PDA

Se full versjon : SveSol's turdoning

SveSol
30-03-2015, 15:48
Det har skjedd litt; jeg har nå en bil som passer til camperen!
Men den trenger en del TLC før jeg tør å dra på langtur med den.... Liker å ha tillit til oljetrykket. Så det pågår litt feilsøking på 300Tdi'n....

Skal forsøke å legge ut lit fremdrift her nå fremover. Håper forumet holder seg stabilt i lang tid fremover.

Selve camperen har det skjedd lite med i vinter, men det er kjøpt inn en del deler.
Har innsett at den ikke blir ferdig før ferien, men målet er å kunne få den i en tilstand der den kan brukes i ferien.

Harald Hansen
31-03-2015, 13:33
Det blir spennede å se!

Bernhard
01-04-2015, 12:29
Hei, så bra! Gratulerer! Da er det bare å gi gass.
Bernhard

SveSol
25-04-2015, 23:08
Det viste seg å være labert med med bremser på bilen, så nå er det ordnet. Motor er fortsatt i prosess.
Camperen står stille for seg selv...... dessverre....
Vel, det foregår litt planlegging og innkjøp av komponenter.

SveSol
03-06-2015, 22:03
Det har igjen vært stille på denne tråden.
Tiden går med til å planlegge og forske på løsninger til camperen og skru på bilen.
Nå er det innfesting av camper på bilen som er tema. Det viste seg at det måtte justeres litt under planet fordi en stiver som fremenden av camperen vil hvile, denne stiveren svevet i lufta 10mm over støttene på ramma. Det gav svikt i planet og det er ugunstig for camperen som da ville stå å gynge frem og tilbake. Måtte derfor lage klosser og fore i mellom så stiveren ligger i flukt med resten av planet og ligger dødt mot ramma.
Neste punkter nå å lage festeøyer til å feste camperen i som tåler en del belastning. Og de skal være plassert så gunstig som mulig i forhold til camperens festeøyer. Igjen gir dette utfordringer! Festeøyene på camperen ser ikke ut til å være plassert med hensyn på at den skal settes på en Land Rover 130. Det hadde vært mye gunstigere om det hadde vært plassert 10cm lengre frem både foran og bak. Foran ble det bare blikket i planet å feste, så der må jeg lage forsterkninger som går ned på ramma et eller annet sted. Jobber med å finne løsninger som jeg klarer å produsere.....
Neste oppgave er å lage og legge opp det elektriske i bilen for å serve camperen; alle kjørelys, lading til camper, strøm til kjøleskap, lading til forbruksbatteri i bilen pluss litt til.
En annen relativt enkel oppgave; bytte stabilisatorstag bak fra originale tynne 19mm staget til det kraftige 30mm staget som må til å for å holde bilen i vettug stilling. Det er sammestaget som jeg brukte på den forrige bilen og det gjorde bilen kjørbar....

SveSol
14-06-2015, 00:02
Da er kontakten for kjørelysene og mating av strøm til camper innstallert i planet på bilen.

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4778&thumb=1&d=1434232812

Det gjenstår en del kabling og installasjon i bilen for å få lading og forbruksstrøm til å fungere. Det blir et forbruksbatteri i bilen og et i camperen.

SveSol
14-06-2015, 00:05
Stabstaget kom på plass i går. Det tynne gamle 19mm staget viste seg å være skadet og overmodent for utskifting, så det passet jo bra.

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4779&d=1434232815

Det nye 30mm staget fungerte bra på den forrige bilen og jeg regner med det blir bra på denne også.

Bernhard
14-06-2015, 17:34
Det går fremover, bra tror nok at 30mm blir bedre.
Bernhard

SveSol
16-06-2015, 23:35
En milestein er passert!
Camperen er prøvemontert på bilen.
Det måtte noen små justeringer til for å få det sammen og det gikk bra.

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4780&d=1434490057

Nå skal festene måles ut og skaffes; strekkfisker.
Koplingen til bilen kontakt og videre til lysrampen bak skal koples til så kjørelys er iorden.

