PDA

Se full versjon : CBradio II

Rudeboy
10-08-2015, 10:13
Noe inspirert av CBradiotråden fra det forrige TPHforumet gikk jeg dengang til anskaffelse av en Danita 1240 CBradio for fast montasje.

Den er no koblet slik at jeg kan plugge i sigarettenneren i dashbordet og da anvende den med pisk av stål. Men her dukker da opp to av mine problemer.

1. Antennefot kjøpte jeg for at det skulle la seg gjøre å feste denne til f.eks sidespeil på framdøra. Ikke mulig fordi festet som skal klemme rundt noe på speilbøyler er så lite at det kan ikke brukes på mine speil - så da ser jeg som en midlertidig form for meg å bruke noe så brutalt som patentbånd. Da får jeg i det minste antenna ut av bilen ;-)
-Jeg har testet med selvsamme antenefot for å se om jeg kunne feste den til reservehjulsholderen på bakluka med samme resultat. Altfor liten åpning i den klema man skal skr til antennefoten for å feste den der.

2. Når Danitaen er plugga i sigarettennerkontakten i dashen får jeg mye støy over sambandet i lyttestilling. Dette etter at squelch er innstilt, det er altså støy på selve strømtilførselen. Jeg kan på et teoretisk vis prøve den andre 12V kontakten på B-stolpen bak meg (for det har jeg nemlig ikke gjort, slasken) for å se om det også der er støy - hvis det så er bør jeg få testet apparatet om det er det som er såpass løent at det tar imot og lager støy for ingen ting...

Forslag til ekel støyfjerning i bil, takk ?

2.5.

Antennekabelen min er 1m lang og i heftet til antena anbefales det å bruke fire eller fem meters coax for å få utnytta antenna godt nok. Med såpass lang kabel mellom antene og apparat, vil jeg oppnå å kunne montere antenna på reservehjulsbæreren som jeg ser for emg jeg "må" så da lurer jeg på om noen har en fire eller femmeters coaxkabel til overs ?

Jeg kan for så vidt donere 1 stk ubrukt 1m coax i bytte/pant for den kabelen jeg ønsker ha i bilen, fikk med to énmetringer da jeg handla antenna. Den andre énmetringen bruker jeg på min bærbare Alan 42 som jeg plugger opp ved dashbordet.

Bernhard
28-04-2016, 20:02
Trenger CB og antenne. Hvor selges det, i Oslo området?
Bernhard

SteinPåHjul
28-04-2016, 23:59
Kan Norworld være noe, er i Geithus.
http://www.norworld.net

Ser de har annonser på finn.no og.
http://m.finn.no/butikk/sitecom.html

Rudeboy
29-04-2016, 08:37
Handla hos Norworld, det er andre "i nærheta" rent geografisk men ittno er som en liten handletur ut av huset ;-)

Jeg bestillte og ba dem si ifra når ting var i hende slik at jeg kunne finne meg en dag det passet å stikke bortom og dett var dett. Fikk testa aplikasjon på mobilen for dashcam-modus på iPhonen og det funker iht plan å bruke slikt noe også.

Kjøpte antenne med feste for speil til bilen, men det må være til bøylespeil og denslags har jeg jo ikke og dermed er ittno av CB-kit montert hos meg :elg:

Enda.

jokgel
01-05-2016, 10:13
Trenger CB og antenne. Hvor selges det, i Oslo området?
Bernhard

Jeg har i hylla vis du er interessert ! Kjøpte det nytt ifjor og trenger den ikke længer . Skal se i Garagen hva den heter , har glemmt :lol:

Bernhard
03-05-2016, 22:24
Så bra. Se etter hva du har.
Bernhard

jokgel
04-05-2016, 09:15
Da tok jeg noen Bilde fra denne jeg har. Har ikke mye peiling om hele greia !! Men den ha funket bra og jeg brykke den ikke længer nå . 1200,- oh hentes hos meg . Flateby ! Selve holdebranketten til radioen har jeg ikke funnet enda . Utsyr er 1,5 år gammel.

http://i784.photobucket.com/albums/yy130/jokgel/20160504_085805_zpsqfyrzeo5.jpg

http://i784.photobucket.com/albums/yy130/jokgel/20160504_085825_zpsb3j8al9w.jpg

http://i784.photobucket.com/albums/yy130/jokgel/20160504_085836_zpsoipvrexv.jpg

Rudeboy
17-11-2016, 16:30
-Plutselig kom jeg på det er noe som heter Torsdagstesten på CB-radioene idag :

-på 27,135MHz eller kanal 15 prøver man å se hvor mange stasjoner man får inn. Jeg vet det er en s.k USB her i Oslo og om det er den samme som sender fra Grefsen veit jeg derimot ikke (har ikke holdt på med amplidude-verdier siden 1990 og ikke drevet antenneteori siden forsvarert dengang jeg var i militæret...) (92/93)

Jeg går på med samme dekkmerke som nicket mitt, om jeg tør hive meg på 8-)

Oppstart for seansen er klokka 2000.

