal trafikkstasjon og vifte med vognkortet og henvise til at min forrige bil med identisk tak fikk takvekt påført.

Skal jeg kjøre opp mot grensa av taklasta til Westfaliataket eller evt tyngre, så ville ejg gått for langbeinte takstativ som for T4-serien med hard top da er en form for klemmer som hektes under en kant, og deretter innstilles slik at de lener seg mot buen mellom tak og bilside uten å rokkes under kjøring. Da er det i så fall de før nevnte 75 kg som gjelder og ikke glassfibertakets vektbegrensning som gjelder siden belastningen ikke er på glassfibertaket.

Mange vil sikkert falle for fristelsen å enten være "enig" eller "uenig" i dette men forskrift og fysikk kan man ikke ha personlige oppfatninger om - enten så er det, ellers er det ikke (bare trist trafikkstasjonenes småkonger ikke har fått med seg det...)

Harald Hansen
19-03-2015, 11:32
Nå er jeg ikke helt med: Disse langbente takstativene, er de et produkt som eksisterer? Og mener du at de fester i glassfiberen, men hviler på taket når hevetaket er nede?

Rudeboy
19-03-2015, 17:09
De eksisterer da vel, kan du skjønne - om de ikke hadde det, hvordan skulle man fått med tjafs oppå bilen ??

Breie nok til å passe hard top T4 men langbeinte nok til samtidig å passe T4 glassfibertak.

Harald Hansen
19-03-2015, 19:42
Har du en lenke til disse? Jeg må innrømme at jeg ikke helt klarer å se for meg hvordan de ser ut.

Harald Hansen
19-03-2015, 20:18
Jeg fant T3-varianten hos en kar som driver og pusser opp turbilen sin: http://www.followthehound.com/exterior-restoration-and-accessories/

4767

Da skjønner jeg litt mer (er litt tungnem, tydeligvis... :D )

Så over til å finne et bilde av T4-varianten.

Rudeboy
20-03-2015, 12:11
Kjapp googling og ikke minst - bruk av de gamle grå, forteller meg nu at det neppe finnes til T4-serien når Westfaliataket er montert.

Det baserer jeg f.eks herfra hvor føttene til takstativet ligger ganske nøyaktig der kanten på glassfibertaket gjør, og den klemma som går ned er bortimot det eneste som ikke ville ha kommet borti glassfibertaket. Da sier jeg som så at dersom du har langsgående glassfibertak som Westfalias versjon kommer du ikke noen vei. Har du pop up-tak som bare dekker en del av taket, la oss si over midtpartiet av bilen, så kan du bruke standardstativene foran og bak men ittno på glassfiberen.
-Jeg vil tro at opprinnelige 75kg da er gjeldende også for pop up-takene.

https://www.google.no/search?q=thule+fotsett&biw=1920&bih=969&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=9v4LVeAEgv7KA6qLgbgO&ved=0CAYQ_AUoATgK#tbm=isch&q=thule+40-950&imgdii=pKyfK5lB_dJeFM%3A%3Ba6XhXPIbVfwsHM%3BpKyfK5 lB_dJeFM%3A&imgrc=pKyfK5lB_dJeFM%253A%3BO9LfCuoj_VDyqM%3Bhttp% 253A%252F%252Fwww.mekonomen.se%252FDocument%252FFi rstImage%253FarticleNumber%253D40-496%2526size%253Dfull%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mek onomen.se%252Fbil%252Fsok%252FSearchProduct%253Fpa geIndex%253D0%2526pageSize%253D100%2526vehicleType %253DCar%2526filter.searchquerytext%253Dtakr%2525C 3%2525A4cke%3B337%3B450

Harald Hansen
20-03-2015, 12:53
Da er det vel Thule 542 (http://www.thule.com/en-us/us/products/carriers-and-racks/roof-racks/load-accessories/thule-artificial-raingutters-542-_-1036)som er løsningen. Jeg besitter jo også etter hvert en skremmende mengde Thule-materiell, noe som borger for at det blir fleksibelt om jeg går for Thule.

Jeg har nok ikke lave nok føtter til at det kommer til å se spesielt vettugt ut, da, men det kan jo handles inn.

Rudeboy
21-03-2015, 12:11
kjører med 452, helt greie.

Harald Hansen
23-03-2015, 10:48
Da har jeg bestilt et sett til beskuing på en lokal sjappe. Jeg tror jaggu jeg må henge på to sett for å bli fleksibel nok om jeg skulle få for meg å hive takboks, takgrind (min Thule Xpedition 821) eller OzTent oppå der. De har alle litt forskjellige krav til avstanden mellom takbøylene.

Jeg skulle egentlig fikse litt bil i helga, men jaggu ble det ikke Ikea i stedet for... :/

Rudeboy
14-03-2016, 12:17
Bumper denne fordi jeg og en til gikk på kvist, som man sier det i infanteriet, hos lokale styresmakter representert ved nærmeste trafikkstasjon :

-naj, må ha typegodkjenning for det der og det har ikke din bil, sa'n til meg. Jeg ramsa opp reg.nr på Multivanen og der var det okay typegodkjenning som sier 50kg taklast men angivelig ikke på min.

Så hva gjør man med intelligensiaen ? Man prøver den, akkurat som i mattetimen - sett alltid prøve på regnestykket.

Både typegodkjenning (ætt) volkswagen.no (eller var det moller.no??) og tyskerne kom med fornuftig svar :

-min '00 California Coach syncro skal selvsagt ha 50kg tillatt taklast når jeg vil. Dokumentet kom fra norsk side av kildene og om folk trenger, kan jeg referere til typegodkjenningsnummer pr PM.

Så da har jeg nesten stappfull ringperm med korrigeringer trafikkstasjona en vakker dag skal påføre vognkortet mitt. Ender vel opp med ny side i vognkortet, såpass mange som det er :D