Men det var deilig å endelig se hvordan det blir.
Så blir det å kaste seg på innredningen og det tekniske utstyret i camperen.

Bernhard
16-06-2015, 23:35
Flott doning, gratulerer. Hva er indre lengdemål på sovealkoven?

Bernhard
16-06-2015, 23:37
Har du noe forslag til jekkebein og innfesting?

SveSol
16-06-2015, 23:40
Senga blir 197x140, og det er det vi er vant til fra forrige camper.
Spilebunn er kjøpt inn og med madrass oppå. Det blir koseilg.

SveSol
16-06-2015, 23:46
Tenker du noe som er fastmontert og kan brukes på tur?
Har ikke sett noe som er egnet.
På min er bakre fastmontert med plate oppunder "sittebenken" i camperen og har støtte langs skroget nederst.
Det fremre montert i et horisontalt hull for å ta opp bevegele/krefter på tvers av camperen og en skråstøtte opp til camperen for bevegelse i lengderetningen. Dette kan taes av og henges opp under "sittebenken".

Bernhard
17-06-2015, 10:22
På tur eller stasjonært, vet ikke helt. Hvor mange ganger vil den bli tatt av når man er på tur? Vet ikke. Forslag?

SveSol
17-06-2015, 13:10
i praksis vil du vel ikke ta av camperen på tur. Men som nå i sommer, har jeg tenkt meg på Landstreff på Karmøy og da kan det bli aktuelt og å delta på turer uten å ha med camper. Men ellers på tur blir det nok ikke aktuelt. Det er en det styr å ta av og på. En annen ting er stabiliteten på camper når den står på fire lange bein; vaklevoren tingest. Men det går å gjøre tiltak for å stabilisere.

Bernhard
17-06-2015, 14:30
Enig med deg. Bimobil viser på sin video at de senker ned camperen slik at den kan brukes frittstående med lavt tyngdepunkt. bimobil.de

SveSol
20-06-2015, 22:50
Det skjer noe nesten hver dag nå. Men det tar mer tid enn ønskelig.....

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4781&d=1434833191

Alle kjørelys er nå montert og testet. Kun LED-lys er benyttet.
Det kommer noen lykter til etterhvert; markeringslys for bredde/høyde og ekstra bremselys.

Bernhard
22-06-2015, 12:31
Var en tur innom SveSol i går kveld for å se på camper og bil. Dette blir bra med mange gode løsninger. Stå på!
Takk for en hyggelig prat.
Bernhard

Rudeboy
23-06-2015, 07:31
-Tøft !

Gleder meg til å se denna laiv, håper og tror det blir TPH-treff ut i seinsommeren en gang i sept/okt ? (hint til forumledelse samt utvidet forumledelse)(hey, jeg har etpar OK steder ved veien opp til Kalhovd jeg veit av)

Hva er egenvekta på camperprosjektet ferdig lasta med vann i alle tanker, gass på plass og fritidsbatteri(er) stroppa fast ?

SveSol
26-06-2015, 12:23
Da er bilen nesten turklar, på utsiden.....

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4789&d=1435314320

Et par småting som må gjøres og bilen kan kjøres med camper påmontert.
Men innvendig gjenstår det meste....

Bernhard
26-06-2015, 21:49
Så bra! Litt hver dag. Ser flott ut.

SveSol
27-06-2015, 14:01
Ja, og fra nå av skjer det mest innvendig.

SveSol
27-06-2015, 22:25
Et lite ekstrautstyr og jåleri, men jeg fikk kjøpt det så billig.....

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4791&d=1435436533

De blå lysa....

Trappa er også elektrisk.....

SveSol
27-06-2015, 22:35
For oss som bygger selv og vi har jo 3500kg grensen å forholde oss til, dette er et hjelpemiddel til å kunne ha en viss kontroll med utviklingen.

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4790&d=1435436533

Denne pinnen legges foran hvert enkelt hjul og kan summere opp akselvekt og totalvekt. Ikke helt pålitelig og må brukes med litt omtanke, likevel gir det en pekepinn.

Den fåes i to versjoner og denne største som jeg har, klarer opp til 1500kg, det blir jo pr hjul. Og det dekker godt en 3500kg bil med mye vekt på bakhjul.