God lytting.

https://www.facebook.com/groups/219093795189673/226705531095166/?comment_id=226733694425683&notif_t=like&notif_id=1479394363048556

Rudeboy
18-11-2016, 10:08
-Torsdagstestens åpningsvindu startet og jeg hørte to nøklinger. Dreiv og så på film så jeg fokuserte ikke på CB-radioen, igår valgte jeg min håndholdte Midland 42 Multi for jobben.

Men ni minutter etter oppstart fikk jeg inn (reléstasjona) radio Grefsen sterkt og klart. Myste på Google Maps og det kan fort være syv kilometer i luftlinje mellom meg og ham, da sier jeg meg storfornøyd med radioen under frisiktforhold - det var bedre enn forventa. (forventa at siden jeg er mer enn 5km unna så ville jeg bare få støy ved nøkling)

Så jeg hørte ham tydelig og en av de andre så vidt det var, under masse skvalder. De har vel alle mer avansert utstyr enn meg, det er snakk om SSB og USB mens jeg "bare er" på standard CB.

Mens jeg lyttet til rapporteringen Radio Grefsen ga, så hørte jeg et smell. Trodde det var kortslutning i veggkontakten her, så jeg sjekka alt jeg kunne sjekke og fant ut det ikke var 230V'en men kunne ikke skjønne hva det var. Så tittet jeg mer på filmen og en tid etter mens Grefsen holdt på så begynte kneppelyder med et og et halvt sekunds mellomrom å gi lyd. Skal jo ikke være noen knepping, så jeg titta på Midlandsen og det var fra denlyden kom.
Konkluderte uten videre inspeksjon det var batteriene som nå begynte gi seg, husker ikke når jeg satte disse i men det kan godt ha vært i vinter og jeg har brukt radioen for lytting ifm TPH-turen fra fiskerelva og opp i Siljan, og jeg lyttet endel der oppe de 10 dagene jeg var der oppe solo.

Tenkte ikke mer over saken, men slo av radioen.

...men kneppinga fortsatte... Løfta opp radioen og lyttet igjen på den, på batterikassetten. Lyden kom fra batterikassetten, fra ene sia av den. Den holder 2x4 AA-batterier som ligger i hver sin del av to deksel som settes sammen og da innså jeg at lyden kom fra ene delen av batterikassetten, den som vender framover på radioen. Åpna kassetten og lyttet til ene delen, ikke den. Lytta til fremste del og der var lyden fra.

Så ikke en skjit, tok med detta på badet for å få ordentlig lys.

Jo, takk. Det var kortslutning. I det ene AA-batteriet som nå lakk væske ut i batterikassetten.

Åtte batterier ut, fremdeles bare ett kortslutta og sprukket batteri. Rengjorde godt inn i der, og er klar for neste torsdag med flette nye åtte stykk AA-batterier.

I tillegg til Midlandsradioen med nye batterier skal jeg se om jeg får igang min (tiltenkt) kjøretøymonterte Danita 1240 på "campingbilantenne" med 230V til 12V-omformer. Det skulle vel gå fint, vil jeg tro. Den er pr idag kobla slik at jeg bare har å dytte i en plugg i sigarettenneren eller slike 12V-kontakter en VW-camper jo har, så er sambandet klar til bruk om antenne og kabling er på stell.

Har bare 1m coaxkabel så det er så som så med bruk i bilen. Må få tak i fire til fem meters coaxkabel før jeg strekker antennekabelen i bilen og monterer radioen permanent der og da kan det tyde på at jeg også må montere støyfiltrering på spenningsgivende del til radioen, for bilen støyer med motoren på og av, når jeg gir radioen 12V der.

I stua skulle det gå fin-fint. Litt større antenne på 27.135MHz burde gå susende.

Aner ikke hvor mange som deltok igår, reléstasjonen har ikke produsert stasjonsoversikt som er lagt ut enda men det kommer vel om ikke lenge.

Rudeboy
18-11-2016, 18:17
-67 stasjoner på nett, flere neste gang 8-)

Rudeboy
23-11-2016, 07:59
-"Neste gang" er i morgen allerede og til forskjell fra sist uke, da jeg kun hadde min Alan 42 Midlands håndholdte, så stiller jeg i morgen med min Danita 1240 i tillegg. Denne skal jeg ha i bilen, så snart jeg får tak i støyfilter mellom bil og radio :elg:

Planen er å drasse den radioen som på sikt fastmonteres i Vidvandre inn i stua, koble opp over 230V til 12V trafo og plugge i den eksterne antenna jeg har for dette bruk (feil, for bruk på bilen) og så se om ikke jeg kan få brukt dekkmerke "Rudeboy" på nett i morgen kveld.