Fikk i dag målt hvor mye 80kg som er plassert 1,9meter bak bakakselen utgjør i økt akseltrykk; 120kg sånn cirka. Greit å vite.

Tunge objekter må plasseres så langt frem som mulig. Batteri, vanntank og gråvannstank er derfor plassert lengst mulig fremover.

Bernhard
28-06-2015, 11:43
Fancy trapp. Å følge med vekta er viktig. Jeg undres litt over Bimobil www.bimobil.de som har et påbygg, grunnriss 2L, til LR 130 med sittegruppe 3 pers/lasterom bak. Den ligger også en video på Youtube, ser der at den er litt høy foran. De har en teknisk totvekt på 3380 kg, om det er med eller uten folk vet jeg ikke. Grunnriss 3 har sittegruppe foran til 4 pers/lasterom foran. Jeg har valgt den varianten. Biltilsynet var enig i det.

Bernhard
28-06-2015, 11:44
Hvor kjøpte du vekta?

SveSol
28-06-2015, 13:28
Bimobil grunnriss 2L kan være skummel om man ikke er obs på hva man legger inn i lasterommet. Mens grunnriss 3 har jo en fast litt høy vekt i bakkant i form av kjøleskap og skaper med plass til tørrmat og utstyr. Hvor vanntankene er plassert ser jeg ikke, men sannsynligvis omtrent på samme plass i begge tilfeller.

Vekta kjøpte jeg på finn. Men ser den i Max Fritid katalogen; http://www.maxfritid.no/index.php?page_id=1158&produkt_id=20573

Rudeboy
28-06-2015, 14:11
Hva skaper de plassen til tørrmaten med ??

Og hva er egenvekta på påbygget ditt ferdig opplasta ? Planlegger som smått å feriepakke Vidvandre og ha i vann i begge tanker + 10-litersdunk for så å finne ei Vegvesenvekt og finmåle litt. Skulle vært moro å se hva avviker ift vognkortet ligger på.

SveSol
06-07-2015, 23:48
Da bygges det for fullt. Tatt meg en uke ferie for å kunne få til noe så jeg kan dra på ferie.....

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4793&d=1436218776

Det synes det som gjøres. Det går med mye lim.
Bordplata er en midlertidig sak for uttesting. Stativet under kommer fra båtmiljøet, bordet kan svinges rundt og reguleres i høyden nesten helt opp til kjøkkenbenkhøyde og dermed benyttes som avlastning for kjøkkenarbeid.
Kassen som stativet er festet krevde mye tenkearbeid for å bli stivt nok og ikke for tungt. inneholder batteri og lader pluss litt til.
Gulvet er bygget opp nesten 18cm og gir rom for lagring av kjekt å ha samt vannpumpe og trykktank.
Hullsaga benyttes ofte og jeg har noen kg runde kryssfinerbiter.

Bernhard
07-07-2015, 00:26
Dette blir bra Svein. Jeg var innom på inspeksjon på søndag og ble imponert. Her gjøres det mye godt arbeid.

sv1 erik
15-07-2015, 15:53
Dette ser bra ut også irl. I og med at du har spart så mye vekt på alle hullene, kan du jo bruke camperen som vinkjeller når du kommer fram til målet. Nå er det bare ett par småting med moderskipet som må fikses så er det på tur. God tur, og kjør forsiktig.

SveSol
16-07-2015, 11:52
Da er første tur straks i gang, kun en time unna. Ferden går vestover til Karmøy. Og spenningen er stor. Camper har nå de mest nødvendige funksjoner; fungerende kjøkken med rennende vann og gasskomfyr, soveplass, spiseplass og toalett. Gråvannstank og midlertidig vanntank. Et par lys er på plass. Kompressorkjøleskapet er i gang.
Det ble en utsettelse på avreise på grunn av et akutt motorskifte på bilen natt til tirsdag....

Bernhard
16-07-2015, 14:49
Akutt motorskifte, å såpass ja. Da er det bare å ønske dere riktig god tur!

SveSol
17-07-2015, 00:36
Takk for det. Vi er nå på plass på Karmøy. Tur gikk flott med en bil som går helt fantastisk bra.

Bernhard
17-07-2015, 09:37
Så bra og vel fortjent!

SveSol
18-07-2015, 10:53
Da er vi på tur!

Og det føles godt!

http://turpaahjul.com/forum/attachment.php?attachmentid=4794&d=1437209300

Her er vi på plass på Karmøy.

Bernhard
18-07-2015, 19:36
Så bra! Flott rig!

Iveco
19-07-2015, 10:43
Gratulerer.
Flott turkjøretøy dette.

SveSol
20-07-2015, 12:05
Da er vi hjemme igjen og har kun oppdaget en feil på camperen; Gråvannstanken lekker litt I en skrue, slipper å tømme den... Ellers fungerte alt bra.
Må fikse en feil på styringen og Gråvannstanken og så er det ut på tur igjen!

SveSol
24-07-2015, 19:15
Ekvipasjen har nå vært på tur en uke og det funker bra. Og det blir nok en uke til, stadig nye plasser....

Bernhard
25-07-2015, 09:35
Så bra! God tur videre.

SveSol
27-07-2015, 13:09
Har hatt et problem med lading. Løsningen jeg hadde valgt viste seg å være litt optimistisk på strømstyrke når det største batteriet var tomt. Har nå vært innom Biltema og kjøpt en bedre løsning, arter. 25230. Men det viser seg at den ikke er bra kalibrert på oppgitte terskelspenninger, ligger 0,3volt under. Det er ingen katastrofe og mye bedre enn den manuelle løsningen som har vært brukt de siste dagene.
Så turen fortsetter selv om det er ofte med regnbyger.

Bernhard
27-07-2015, 19:49
Godt å høre at du fant en løsning. Skille rele.
God tur videre!

SveSol
01-08-2015, 14:53
Da er ferien nesten slutt og neste uke er det hjemmetjeneste med mer bygging fram mot neste tur.

SveSol
16-08-2015, 09:04
Da er masse deler til varmeanlegg og vannsystemet bestilt og en del er på vei. Må få inn varmesystemet fort nå så det er mulig å dra på tur nå utover sensommer og høst.

SveSol
31-08-2015, 08:28
Varmeanlegget er nå delvis installert. Det vil si selve varmeren er montert ferdig, men fordeling av varmluft er provisorisk montert slik at vi fikk vært på tur I helgen med varme som fungerer.
Hadde en fin tur på fjellet I Telemark.
Gjorde noen erfaringer med tekniske løsninger som justeres litt.

SveSol
08-10-2015, 23:28
Da er den nye vanntanken kommet og installert. 47liter med fylletilkopling, lufting, uttak til pumpe og vannmåler. Skal bli deilig å slippe blunkingen fra styrepanelet fordi det ikke registreres noe mengde med vann.

Da er vi klar for å dra på TPH treff i Telemark.

Bernhard
09-10-2015, 10:33
Så bra! Gratulerer.
Sees senere i dag.

SveSol
06-04-2016, 21:58
Ser det har vært stille lenge på denne tråden. Og det er en grunn til det; det har skjedd lite og ingenting med camperen i vinter.
Nå titter vår solen frem og det blir mer fristende å være ute å jobbe igjen.
Jeg har holdt på litt en stund, men da med bilen; ombygging av elektrisk; alle små lys er byttet ut til LED, alle lys styres nå av releer med korte og tykke ledninger og det gav en gevinst på over 1volt ute ved pærene og 38% mer lys fremover (nærlys). Bilen har fått LED Day Running Light (DRL) for å spare de dyre hovedlyspærene.
Det har blitt ryddet i sittekassa der batteriet er og installert nytt sikringspanel. Det er under montering et relepanel for diverse forbrukere inne i bilen. Ny DAB antenne på taket har kommet på plass og den gav vesentlig bedre opplevelse på DAB-adapteret. Men ny DAB radio er også på vei inn.
Støydemping er under forberedelse sammen med utbedring av "hengetak".

Samtidig pågår litt planlegging og bestilling av deler til camperen og der vil det snart begynne å skje litt igjen.