Funderer på om detta kanskje er ukentlig foretak, i så måte kan dere som står og fryser på Kjelstad sikkert ta en sambandssjekk, evt bare lytteprøve. Senderen på Grefsen står med mastbasert antenne og andre har sveivantenner, dvs mast som reises for anledningen. Ikke bare småradioer som jeg har, altså.

Kanal 15 fra 1900 av torsdager.

Rudeboy
24-11-2016, 18:18
-Jeg sier som de gjør på sosiale nett - oh, the irony... :roll:

Flinkingen hadde 2 pakker AA-batterier klare. Det er bare det at disse er oppladbare batterier og ikke alle produsenter prioriterer lade dem før pakking & utsendelse.
Da har jeg 2x4 AA-batterier på lading innen halv sju :elg:

Rudeboy
11-05-2017, 21:36
-Er det flere her som deltar på Torsdagstesten, den ukentlige sambandssjekken på CB-radioene ?

Har en Midland ALan 42 Multi, bærbar CB og en Danita 1240 stasjonær som nå er testet med et standard bilantenne og ingen av disse når jeg fra Gamlebyen til Grefsenkollen (noe som er mindre enn seks km...).

Lurer på hva F jeg gjør fail her :lol:

Dersom det blir noe linkup på første torsdagen i juni, satser jeg på å kunne stille med det jeg har av tjafs i håp om at noen kan se på utstyret og evt utelukke mekanisk feil her.

Rudeboy
17-01-2018, 15:25
-I tillegg til Torsdagstesten, som siden sist jeg var i denne tråd har hatt dekning fra Grefsenkollen i Oslo og til (hald dykk fast no!) Kirkenes (mistenker det da er radioamatører med tyngre hardware enn jeg kan drømme om) så har det oppstått tilsvarende grupperinger med test av CB og HAM rundt om.

Vestlandstest og Trønderlågen - her i området rundt Oslofeltet har man sågar fått Tirsdagstesten som først foregår på 11metersbåndet - dvs CB-radio kanal 8, før det glir over etter en stund til 10metersbåndet og da for radioamatører (de er på frekvens 28 komma noe MHz, CB slutter rundt 27.500+ engang)

For dem som har radioamatørlisens så kan man visstnok modde f.eks en sånn CB som jeg har slik at den da går fra laveste bånd på CB, eller 11'ern og over på lisensfrekvenser på 10meteren. Man får antenner av mast-typen for sånt noe. For kjøretøybaserte radioer får en alt fra pisk skrudd til karrosseriet til teleskopmast man sveiver - eller bruker motor på, for å få til himmels.

Kjenner på meg at jeg nokkunne hatt ei stang å heve den antenna jeg skal ha på Vidvandre men teleskop eller lokal flaggstang noe steds, det står jeg over.

Igår var det ittno reléstasjon i Oslo og dermed fikk de vante radioamatørdeltakerne på CB-radiobåndet nådd hverandre ute i Buskerud/Østfoldhøgget noe lengre sør enn Oslo.
Fint for dem 8-)

Imårra er det på såkkalt USB (dvs digital CB) ny sjanse i Torsdagstesten på kanal 15 på 11meteren (igjen "CB") fra 1900 (eller varre 2000) før det går over i analog CB på FM over samme kanal fra 2100. Moro er det.

Jeg har nådd Grefsenkollen med min Danita1240 og stålpisk egentlig ment å monteres i bil. Akkurat den radioen og Vidvandre går ikke overens fordi jeg får massiv interferens når jeg henter strøm fra både startbatteri, dynamo ved at motoren er på eller fra fritidsbatteriet så om jeg må ha et støyfilter eller hva det nå er aner jeg ikke.
Jeg har hørt sterkt og klart som det heter i forsvaret, på min håndholdte Alan Midlands 42 Multi, men der hørte ikke de meg.

Hva slags signalrapportering jeg har fått i retur aner jeg ikke hva er, de snakker om fem fem og kommer ikke med noen forklaring på hvordan tallene skal bedømmes. Jeg snakker det man på utenlandsk kaller MILSPEAK, eller militært språk og serverer signalrapportering deretter. Det dunker, jeg er jo ingen radioamatør - gammal SBmann på CB, må vite :lol:

Rudeboy
05-04-2018, 10:10
-Jf CBradio Norge er det idag klart for Torsdagstesten.

Noen tror det er bare på østlandet dette foregår og det må de gjerne tro. Hadde vært bedre om de fant en knaus å sitte på med sambandet netta opp og forsøkte nå ut i verden istedet 8-)

http://www.cbradio.no/frekvens-og-kanalliste/

En kan også finne noe om tidspunkter på Facebook men for dem som ikke er radioamatører blir det fort vanskelig å gjette hva alle TBFene de bruker spre om seg står for. QSO skal visstnok bety ett eller annet om GRID, evt "posisjon". Ikke helt som alle andre.. :-D