SveSol
28-05-2016, 23:20
Da har det gått med alt for mye tid på selve bilen, men nå er det meste gjort.

Så da har det begynt å skje litt i camperen igjen. Det ryddes og ferdigstilles varmekanaler, vannslanger og 230Vac fordeling. I fjor ble dette gjort på midlertidig basis for å kunne komme på tur.
Hovedmålsettingen nå er å få ferdig skapet som skal romme varmeanlegget, kjøleskapet og klesskapet. Det er mange faktorer som skal tilfredstilles i konstruksjonen.

Bilder kommer etterhvert.

SveSol
15-07-2016, 12:39
Skapet i camperen ble ferdig nok før vi drog på ferietur.
Vi har nå vært på tur en uke og det funker bra. Har gjort noen erfaringer på sparefunksjonen på kjøleskapet. Og i dag fikk vi erfaring på strømforbruket eĺles i camperen da strømmen ble borte. Har installer en batteribeskyttelse som slo av alt. Så nå må jeg fundere litt på forbruket, vet noe bruker strøm hele tiden og tenkt litt på hvor mye og hvor lenge det vil gå.
Vi er nå på vei mot fastlandet etter en svipptur til Lovund, lundefugløya. Så fortsetter turen mot 69 grader nord.

SveSol
15-07-2016, 12:40
Skapet i camperen ble ferdig nok før vi drog på ferietur.
Vi har nå vært på tur en uke og det funker bra. Har gjort noen erfaringer på sparefunksjonen på kjøleskapet. Og i dag fikk vi erfaring på strømforbruket eĺles i camperen da strømmen ble borte. Har installer en batteribeskyttelse som slo av alt. Så nå må jeg fundere litt på forbruket, vet noe bruker strøm hele tiden og tenkt litt på hvor mye og hvor lenge det vil gå.
Vi er nå på vei mot fastlandet etter en svipptur til Lovund, lundefugløya. Så fortsetter turen mot 69 grader nord.

SveSol
25-07-2016, 21:24
Etter enda en drøy uke, har det vært noen små saker.
Kjøleskapet er alltid enig i det jeg ber det om å gjøre og temperaturene blir litt ymse.
Hadde en vannlekkasje rett før vi reiste hjemmefra og jammen fikk vi en til for en uke siden. Irriterende.
Trykkvannsystemet har også gjort seg litt treg til å starte pumpa, undres hvorfor....
Men vi har mye bra vær på turen vår og det gjør alt lettere.

SveSol
29-05-2017, 23:18
Det er så stille her på forumet og det synes jeg er leit.
Og jeg kan nå proklamere at i år starter tursesongen en hel måned tidligere en hva tilfelllet her vært de siste to-tre årene. Camperen fungerer som den er, selv om det har ikke gått som planlagt i vinter. Men hovedproblemet fra i fjor, med vannsystemet, er løst med en ombygging av fordelingssystemet. En enveisventil måtte også installeres. Og nå er vannsystemet primet og trykksatt og det er tett. Satser på færre lekkasjer i år enn i fjor....
Camperen er nå frigjort fra teltet inntil garasjen og er nå klar for å vaskes og et par småting før den settes på bilen og kjøres til Marche på torsdag.
Så da satser vi på å sees der og det blir kanskje en turpå oss i pinsen (må bare fikse en vannlekkasje på bilen før avreise). Burde nok egentlig vært hjemme og malt litt på huset, men trangen etter å komme på tur er sterkest, male hus kan også gjøres på kvelder.....

SveSol
24-04-2018, 22:44
Nytt år og endelig har jeg fått gjort litt i camperen. Et par finsnekrings prosjekter er gjennomført og det ser mer ferdig ut. Fått skjult en del elektrisk og en varmluftkanal og fått varmefordeling rundt senga.
Men nå skal camperen ut i det fri og benyttes på tur i helgen. Så tidlig har vi ikke startet sesongen før med denne camperen. Det blir godt å kø me ut på tur!

SveSol
27-04-2018, 13:31
Da står doningen klar for å dra på tur i kveld!